Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

Fikk svar fra tidligere eier nå. Han hadde ikke loggboken foran seg, men mener med 99% sikkerhet at ventilene ble justert og sjekket 60 timer før jeg overtok båten. Da var det ifølge mekaniker ingen slitasje.

Eieren tror VP anbefaler justering/sjekk hver 200 time?

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det hørtes ut som noe som gikk mye saktere enn ventilene. De ventilene fyker jo opp og ned meden frekvens som lealøse høns. Jeg synes det mer høres reimrelatert ut. Som kompressor eller dynamo om jeg skal tenke litt høyt :smiley:

 

Gå på en motor til Marstrand. Greit at det tar en dag, men får du tid på Ringems Varv er min erfaring at du er i gode hender. Svenske krona er lav og timeprisen på verkstedet lavere enn i Norge. Og Marstrand er et sted å nyte noen dager. Også kan dere jo ta buss til Gøteborg og trikken til Viking Yachting som er en dødsbra båtbutikk. Dette ornær seg :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fruen sier jeg har møkk i øra tidt og ofte, så skal få sjekket enda grundigere.;) Håper jeg kan ha litt flaks for en gangs skyld. Men akkurat nå velger jeg å legge problemene til siden. Junior har lagt seg og vil ikke ødelegge idyllen til alle rundt meg ved å starte motoren flere ganger. Får heller prøve å nyte den litt selv...

Link to post
Share on other sites

Eventuel kan du bruke en stor skrutrekker som stetoskop for å identifisere hvor lyden kommer fra.

Det tror jeg er den beste måten å benytte for å begrense hvor lyden kommer fra. Jeg synes heller ikke at dette høres ut som ventiltikking, men det er jo fullt mulig at videoen lurer meg. Hvordan høres lyden ut når du gir litt gass?

Link to post
Share on other sites

Støtter bruk av "skrutrekker-stetoskop". Har brukt det mye ved bilmotormekking opp gjennom årene. Det minner meg om at jeg skal kjøpe et "ekte" stetoskop imorgen når jeg likevel skal en tur innom Biltema. Der har de et slikt for lytting på motorer til kr.99,-

 

20-338_s.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve med skrujern imorgen og legge ut ny video med forskjellig turtall.

Høres som nevnt ut som det kommer fra bakre del av motor, men skal sjekke dynamo og koble fra kompressoren.

Når jeg ruset virket det heller ikke som lyden var veldig konstant. Hadde korte opphold

Link to post
Share on other sites

Får desverre ikke hørt på lydklippet ditt der jeg sitter nå.. men jeg tenker høyt.. Det er ikke en av dysene dine som jukser og er kaputt da??

Ventil tikk kan/vil variere med turtall og nermest forsvinne da du får samme resonans på alt annet..

 

Drevia i lysekil er ikke lange svippen fra der du er hvis du ikke vil gå ned til ringens varv.. (nesten halve distansen)

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er takknemlig for alle som bidrar og tenker høyt her jeg:) Er første diesel motoren min så hvordan sjekker jeg om dysa fusker? Og kan denne lage lyd altså?

Tikkingen ble ikke borte ved forskjellig turtall, men kunne ha en liten uavhengig "pause"

 

Skal skjekke Drevia...

Link to post
Share on other sites

Er ikke Grabbestad Varv VP forhandler.

 

Red lagt inn flere i nærheten. Ellers er Ringens Varv, en forhandler flere av kompisene bruker.

 

 

 

AB Drevia

Grötövägen 22

LYSEKIL

 

Björlanda Varvet

Björlanda Kile 80 A

TORSLANDA

 

 

Br. Martinsson Varvs AB

Svineviken

HENÅN

 

Grebbestad Varv AB

Tage Wikströms gata 20

GREBBESTAD

 

Hasse Hugosson Marinservice AB

Hamngatan 5 B

SMÖGEN

 

 

Lyckans Slip KB

Fiskebäckskilsvägen 28

FISKEBÄCKSKIL

 

 

Marieholm Marina i Strömstad AB

Kebalviken

STRÖMSTAD

 

Motorcentrum AB

Ankaret 1

HAMBURGSUND

 

 

Ringens Varv AB

Lilla Varvsgatan 3

MARSTRAND

 

 

Widelius Marinservice

Norra Hamngatan 10

FJÄLLBACKA

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kun erfaring med ventiltikking fra min kjære Fiat Doblo med sin pinglete bensinmotor på 64 hk. Men dersom lydbildet i utgangspunktet er någenlunde det samme uansett hvilken type motor det er, så synes jeg ikke det høres ut som ventiltikking. -men igjen min erfaring er kun at jeg har hørt "lydbildet" fra en bestemt motor...dog gjennom en hel vintersesong :)

"lydbildet" på den ventiltikkingen er mere et kort presist "tikk" som naturligvis øker i hastighet i takt med turtall.

Jeg synes lyden høres mere ut som en roterende gjenstand som skraper/ "tucher" borti noe mens den roterer.

Kan en gåen impeller lage den lyden? isåfall er det vel bare å skru opp å og undersøke? -hva med gjenstand som kan ha blitt sugd inn i impellerhus?

Du har sikkert undersøkt reima og alle hjulene den passerer, at den ikke er slitt eller at noen av hjula går skeivt?

Link to post
Share on other sites

Takk baatsman. Skal ringe rundt.

VP forhandler her var det ikke mye vettug å få ut av. Var innom 3 ganger der mannen som stod bak disken satt i telefonen hver gang og knapt viet meg et blikk.

Egentlig helt uintressant å gjengi egentlig, men Når han endelig la på, gikk samtalen slik: (og ha i tankene at han stod med begge hender lent på disken med fårete smil:) )

Jeg: Hei, jeg har fått et problem med motor....bla bla

Selger: Vi kan ikke se på det nå.

Jeg: okay, ja det er jo midt i sesong. Når ville du tippet at dere får ledig tid?

Selger: Vet ikke.

Jeg: Er det snakk om uker, eller dager tror du?

Selger: Ikke denne uken...

Jeg: Reparerer du selv?

Senger: Ja

Jeg: Ut fra hva jeg har fortalt, hva tror du det kan være og er det noe jeg kan gjøre selv?

Selger: Ta av lokket på toppen og sjekk ventilene.

Jeg: Er det pakning der?

Selger: Ja

Jeg: Har dere den på lager?

Selger: Nei

Jeg: Går det å bestille den?

Selger: tja, kanskje...

Jeg: Er det lang leveringstid?

Selger: Vet ikke...

Jeg: Finnes det andre i nærheten som jeg kan kontakte?

Selger: Hamborgsund kanskje...

Jeg: Har du nummeret dit?

Selger: Nei...

Jeg: Ok, ha en fortsatt fin dag da.

Selger: ....

 

Skjønner at man kan ha for mye å gjøre og at han kanskje har nok kunder, men synes nå allikevel det går an å yte litt hyggelig service ihvertfall.

Peter var den strake motsetning og gjorde en innsats på telefonen og sjekket også opp alternative steder å kontakte. Dette gjør faktisk at jeg er villig til å gå hele veien ned til Marstrand.

Nok tull fra meg:)

 

Kan jo ta en liten oppdatering på hva som skjedde FØR alt dette:)

Stod igjen opp til sol og fint vær. Det hadde begynt å blåse litt, men vinden var ikke så kald som tidligere.

Vi la fra kai i Tanumstrand og fulgte E6 sydover. Planen var å gå rett ut til Väderöarna så til sydenden av Hamborgsund og følge opp til Fjällbacka for overnatting, men det blåste såpass mye opp at vi droppet det. Kommer flere anledninger til å gå ut dit.

Vi fulgte derfor E6 ned til Hamborgsund, og snudde i andre enden for så å gå opp til Fjällbacka.

Hamborgsund var et vakkert sund med små sjøboder tett i tett nede ved vannet og velstelte hus og hager oppover skrenten bak. Det blåste som sagt en del, så litt styringsfart måtte til for å holde båten så noen lunde på rett kjøl.

Kabelfergen er umulig å unngå med sin orange farge.:)

Hamborgsund vil jeg si absolutt er verd turen innom!

Fremme i Fjällbacka kom jo problemene, men samtidig forstod vi raskt at dette var det fineste stedet så langt.

Vi spiste en god lunsj på bryggekanten i strålende solskinn og tuslet så litt rundt i de små trange gatene med de fine husene. Jeg er oppvokst i Drøbak så er vant til fine trange gater, men dette var enda et hakk bedre.

Så her ligger vi med nok en perfekt sommerkveld. Varmt, vindstille og uten en sky på himmelen.

Kan også bekrefte at det ikke er mye støy her. Kun prating, latter og skåling:)

Link to post
Share on other sites

kjedelig :confused:

jeg syntes også det høres ut som dyse.

du kan løsne ett og ett dyserør og da skal du få lyd, kommer du til den defekte dyse/sylinder vil ikke lyden forandre seg, det kommer litt dieselsøl ved å løsne rør mens motor går.

lsne ett og hør og stram til igjen og samme med de neste til du kommer til den med lyden, trenger vel bare en 17 eller 19mm fastnøkkel for å sjekket dette :thumbsup:

 

hvor mange timer har motorene??

Redigert av Cathrine. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka: jeg skal legge til det du sier på check-lista.

DieselDahl og Cathrine: Dette er min første diesel, så er litt i lærefasen:) Når dere sier returslange og dyserør. Er det de rørene på toppen som går rett ned i sylinderen? Skal de løsnes litt, eller taes helt av? Skjønte ikke helt det med "lyd"...:)

Dersom det er dyse, er det bra eller dumt for meg, og kan jeg skifte den selv?

Link to post
Share on other sites

kad_44_fuelsystem.jpg

Dyserørene er de som går fra dieselpumpen og inn på toppen på hver dyse (54-59)

Returen går i rør fra dyse til dyse og derfa ned på pumpen (60) disse er festet med banjobolter. Det er nok vanskelig å sjekke returen uten å ta ut disse banjoboltene helt. Da er sikkert "Cathrine"s metode enklere med å løsne ett og ett dyserør mens motoren går. Det er bra for deg om det er en dyse da dette er forholdsvis enkelt å bytte. Vil vel ikke anbefale deg å gjøre dette selv.

Link to post
Share on other sites

Vp i Fjällbacka var jeg innom en gang for minst 15 år siden. Har ikke giddi og gått innom siden. Ligger et herlig bakeri rett forbi dem og ser da at det er samma gubben bak samma disken. Noen fortjener ikke kunder.

 

Kan Julie lytte med skrutrekker på dysa der røret går ned? Hva skal han lytte etter? Bør være ok å løsne diesel rørene til dysene. Er ikke så stort trykk her på denne motoren.

 

Det gode med å gå til Marstrand er at da kan dere gå innom Hunnebostrand på veien hjem. Der tror jeg dere vil kose dere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan Julie lytte med skrutrekker på dysa der røret går ned? Hva skal han lytte etter?

 

i uganspunktet kan du kjenne med fingrene ved å kjenne på røret til den dysa som er defekt,men krever jo litt erfaring. lydbilde vil du høre med en gang,ved å løsne ett dyserør på frisk motor(får tenningsbank) løsnes ved pumpa eller rett på dysa(bare løsne,1/2 runde ca) der det er lettest å komme til. løsne en på den friske motoren å hør om lyden er lik som på den andre for eks. da hører du det. om du bør gjøre det selv, vet jeg ikke. skjer ikke noe skade.begynner du på syl 1 og går videre, så får du ikke noen lydforandring på den sylinderen som eventuelt ikke er med( den er jo ikke med uanset). det krever jo selvfølgelig att det er dette da.

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn så er nok neppe dette ventiltikking slik som også andre har hevdet.. Hva lyden er, er en anne sak.. mulig det kan være fra en defekt dyse, eller fra noe annet.. er det en dyse så skal frekvensen for lyden være halvparten av turtallet på motoren som vel er ca. 700rpm...antatt.. som igjen er 12 rps.. det betyr i såfall at frekvensen på lyden skal være rundt 6 per sekund... ved dette antatte turtall.. det skal iallefall lgge mellom 5 og 7 per sekund... har ikke telt dette, men det burde være mulig å finne ut om dette ligger innefor dette området.. er det ikke det så tror jeg feilen ligger et annet sted..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...