Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

Jeg har fått telefonnummeret til ansvarlig i VP med en anmodning om å ring. Det kommer jeg til å gjøre...

Han som var her i går sa også at det var en kjent sak og de har møtt mange som har opplevd lignende som meg.

 

Har uansett ringt rundt, og Drevia i Lysekil har bolten. Skal nå ta frem Speed Devil å sparke opp til noen som leier ut biler. Hørte med taxi, men de skulle ha 1300 for turen... Litt dyrt for en sak til 80,- :)

Link to post
Share on other sites

Du ligger i Fjällbacka?

 

Største problemet først:

I alle svenske tettsteder, og også i grisgrendte strøk, er det et ombud for Systembolaget. I Fjällbacka er det:

Coop Konsum Fjällbacka, Jasminvägen 2

457 40 Fjällbacka

Telefon 0525-311 41

Du bestiller der, og så får du varene neste dag.

 

Bolten du mangler får du i nærmeste jernvareforretning. Alternativt kan du spørre i et av bilverkstedene på Dinglevägen.

Link to post
Share on other sites

Alle bilene var utleid...

Men jeg fikk omsider tak i VP i Hamborgsund, så nå løser det seg. Tar Romeo ned nå.:)

 

Mulligan: Det er en spesialbolt, og det har vel ikke en vanlig jernvare? Lysekil kunne sendt med post så jeg har den i morgen, men vi ønsker å komme oss avgårde i dag.:)

Link to post
Share on other sites

Fikk forøvrig testet farten til Romeo med iPad i dag. Det blåste litt, ca 5-6 tenker jeg og litt bølger. Da gjorde den 11 knop med 97 kilo daukjøtt ombord. Det er en Arimar 270 RIB med 4 hk Yamaha. Er dette normal hastighet?

 

11 knop er vel ikke så ille. Regner med du satte deg helt fremme i baugen for å ta den opp i plan? Så vidt jeg har forstått så går en rib bedre i vannet i "høyrere" hastighet enn en gummibåt uten fast kjøl. Kjøl/skrog av "gummi" suger seg vistnok fast i vannet med litt hastighet. Har en gummibåt på størrelse med din rib og 6 hk mercury 4-takt. Jolla veier 50 kg uten mann og motor. Går så det suser,ikke målt, med undertegnede på 80 kg, motor på 27 kg og oppunder 10 kg bensin. tipper den går mellom 15 og 18 knop. Men med to personer kommer den ikke opp i plan og ploger seg gjennom vannet.

Link to post
Share on other sites

Etter den korte turen til Hamborgsund for ny bolt, merket jeg at lysten på større motor kom. En ting er å riste i nærmere 20kn, men i 10kn er det nesten ikke verd det. Fikk vondt i kroppen av den turen. Mulig jeg er sær:)

Det morsomme er at når jeg kom tilbake ble jeg stoppet av politiet for å kjøre for fort inn til havna. Han lo når jeg sa den gjorde 11 knop med sola i ryggen og tom tank. Og jeg hadde ikke full gass. Skulle slippe bot siden jeg kjørte pent inn i havna. Og jeg som normalt aldri bryter fartsgrensen (til vanns) Phu

 

Fikk bolten på plass, strammet reim, og gikk over alle reimhjul med CRC...

Startet motoren, ruset og ikke en lyd. Frua knakk sammen av latter... :)

Vi går fra Fjällbacka snart, så da får vi se om lyden kommer tilbake. Går uansett innom Grebbestad for å kjøpe vin til mekanikeren. Og lurer inn en slant i takkekortet tenker jeg:)

 

Mange her tippet reimhjul, og kan hende dere får rett. Da bøyer jeg meg i støvet... Men til mitt forsvar har det faktisk vært en kyndig person og trukket samme slutning om lokasjon:/

Håper på det beste nå!!:)

Link to post
Share on other sites

Fikk bolten på plass, strammet reim, og gikk over alle reimhjul med CRC...

Startet motoren, ruset og ikke en lyd. Frua knakk sammen av latter... :)

Meget bra! det lønner seg med å begynne med det enkle :) Man kan få grått hår av mere bagatellmessige bekymringer.

-forstår det slik at det var nettopp den motoren som du stramma reima på som laga lyden. Herlig. Da har vi enda en erfaring med i båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Når vi nærmet oss Grebbestad, la jeg båten i plan og opp til 3000 o/min og holdt det frem til Tanumstrand. Når vi gikk ut av plan var lyden borte igjen og har nå lagt til i Grebbestad uten å høre noe til lyden.

Mekanikeren har bedt meg om å la den gå på tomgang en stund nå. Kan jo umulig være noe alvorlig?

Har sendt fruen opp på Systembolaget for å kjøpe 2 hvite og 2 røde. Lurer også inn en båtpengelapp:)

Link to post
Share on other sites

Etter den korte turen til Hamborgsund for ny bolt, merket jeg at lysten på større motor kom. En ting er å riste i nærmere 20kn, men i 10kn er det nesten ikke verd det.

:rolleyes: Er det nå jeg ikke skal si "hva var det jeg sa" :lol: finn deg en Yamaha 8 eller 9,9 hester totakter.

 

Godt du slapp bot da. Jeg ble tatt i 10 knop i 5 knops sone en gang. I 8 fots jolle.en scand baltic i halvplan bryddedeseg ikke om..... :giggle:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe. Ja du har som vanlig irriterende mye rett hehe;) båten er jeg fornøyd med. Tar bølgene og ganske tørr. Glad jeg hørte på deg ang RIB:)

Blir ikke 9,9 veldig tungt å ta av og på? Hva er vekten på 8hk i forhold til 4hk som jeg har? Er vel kanskje ikke så stor... Og vil den da plane med 2 voksne og junior?

 

Gulahumpen lå stille uten en dønning. Kun et lett drag av vind fra nordvest så Gulahumpen var snill denne veien også:)

Passert Havstensund nå uten en lyd og vi går først til Resö og muligens Skjærshalden. Det har skyet over, men nesten vindstille. Koser oss uten motortrøbbel nå...

Link to post
Share on other sites

9,9 totakter veier som regel rundt 35 kg +. 8 hesteren tror jeg er lettere. Er helt greit å ta av og på. Med 9,9 har du aldri for lite kraft tenker jeg.

 

Lengden på jolla er et problem i forhold til planing, som jeg også sa :wink: det løses meget godt med smart tabs til ca 1500 kr. Jeg har skrevet litt om det før.

 

Var det på motoren med tikkelyd du hadde slakk reim?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan vel være fra inngående aksel... den sviver jo med motoren uansett om gear er innkoblet eller ei..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har også hørt litt på lyden og stemmer i at dette er reim. Det er for lav takt til at dette skal være dyse/ventil etc.

 

Det finnes spesialprodukter for å stoppe støy fra reimer, CRC Belt Grip. Benyttes på både flate reimer og V-reimer.

Tipper dette kan løse problemet ditt en periode.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan Aksel jeg har. Hvordan ser jeg det?

Det var motoren med lyd som hadde litt slakk rem. Det var ikke mye, men fikk beskjed om at den kan strammes litt.

Peter trodde det kunne være lageret i clutchen i kompressoren. Sitter clutchen i remhjulet?

 

Mekanikeren sa akselen sviver selv om den står i fri, men da pleide det å være en litt annen lyd og mer "dunking"

 

Slik jeg tenker er at det må være noe som er slitt. Derfor vil jeg helst finne roten til det og reparere det fremfor å dekke over det med eks spray. Eller?

 

Vi var innom Resö i duskregn, men der var det smekkfullt, så vi dro like godt rett til Skjærshalden.

Fikk meg en liten tankevekker på veien. Jeg stod lent over kartbordet et stykke å studerte kart. Passet på å løfte blikket ofte, men buen på vinduskarmen på styrbord side gjør at jeg får en blindsone. Plutselig kom det båt fra styrbord som øyet ikke hadde oppfattet. Mannen i båten var forståelig nok oppgitt... Tar meg bedre tid til å se undre buen nå!

Vi kom oss frem i gråværet og det regnet når vi la til, men akkurat nå er det opphold og blikkstille og kan nesten se ut til at vi kan få et solgløtt. Havna er kanskje halvfull så vi har god plass:)

Fortsatt har det ikke kommet en lyd fra motor og nå lå vi i 3000 hele veien. Maler som en katt:)

 

 

Har ikke hatt 4 hk på vekta. Får gjøre det når jeg kommer hjem. Men hvis en 9,9 er en god del tyngre (noe jeg mener å huske den er fra jolletiden) kan det fort bli mye å løfte. Mulig jeg må en tur på treningsstudio:)

Hadde jo vært rasende festlig med 9,9 tenker jeg. Båten planer ok og trenger bare flytte meg til midten for å få den opp.

Link to post
Share on other sites

ta på "rain off" på vinduene hvor pusserbladene ikke strekker til. Gjør at vanndråpene renner raskt bort fra ruta, også sidevinduene. -nice to have-produkter tar aldri slutt... :)

Jeg har mistet sikt fremover på grunn av fenderholdere og 4 skikkelige fendere.. et strek i regningen, krever bare ekstra oppmerksomhet.

 

-jeg tror alle opplever på et eller annet tidspunkt at de er uoppmerksomme og kommer i situasjoner de helst ville vært foruten, selv hvor samvittighetsfull man er. Selv om dette var din ENE gang denne sesongen du ikke overholdt vikeplikten, så oppfattet nok den andre deg som enda en hensynsløs norrgrabbe. Læringen i det er jo derfor at neste gang vi opplever noen andre som ikke overholder vikeplikten, så kan det være den ene gangen de ikke gjør det...

Nå har jeg jo et inntrykk av deg "Julie" at du faktisk hadde gått bort til vedkommende om du traff han igjen i gjestehavna og sagt "sorry, det var ikke meingen, jeg var uoppmerksom".

 

Kos dere!!

Link to post
Share on other sites

Forstår hva Peter tenker på, men vet bare i hodet hvordan dette ser ut hos meg selv.

 

Her er et par sprengskisser

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-3427B.aspx

 

Jeg er ganske sikker på at det er nr 11 på bildet under

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-25-4853.aspx

 

Logikken i at lyden oppfattes midt på motoren kan være at lyden følger luftrøret fra kompressoren på toppen av motoren. Clutchen er en magnetclutch som nok snurrer også når den ikke er koblet inn. Clutchen kobler antakelig inn når den får el puls fra EDC systemet for at kompressoren skal slå inn.

 

Om du har mellomaksel vil du se dette ved at det er avstand mellom motor og drev. Vet at Fairline 31 hadde dette på ad41. En bekjent av meg fikk akselbrudd i god fart. Den akselen tok seg en liten tur rundt liksom... Når jeg kikker på bilder av tisvarende båt som din på finn ser det ikke ut somom dere har mellomaksel

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jo vært rasende festlig med 9,9 tenker jeg. Båten planer ok og trenger bare flytte meg til midten for å få den opp.

9,9, hva mener du .....kan jo like gjerne være 15!!! :lipseal::giggle::saint::eek:

 

Da kommer du vel opp i 25++

 

Faxen ønsker god fredelig tur videre. Nyt resten av ferien.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...