Jump to content

Prosjekt oppussing Scand Dynamic 8600/9200


KenBjork

Recommended Posts

Morn

 

Ja gikk vist ant å lese avisen, lite vind, hopp og sprett :yesnod:

 

 

Sant å si så har jeg ikke testa noe særlig på toppfart uten om ett veldig kort øyeblikk for å se om turtellern nådde 3800rpm, mener den på det øyeblikket nådde 35,2kn

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Sant sant :)

Men kjører så rolig og forsiktig shø hehe.

Er litt ukjent å kjøre den enda å. Er ikke blitt så mange timer bak rattet.

Hvertfall ikke mens propellen har gått ;)

 

Bli nok å teste litt mere nøyaktig etterhvert

Link to post
Share on other sites

Dings jeg ser på som har med sikkerhet å gjøre:

 

scand_d_73.jpg

 

Drev å fantaserte her etter at båten var kommet hjem, blant annet da angående at motorstopp..

Tenkte når/hvilket tidspunkt vil drivstoff-filter vise seg å være tette

Jo nå vi er ute å kjører. Og da vil man oftest tenkte jeg ikke ha tid å skifte filter antageligvis..

Så jeg vil ha noe smart og heller da skifte filter når jeg ligger trygt i havn uten å rek oppi landet eller mot andre båter/båt-trafikk.

 

Så da kom denne ideen frem, dobbel filterpakke, med kun ett av dem i bruk og med to stk 3-veis kraner slik at jeg kan svitsje over om det skulle skje nevnt scenario.

 

Ellers da så er hverdagen godt nedover skuldrene så bli litt mindre gjort om dagene.

Men har da shoppa litt teaklister, som blant annet skal brukes på lukene i benkene jeg laga.

Tenkte også på at jeg ville ha hvite plastplugger som dekker skruene i benkene, fant ut biltema hadde noen som passet meg bra å bruke.

Men det viste seg når jeg kom dit at disse er nå utgått vare, og dessverre var det jaggu tomt i hylla også.... :headbang:

Må ta bilde av de fra katalogen da de ikke finnes å søke etter på siden til biltema.

Altså disse:

 

plugger_hette_for_skruer.jpg

 

Så er det noen som spesifikk aner om shappe hvor jeg kan kjøpe meg slike?

Skruene mine hvor jeg har tenkt å bruke slike plugger bruke størrelse på stjerne PH2/PZ2

Nett/ebay handling ingen problem, nesten bare ett pluss.

 

Har googlet en del men finner ikke og mistenker at det brukes flere navn på dette produktet.

Link to post
Share on other sites

Sjekk opp møbelbeslag. Sånne brukes over en lav sko i sponplatemøbler, så de burde ikke være vanskelige å oppdrive. Alternativt kan du jo sprøytelakkere skruene hvit med matchende farge? Finn en malebutikk som lader lakk på boks. Kjøp grunning og lakk, vask med aceton.... Fungerer finfint. Bare ikke bruk quick-lakk. De boksene fungerer bare om du skal tagge!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Bilder av lukene med lister. (2 av de, den ved styrepos ikke klar for kjøpt for lite teak-list)

 

scand_d_74.jpg

 

scand_d_75.jpg

 

scand_d_76.jpg

 

scand_d_77.jpg

 

Skrudde listene fast fra baksiden.

Haspen syntes jeg kom for langt ut om den skulle stått uten på listen, dessuten måtte jeg hatt listbiter både på luka og på selve benken og det såg slettes ikke pent ut.

Så valgte å snitte ut listen øverst og la haspen være som i utgangspunktet. Ble faktisk bra look.

Hengslene ble akkurat som forventet hva jeg ville se maks av de. Så det ble også bra.

Alt i alt fornøyd med løsningen på lukene.

 

Hvertfall myyyye penere slik enn de originale hullene i benksidene.

Link to post
Share on other sites

God kveld.

 

Ble trigget til å ta oppe ett strøm"problem" (da en annen her på forumet er i samme "båt" :giggle: ) som dukket opp umiddelbart etter at jeg kobla opp velgeren og bryteren og nye hovedstrømkabler.

 

Link:

 

https://baatplassen.no/i/topic/84604-lite-startstroem-etter-nyoppkobling-av-velge-og-bryter-og-kabler/

Link to post
Share on other sites

Igår fikk stereoanlegget all oppmerksomhet.

Etter at jeg fikk alt kobla opp så var det selvfølgelig feil på "hoved"-phono kabel, så måtte rive ut den og legge ny.

 

Noen bilder.

 

Får hengt opp spillern idag.

scand_d_78.jpg

 

Angående den boksen som jeg har nevnt en del ganger her på forumetr i andre sine tråder om stereo...

Så er denne boksen ikke kjøpt hos maritim.no til denne båten, heretter bli den kjøpt på jula.no

Hvorfor... jo fordi den heter ikke "Boss-marine" og selges ikke av "levis-shappe" men klin identisk og til en heeeelt annen pris.

 

Jula koster den 199.- http://www.jula.no/beskyttelsesboks-til-batstereo-610111

Maritim koster den 859.- http://www.maritim.no/klar-fritid/lyd-og-bilde/stereoanlegg/boss-universal-innb-ramme-mrh7

 

Litt rot under kabelbytte og lyd-justering av spiller og forsterkerne

scand_d_79.jpg

 

Tok litt lengre tid enn normalt da det ble så trivelig på kvelden med vakker LED belysning, varme og musikk så måtte gå hjem/opp å hente:

scand_d_80.jpg

 

2 stk 4-kanals oldschool amps

Jepp det er litt kabelsalat der, men blir borte så snart jeg får kjøpt meg mere kabelkanal/er

scand_d_81.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God avslappende søndag :flag_bp:

 

Vart ikke hengt opp spillern idag.

Men bordet derimot fikk påmontert seg sin nye søyle.

Og har hatt stor rydding i båten også så nå er den vel presentabel som båt og ikke prosjekt lengre. (hvertfall til det som andre folk ikke ser :tongue: )

 

scand_d_82.jpg

 

Spillern skal på plass denne uka hvertfall, for skal vel være brødsmuler og syltetøy-flekker istedet der den ligger.....

Link to post
Share on other sites

God kveld

 

Spiller`n på plass.

Ikke helt fornøyd, ble så smekke knotete å få hengt opp selv boksen riktig.

Noe trangt, eller for langt bor og skruemaskin....

Fikk heller ikke til å bruke medfølgende festebøyle til boksen.

Så laga meg den der "braketten" igår og skrudde på en stav på toppen og hadde på 2 terostat lim klatter og lot tørke til i dag.

Så den er fult mulig å skrue bort med ved designendring mm

 

Enn så lenge får den henge.

 

scand_d_83.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Trenger hjelp.

Som nevnt tidligere så er jo putene i båten omtrekt, men seteryggen på akterbenken er ikke vært montert på nytt.

Platen inni mange av putene er også ny så ser ingen skruehull fra før av.

 

Dette har jeg.

- Seterygg

- 2 lakkerte beslag (som jeg tror er til å feste ryggen noe sted på en måte)

 

Bilde også:

 

scand_d_84.jpg

 

Så er det noen som kan fortelle meg hvordan seteryggen på akterbenken er festet?

Bilder fra noen som har samme båt og gjerne mål i millimeter og annet relevant.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk påpakk fra en venn som ikke fant tråden om seteryggen... sa jeg hadde glemt den, så her er linken til tråden om seteryggen.

 

https://baatplassen.no/i/topic/84886-scand-dynamic-9200-hvordan-er-seterygg-paa-akterbenk-festet/page__pid__1197235#entry1197235

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

god kveld.

 

da er vi igangsatt med første overnattinsturen i båten.

ligger nå på bårsetøya strandhoggplass.

ungene er i seng, hunden vår neo var så avlsappet at han låg å spiste og drakk til kvelds.

og mor og far har spretta korken.

 

har tatt noen bilde, men kjenner ikke til å laste via mobil til forumet.

 

god helg folkens

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Morn.

 

Ja det var det :wflag:

 

Båten ble brukt en del, uten at det ble gjort noe særlig med den og så kom kjølta.

Og jeg begynte på ett romm inne i huset som eeegentlig var lovet kona å være ferdig før jeg kjøpt anna båt :tongue:

Bli også ei skjau til før vårvarmen er kommet, å flytte en vegg mellom 2 rom som ungene skal ha.

 

Eneste jeg har gjort er at jeg fikset min egen feste/vippe/skli-løsning med seteryggen på akter-benken, så den er på plass da.

Men har dessverre glemt å tatt bilde av det..

 

Ellers så har jeg kommet over ei krybbe, som jeg er i tenkeboksen på å fikse om til opptrekks/opplagsvogn.

Hovedsaklig ute etter å hjul for at denne skal bli operativ.

 

Ellers så har jeg kosa meg gjennom vintern med å lese andre sine prosjekttråder (ikke kommentert så mye dog) og slik prøvd å holde fantasien i sving for å klekke ideer og løsninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...