Jump to content

Prosjekt oppussing Scand Dynamic 8600/9200


KenBjork

Recommended Posts

Brukte stikksaga, fintanna blad også runda kantene slik at kevlar "folien" var enklere å få bretta rundt til baksiden og slik at det ikke skulle bulke seg få forsiden.

 

Takk igjen forresten :smiley:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik da er ferien offisielt over, første dagen på jobb idag.

Er ikke gjort noe spess i båten idag siden vi har 2års bryllupsdag, så har vært ute og spist middag osv.

 

Men har i pausen på jobben idag laga meg fot til toppen jeg tok av den ødelagte VHF-antenna, som jeg fant ut jeg ville lage vimpel-stang av.

Og har vært å limt den fast på targabøyla nå.

 

Ingar vil kanskje si at det viktigste med båten er på plass nå.. :giggle:

 

scand_d_51.jpg

 

scand_d_52.jpg

 

scand_d_53.jpg

Link to post
Share on other sites

God kveld.

 

Har ikke gjort noe idag heller...

Vært frustrert over rørlegger shapper som ikke har rør-deler..

Og elektrikkershapper som ikke har kabel..

 

Så måtte da likevel kjøre gjennom hullet over til biltema (som jeg viste hadde, så skulle tatt turen dit i utgangspunktet) og handle 1/2-16mm nippler til varmtvannstanken og 6mm2 kabel til kjøleskapet.

 

Så da får jeg satse på det blir litt effektivt kveldsarbeide i morgen istedet.

 

Ellers da så gikk pausa til dreiing av plast duppedingser igjen da.

Er noen for mange, men skal brukes på badet til å feste: _______

 

scand_d_54.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God kveld

 

Ja da er på plass med en oppdatering igjen da.

Har da fått gjort litt etter arbeid om dagene likevel.

 

Varmvannstanken på plass, dog ikke tilkoblet kjølevannet fra motor enda.

Må bare bestemme med angående defroster`n først hvor den skal være og slikt..

Så får se hva jeg finner ut i morgen ved en endelig bestemmelse.

 

scand_d_55.jpg

 

Heeey det kommer jo vann jo :thumbsup: Og alle koblinger virker tette (etter at jeg stramma til under på badet, hørte det suse)

Og nei det er ikke fult åpnet på kranen

 

scand_d_56.jpg

 

Kjøleskapet er kommet på plass, og det virker også. Ble kaldt inni der gitt.

Men jøss.. det er heeelt stille jo, hører det om jeg lytter godt.

 

scand_d_57.jpg

 

scand_d_58.jpg

 

Batterivelger`n er også fått sin plass, forbruksbatteriet er koblet på der nå så langt.

Kabling jeg hadde fra før av bli for tynn og det som forje eier har fått lagt opp, bli for korte.

Så må dra en plass å kjøpe nytt, hørte fra en kollega idag at mekonomen i molde har bra med utvalg i mm2 kabel så får vel ta meg en tur.

 

Meninger om kvaliteten på kablene hos mekonomen?

Link to post
Share on other sites

Jau takk :flag_bp:

 

Har nok måttet kjøpe litt ledning hos biltema tidligere gitt. 6mm2 som er brukt til kjøleskapet og en liten stubbe fra skinnene til selve bryterpanelet, sort/rød.

Så disse er greie å bytte den dagen det skulle bli noe tull med dem.

 

Vel vel, da er defroster`n kommet på plass også. Virket vifta i denne også gitt.

Må ha litt hjelp av fruen i morgen med trakt, litermål og litt vann.

Tenkte å fylle igjennom og få ut mest mulig luft fra defroster`n og varmvannstanken før jeg kobler de 2-slangene til motoren.

 

scand_d_59.jpg

 

Skal også freeese til molde på mekonomen og kjøpe meg 70mm2 + og - kabel for motor/batteri/bryter.

 

God helg :cheers:

Link to post
Share on other sites

God dag

 

Bli litt lei og frustrert..

Mekonomen hadde glemt og bestilt opp ny kabel, så de var "tom" for 70mm2 og mere og stege under.

Dro til Spectra Marine, men der ble jeg litt rana på høylys dag...

Jeg hadde skullet spurt på meter pris før jeg kjøpte, så heller tatt veien til bilextra og hørt.

For Spectra Marine tok 2200.- for 8m rød og 2,5m sort 70mm2 + 6stk press-sko til de, hadde jeg ikke vært så snill skulle jeg spurt om han var gal og gått.

Synes det var dyrt ja, bør piiiiiinade være bra kabel. :confused: (sorte var fortinna og litt stiv, røde var ikke og den var myk)

I TILLEGG, press-skoene han ga meg er FAN meg hakke for små. :headbang:

Er for langt å kjøre tilbake for å få rette press-sko.

 

Går liksom ut lufta i kroppen..... :cryin:

 

Men men, har nå kobla defroster`n og varmvannstanken til motoren nå da.

Fylte igjennom først før jeg kobla til for å få bort luft, så luften som bli inn nå er forhåpentligvis ikke mere en akkurat i øyeblikket da jeg kobla til slangene i motoren.

Har tatt bort og gjort klart til nye strømkabling motor-batteri-bryter så orke ikke koble til det "gammle" igjen for å starte og sjekke def og varmtvann og luft i kjølesys..

Venter til jeg får tak i meg kabelsko for 70mm2, håper vi har på jobb er dritt lei renning frem og tilbake.

 

Tenkte å hekte på vindusvisker armene idag tidlig. Prøvde, men støtte på ett irritsjonsmoment.

Jeg har som sagt disse http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/vindusvisker/viskermotor-25mm-12v

Men... begge går jo samme vei.... det bli feil..

Hva skal jeg gjøre med det?

Høyre siden er rett.

Men ikke på venstre siden.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg kjenner meg igjen når det gjelder kjøring frem og tilbake til diverse forhandlere etter ting og tang.

HYLER i bilen av og til i ren frustrasjon :headbang: :headbang:

 

Er nesten ferdig og pusse opp min atlantic innvendig.Tenkte og ta den utvendig til høsten..Stå på og ikke mist motet.

Og ikke gjør som meg og irriter deg over detaljer som gjerne ikke ble perfekt :cryin:

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Men... begge går jo samme vei.... det bli feil..

Hva skal jeg gjøre med det?

Høyre siden er rett.

Men ikke på venstre siden.

De motorer du har, ligner til forveksling de motorer Biltema fører i deres sortiment. Dit problem er formentlig, at parkeringsfunktionen stopper i den "forkerte" side, det vil sige, at hvis armen peger ned langs midtersprossen i stoppet tilstand kan den bruges trods alt, omend det vil se underligt ud med den ene arm pegende langs overkanten og den langs midtersprossen. Men: De motorer Biltema fører, de kan stilles om så de parkerer i den anden side; jeg skulle bliver voldsomt overrasket hvis ikke din model kan det også.

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si jeg kjenner meg igjen når det gjelder kjøring frem og tilbake til diverse forhandlere etter ting og tang.

HYLER i bilen av og til i ren frustrasjon :headbang: :headbang:

 

Er nesten ferdig og pusse opp min atlantic innvendig.Tenkte og ta den utvendig til høsten..Stå på og ikke mist motet.

Og ikke gjør som meg og irriter deg over detaljer som gjerne ikke ble perfekt :cryin:

Ja huff.

Jau det perfekte :crazy: det som er "problemet" jeg er så sjette nøye. Finn en feil i innlegg 67 du.

 

De motorer du har, ligner til forveksling de motorer Biltema fører i deres sortiment. Dit problem er formentlig, at parkeringsfunktionen stopper i den "forkerte" side, det vil sige, at hvis armen peger ned langs midtersprossen i stoppet tilstand kan den bruges trods alt, omend det vil se underligt ud med den ene arm pegende langs overkanten og den langs midtersprossen. Men: De motorer Biltema fører, de kan stilles om så de parkerer i den anden side; jeg skulle bliver voldsomt overrasket hvis ikke din model kan det også.

Ok, men i monteringsanvisningen står det ikke nevnt ett ord om vending av viske rettning.

Bli lite treff i tråden her, så tror jeg må lage en egen tråd på dette.

 

Ellers da så er strømmen klar med velger og bryter`n jeg hadde liggende.

Bryteren ble innkoblet sammen med velgern da det ble trangt på power out.

Koblet slik:

 

scand_kobbling_batteri_og_motor_med_velger_og_bryter.jpg

 

Og slik ble det. Litt misfornøyd med "lasken" som ikke ble så pen å se på, skulle tatt den inn på høyre-siden til bryter`n.

 

scand_d_60.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

G-kvell folxs

 

Liten mini update, har starta på benkesidene med å lage luker, og hull for varmluft-dysene og høyttalerne.

Skal se om jeg har noen bilder å servere i morgen.

Vindusvisker problematikken er løst, løsning: ref link i Innlegg 91

Link to post
Share on other sites

God kveld.

 

Går med litt tid i planlegging underveis her nå.

Så jeg får alt slik jeg vil det, både praktisk og finish-messig.

Usynkront og malplassert visuelt er NO NO :thumbsdown::giggle:

 

Men ting skjer da, luker er saget ut, noen ventiler på plass, og høyttalerne får også sine plasser.

Er ikke her fått på lukene, da jeg er litt uenig med meg selv angående henglser som jeg vil skal synes mins tmulig, teak-list må klaffe i forhold til hvilken løsning jeg gjør på disse.

Har ett par ideer med hengslene så har med meg noen på jobb i morgen så bli sittende og fantasere litt og evt modifisere om det trengs.

 

Bilder så langt.

 

scand_d_62.jpg

 

scand_d_63.jpg

Link to post
Share on other sites

G kveld :drink:

 

Vart enig med meg selv angående hengslene, så luker er laget og innsatt.

Mangler bare teak-lister rundt de.

Bilder:

 

scand_d_64.jpg

 

scand_d_65.jpg

 

scand_d_66.jpg

 

scand_d_67.jpg

 

scand_d_68.jpg

 

scand_d_69.jpg

 

scand_d_70.jpg

 

scand_d_71.jpg

 

Poenget med hengslene er montert slik er at de kommer til å så å si skjult.

Kun selve opphenget/hengsel-delen som bli litt visende.

 

 

Og omsider så fikk maritim rotta seg til å sendt meg varmluftslangen som var i rest.

Dog etter at jeg sendte en suuur mail.

 

scand_d_72.jpg

 

Så nå er alle dysene i cockpit tilkoblet.

Mangler bare nedi lugar. Gikk tom for strøm på batterimaskinene, så ny giv i morgen tidlig.

 

God helg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...