Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

Eureka: Godt tips det med Rain Off. Hadde nesten glemt det produktet:) Men tror ikke det gjør buen gjennomsiktig :giggle:

Ja jeg vurderte faktisk å snu og si fra, men madammen var sulten og småsur så tror jeg prioriterte riktig i å få henne i land fortest mulig:)

Du har helt rett i det du sier om at det kan være utilsiktet. Vi er noen ganger raske til å trekke slutninger:)

 

Bitteliten: Det du sier der kan stemme bra... Men lyden var jo der selv når jeg koblet av reima til kompressoren. Er det noe som går rundt inni der uten reim tilkoblet?

Da har vi ikke mellomaksel. Det er veldig trangt bak motor, det erfarte jeg når jeg prøvde å finne ut av styreproblemene mine.

 

Faxen: jeg prøver liksom være litt korrekt her da. Kan jo være barn som leser dette :giggle:

Takk for hilsen! Er tilbake i båsen lørdag for en pitstop før vi tar turen til sørlandet på onsdag:)

Link to post
Share on other sites

er det en 2-takter du har i dag Julie? isåfall vil jeg bare nevne at 4-taktere har begrensninger i hvordan de kan oppbevares pga oljetanken. nye Yamaha-motorer kan oppbevares liggende på 3 sider, men f.eks Mercruiser og Suzuki kan bare oppbevares på den ene siden liggende. Skal du oppbevare den hengende på feste bak ved badeplattformen, så er det ikke noe problem. (dersom det er 4-takter du har i dag, så kjenner du jo til begrensningene, og alt jeg hittil har skrevet blir bare overflødig) :)

 

-dog, Jeg kjøpte en 6 hk 4-takt Mercruiser i vår. Valgte den fordi den har ekstern tank og var den motoren som var minst volumiøs i motordelen i forhold til Yamaha og Suzuki. Veier 27 kg. Motoren oppbevares liggende og passet akkurat ned i en sittebenk. Testet før kjøp.

Bladde en del i spesifikasjonene til motorene før jeg kjøpte, og kom til at det var noe forskjell i Kw på dem. Yamaha mener jeg kom best ut der. Yamaha hadde også den beste bæreanordningen.

Link to post
Share on other sites

Ikke det samme strålende været vi har hatt tidligere, men så lenge det ikke blåser for mye og det er varmt i været, gjør det egentlig ikke noe med litt pause fra sola:)

Ikke mange båtene igjen her nå...

 

2e42f56c-812b-c012.jpg

2e42f56c-8144-bf6d.jpg

 

I dag vet vi ikke riktig hva vi gjør, men vi tenkte å spare en tusenlapp igjen ved å bunkre diesel på Nøkledypet. På veien opp har jeg lyst til å kikke innom Tordenskjoldsbukta som så Så tenkte vi gå ned mellom Vesterøy og Spjærøy og opp til Papperhavn og overnatting i Fredagshølet alternativt Hankø igjen. Tar det litt på sparket.

 

Noen som vet vektforskjell på 8 og 9,9 ? Ikke sikkert det har noe å si, for mulig jeg hører på Bitteliten denne gangen;) Ikke mange til salgs...

Jeg har totakter ja. Valgte det nettop pga det med oppbevaring:)

 

Frokost!

 

2e42f56c-849e-91df.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir liksom noe annet med bilder :thumbsup:

Takk for at du deler opp og nedturer med oss..... :cheers:

 

Etter hva jeg forstår av tråden, har baatplassen.no mye/noe av æren for at ikke ferieturen blei avsuttet før. :thumbsup:

 

Utrolig nyttig å ha et slikt forum med så mange aktive medlemmer.

Når det da i tillegg og gang på gang viser seg, at en stor del av baatplassen´s kunnskapsrike medlemsmasse, har en lidenskaplig interesse for å delta i og løse andres problemer.

Ikke bare med egen erfaring og kunskap, men det blir enkelte ganger tatt ibruk venner og et kjempe kontaktnett for at problemet skal løses.....

Ja det er bare å ta av seg hatten og bukke i ærbødighet... :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

 

Når det da i tillegg og gang på gang viser seg, at en stor del av baatplassen´s kunnskapsrike medlemsmasse, har en lidenskaplig interesse for å delta i og løse andres problemer.

Ikke bare med egen erfaring og kunskap, men det blir enkelte ganger tatt ibruk venner og et kjempe kontaktnett for at problemet skal løses.....

Ja det er bare å ta av seg hatten og bukke i ærbødighet... :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

 

Nå er jo "Julie" i en særstilling i og med at svært mange har bidratt/fulgt med i "prosessen" fra sondering mellom båttyper og frem til i dag. Og "julie" har latt oss ta del i det hele på en måte som gjør det kjekt å bidra når problemer dukker opp.

 

Nå har jeg ikke vært på sjøen på 8 dager...kjenner suget.. bare dritvær og 11 grader all den tid jeg ikke er på jobb. Til uka skal båten sørover vestlandskysten og blir borte i 4 uker. Undertegnede blir mulignes med de første dagene over Stad og ett stykke sørover før jeg finner en havn med bussforbindelse nordover igjen. Så da blir jeg nesten båtløs frem til august. Har en 24 år gammel Buster på 12 fot og 30 hk som skal få seg en noen dager med oppussing og mailing så jeg har noe å dra på sjøen med...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jo "Julie" i en særstilling

 

Mulig du mener at enkelte her har en særstilling. :crazy:

Ja...... jeg har fulgt med i hele prosessen til " Julie ", men heldigvis så er det ikke min oppfatning av medlemsmassen.

Har lest flere/mange tråder hvor det har blitt tilbudt og gitt hjelp av medlemmer her inne.

Jeg syntes det er meget posetivt at det er nettop det som holdningen og det ønsket jeg å påpeke.

Dette er et eks. som føyer seg inn i rekken av mange. :thumbsup:

Når det er sakt, så er det jo klart at det hjelper på entusiasmen å gi av seg selv.....Jeg har absolutt ikke noe problem med å se det.

Link to post
Share on other sites

RIBen er 270 cm og det står 6kw som vel er 8hk?

 

Ja jeg liker bilder selv, så har irritert meg litt at jeg ikke har fått bidra med bilder:) Men nå er det løst!

 

Jeg er utrolig glad for all den hjelpen jeg har fått hele veien. Og før jeg startet å skrive innlegg selv, fant jeg svar på masse spørsmål. Baatplassen.no er litt båtens "bibel" for meg:)

Jeg føler at min måte å bidra og gi litt tilbake, er å skrive som jeg gjør og det som gjør det artig er at så mange følger med!

Særstilling eller ikke. Det bryr jeg meg ikke så mye om. Synes det har vært veldig behagelig at ingen har hatt disputter seg imellom i noen av trådene mine. Håper det fortsetter!:)

 

Nå har vi akkurat lagt til i Fredagshølet. Ikke et vindpust og det har lysnet litt.

Vi gikk gjennom sundet mellom Nordre og Søndre Sandøy. Her var det kjempe fint!

 

4d12137e-cc9e-21bb.jpg

 

Deretter opp gjennom Makøysund der Halden Båtforening har klubbhus og brygger. Veldig fint og rolig sund.

Deretter kikket vi innom Tordenskjoldsbukta for første gang hvo det kun lå en trawler. Hit drar vi nok tilbake.

Så bar det opp til Nøkledypet hvor vi bunkret diesel igjen. 239 liter har vi brukt på turen, og det er vel ikke så ille? Spesiell stasjon:)

 

4d12137e-cd80-414b.jpg

 

Vi droppet å gå gjennom Hvaler, men tøffet stille gjennom nordre Hvaler og rundt odden til Papperhavn og opp til Fredagshølet.

 

4d12137e-ce81-c67e.jpg

 

4d12137e-cea5-f053.jpg

 

Ser ikke ut med kallesjen, men det regnet litt da vi gikk inn:)

Link to post
Share on other sites

 

I dag vet vi ikke riktig hva vi gjør, men vi tenkte å spare en tusenlapp igjen ved å bunkre diesel på Nøkledypet.

Hva koster det for en liter av djevelens munnvann på nøkledypet nå? Og for ordens skyld: hvis du ikke har vært der allt, kan du sjekke hva slags diesel de selger? MGO, lav-svovel eller fyringsolje :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...