Jump to content

Hurtigruten "Live"


880

Recommended Posts

Synes ikke det blir det samme med de nyere båter slik det var med de gamle.

 

Var meget sjeldent ett anløp ble sløyfet med de gamle båter, mens det titt og ofte sløyfes anløp med de nyere båter særlig vinterstid.

 

Ligger mye mere vind i overbygget på de nyere båter, og hjelper ikke alltid med allverdens baugthrustere.

 

Tidligere reiste kystens passasjerer og noen turiser om hverandre, reisende med ryggsekker lå og sov i benker og ganger.

 

Har blitt mere Cruiseskip nå.

 

Allerede på slutten av 70-tallet så jeg at hurtigbåter tok mye av passasjergrunnlaget, særlig på de kortere strekninger.

 

Etterkrigsrederier var:

 

Nordenfjeldske damskipselskap som hadde alle Jarl båtene:

 

MS «Erling Jarl» (1949 - NFDS)

 

MS «Håkon Jarl» (1952 - NFDS)

 

MS «Ragnvald Jarl» (1956 - NFDS).

 

MS «Harald Jarl» (1960 - NFDS)

 

Foruten disse hadde de også noen fraktebåter bla. Faste Jarl, Frode Jarl, Sture Jarl? og noen flere mener jeg å huske.

 

Fikk besøk av noen fra ett Jarl skip i Grimsby England da de så ett Norsk skip der.

 

Rederiet var lokalisert i Trondheim.

 

Hadde i stor grad egen proviantforsyning i Trondheim, tror faktisk de en tid også hadde ett grovkjøkken der.

 

Det Bergenske damskipselskap hadde også noen hurtigruter:

 

MS «Midnatsol» (1949 - BDS)

 

MS «Nordlys» (1951 - BDS)

 

MS «Polarlys» (1952 - BDS)

 

MS «Nordstjernen» (1956 - BDS)

 

Hadde også Vesteraalens damskipselskap:

 

MS «Vesterålen» (1950 - VDS)

 

MS «Finnmarken» (1956 - VDS)

 

MS «Lofoten» (1964 - VDS)

 

Det Stavangerske damskipselskap hadde to båter, bare Kong Olav på slutten:

 

MS «Sanct Svithun» (1950 - DSD)

 

MS «Kong Olav» (1964 - DSD)

 

Ofoten damskipselskap:

 

MS «Nordnorge» (1964 - ODS)

 

I 1985 kjøpte ODS 68% av aksjene i Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS), og tok dermed over kontrollen av rederiet. I 1987 ble ODS og VDS formelt slått sammen, og det nye selskapet fikk navnet Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS). Rederilogoen og skorsteinsmerket til ODS ble videreført i det nye rederiet. OVDS ble i 2006 slått sammen med Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) og dannet Hurtigruten Group, senere omdøpt Hurtigruten ASA.

 

En del av disse eldste ble kalt for Italia båtene, de ble laget i Italia.

 

Noen linker:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hurtigruten

 

http://hurtigrutemuseet.no/historien/skip-i-hurtigrutens-tjeneste/historien-nordlys-1951/

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Auskar: Husker godt den litt eldre flåten som du nevner... har hatt mange arbeidsøkter ombord på de fleste da de skulle ha sitt årlige verkstedsopphold...Fikk og oppleve en av de som fikk ny maskin... En svær malmklump ble løftet ut og erstattet med en moderne...Ble steike god plass i maskinrommet og forsyne meg og større fart....

Link to post
Share on other sites

Ikke rart NRK ikke har råd til å sende OL når de bruker penger på slikt. Ingen tvil om at Hurtigruten er verdens vakreste cruise men da må den oppleves ved å være ombord live in person. Snakk om å være opptatt av sin egen navle... :rolleyes:

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om Nordnorge skal innom Trollfjorden på denne turen?

 

trollfjorden.jpg

 

Når det gjelder hvor bildet nedenfor av lossing/lasting til sjøs fra hurtigruten Sanct Svithun for 50 år siden ble tatt, så kikket jeg på baksiden av bildet da jeg tok det ut av skanneren. Og der hadde jeg skrevet: Berlevåg.

 

berlevaag.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg hva denne sendingen koster, men 134 timer TV-produksjon koster jo ellers litt vil jeg tro. De andre nordiske landene har puttet noe penger i potten for å kunne lage noe eget ut av dette. Jeg mener det er en betydelig verdi i denne produksjonen bl.a. med tanke på våre etterkommere som en (kultur) historisk dokumentasjon. Tror også at dette vil kunne være med på å tiltrekke seg turister til Norge generelt og Hurtigruten spesielt. I det hele et godt eksempel på hva man kan få til med en lisensfinasiert almenkringkaster og som neppe hadde blitt realisert av TV-Norge eller TV3, men mange synes sikkert at de programmer man der sender er av beste kvalitet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette er noen dyr produksjon (ihvertfall ikke sammenlignet med 5 dager sport...) og det går garantert fra et annet budsjett også.

Jeg synes heller at vi skal fokusere på det livet denne produksjonen skaper langs kysten, inkludert medlemmers mulighet til å få eget skip på direktesendt tv :yesnod:

Personlig synes jeg dette fenger mye mer enn jeg hadde trodd på forhånd, og synes det er supert med alle som følger Nordnorge inn og ut fra havnene langs kysten.

 

:sailing: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om Nordnorge skal innom Trollfjorden på denne turen?

 

Det vil jeg tro er 100% sikkert da alle skipene går vel innom der på denne tiden av året. Har vært der selv et par ganger, en flott opplevelse også for oss nordmenn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skikkelig fint program, dette. En god anledning til å bli litt bedre kjent i eget land er det også. Massevis av god, gammeldags nasjonalromantikk - blir ikke for mye av det.

Samtidig er det utrolig behagelig å se på denne type produksjon, dvs hvor hver enkelt scene varer lenger en noen få, korte sekunder - det er så slitsomt i lengden. Her kan en virkelig dvele ved detaljene. Honnør til gutta på NRKbeta - litt av en gjeng, det der.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

hvordan fikk de egentlig tid til å gå inn geirangerfjorden?

det tar jo en hel dag inn og ut.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Geirangerfjorden er vanlig rute med turistene.

 

Blir vel noen hekksjøgeneraler som får på pukkelen i den endre tråden når de fleste har fått summet seg etter dette :giggle:

 

Dumdristig seilas fra mange lystbåter som kan ødelegge denne fine reklamen for kysten. Får inderlig håpe at ikke noen havner under kjølvannet av hurtigruten. Glem ikke dragsuget dersom dere kommer for nær skutesiden.

 

Tenk vist hurtigruten etter dette kan bli selvdrevet uten subsidier fra oss alle. Det hadde vel vært en fin prestasjon...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott av nrk dette!! fantastisk program. Har selv reist rundtur med hurtigruta og opplevd denne vakre seilasen live, anbefales!! Noe alle burde oppleve. Nå er det bare å la skjermen stå på nrk2 i stua så har man et levende maleri. Virkelig bra nrk!

Link to post
Share on other sites

:lol: Det eneste problem er at en får snev av sjøsykhet tidlig på morgenen men det hjelper med en gammeldansk og litt rødvin :lol: Generelt burde det medføre redusert Nrk lisens da dette programmet sansynligvis er billigere å lage enn "barnetv og lekestua" :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...