Jump to content

Endelig - har bestemt meg for ny motor - MerCruiser 3.0L MPI!


Våtbåt

Recommended Posts

Takk for støtten!

Føler jeg er tilbake til utgangspunktet men nå ufattelige 95.000,- fattigere.

Familefar som tok vann over hodet og kontaktet feil leverandør :headbang: sånn kan det gå.

 

Tror jeg setter motor bort i vinter for overhaling til Horten Båt og motor. Orker ikke en sånn sommer til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat blitt familiefar selv og har heldigvis blitt ferdig med saken i mitt hode.. Båten er nedbetalt og får jeg noe tilbake blir det en behagelig bonus i mitt hode. Det kjipe nå er at jeg fortsatt har båten.. Den bare står der og ser dumt på meg mens den minner meg på at jeg kjøpte den.. 15000 i renter nå da.. Det er ikke så værst.. Om jeg hadde fått noe av det;)

 

Håper du og forliksrådet finner ut av dette! Trist å lese sånt. Fikk selv ødelagt en sommer av dette og det er ikke greit

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Yepp - ønsk meg gjerne lykke til! Jeg skal møte TRT i forliksrådet i morgen i Grimstad. (06.11) :discuss:

 

Det forundrer meg ikke om han ikke møter opp. I så fall får han uteblivelsesdom og det hjelper meg faktisk.

Det handler nå om ca 30.000,-. Jeg måtte også kjøpe ny dynamo, den jeg fikk med TRT var modifisert så pass mye at det ikke var mulig å få på plass en ny reim. :headbang:

 

Jeg har alt dokumentert, printet og pakket og klart... klar for en fight :flag:

Link to post
Share on other sites

Da ønskes du med dette lykke til. Skrekkelig at du skulle oppleve noe så håpløst. Men er 30 000,- nok? Jeg synes å huske at du hadde brukt 95 000,- på dette?

 

Alt tyder vel egentlig på at du har kjøpt en motor som verken var i orden eller overhalt? En jeg snakka med, dessverre først etter at jeg leste om dine problemer med TRT, fortalte meg at dette firmaet solgte motorer som skulle være overhalte, men som knapt nok var reparerte. Hans erfaringer med motorer derfra var at disse motorene overmalte.

 

Bare så skrekkelig trist at ingen var i stand til å gi deg denne informasjonen før det var for sent. :confused:

Link to post
Share on other sites

LYKKE TIL :pray:

Du trenger vel forsåvidt egentlig ikke noen lykkeønsninger.

Dette bør være en opplagt sak, som du glatt "vinner" :thumbsup:

 

Kan skrive under på at det som kommer fra TRT ikke er overhalt.

Det er bare diverse gamle deler som er skrudd sammen til en mer eller mindre komplett enhet.

Pakninger blir ikke skiftet, det blir smurt på pakningsstoff, og simmeringer blir heller ikke skiftet med mindre de er HELT gåen. Dette er så uprofesjonelt som det kan bli. Jeg jobber som bilmekaniker, og om vi overhaler f.eks. en motor eller gearkasse, skiftes ALLE pakninger og simmeringer, uansett alder og tilstand. Har f.eks. skiftet blokk på motorer som bare er 1-2 år gammel (reklamasjon/feilproduksjon), og selv da skifter vi alle tetninger.

 

Har nå selv mottatt 3 hekkagregater fra TRT, som er ubrukelige. De er t.o.m. så dårlige, at det ikke engang går an å kombinere delene fra dem, og få til ETT brukbart. Listen over feil er laaaaaaaaaaang....: rust på tannhjul, koblingskoner og lager m.m.("gammel" rust, som garantert var der ved montering), vann/fukt i drev, for lite olje, manglende deler (bl.a. reverssperre og avstandshylse mellom lager), osv.osv...

 

Jeg har kontaktet TV2 hjelper deg i min sak, og en annen jeg har vært i kontakt med, venter på avgjørelse fra Forbrukertvistutvalget en av de første dagene.

 

Kan nesten garantere at det hekkagregatet som Selqueen har kjøpt sammen med motoren også vil være ubrukelig innen kort tid.

 

Jeg anbefaler alle som som har kjøpt søppel fra TRT, å rapportere det inn til Finn.no (det er jo hovedsaklig der folk har fått kontakt med TRT), slik at Finn kan fjerne han som annonsør der. Da slipper i hvertfall andre å gå i samme fella.

Jeg har rapportert in svindeltips til Finn, men de kan ikke utestenge noen ut fra ett enkelt tips. Derfor håper jeg flere tipser.

Redigert av Monaco 27 Fly (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for støtten, følte at saken var sterk og klar for min del - ikke mye å forsvare tenkte jeg.

Men, det gikk bra og vi ble enige om forlik, dvs en rettskraftig dom som er bindende.

 

Når TRT betaler den utestående fakturaen, så legger jeg saken dø og anser TRT for å ha ryddet opp og ferdigstilt jobben.

Kort fortalt handlet denne saken om at jeg skulle benytte en lokal leverandør for å ferdigstille jobben med motoren.

Fakturaen skulle TRT dekke. Men det ble uenighet rundt dette og jeg måtte ta saken inn for forliksrådet.

TRT sa de skulle betale og rydde opp. Hvis de rydder opp anser jeg saken som løst og kan gå videre :)

Link to post
Share on other sites

Monaco - fyttegrisen - det der er utrolig! Jeg håper de får ryddet opp. Har du dialog med de?

 

Har sendt flere e-poster (vil ha all kommunikasjon med dem dokumentert), men han svarer aldri.

Har også ringt noen ganger, men det er ikke mulig å få til noen fornuftig samtale. Han bare avbryter hele tiden, banner, truer og legger på.

Prøvde igjen i dag. Snakket rolig og forklarte at jeg skulle avbryte opplegget med TV2 hjelper deg, om jeg fikk hevet kjøpet. Men han forlangte at jeg måtte sende drevet nedover så de kunne se på det.

Jeg prøvde å forklare at de hadde prøvd 3 ganger nå, og alle 3 gangene hadde det kommet tilbake omtrent like ubrukelig, og at all tillit var borte. Jeg TØR rett og slett ikke legge ut på tur med noe TRT har overhalt.

Men han nektet å heve kjøpet. De skulle reparere igjen, ellers fikk det være det samme.

Men nå har jeg begynt å ta opp de få samtalene jeg prøver å få til, slik at jeg har bevis på kundebehandlingen deres.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre nå.

Om jeg skal vente på TV2's oppfølging av saken (de har sagt saken virker interessant, og at de vil ta den om de får anledning til det), eller kontakte Forliksrådet, Forbrukerrådet, advokat, politi...

Blir kanskje å prøve et par e-poster til mens jeg venter på å høre om TV2 tar saken, og håpe de tar til fornuft, men det hjelper neppe.

Link to post
Share on other sites

Hei - trodde jeg hadde skrevet om hvordan det gikk, rart :confused:

 

Vel, vi møttes i Grimstad, forøvrig en hyggelig plass. Fikk penger av en fremmed til p-automat. "De har ikkje kortterminaler her sjønner du..." Så kom P-vakta å sa at det gikk greit fordi han var aleine på vakt og da ville jeg ikkje få bot... ! Gode folk dette!

 

Men over til saken.

 

I forliksrådet var det 4 stk fra Grimstad forliksråd og Rune og meg.

Saken var klar og vi kom frem til et forlik/dom uten de store diskusjonene.

Men som de sier i Grimstad - man må gi og ta litt. Så da ga jeg litt og er nesten fornøyd med utfallet.

Nå gjenstår det å se om TRT betaler som avtalt.

Så fremt betalingen skjer, ønsker ikke å gå i alle detaljer da noe er fortolig mellom partene.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Meget spent på det jeg også, Selqueen... Har TRT gjort opp for seg?

Jeg har nå saken inne til behandling hos Forbrukerrådet, og kan ikke skjønne annet enn at jeg får medhold der.

Nå fikk jeg høre fra et annet medlem her, at TRT har fortalt han at jeg er blitt saksøkt for en mill., for å ha skrevet om dem bl.a. her på Båtplassen. Jaja, vi får nå se om det virkelig skjer. Han skulle jo komme og banke livskiten av meg, men det har fremdeles ikke skjedd ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er fremdeles spent på om TRT har gjort opp for seg, Selqueen...

 

I min sak har jeg fått fullt medhold fra Forbrukerrådet. De oppga flere grunner til at jeg hadde rett til heving av kjøpet, men TRT har ikke svart Forbrukerrådet på de siste henvendelsene, og dermed avslutter Forbrukerrådet nå saken.

Dermed blir saken videresendt til Forbrukertvistutvalget, og om de også dømmer til min fordel, er dette en bindende dom TRT må følge. Der nytter det ikke å bare la være å svare.

Men dette er litt av grunnen til at jeg er spent på om de har gjort opp for seg i Selqueen's sak.

Kan jeg vente at de gjør opp for seg i min sak, selv om de får en dom?

 

Og den saksøkingen av meg, som de fortalte en annen BP-bruker om, har jeg fremdeles ikke sett/hørt noe mere om, så det var nok bare en "trussel" så han ikke skulle skrive noe negativt om dem. Han hadde fått regning på en ting som ble skiftet på garantien (sier ikke mer om den saken, da det får bli opp til denne personen om han vil fortelle mere).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja, da må jeg informere om at TRT har gjort opp for seg iht den rettskraftige dommen Forliksrådet i Grimstad utstedte.

Jeg sitter fortsatt igjen med en motor som jeg ikke føler meg trygg på, så der må jeg få hjelp fra andre.

 

Monaco, gratulere med saken, om det er midler igjen i TRT etter at jeg fikk igjen pengene mine er jeg usikker på.

 

Jeg fikk jo egentlig igjen kun penger for en faktura jeg hadde lagt ut for han, ingenting for selve motoren. Jeg orket ikke mer og ville videre...

 

Når det gjelder dommer, så er det en rar sak. Det er ingen som følger opp dette, bortsett fra deg. Hvis han ikke gjør opp for seg må du gå til namsmannen i Grimstad og lage en sak.

Namsmannen kan inndra verdier tilsvarende kravet ditt. Slik jeg husker verkstedet til TRT bestod det mest av gamle motorer og verktøy, ikke mye annet.

Link to post
Share on other sites

Vel, Forbrukertvistutvalget har ikke konkludert ennå, så det er kanskje litt tidlig å gratulere ennå.

Men som sagt, fullt medhold fra Forbrukerrådet, og jeg kan ikke skjønne at Forbrukertvistutvalget kommer til noen annen konklusjon.

TRT prøvde seg først med en egenskrevet "erklæring", der de bekreftet at drevene har sett bra ut, og virket, da de ble sendt fra dem...

Tror nok den ville være mere verdt om de fikk noen andre til å gå god for arbeidet dems.

I denne erklæringen, skriver han også at de har lang erfaring. Pussig, når firmaet hadde eksistert i ca. 1 år da jeg handlet med dem. Dessuten sa Rune Nyheim etter at drev nr. 2 havarerte, at: hekkagregat er ikke min sterke side.

I neste "runde" med dem, kom det en bekreftelse fra en angivelig kunde, som sier han har kjøpt det første drevet jeg sendte tilbake, og at han har gått over det, funnet det i orden, og har benyttet det siden.

Godt gjort at denne kunden kan ha kjøpt dette drevet, da dette drevet ifølge TRT ble "reparert" og sendt til meg igjen.

Dette tror jeg stemmer også, ettersom jeg synes å kjenne igjen undervannshuset.

Deler av toppvekselen er derimot skiftet ut (likevel var det her det havarerte).

En annen ting jeg lurer litt på er, hvordan kan kunden vite at dette er det drevet jeg sendte, og i tillegg gå god for at ikke TRT har gjort noe med det i mellomtiden? Mye som ikke henger på greip i denne bekreftelsen m.a.o.

Er egentlig ikke så sikker på at denne kunden eksisterer engang.

 

Har for øvrig kjøpt meg et annet drev nå, som jeg venter på.

Dette ser imidlertid ut til å ta sin tid, da Tullpost (Tollpost) har drevet og sendt dette drevet i hytt og pine.

Det ble sendt fra Kristiansand forrige tirsdag, og i dag (torsdag) er det på tur sørover til Steinkjær, etter først å ha vært sendt til en kar i Mosjøen (som er 13 mil unna). Der lå det i mange dager etter at vi hadde gjort dem oppmerksom på feilen.

Så ble det sendt ytterligere 7-8 mil nordover til Mo i Rana, for nå å bli sendt sørover til Steinkjær (28 mil for langt sørover).

Derfra skal de nå sende det opp til meg igjen, til tross for at det daglig går flere transportbiler fra Mosjøen til Brønnøysund, og kjører forbi meg på tur dit. Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det vanskelig... :tongue:

Link to post
Share on other sites

Hei tillit er jo vesentlig når man handler varer og tjenester. Når det kommer til trt så har det vært mye tull, så jeg

For min del føler meg usikker på hva jeg har fått. Det jeg veit er at motorene kommer fra bil, b230 motorer og så marinisert. Men så er det det jeg ikke ser, er det montert marineveiv og er det rett kamm..vurderer å få en lokal mekaniker til å ta av toppen for å måle slaglengde.

Hvor mange hk er det i en standard b230 i en bil. Aq151 har jo 148hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

B230 har fra 112 til 136 hk., avhengig om det er 230 A,K,E,F eller FB. Turboutgavene yter fra 156 hk. og oppover.

Boring og slaglengde vil jeg tro er lik. Forskjellen(e) ligger i forgasser/innsprøyting og kamaksel.

Er vel litt større effekttap i en bil også, ettersom det er mere motstand i bilens eksosanlegg en i en båt's.

Spesielt i biler med katalysator.

 

Jeg har nå kjøpt et brukt (ikke overhalt) drev fra han som driver Vågsbygd Båtservice. Virket som en skikkelig real kar, og drevet virker på alle måter bedre enn de 3 TRT har levert. Når jeg dreier på akslingene her, går alt lydløst og helt jevnt rundt.

På alle de TRT har levert, har det vært skurre-lyd.

Eneste feilen med dette drevet, er at det er feil splines på knuten. Denne har jeg bestilt fra Boe AS. Også dette virker å være et firma som er skikkelig seriøst. Bestillingen ville de ha på e-post, så dette måtte jeg dermed gjøre da jeg kom hjem fra jobb.

Sendte bestillingen på fredag kveld. Ca 5 min. etterpå kom det svar tilbake, med vedlagt ordrekopi.

På lørdags morgen kl. 06.45 kom det ny e-post, med pakkesporing. Pakken var underveis :yesnod: Imponerende service :thumbsup:

Så nå ser jeg for meg at årets båtsesong er reddet.

Link to post
Share on other sites

Denne har jeg bestilt fra Boe AS. Også dette virker å være et firma som er skikkelig seriøst.

Ja Ytrebø er en meget oppegående mann og garantert en av landets mest kunnskapsrike om volvo penta både drev og motor sjøl om driften nå handler mest om drev. Han har holdt på utelukkende med dette siden tidlig 90 tall

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...