Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

Litt oppdatering. Er ikke så gøy å holde liv i tråden når man ikke får lastet bilder :(

Det viser seg at jeg fint får linket til bilder i et album på Facebook så lenge det bare er ett bilde der, men ikke når det er fler ! :headbang: Håper virkelig det blir mulig å bruke iPad til å laste opp bilder her snart...:)

 

Ellers våknet vi til sol på Hankø,men temperaturen var ikke mye å skryte av. Etter en frokost tuslet vi stille og rolig avgårde innaskjærs nedover og gjennom kanalen i Frdrikstad. Og siden ingen lesere visste hvor Nøkledypet var, kan jeg bekrefte at posisjonen i basen her stemmer. Vi bunkret diesel her til den nette sum av 8,85 pr liter (ink 30 øre rabatt for baatplassen-vimpel) og regnet da ut at vi sparte ca 1500 på tankingen i forhold til hjemmehavna. Kommer nok til å fylle her på vei hjem også...

 

Vi forlot kanalen og lot Julie strekke litt på bena. I 25 knop tok det ikke lang tid før vi var i Skjærshalden hvor planen var å gjøre en ny overnatting. Men så viste det seg at det var bryggefestival her og hele havna var full.

Etter et par runder rundt havna uten å finne en ledig plass, bestemte vi oss derfor for å gå ned til Strømstad isteden.

Det begynte å blåse opp litt og vinden var kald, men ca kl 17 gikk vi inn i gjestehavna.

Det var lite med plasser her også, men etter en kort stund ble det en ledig plass longside på brygga som går ut fra et utested. Husker ikke hva det het...

Etter å ha funnet oss til rette og handlet mat, inntok vi et bedre måltid på restaurant før vi gikk tilbake til Julie. Dette skulle bli vår første overnatting i Strømstad.

Mulig vi var uheldinge med dagen siden det var midtsommarnatt, men støynivået var i overkant og jeg samt nabobåten ble sittende våkne fordi brygga var tydeligvis et samlingspunkt for gjestene til utestedet som lå ved inngangen til brygga. Nabobåten fikk sneiper kastet opp på dekk og flybridge, og jeg var ute og snakket til folk et par ganger som brukte båten som bord for ølflasker.

 

Etter et par timers søvn og vekking av junior forlot vi Strømstad og gikk ned til Resö. Her kikket vi bare innom for å rekognisering og fikk bekreftet det fler her inne har sagt om hvor idyllisk det var. Her stopper vi nok på vei hjem.

Vi fortsatte videre nedover i sol men "iskald" vind ned til Havstensund som er siste stopp før Gulahumpen. Skulle jeg tippet vindstyrken, ville jeg sagt ca 6 msek. Har jo hørt/lest noen skrekkhistorier her inne, men det gikk helt uproblematisk så humpen var nok snill med oss denne gangen:)

Vi gikk helt inn til land og gjennom Munksund, før vi var ute i leden igjen og rundet neset inn til Grebbestad. Nå var det så kaldt for min del at jakka måtte på. Men fortsatt sol!!

Vi la til longside på den ytterste moloen og gikk i land. Her så det ut til at restaurantbrygga var helt ny for året og så kjempeflott ut!

Vi tuslet bort til sentrum og spiste lunsj her samt kikket oss litt rundt. Var godt for junior å løpe litt rundt også... Utrolig flott og sjarmerende liten by. Hadde hørt litt om nattelivet i Grebbestad på forhånd, og ville ikke ha en ny søvnløs natt derfor hadde vi bestemt oss for ikke å overnatte her, men heller ta den korte turen rundt hjørnet til Tanumstrand hvor vi også skulle møte et vennepar som har hytte der. Det angret vi IKKE på. Midt i blinken for oss med leker for barn, sandstrand, restaurant på bryggekanten, og veldig koselig atmosfære.

Det ble en sen kveld med godt drikke og gode venner:)

Mandag var solen borte, men vinden hadde gitt seg. Vi hadde allerede bestemt oss for å bli en natt til og måtte derfor supplere både bar- og kjøleskapet med varer. Så da tok vi den korte turen til Grebbestad i vår nyinnkjøpte RIB. Den har forøvrig fått et navn, og siden moderskipet heter Julie falt naturlig å kalle lettbåten for Romeo siden han alltid vil dilte etter. Det ble den første turen vår med alle sammen og ble positivt overrasket. Stødig og fin.

 

Etter noe regn og grått vær hele dagen, ble det en dramatisk vending. Skyene sprakk opp og det ble skyfritt, temperaturen steg kraftig og det ble vindstille!

Så i kveld har vi sittet foran på dekk og pratet langt inn i solnedgangen. Det er slike omstendigheter som gjør båtlivet verd alt. En fantastisk sommerkveld her i Tanumstrand...

Link to post
Share on other sites

Hei!

- og takk for fin reportasje!

 

Hvis dere har behov for overnatting i Strömstad på returen, så kan Marieholm Marina anbefales. Den ligger i Kebalviken like nord for sentrum, og er forskånet for de nattlige aktivitetene som man kan komme ut for ved sentrumsbryggene. Gratis pendelbuss inn til sentrum. Her er litt mer informasjon.

Link to post
Share on other sites

For ålaste opp bilder må du bruke appen Tapatalk. Hent inn Baatplassen i den appen så kan du dele bilder med oss :thumbsup:

 

Supert. Da skal jeg teste ut det!

 

Jeg har også fått et motorproblem... Vi la til i Fjällbacka, og etter å ha fortøyd foran gikk jeg tilbake i cockpit og hørte styrbord motor hadde begynt å "tikke". Var på et Volvo Penta verksted her men de var overbelastet... Noen som har en ide?

Sjekket olje og det værste er at det høres ut som det kommer fra oppå motoren. Ventilene?:(

Link to post
Share on other sites

Det sa han på VP at jeg skulle gjøre også, men de har ikke ny pakning dersom den skulle ryke. Eller er ikke det noe problem?

Det tikker ikke veldig høyt, og var borte en stund når jeg nå startet kald motor. Men etter å ruse den litt kommer det tilbake...

Link to post
Share on other sites

Har veldig begrenset verktøy og ikke måleblader.

Er dette uansett noe jeg får gjort noe med selv uten spesialverktøy? Må man ikke ha en "holder" for å unngå at ventilen faller ned i sylinderen?

 

Pokker altså. Dette kommer sikkert til å ødelegge ferien:(

Link to post
Share on other sites

I første omgang trenger du ikke noe spesialverktøy for å sjekke at klaringen under vippearmen, det skal være ca. 0,3 mm i klaring på øyemålet. Om en ventil henger er jeg redd toppen må opp.

PS Som føleblad under vippearmen kan du prøve med en knappenål, den er ca. 0,5mm og skal ikke gå inn. Vet du hva klaringene skal være på innsug og eksosventilen på din motor? Bør stå i instruksjonsboken.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Artig og lese om deres reise nedover :smiley:

 

Du sier du har fått tikking?? og du har vel KAD 44 i din båt?

 

Jeg ville fått sjekket dette opp med noen som kan dette, da både KAD 44 og 300 har 24 ventilers topp med et litt komplekst vippetøy og som det HAR hvert problemer med skjevsliting og dertil havari på toppen som resultat.

 

Du har også Drevia i Lysekil som er et stort VP verksted som du kan prøve og ringe.. Öppettider: Vardagar 8-17, lunchstängt 12-13. Under säsong har vi utökade affärstider. Vid akuta problem under annan tid ring +46705-14 15 01 eller +46523-141 50 innom öppningstid.

 

Ikke press motoren eller lign FØR du har fått sjekket dette... da det kan bli SVÆRT kostbart.

 

Lykke til håper det ordner seg og at det er bare litt ulv ulv.. :flag_sw:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Føleblad koster da ikke stort mere enn en halvliter med øl, og kan kjøpes på enhver noenlunde velassortert verktøybutikk... Deretter sjekker du ventilklaringen om det er ventiltikking du mistenker å ha.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ringte å snakket med Peter som Bitteliten anbefalte. Han var utrolig hyggelig og fikk høre på motoren. Det er jo vanskelig å stadfeste noe via tlf men han trodde nok det var ventilene...

Dermed var det desverre ikke noe ulv ulv og nå må jeg forsøke å finne noen som kan komme å reparere det.

Han sa jeg sikkert kan gå helt hjem dersom jeg ikke presser motoren.

Ferie uansett ødelagt:(

Link to post
Share on other sites

Ringte å snakket med Peter som Bitteliten anbefalte. Han var utrolig hyggelig og fikk høre på motoren. Det er jo vanskelig å stadfeste noe via tlf men han trodde nok det var ventilene...

Ferie uansett ødelagt:(

 

Ikke ta sorgene på forskudd. Det kan være en ventil eller to som har fått for stor klaring, men ville sjekket ventilklaringene. Fint forklart på side 59, se link for 44/300 serie.

 

https://baatplassen.n...3x4x300-serien/

 

PS Har du sjekket at du har rett olje, så det er ikke den som brenner fast ventilene og kjører du ordentlig diesel (ikke miljødiesel)

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvis denne tikkelyden plutselig har oppstått så ville jeg fått dette sjekket før jeg gikk videre med båten.. Normalt så kommer ikke ekstrem ventiltikking over natten, det kommer normalt gradvis.. kommer det "over natten" så er det grunn til sjekke om noe alvorlig er galt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Håper virkelig du har rett Roger-jo... Men hvis jeg kan plukke ut feks en mobil fra en hel pall, plukker jeg den ene som er ødelagt. Så jeg er evig pessimist;)

 

Ja jeg har lyst til å få det sjekket her, men det tror jeg ikke blir lett...

Det jeg også synes var rart, var at det kom så plutselig uten forvarsel. Frem på dekk uten en lyd, festet to tau, og når jeg var tilbake var lyden der...

Lyden høres ut som kommer ganske langt bak midt på motoren. Men kan jo ta feil...

Peter sa det Evnt kunne være lageret på kompressoren, så jeg skal prøve å koble fra remmen der.. Men han holdt som sagt en knapp på ventil...

Link to post
Share on other sites

En god regel kan være å ta opp lyden med en mobiltelefon, og legge den ut her... baatplassen støtter ikke lydfiler, men en kan bruke en server f.eks youtube.. det er nok noen her som da kan bidra med diagnose.. Jeg gjorde dette for noen år siden, da VP verksted mente det var rådebank, men sannheten var defekt gearkasse..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei... selv om jeg er på FB

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...