Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

For å sjekke ventiler må du ta av toppdekselet. Dette er ingen stor operasjon, men det krever litt demontering. Du må løsne oljefilter med brakett. Løsne kontakten til kontroll enheten. Dette for å komme til dieselpumpa. Skru av alle dieselrør, også returrøret. På returrøret sitter det kobberpakninger som kan være nødvendig å fornye (13 stk). Toppdekselpakningen, og pakningene på dysene er det normalt ikke nødvendig å skifte. Ventilklaringen skal være 0,4 mm.

Link to post
Share on other sites

God nyhet!! Ringte Grebbestad Varv. De kunne ikke ta meg inn, men mekanikeren synes så synd på meg og siden jeg var så hyggelig skulle han komme hit på motorsykkel etter arbeidstid og sjekke!!! DET er god service det!!! Noen som har tips til hva jeg kan gi ham?

Link to post
Share on other sites

Der ser du, det er alltid håp for snille gutter. Og vannglasset er halvfullt, ikke halvtomt :wink:

 

Han kommer jo i embeds medfør, antar jeg, så du får vel en faktura? Men i tillegg en god påskjønnelse - jeg opplever at litt god vin alltid blir tatt godt imot.

 

Lykke til :flag_bp:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Når jeg nå hører det nye lydklippet synes jeg lyden er tydeligere og klarere enn det første klippet. Det er mere presiste "tikk" synes jeg. Dessuten er det jo også en fast "rytme" i seriene med "tikk" når turtallet stiger og lyden varierer.

Veldig bra at du får hjelp. Dersom du er som meg og en del andre, er det vanskelig å ikke tenke på slike motorproblemer når man helst skal være en "god" ektefelle/ partner. Fort gjort å bli litt "fraværende" i blikk og tanker når slikt skjer :)

 

Egentlig er det veldig godt å høre at det finnes maritime mekanikere som gjør en ekstra innsats.

Hva du skal gi ham som takk? vel, hadde du vært i et arabisk land hadde det vel vært på sin plass å gi fra seg en av konene samt en kamel eller to.

Link to post
Share on other sites

KOB: Han tar det på privaten, så tror cash is king:) Vi har drukket opp all vinen og er ikke pol her. Planen var å dra innom Grebbestad;)

 

Searaymond: Håper du og de andre her har rett i at det ikke er ventilene eller noe alvorlig...

 

Eureka: jeg også synes lyden har forandret seg litt. Og jeg er nok som deg og andre. Klarer ikke gi slipp på tankene nei...:)

 

Det positive er jo at jeg får en kyndig person til å se på det. Han er sikkert flinkere til å sjekke dyser og gjette enn meg:) Slapper litt mer av og ligger nå på stranda med familien og koser oss i det flotte været:)

Link to post
Share on other sites

KOB: Han tar det på privaten, så tror cash is king:)

Du har nok et poeng her... betal karen skikkelig for at han tar seg tid til dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bonus: hehe. Jeg hadde trengt vinkjelleren din her i dag! :)

 

Takk for alle lykkeønskninger! Kanskje slo de til:)

 

Mekanikeren kom som avtalt. Og det første han tenkte var det samme som dere. Remhjul. Men når han krøp ned i kjelleren, hørte også han at det virket som om det kom fra bakkant av motoren. Det var definitivt ikke ventilene sa han. Phu...

Han sa det eneste som kunne lage lyd bak der var turbo og Aksel til drev. Han hadde egentlig lite tro på at det var akselen, men mente det kunne være at det fra i fjor har ligget noe vann i et bend som har ødelagt lageret. Ta med en klype salt ang detaljer jeg beskriver her...:)

Han mente det ikke var noe alvorlig og vi kunne bruke motoren som normalt (også i plan over de åpne strekkene), og sa at hvis vi kom innom i Grebbestad skulle han kikke nærmere på det med bla stetoskop...

Han tok seg god tid og gikk over begge motorer og skjekket reimer etc. Den ene var det litt slark i så den ba han meg stramme. Det KAN jo hende vi blir litt lurt av lyden her også sa han. At den faktisk kan komme forfra å forplante seg som andre har nevnt her...

 

Etter prat om litt andre ting, vinklet jeg inn på betaling, men han nektet plent på å ta imot noe som helst. Han var fornøyd med å kjøre motorsykkel ned hit! Normalt pleier folk å kappe hodet av meg og bli forbannet på at jeg ikke har mulighet for å hjelpe, men du var fortsatt rolig og hyggelig da jeg sa vi ikke har tid. Det gjorde at jeg ombestemte meg og ville hjelpe.... Vi gjør så godt vi kan sa han.

Så Noen ganger lønner det seg å være snill gutt som KOB var inne på:)

 

Men helt slutt tok det ikke. Da jeg skulle stramme den reima, som går til dynamo, røk bolten på stranmeskruen. Den som er strammebolten går gjennom... Så vi er fortsatt strandet, men i litt bedre humør:)

Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig testet farten til Romeo med iPad i dag. Det blåste litt, ca 5-6 tenker jeg og litt bølger. Da gjorde den 11 knop med 97 kilo daukjøtt ombord. Det er en Arimar 270 RIB med 4 hk Yamaha. Er dette normal hastighet?

Har skrudd av forgasser og reedventiler, men det var ingen plate der jeg kunne fjerne for å få 5hk... Leste noe om det her inne...

Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig testet farten til Romeo med iPad i dag. Det blåste litt, ca 5-6 tenker jeg og litt bølger. Da gjorde den 11 knop med 97 kilo daukjøtt ombord. Det er en Arimar 270 RIB med 4 hk Yamaha. Er dette normal hastighet?Har skrudd av forgasser og reedventiler, men det var ingen plate der jeg kunne fjerne for å få 5hk... Leste noe om det her inne...

 

Hørtes litt lite ut. Du bør vel klare mer enn det?

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at alt ikke ser svart ut :thumbsup:

Hvis det er noe til trøst, så sitter vi på et hotell i Tyrkia omgitt av 600 russere som helst drikker bar sprit rett av flaska, så

Jeg skulle ønske at vi lå på svenskekysten akkurat nå :flag_bp:

Fortsatt lykke til!

 

 

Hehehehe... Ja da vil jeg si det er bedre her hvor vi helst drikker ren vin rett fra en baginbox;)

Link to post
Share on other sites

Har nok møtt to mennesker i hver sin ende av skalaen. Var hos VP service her i Fjällbacka ved åpningstid for å høre om de hadde bolten. Han ga meg noen sprengskisser og sa jeg kunne se om jeg fant delenummeret, så tok han telefonen isteden. Jeg fant delen, men han kunne ikke være behjelpelig med å få tak i den. MEN, han ytet såpass service at jeg fikk låne penn og papir!!:) Du får ringa Drevia i Lysekil... Han hadde selvsagt ikke nummeret dit og da jeg igjen sa ha en fortsatt god dag, ble det igjen besvart med ....

Akkurat nå kan de egentlig brenne i h..... for min del. Hehe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...