Jump to content

Hurtigruten "Live"


880

Recommended Posts

Jeg vurderer å ta meg en vintertur med de gamle hurtigrutene, det er nok fint det og over Loppa i uværet.

Det var tøft nok utover mot Lofoten om sommeren med gamle Sanct Svithun på den første turen da jeg hadde sommerjobb som telefonist ombord for 50 år siden som 17 åring. Alt inventar i radiostasjonen gikk veggimellom mens jeg fløy frem og tilbake mellom radiostasjonen der Rørvik ropte oss opp og vasken der jeg spydde til den tettet seg. Da det roet seg litt stakk 1. styrmann innom, og med et bredt flir tok han meg med ned i byssa for å kurere sjøsyken min. Der fikk jeg en diger plett med tre speilegg og en haug med stekt flesk som jeg måtte spise. Jeg var ikke sjøsyk på noen av de 5 resterende turene, selv ikke med stiv kuling og rulling rundt Finnmark!

 

Her to bilder, et av selve båten, og et av meg i radiostasjonen.

 

svithun.jpgradiostasjonen.jpg

 

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da var det ikke rent sjeldent at spystanken lå tung rundt båten når det hadde vært litt sjø, hehe.

Min bestemor jobbet i kafeteriaen på gamle Kåfjord(ferge) hun fortalte om en gang de gikk i ruten til en annen ferge, det var skikkelig uvær og veien var stengt. Så det sto en hel kolonne å ventet på brøytebilen, som kom ut på morgenkvisten å brøytet ned til fergeleiet. Så når alle var kommet ombord fikk de mat og varme tepper, men det var sånn uvær at folk ble sjøsyke og ting knuste. Å båten var så nedspydd som den aldri hadde vært før.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Det var tøft nok utover mot Lofoten om sommeren med gamle Sanct Svithun på den første turen da jeg hadde sommerjobb som telefonist ombord for 50 år siden som 17 åring.

Veldig tøft at du deler historier og bilder fra tiden på Sanct Svithun. Ja Vestfjorden kan også være rå, har reist i orkan med MS Nordlys over der, det var mest moro.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Det var lenge siden Lars. H.

Jeg har ikke reist så mye med hurtigruta, men var passasjer på "vesterålen" i ca 1980, tror den var nokså lik "svithun"?. Husker turen fordi vi reiste på klassetur i barneskolen. Opplevde da å bli jaget fra 1. til 2. klasse på hurtigruta.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ofte med prammen ut for å hente/levere post, bytte passasjerer etc., da Hurtigruta ankom Gamvik på Nordkinnhalvøya i "gamledager". Da var det ikke rent sjeldent at spystanken lå tung rundt båten når det hadde vært litt sjø, hehe. De nye båtene er vel litt mer stabile i uvær, vil jeg tro. Når jeg ser denne direktesendingen fra den vakre kysten vår begynner jeg jo å lure på hvorfor i all verden jeg har bosatt meg her inne i Oslo-suppa...?!?

 

Lurer på om ikke dette bildet jeg tok for 50 år siden fra Sanct Svithun er fra Gamvik? En gang heiste vi opp en levende ku som ble fraktet ut til oss med en av disse prammene.

 

lossing.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Undertegnede var litt linselus mens Nordnorge lå til kai ved anløp nummer to i Ålesund. :) Lå og duppet forran den med mitt blå skrog :) Så nå jeg foreviget for all fremtid. Fulgte på styrbord side i 10 minutter etter den forlot havn, men det kom jaggumeg ikke med. Hadde lyst å se min egen båt i godt driv..

Link to post
Share on other sites

Lurer på om ikke dette bildet jeg tok for 50 år siden fra Sanct Svithun er fra Gamvik? En gang heiste vi opp en levende ku som ble fraktet ut til oss med en av disse prammene.

 

Lars H.

 

Nei, det ser ikke ut som om bildet er fra Gamvik, for der er det temmelig flatt. Men kan det være fra nabofiskeværet Mehamn, som også ligger i Gamvik kommune? Der er det slike fjell som sees i bakgrunnen på bildet. Det var ikke så mye kuer i Gamvik da jeg vokste opp, men at det ble fraktet kyr med prammen overrasker meg ikke!

 

denne nettsidener det noen flyfoto fra Gamvik.

 

Det var livlig på kaia i Kristiansund i de sene kveldstimer. Ordførern har møtt opp og greier!

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ut fra Kristiansund var det endel som rett og slett kryssa foran baugen med livet som innsats. Jeg telte tre sekunder fra en av båtene dro foran baugen, til hurtigruta kjørte over hekkbølgen dens. Da er man litt for nær! De filmet inne fra brua også, og der var det litt hoderisting på gang.

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drar ut til båthavna nå. Regner med å se Rutighurta ved Rødberg.

Hvis det er godvær.

Og eTec-en vil :rolleyes:

For dere med AIS, se etter den minste båten her oppe med slikt montert... :smash:

Bått-gal og PR-kåt JEG??? :nonod:

(Båten heter Micro...)

 

Tillegg.

Båten er akkurat på starten av Hitra nuhh.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Undertegnede var litt linselus mens Nordnorge lå til kai ved anløp nummer to i Ålesund. :) Lå og duppet forran den med mitt blå skrog :) Så nå jeg foreviget for all fremtid. Fulgte på styrbord side i 10 minutter etter den forlot havn, men det kom jaggumeg ikke med. Hadde lyst å se min egen båt i godt driv..

Jada... du ble observert fra nordsjøen Eureka ;-)

Her ligger vi midt i havet og ser på... ja, akkurat... hurtigruta.

En kanonproduksjon etter mitt syn, og masse god reklame for ett eller annet! Hva det er mest reklame for har jeg ikke helt funnet ut av enda, men akkurat nå er det aller mest reklame for en fantastisk sommernatthimmel!

Men, man bør kanskje sove litt også? Det er noen timer igjen før vi er ved veis ende, og det er et par stykker sjø og land jeg har en viss interresse av noe lenger nord. Får prøve å få med meg noe av det mellom arbeidsøktene.

Supert konsept må jeg si :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...