function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

Heisann hoppsann. Synes det var litt gøy å dokumentere henteturen, så tenkte jeg kunne opprette en liten reisetråd her også. Skal nok prøve å gjøre den litt mer "Live" enn sist. :)

 

Fredag 24 juni legger frua, minsten og jeg nesa fra Kai i Drøbak og ut på vår første ferietur med nybåten Julie III. Vi sikter på Horten der vi skal være med på treffet.

Fra Horten reiser vi ned til Hvaler og antagelig Skjærshalden. Alternativt rett til Koster.

Lenger syd enn dette har vi ikke vært, og tar derfor gjerne imot tips til reiserute og hva vi burde få med oss. Har hørt om en indre led fra Strømstad, men på kartet ser denne svært grunn ut?

Hvor lønner det seg å ligge over natten for så å gå over Gulahumpen? Eller har vi nå stor nok båt til å krysse uten videre problemer?

 

Vi gleder oss stort!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi startet ferien på samme tid i fjor, og vi gikk til Gøteborg. Vi hadde da en Bayliner 285 (29 fot). Det skal være mye vind før du får problemer med Gulahumpen med din båt. Gulahumpen er ikke så langt strekke heller, så bare sett alle løse gjenstander på gulvet så går det bra. Liker dere uthavner så vil jeg anbefale Ulsholmen. Ulsholmen ligger rett syd for Havstensund (starten på Gulahumpen). Her finner du litt info om Ulsholmen: Havneguiden.

Vi ses på treffet neste helg!

/per

Link to post
Share on other sites

Hei!

Godt å høre Gulahumpen ikke er så aller værst. Hvor lang tid bruker man over, og hva er den beste ruta?

Hvor lang tid brukte dere ned til Gøteborg? Vi tenkte oss kun ned til Sotenkanalen, men det er kanskje kort?

Ja jeg glemte selvsagt å si type overnatting. Primært ønsker vi å ligge i havner pga minsten. Men har lyst på et par utgav er også, men da bør det være litt barnevennlig med enkel ilandstigning og noe boltreplass for en som ikke er så stødig til beins enda :) Ser jo veldig flott ut på Ulsholmen! Takk :thumbsup:

Vi sees ja. Blir vår første gang:)

Link to post
Share on other sites

Er det noen av havnene vi burde styre unna?

Vi er jo relativt unge, men er i familiemodus og ønsker ikke så mye fyll og fanteri. Det sparer vi til gutteturer:)

Og da mener jeg rølping og overdrevent høy musikk til kl 08.... Rødvinslatter er det ikke noe galt med:)

Link to post
Share on other sites

Hei du!

 

Jeg tror jeg ville lagt meg i Grebbestad jeg. Maken til idyllisk sted skal du lete lenge etter. Alle fasiliteter og fint for en liten en. Mange gode restauranter og rett og slett en flott plass! Da er du kort vei unna humpen du nevner. Den er ikke noe problem.. varer ikke mange minuttene. Skal du unngå den så kan du gå langt utenfor bare..

Ellers ville jeg ha lagt neste stopp til Väderöarna etter Grebbestad. Øygruppen må bare oppleves! Fint å gå turer osv, men en fordel om man har en liten jolle av noe slag..

Link to post
Share on other sites

Ifjor gikk jeg fra Vestfold rett til Strømstad, og overnattet der. Gikk derfra på innsiden fra Strømstad (daftø-kanalen) ned til Havstensund. Etter Havstensund kommer Gula Humpen, var unnagjort på 5 minutter, stille og rolig sjø. Gikk da mer eller mindre innaskjærs helt ned til Smøgen, via Sotenkanalen. En tur som tok en 5-6 timer med blandet kjøring (5-22 knop)

Link to post
Share on other sites

Gule humpen tar 5-10 minutter. Vi går som regel inn ved Munksund. Ikke noe problem for dere. Kjøp Havneguiden. Der står alle steder du trenger. Fine steder er Koster, Resø, Havstensund, Grebbestad, Tanumstrand. fjellbacka, Hamburgsund osv osv. Alle steder har sin sjarm. Etter Marstrand synes vi det blir litt kjedelig.

 

Foreslår at du leser tråden Status Svenskekysten. Her får du det meste av Bohuslän dokumentert i tekst og bilder

Link to post
Share on other sites

Fjellbakka er jo flott da! Ikke så mye "party" der heller! Bare skikkelig sommerstemning !

 

Fjällbäcka var det egentlige målet, men ser at det kanskje kan bli litt kort:)

 

Hysj!!! Ikke tips alle om resø, det er ikke så mange gjesteplasser der ;)

 

Trygve

 

Ps ellers så er Havstendund og Kjærringøen oxo fine steder å få med seg

 

Jasså. Si fra om du kommer da, så skal jeg breie meg ut longside med spikermatte hengende langs utsiden hehe;)

Kjærringøen er notert... :thumbsup:

 

Gule humpen tar 5-10 minutter. Vi går som regel inn ved Munksund. Ikke noe problem for dere. Kjøp Havneguiden. Der står alle steder du trenger. Fine steder er Koster, Resø, Havstensund, Grebbestad, Tanumstrand. fjellbacka, Hamburgsund osv osv. Alle steder har sin sjarm. Etter Marstrand synes vi det blir litt kjedelig.

 

Foreslår at du leser tråden Status Svenskekysten. Her får du det meste av Bohuslän dokumentert i tekst og bilder

 

Lurte egentlig på om det gikk an å gå inn der. Går du så ut og øst om Langholmen, eller kan man følge land helt til Grebbestad? Nord om Løkholmen...

Tipper du omtrent beskrev ruta vi kommer til å gå der :)

Har lest mye av den tråden, men den er så laaaang;) Vi har bare litt over halvannen uke på oss, så vil prøve å få med oss det beste nå og utforske nøyere de neste årene. Skal til Sørlandet på jubileum også, så vi skal vurdere underveis om vi går rett dit, eller hjemom en tur mellom.

Når skal dere på tur forresten Bitteliten?

Link to post
Share on other sites

Jolle leia vår går Munksund og så langs land til Grebbestad der du skriverMax 5 knop er det der sier ubekreftede rykter. Jeg har ikke hatt tid til å se etter :lipseal:

Vi går gjennom Munksund så ut i leia mot Grebbestad. Men det går nok greit å gå jolleleia også, men det er en del umerkede skjær der.

 

Dere bør komme dere til Gullholmen, så en svipptur opp til Vindøn (inn Elløsfjorden, Malø strømmar, og nesten til Uddevalla brua). http://nordwest.se/index_2.php. Hjem derfra kan dere gå via Bassholmen og komme ut ved Kysekil

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå nærmer det seg ferie!! Holder på i havna og rigger meg til i båten.

Har blitt litt endringer for oss, så når madammen kommer reiser vi rett til Hankø for overnatting. Imorgen går vi innom Strømstad for bunkring (må skaffe meg slik tralle som Bonus har tror jeg;) ) for så å gå rett til Resö.

 

Vi tenkte også gå gjennom kanalen i Fredrikstad og bunkre diesel på Nøkledypet. Stemmer lokasjonen i basen her?? Er det andre marinaer med ok pris på diesel?

Link to post
Share on other sites

Kan du bunkre litt tidligere er jo Kambo et alternativ. Vet ikke hvordan prisene er. Men det er et greit sted å bunkre. Du stikker bare inn mot Son og fortsetter litt sydover. Så kan du etterpå gå videre på innsiden av Jeløya og gjennom Mossekanalen. Hyggeligere enn på utsiden, synes jeg, så jeg går ofte der, og alltid når jeg skal videre på østsiden av fjorden.

 

Resö er flott. Supert å gå turer. I fjor var det god mat i restauranten på den landfaste øya som utgjør en del av havna. Og mye billigere enn på pensjonatet lengre inn (er det "Panget" det heter der?). Har begynt på en side om Resö, foreløpig bare bilder :flag_sw:

 

 

God tur :sailing:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Siden du skal til Hankø, det er rekordforsøk på hotellet i kveld, verdens lengste rekebord med gratis mat til alle. Ta med stol og drikke selv.

Link

 

Jepp. Det er en av grunnene til stopp i Hankø :)

Får bare håpe vi får plass.... Kommer ikke før ca 20.

 

Kan du bunkre litt tidligere er jo Kambo et alternativ. Vet ikke hvordan prisene er. Men det er et greit sted å bunkre. Du stikker bare inn mot Son og fortsetter litt sydover. Så kan du etterpå gå videre på innsiden av Jeløya og gjennom Mossekanalen. Hyggeligere enn på utsiden, synes jeg, så jeg går ofte der, og alltid når jeg skal videre på østsiden av fjorden.

 

Resö er flott. Supert å gå turer. I fjor var det god mat i restauranten på den landfaste øya som utgjør en del av havna. Og mye billigere enn på pensjonatet lengre inn (er det "Panget" det heter der?). Har begynt på en side om Resö, foreløpig bare bilder :flag_sw:

 

 

God tur :sailing:

 

Ligger i Marina og pleier som regel å fylle der det passer best, men når det lar seg gjøre å spare tusenlapper på en fylling blir det plutselig fristende å lete litt:) Marinaen i Fredrikstad er jo noen kroner billigere med rabatt for vimpel...:)

Vi går som regel på innsiden vi også, men tar Drøbak - Hankø som transport i dag og da er det pittelitt tid å spare på utsiden. Vi får se:)

 

Knallbra å se at du skriver igjen! Skal følge nøye med...:)

 

 

Kambo er nok vesentlig dyrere enn Nøkledypet. Slik har det i hvertfall vært tidligere.

 

Er nok det. Men vet du om lokasjonen stemmer? At den ligger på andre enden av kanalen når man kommer nordfra?

Link to post
Share on other sites

God tur med nybåten! :thumbsup:

 

Takk for det. Vi stortrives! :)

 

Vi var innom Hankø i går. Er lagt ut ny gjestebrygge der, ca 20 meter lang.

 

Og godt var det. Vi fikk skviset oss inn longside på den siste plassen:)

 

Vi gikk fra Drøbak i plaskregn som fulgte oss hele veien. Tok ytre led og brukte i overkant av timen.

Vi måtte ligge å vente litt på at en båt forlot kai før vi fikk plass. Trodde først den ble litt snau, men noen sjøulker på land mente det holdt. Og med litt hjelp samt stramming av noen fortøyninger, fikk vi altså "presset" oss på plass.

Det er vindstille og lavmelt prating og latter rundt i båtene. Akkurat slik en båtferie skal være:)

Link to post
Share on other sites

Hei du!

 

Jeg tror jeg ville lagt meg i Grebbestad jeg. Maken til idyllisk sted skal du lete lenge etter. Alle fasiliteter og fint for en liten en. Mange gode restauranter og rett og slett en flott plass! Da er du kort vei unna humpen du nevner. Den er ikke noe problem.. varer ikke mange minuttene. Skal du unngå den så kan du gå langt utenfor bare..

Ellers ville jeg ha lagt neste stopp til Väderöarna etter Grebbestad. Øygruppen må bare oppleves! Fint å gå turer osv, men en fordel om man har en liten jolle av noe slag..

Grebbestad? Da ville jeg ihvertfall passe på å ikke ligge rett utafor Röda Ormen som vel må være et av de mest rølpete utestedene nedover kysten der... (anbefales sterkt på guttetur ;-) Ville heller anbefale Fjellbacka eller Bovallstrand på land. Bovallstrand vil sikkert noen synes er for stille, men restauranten på brygga har verdens beste fiskesuppe! Men pluss til Grebbestad for sandstrand rett v. havna. Og alle stedene nedover er jo idylliske så det holder egentlig ...

 

Väderöarna MÅ man besøke.

 

Ulsholmen er nevnt, og da må også Ursholmen helt syd på Koster nevnes. Her ligger man nesten i en lagune, godt beskytta. Gammel fyrhavn m. fyrmuseum. Innseiling fra nord, litt ruskete, så ha utkikk i baugen, og les kartet nøye først. Området nordenfor er glimrende for selsafari i gummibåten, også om man ligger i havn på Koster.

 

Når det gjelder indre led fra Strömstad har jeg gått der mange ganger med gamle seilbåten (1,80 dyp), så det burde ikke være noe problem. Men det gjelder å følge med. Fin avstikker, om man starter i Strömstad og skal sydover. Ligger man på Koster vil jeg kanskje hevde at det ikke er verdt omveien. Forøvrig fint å ligge på holmen mellom Datftö-Valö, S.Ôddö og La.Langholmen rett syd for Strömstad om været er helt forjævlig.

 

Danemark rett syd for Sotenkanalen er også fin m. unger, sandstrand.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...