Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

Se det ja...... der har dere vært innom fyrbukta.

Har dere vært på Svenner før? Husk at Svenner er mye mer enn fyrbukta. :wink:

 

Ja vi har vært innom og kikket litt. Men aldri i fint nok vær til det fristet til overnatting. Fint sted for oss der du kan gå opp til fyret, eller over på andre siden med strender :)

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: bare sjefen igjen nå da. Jeg har latt meg overtale flere ganger til å bytte til større båt av sjefen her.

Kjenner igjen denne situasjonen... fruen vil vi skal ha en 45 foter, men jeg mener 40 er nok, er jo kun to voksne og poden på 9... men mulig jeg bøyer av for fruen denne gangen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjenner igjen denne situasjonen... fruen vil vi skal ha en 45 foter, men jeg mener 40 er nok, er jo kun to voksne og poden på 9... men mulig jeg bøyer av for fruen denne gangen..

 

Hehe, det gjorde faktisk jeg og. Så på et par nye 40 fotere. Men fruen skulle ha egen stol. Mener at arvingene tar all plass. Kostbar stol, men er godt fornøyd. :thumbsup:

 

La meg si det slik Baatsmann. Det er jeg som har jobbet hardt for å gi kona muligheten til å velge :yesnod:

 

Da tror jeg det kommer en kontra mld hvis du tar opp i heimen. "Det er jeg som har jobbet hardt i heimen for at du skal jobbe hardt" :boxing::giggle: .

Snartenkte damer.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: bare sjefen igjen nå da. Jeg har latt meg overtale flere ganger til å bytte til større båt av sjefen her.

 

Hun er storfornøyd for lenge siden :)

 

Nå ja, Julie III har jo litt lødig Fairline lektyre i bokhylla si..... :lipseal:

 

Hehe, ja det er sant Faxen. Mye å la seg friste av i boka om Fairlines jeg fikk av deg!... :)

 

Vi ligger nå i Lyngør og går videre til Arendal i morgen tidlig. Derfra skal vi til Sverige, enten rett over eller via Jonfruland... Skal dere videre Julie, så får vi sikkert hilst! flott vær i Lyngør i dag og Fortsatt ingen brennmaneter!

 

Vi skal til Lyngør imorgen, men du drar før fugla våkner så er vel midtveis til Sverige før vi tøffer nedover :)

God tur videre!

Link to post
Share on other sites

I dag ble det observert en Tornado med slike skinnende teakbord akter at vi, dvs Bonus og meg, over en liten Jäger i kveld faktisk lurer påom Finn Erik enten

A) har kjørt seg bort til vakre Østfold

B) har lånt bort båten sin.

 

Begge alternativer høres helt usannsynlige ut, så nå er vi spente!!

Om han ikke var på besøk hos de royale da....

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble stille fra alle hold, så trodde jeg hadde mistet alle som fulgte :)

Men siden du fortsatt henger med, er det jo verd en oppdatering! Selv om sjefen har kommentert padda ja :)

Hvor var vi... Jo, i Risør... For en havn! Alt er tilrettelagt med smarte løsninger og god merking. Det er egne Havneverter som er godt synlige i røde uniformer og de yter god service. Marinaen for tanking er også noe av det bedre jeg har brukt med god fendring og rister i brygga rundt pumpene som drenerer evt søl. Store søppelkasser, engangshansker og papirdispensere. Bra!

Sol og fint vær blir mye mer verdsatt etter en regnfull dag, så vi gikk først å handlet mat i butikken rett over veien før vi kjøpte is til alle og trasket rundt i de koselige gatene. Risør er en virkelig sjarmerende by.

Tilbake i båten og etter en av min sjefs spesialiteter, hjemmelaget pizza...

 

4d120ad6-545f-5c9d.jpg

 

Tok jeg en rundtur i kveldssolen med Romeo over på andre siden av sundet. Bla Bommen, også kalt Pjolter Bay. Veldig fin bukt som ligger lunt og skjermet for vinden. Folk grillet og kostebseg og ga meg skikkelig sommerstemmning.

På de små oppdagelsesferdene merker jeg nå hvor glad jeg er for valgene ang båt og motor. Man får større radius og utforske med 9,9, og RIBen føles trygg og går fint i vannet selv ved litt sjø. Ser det spretter og humper mer i gummibåtene.

Så nøt vi resten av den stille og rolige sommerkvelden med noen gode glass rødvin. :)

Dagen etter hadde det skyet til og vi bestemte oss for å dra videre. Men først var jeg bortom en båtbutikk og fikk tak i en hvit rist som jeg byttet med en gulnet på kjøleboks i cockpit.

 

4d120ad6-5a2c-992a.jpg

 

4d120ad6-5a3b-dad3.jpg

 

Etter bunkring av diesel, kom vi oss avgårde i gråværet. Det hadde fortsatt ikke begynt å regne. Målet for denne dagen var Lyngør.

Vi tøffet ut forbi Stangholmen fyr og været var så rolig at jeg fulgte land nedover isteden for å gå utenom de røde stakene. Strekket er ikke lengre enn litt over en time i dorgefart og når vi ankom Lyngør begynte det å regne.

Da jeg hentet båten i Kristiansand, ble jeg veldig fasinert av stedet og gledet meg til å vise det til frua. Synes derfor det var litt synd at det var en regntung dag...

Men etter noen kraftige skyll, og en god middag på Seilmakerens Kro, lysnet det opp og vi fikk et Glimt av sola før den gikk ned.

 

4d120ad6-5cba-9d85.jpg

 

4d120ad6-5cce-c7a3.jpg

 

4d120ad6-5cde-d17f.jpg

 

4d120ad6-5cf5-7326.jpg

 

Vi stod tidlig opp, og ruslet en tur i Lyngør. Det er noen fantastiske hager å hus, og veldig sjarmerende den lille butikken som ligger her.

Målet for dagen var Sjøverstø på innsiden av Flostadøya, så vi forlot Lyngør og gikk innaskjærs hele veien ned. Ikke veldig spennende strekke, men veldig godt skjærmet for vinden. På Sjøverstø overvar vi et 50års jubileum med familien til madammen.

Etter lunsj dagen etter, gikk vi den korte veien opp til Tvedestrand. Det var fullt på den indre gjestebrygga og bare en ledig longside på utsiden av ytre gjestebrygge.

Det blåste ganske kraftig rett inn i havna, så jeg var ikke veldig happy for akkurat den plassen med kraftig sidevind. Tidligere med mindre båt var ikke dette noe problem, da var det bare å "brekke" båten inn, og siden vekten var mindre, klarte frua å ta imot om det skulle gå litt galt. Men nå har jeg mer vekt, og jeg liker å ha full kontroll. Jeg går sakte inn og draget av vinden blir mye kraftigere så jeg føler jeg mister litt kontroll. Det går jo bra, og det kom en kar bort fra en Fairline Squadron som tok imot tauet og sa at den fiksa jeg meget bra i den vinden her, men ønsker selv å ha mer kontroll:) Har begynt å mestre det å gå sidelengs, men dette har ingen funksjon i sterk vind...

Leker litt med tanken på å gå inn med hjørnet av badeplattformen først, og så bruke baugpropellen til å legge baugen behersket inn etterpå.. Vil det fungere tro?

Ble litt skuffet av Tvedestrand da vi lå ved brygga. Et stygt lagerbygg var det store blikkfanget, og når vi gikk i land var det søppel, knuste glass på bakken og en småharry pub som sikkert bråker en del i helgene:) Men byen i seg selv var kjempekoselig med trange småbgater og veldig skjeve hus:) Benny Borg spurte om veien til kirka inni et smug der også ;)

Det var søndag og vi hadde glemt å kjøpe gass til grillen og ikke hadde vi bunkret på et par dager. Jeg måtte derfor ut med Speed Devil (sparkesykkelen min) helt opp til Shell stasjonen på toppen av fjellet der. Klarte nesten ikke si hva jeg skulle ha når jeg kom opp:)

Men for en fart jeg fikk ned igjen. På bakhjulet presser man på skjermen for å bremse. Denne ble så varm at lakken boblet og sålen på skoen smeltet litt:)

Vi hadde bestemt oss for å dra tidlig opp til Risør for det hadde meldt opp mot 10ms vind ved Lyngør, men vi forsov oss og det var ikke frua glad for så vi heiv oss rundt og kom oss avgårde. Frokosten tok vi underveis.

Samme rute ble fulgt opp igjen og ut fra Lyngør tok vinden tak. Jeg valgte å gå på utsiden av de røde stakene denne gangen. Det var ikke store bølgene, men nok til at jeg var litt usikker på hva madammen synes. Derfor la jeg litt mer innsats i å gjøre ferden mest mulig komfortabel. Tror det fungerte, for etter kort tid sovnet hun i full strekk bak i sofaen:)

Tøffet stille å rolig opp til Risør og tok noen bilder av båter i godt driv i bølgene.

Vi hadde kikket en del i Havneboka og funnet ut at vi ville prøve Finnøya like nord for Risør. Dette er sted som drives av Risør Seilforening men er åpent for alle. Her er det perfekt for oss småbarnsforeldre med små lune strender, store brygger med griller, vann og strøm. Brygga vi fikk lagt til på er også så høy at vi kunne gå rett ut fra baugen. Her blir vi værende til onsdag. Da skal vi til Kragerø:)

 

4d120ad6-6dec-118f.jpg

 

4d120ad6-6dfd-b31a.jpg

 

Nå er det natta i påvente av en dag full av sol og bading! :)

Link to post
Share on other sites

I dag ble det observert en Tornado med slike skinnende teakbord akter at vi, dvs Bonus og meg, over en liten Jäger i kveld faktisk lurer påom Finn Erik enten

A) har kjørt seg bort til vakre Østfold

B) har lånt bort båten sin.

 

Begge alternativer høres helt usannsynlige ut, så nå er vi spente!!

Om han ikke var på besøk hos de royale da....

 

Må nok skuffe dere.......JoySea ligger på plassen sin i Stavern og venter på mer varme og mindre vind.......

Alternativ A) hadde i tilfelle vært mest sannsynlig, har gode minner fra sist jeg var på Hankø ( over 20 år siden) Er kansje snart på tide igjenn......

 

Var de like fine???

dsc_0087.jpg

 

Regner med at dere set gjennskinnet av fotografen... :drink:

dsc_0036.jpg

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok skuffe dere.......JoySea ligger på plassen sin i Stavern og venter på mer varme og mindre vind.......

Alternativ A) hadde i tilfelle vært mest sannsynlig, har gode minner fra sist jeg var på Hankø ( over 20 år siden) Er kansje snart på tide igjenn......

 

Var de like fine???

dsc_0087.jpg

 

Varme og mindre vind kommer imorgen her skal man tro yr.no... Så da kryper det vel opp til deg snart;)

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn!

 

Jeg har ennå ikke byttet noe hvitt som har hatt synlige skruer. Det var bare. at skruehodene på de plastristene i nærbilde "lyste opp" ...

Og da benyttet jeg......et medlem av Windymafian muligheten... :rolleyes:

 

Jeg vet..... at en du kjenner fra Moss i Windymafian har " reparasjons-stift " :flag_bp:

Hvilken lakk han bruker vet jeg ikke. Jeg mistenker at han alltid har for hånd, en slik lakkstift til bil, som mann bruker til å ta steinsprutmerker med.

Om det er nytt som blir montert, gammelt som skal byttes eller om han som deg mener skruene blir stygge og bør "flekkes" når de har vært skrudd på, skal ikke være sakt......

Link to post
Share on other sites

Jeg vet..... at en du kjenner fra Moss i Windymafian har " reparasjons-stift "

... Jeg mistenker at han alltid har for hånd, en slik lakkstift til bil, som mann bruker til å ta steinsprutmerker med.

Stemmer nok det Finn Erik, "stensprut-lakkstift" il bil er tingen ja :cool:

 

Ligger forøvrig på Bohus Malmøn akkurat nå. Planlegger overfart til Sæby i Danmark imorgen. Derfra kan alt skje

 

Om værvarslet til DMI / Farvandsvæsenet stemmer, så blir det silkeføre på overfarten imorgen tidlig. Blå Swix / Glider gjelder ....

dkvaer.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...