Jump to content

Julies ekspedisjoner


Julie III

Recommended Posts

jeg la igjen kone, barn og svigermor på Verdens ende i går og dro inn til Oslo i morges på jobb. Ut igjen onsdag ettermiddag. Så starter vi ferie på torsdag. Rapportene fra Verdens ende er at det har vært årets flotteste dag i dag. Lite båter i helgen, men begynner å fylles på i dag. Selv har jeg fått en Fairline 58 utenpå meg, men hyggelige mennesker og ordentlig fortøyd, så er ikke det noe problem. Er det fullt får du legge deg på du også hvis du kommer på onsdag!

Du kjenner selvsagt denne! http://www.tjome.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=172 (dårlig på kveld/natt, men gode bilder på dagtid!)

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger gått gjennom Årøsund.

Første gangen var med en lokalskjent og etter det har det ikke vært noe problem. Hold leden og vær klar over at grunna (tror det er sand)som er inntill Nøtterøy i syd enden av Nordre Årø går et stykke utover.

Fin tur

God tur videre

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler gjennom Årøsund. har ikke gått på hittil.

 

Går du da tvers igjennom hele? Noe man bør være obs på der? Ser i Havneboka at dersom man går inn nordfra, bør man gå ut igjen samme vei?

 

har du med deg tidevannstabellen? -da kan du ihvertfall beregne når det er mest vann under kjølen. Av og til er det jo små marginer som gjør forskjellen mellom suksess og fiasko. :)

 

Hvis det er så små marginer som tidevann, tror jeg ikke vi går der. Litt pysete;)

 

jeg la igjen kone, barn og svigermor på Verdens ende i går og dro inn til Oslo i morges på jobb. Ut igjen onsdag ettermiddag. Så starter vi ferie på torsdag. Rapportene fra Verdens ende er at det har vært årets flotteste dag i dag. Lite båter i helgen, men begynner å fylles på i dag. Selv har jeg fått en Fairline 58 utenpå meg, men hyggelige mennesker og ordentlig fortøyd, så er ikke det noe problem. Er det fullt får du legge deg på du også hvis du kommer på onsdag!

Du kjenner selvsagt denne! http://www.tjome.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=172 (dårlig på kveld/natt, men gode bilder på dagtid!)

 

Sier du det ja. Ja vi kommer garantert utpå onsdagen. Kommer oss ikke avgårde før ca 12, så er nok ikke der før tidligst 15 tenker jeg. Skal putre nedover:) Er meldt nesten vindstille, så gleder meg til å besøke havna for første gang:)

Får håpe det blir plass til oss da...

Link to post
Share on other sites

kjører i bjerkøysund og årøysund nestev vær helg :thumbsup: bare å kjøre som du gjør i vilket som helst annet sund, hold styrbord side nære mitten så er allt helt fint :yesnod:

kjører båter opp i 50 fot her vær helg. det samme er i røssesund på tjøme, følg litt mere med så du ikke går for langt ut i sidene der bare, kjempe fin tur i gjennom alle de sundene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bare en kuriositet... Har du undersøkt hvilken offset dybdemåleren din er satt på? fra kjøl, nederste punkt på drev eller "null". :)

 

:)

Dybdemåleren er fra kjøl...

 

kjører i bjerkøysund og årøysund nestev vær helg :thumbsup: bare å kjøre som du gjør i vilket som helst annet sund, hold styrbord side nære mitten så er allt helt fint :yesnod:

kjører båter opp i 50 fot her vær helg. det samme er i røssesund på tjøme, følg litt mere med så du ikke går for langt ut i sidene der bare, kjempe fin tur i gjennom alle de sundene :yesnod:

 

Supert. Da satser vi på å fortsatt være en av de som kommer til å gå på grunn også etter Årøysund :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også gått Årøysundet, riktignok med en Saga27, men det var mer enn dypt nok.

Men det er trangt på det smaleste, så hold tunga rett i munnen. Ellers er kartene fra

kart.kystverket.no ypperlige for å studere vanskelige områder i forkant av en tur.

 

aaroysund.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H: se innlegg 183;) Så fra ditt forrige innlegg her at du brukte kart derfra. Benyttet disse til dykking før, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke har brukt dem til båt :giggle:

Men går dere på innsiden av Søndre Årøysund også, eller ut ved Middelborg?

Link to post
Share on other sites

Vi gikk Årøysund sørfra i fjor sommer med vår Viksund 350. Ikke noe problem. Vi tok det veldig pent, for vi syntes jo at det så trangt og grunt ut. Men jeg så at det gikk langt større båter enn vår der også.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått begge sundene og ikke ut ved Middelborg. Men jeg har ligget over der en natt, med landtau og anker ut akter omtrent der pilen viser. Den natten var det forresten mye trafikk av båter uten lanterner. Men så kom onkel med blålys, og alle forsvant!

 

aaroysund2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sånn går du gjennom Årøsund.

 

aaroesund01.jpg

 

Dette kartet viser vel hvor galt det kan bli når kart fra steinalderen blir overført til fancy digital form. Dynga utenfor den gamle tollstasjonen stikker lenger ut en vist på kartet. Noe redningskøyta fant ut "the hard way" for en tid siden.

Grunna sør for tranga, merket 0.5 m, ligger litt lenger vest enn vist.

En olympisk mester tok sine første seilturer fra den første brygga sør for tranga. Hvem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...