Daffy Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Feil,undersøkelser viser at problemene starter allerede når du har over 0,15 i promille. Dvs at konsentrasjonsevnen/vurderingsevnen er nedsatt. hvilke undersøkelser? Feil! Når du har 0.8 i promille er du påvirket,og konsentrasjon/vurderingsevne er kraftig nedsatt Hva er det som er feil? at vi i dag kan drikke en til to øl eller at vi ikke kan det hvis det blir 0,2? De ulykker som skjer der fører er i alkoholpårirket tilstand,og dette er den direkte årsak til ulykken viser hvilke hensyn,vurderinger som blir gjort.(disse er det mange av hver sommer noe du vil oppdage hvis du følger litt med i div.medier).Jeg tror de fleste her følger med i diverse medier. spesielt hva angår ting om båt og båtliv. Kanskje er det derfor vi sitter og diskuterer dette nå? Jeg har enda ikke sett hverken i medier eller linket til her noen ulykker som skjer/er skjedd der fører er i alkoholpårirket tilstand under 0,8 promille,og dette er den direkte årsak til ulykken. Har du? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sydvesten Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Jeg vil tro at i det fleste tilfeller hvor en alkoholpåvirket fører av båt var avgjørende for en ulykke, så var alkoholinnholdet i blodet høyere enn 0,8 promille.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Draug1 Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Utrolig hvor skummelt noen mener det er og puttre rundt paa fjorden med 0.2 i promille. Selv er jeg flyger, og kan med 0.2 promille gladelig og lovlig fly over samme fjord i flere hundre km/t. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
kimosabi Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 0.2 grense vil gjøre at flere vil være upåvirket av alkohol på sjøen og skadestatistikken vil gå ned. Om en reduksjon i promillegrensen gjør at EN person mer er i livet når sommeren er over så er det mer verdt enn at du skal få drikke et par øl til grillpølsa di . Det er fortsatt ingen som har kommet med et GODT argument for å kunne kjøre båt i påvirket tilstand...........kanskje slike argument ikke finnes;)?. Det er bare så synd at dine argumenter bidrar til å fjerne fokus fra det som faktisk er den største årsaken til ulykker på sjøen. Du kan godt redde et liv og det er vel og bra det, men så lenge ulykkestatistikken på sjøen øker pga. andre forhold så blir det som å kaste stein etter jetfly. Et skritt frem og to tilbake som det heter. Det som vil fungere er økning i antall ruskontroller og mer synlig politi på sjøen. Fyllekjørere bryr seg lite om promillegrenser uansett og når det gjelder antall promillekjørere så regner jeg med du vet at mørketallene er ekstremt store. Hva tror du vil fungere best på folk som ikke respekterer hverken sjøen eller andre, en lovendring eller synlig uniformert politi? Når du sier påvirket tilstand så er det heller ikke alkohol alene som omfatter dette, ei heller er det rus som er den største årsaken til ulykker på sjøen. Et godt argument for å kjøre båt i påvirket tilstand er at det i mange tilfeller skjer ulykker blant andre rundt deg som kansje trenger øyeblikkelig hjelp, særlig på sjøen og rundt på avsides steder. Da er det jo litt synd at ikke man kan(ifølge lovverket) transportere en person dit det trengs med et par øl i kroppen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 ...., men så lenge ulykkestatistikken på sjøen øker ... Jaså, gjør den det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Dagens promillegrense er mer enn streng nok, og har akkurat like mye nytte for sikkerheten på sjøen som det obligatoriske båtførerebeviset som ble innført. Sammenlikningene med bil mot båt er helt hypotetiske! Farten har mye å si, og jeg forsvarer ikke fyllekjøring med hurtiggående båt. Har man en saktegående båt derimot bør det være fullt lovlig å flytte på den hvis ankerfestet plutselig blir dårlig ila natta, været endrer seg slik at det er fare for skade på båt/mannskap eller å rykke ut til en båt som befinner seg i en nødsituasjon (kanskje den tar inn vann, er i brann, kanskje det er småbarn ombord??) like rundt hjørnet når man hører et nødanrop på VHF'en uten å bli kriminalisert av formynderstaten! En senking av promillegrensen til 0,2 vil bare gjøre at jeg mister respekten for lovens lange arm ytterligere og kommer til å bryte enda flere lover og regler i det daglige enn jeg allerede gjør... Det er IKKE noe problem og helt ufarlig å føre en saktegående båt med 0.8 i promille Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Jaså, gjør den det? Ja gjør det vettu. Husk at vi snakker om fritidsbåter her da. Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 @Tohatsu1 Du gjentar at det hittil ikke har kommet noen (gode) argumenter for å få lov til å kjøre båt med promillen som i dag er lovlig. Jeg mener det er andre veien vi trenger argumenter, helst av typen Johannes har beskrevet tidligere. Ellers kan vi forby alt. Hvor fort går båten din på full gass? He he nei nå må du jaggu gi deg. Kjenner du ikke argumentene mot å kjøre i påvirket tilstand? sier påvirket deg noe ? Mange sier at man ikke kan sammenligne båt med bil.motorsykkel osv når det gjelder promillegrense,og argumenterer med lavere fart og større avstand mellom kjøretøy på sjø kontra vei. Hva hvis man bor langt oppi en øde fjelldal med minimal trafikk,er det da greit å kjøre bil i påvirket tilstand? Hva hvis man kjører veldig sakte,i "snekkefart",på en øde vei,kan man da kjøre bil i fylla ? De båtførere som har hatt ulykker på sjøen pga høy promille,har vel arbeidet seg opp fra lovlig promillegrense og oppover har de ikke?;). Ikke sikkert at det var meningen de skulle bli så fulle,men når vurderingsevnen blir svekket hiver man vel lett innpå ett par pils til eller ?;) Nulltolleranse på sjøen vil selvsagt ikke få bort ulykkene eller drikkingen,men det vil hjelpe litt. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 (redigert) er veiene bredere og med mykere kanter og grøfter oppe i øde fjelldaler? De båtførere som har hatt ulykker på sjøen pga høy promille,har vel arbeidet seg opp fra lovlig promillegrense og oppover har de ikke?;). Ikke sikkert at det var meningen de skulle bli så fulle Ja de har vel faktisk arbeidet seg oppover fra under 0,2 registrerer at du ikke svarte på spørsmålene mine. Da har du vel ingen argumenter da... Litt synd egentlig for jeg gledet meg til å lese disse undersøkelsene Redigert 9.Juli.2011 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Så du mener at de som snakker varmt for viktigheten av å kunne drikke når man (også) kjører båt er fanatikere? Ohhh ... touché, Mouche! Nice. Er vi ikke alle enten fanatikere eller kverulanter i denne tråden da? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 At noen ser på båtlivet som en kontinuerig fest, også på sjøen, tror jeg er et fenomen som burde være et studium verd. Og det er jo på ett vis hyggelig at båtlivet er en fest, men at noen ikke klarer holder å holde seg edru under fart har lite og ingenting med godt sjømannskap å gjøre. Å ta seg to tre pils på fjorden er ikke en fest, fest for nordmenn er fyll noen kosepils på fjorden er ikke noe annet enn noen pils på fjorden. skjønner ikke at dere ikke kan se at det faktisk går ann å ta bare noen få øl eller glass vin uten å måtte være sørpe full Størsteparten av båter i Norge er dagsturbåter så dvs at mesteparten ikke kan "ankre opp" før en eller to øl. her bor jeg ved en fjord hvor det Aldri er ulykker her grunnet lovlig promille, de få gangene noe har skjedd ulykker har båtfører vært sørpe fulle... Å ta en kosepils på fjorden er like vanlig her som ved sjøen så "alle" her rundt tar gjerne noen øl eller cidere på finværsdager uten at det skjer noe skade... er vel et sted mellom 3000 og 10000 båter i steinsfjorden/tyrifjorden. I mine øyne er en edru om promillen er under 0,8. Det betyr at det er lov å ta en øl eller 2 under fart. Heldigvis er mørkemennene på sjøen i mindretall ja det er mitt syn og Jeg vil tro at i det fleste tilfeller hvor en alkoholpåvirket fører av båt var avgjørende for en ulykke, så var alkoholinnholdet i blodet høyere enn 0,8 promille.. Ikke ofte jeg er enig med deg men her har vi samme mening... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 De ulykker som skjer der fører er i alkoholpårirket tilstand,og dette er den direkte årsak til ulykken viser hvilke hensyn,vurderinger som blir gjort.(disse er det mange av hver sommer noe du vil oppdage hvis du følger litt med i div.medier). 0.2 grense vil gjøre at flere vil være upåvirket av alkohol på sjøen og skadestatistikken vil gå ned. Om en reduksjon i promillegrensen gjør at EN person mer er i livet når sommeren er over så er det mer verdt enn at du skal få drikke et par øl til grillpølsa di . Det er fortsatt ingen som har kommet med et GODT argument for å kunne kjøre båt i påvirket tilstand...........kanskje slike argument ikke finnes;)?. Nei, det fins nok ikke noe slikt argument. Ei heller noe argument for hvorfor vi skal tillate fritidsbåter i det heletatt, remember? Per din egen argumentasjon bør du straks klappe til kai av rene sikkerhetshensyn. Det ser også ut til at du tror du kan slutte utfra de alkoholrelaterte ulykker som inntreffer hvilke hensyn og forhåndsregler alle andre tar. Det kan du selvsagt ikke. Ei heller kan du fremlegge noen som helst dokumentasjon på at en senket promillegrense vil ha noe i nærheten av den effekten du inbiller deg. Dermed står vi igjen med synsing. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Det som vil fungere er økning i antall ruskontroller og mer synlig politi på sjøen. Jepp. For det første er det meningsløst å innføre en ny promillegrense før man håndhever nåværende. Både av den helt opplagte årsaken og fordi man da også kan bygge seg opp mer omfattende statistikk. Mest sannsynlig vil man se at ulykesstatistikken går ned som følge av at grensene håndheves. Og hvis man velger å justere grensen vil man ha grunnlag for å vurdere effekten i etterkant, noe vi nesten må forutsette, hvis det skal være noe poeng i det heletatt. Å skru promillegrensene dit synserne syns uten mål og mening er etter min mening uansvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Ja gjør det vettu. Husk at vi snakker om fritidsbåter her da. Fint om du viser til litt fakta om dette. Merkelig at ikke forsikringspremiene går kraftig opp når vi vet at skadene som oppstår er større enn tidligere (høyere fart/dyrere båter) og dyrere å reparere(prisstigning) så noe forteller meg at antallet skader ikke har gått opp på linje med økningen i antall båter eller tror du at forsikringsselskapene subsidierer fritidsbåtflåten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Fint om du viser til litt fakta om dette. Merkelig at ikke forsikringspremiene går kraftig opp når vi vet at skadene som oppstår er større enn tidligere (høyere fart/dyrere båter) og dyrere å reparere(prisstigning) så noe forteller meg at antallet skader ikke har gått opp på linje med økningen i antall båter eller tror du at forsikringsselskapene subsidierer fritidsbåtflåten? Tror du ikke det er dyrere å forsikre dyre og raske båter da? Det at du ikke betaler høyere premie selv skyldes vel bare at du ikke har oppgradert de siste par åra? Og hvor har du det fra at antall skader ikke øker proporsjonalt med antallet båter? Det vil jeg jo anta det gjør, uten at det skulle behøve å påvirke premiene i det heletatt. Prisstigningen derimot, tror jeg du trygt kan kalkulere inn på alle bauger og kanter, den slipper vi vanskelig unna på noe område ... Sitér dette innlegget Link to post
Tohatsu1 Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 (redigert) registrerer at du ikke svarte på spørsmålene mine. Da har du vel ingen argumenter da... Litt synd egentlig for jeg gledet meg til å lese disse undersøkelsene Jeg prøver en gang til ettersom du må ha det inn med teskje.Slå opp "påvirket tilstand"i forb.med rus så finner du argumenter;) Så du finner ikke noe på nett om undersøkelser som viser at man er en dårligere "sjåfør" når man er påvirket av alkohol ? Nei, det fins nok ikke noe slikt argument. Ei heller noe argument for hvorfor vi skal tillate fritidsbåter i det heletatt, remember? Per din egen argumentasjon bør du straks klappe til kai av rene sikkerhetshensyn. Det ser også ut til at du tror du kan slutte utfra de alkoholrelaterte ulykker som inntreffer hvilke hensyn og forhåndsregler alle andre tar. Det kan du selvsagt ikke. Ei heller kan du fremlegge noen som helst dokumentasjon på at en senket promillegrense vil ha noe i nærheten av den effekten du inbiller deg. Dermed står vi igjen med synsing. Man VET at hvis alle båtfører var edrue,så ville liv bli spart.At noen setter øltørsten fremfor det å redde liv registrerer jeg, og med disse ord tar jeg kveld i denne tråden Redigert 9.Juli.2011 av Tohatsu1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 nei jeg finner ingen argumenter. Jeg finner en del synsing. Jeg har enda ikke sett noen dokumentere disse alvorlige skadene forårsaket av promille under 0,8 Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å finne det hvis det er så viktig å senke denne grensen. tviler på at det finnes undersøkelser som viser at problemene starter allerede når du har over 0,15 i promille Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
CB. Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Jeg tror vi bare må regne med å ha Mochere i nisselandet. Kverulering ser ut til å være det beste forsvar selv om "guttungen" mener det motsatte Dersom alle her nå insisterer på 0 promille skal jeg spise av meg armen om ikke Mouche starter å forsvare fri flyt Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Tror du ikke det er dyrere å forsikre dyre og raske båter da? Det er såpass selvfølgelig at jeg tror du kan fjerne spørsmålstegnet i den setningen. Det at du ikke betaler høyere premie selv skyldes vel bare at du ikke har oppgradert de siste par åra? Det betyr at selskapet anser risikoen ved å dekke min båt som uendret, eller sågar lavere siden en skade vil koste mere å reparere i dag enn i fjor. Og hvor har du det fra at antall skader ikke øker proporsjonalt med antallet båter? Det har jeg svart svart på allerede i mitt forrige innlegg samt i kommentaren ovenfor, og du synes jo også selv å ha ant det poenget ved å bekrefte mitt poeng med hensyn til prisstigning? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
arnearmoa Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Man VET at hvis alle båtfører var edrue,så ville liv bli spart.At noen setter øltørsten fremfor det å redde liv registrerer jeg, og med disse ord tar jeg kveld i denne tråden Jeg vet at hvis ingen kjørte båt når de var stup fulle så ville liv bli spart, for dødsfall pga. fyllekjøring med båt har jeg hørt/lest om. (promille >> 0,8) Jeg vet ikke at et forbud mot å kjøre båt med 0,2-0,8 ville spare noen liv, for båtrelaterte dødsfall på grunn av slik promillle har jeg ikke hørt/lest om. Jeg vet at hvis ingen kjørte båt som beveget på seg, så ville liv bli spart. For dødsfall pga. veldig høy fart har jeg hørt om. (f.eks. > 40knop) Så da bør vi innføre et forbud mot å kjøre over 5 knop. Hvorfor 5? Jo 5knop er jo udiskutabelt mer trygt enn 40knop. Det vet vi jo. I rest my case. Dessuten ville jo dette være et mye mer effektivt forbud, siden man kan se på lang avstand når det blir brutt. Jeg inviterer de som vil forby båtkjøring med 0,21 i promille til å komme med argumenter mot 5 knop som maks tillatt fart på sjøen. Jeg antar noen av dem er relevante for tråden. Mvh arnearmoa PS Vi ville jo fortsatt ha nokså mye kjøring over 40 knop selv om det ble forbudt å kjøre over 5 knop, for visse gir jo blaffen i lover og regler. Vi ville iallfall fortsatt ha veldig mye kjøring i 10-15 knop (løpefart) selv om det ble forbudt med over 5. For det syns veldig mange er en helt forsvarlig fart, og politiet er jo sjelden i nærheten. Eneste endringen for de som pleier å kjøre i den farten er vel kanskje at de er blitt kriminelle. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Fint om du viser til litt fakta om dette. Merkelig at ikke forsikringspremiene går kraftig opp når vi vet at skadene som oppstår er større enn tidligere (høyere fart/dyrere båter) og dyrere å reparere(prisstigning) så noe forteller meg at antallet skader ikke har gått opp på linje med økningen i antall båter eller tror du at forsikringsselskapene subsidierer fritidsbåtflåten? Økning i antall båter på sjøen betyr også økning i antall kunder for forsikringsselskapene. Prisnivået på forsikring er ikke en sikker referanse på antall ulykker, økning i antall båtreparasjoner er en bedre guide, så selv om prisnivået på forsikring holder seg jevnt så ekke det synonymt med at det ikke skjer flere ulykker eller båtskader. Rene dødsulykker holder seg noenlunde jevnt men snakk med hvilken som helst takstmann for et forsikringsselskap så får du nok høre om det øker i antall påkjørsler osv. Det er også ulykker vettu. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Det betyr at selskapet anser risikoen ved å dekke min båt som uendret, eller sågar lavere siden en skade vil koste mere å reparere i dag enn i fjor. Nettopp, og hvorfor syns du det er så merkelig? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Man VET at hvis alle båtfører var edrue,så ville liv bli spart.At noen setter øltørsten fremfor det å redde liv registrerer jeg, og med disse ord tar jeg kveld i denne tråden Det er en utopisk drøm, ikke noe annet. Feil ende å begynne i om man vil redde liv. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Økning i antall båter på sjøen betyr også økning i antall kunder for forsikringsselskapene. Prisnivået på forsikring er ikke en sikker referanse på antall ulykker, økning i antall båtreparasjoner er en bedre guide, så selv om prisnivået på forsikring holder seg jevnt så ekke det synonymt med at det ikke skjer flere ulykker eller båtskader. Hvis forsikringspremien er uendret og reparasjonene har blitt dyrere så må vel det bety at det er færre, relativt sett, skader? Hvis ikke så må det bety at forsikringsselskapene tjener mindre, eller sågar taper penger, på forsikring av båter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Nettopp, og hvorfor syns du det er så merkelig? Nå har jeg vel ikke sagt at det er så merkelig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.