Jump to content

Meninger om promillegrensen til sjøs


arnearmoa

Recommended Posts

Mennesker er mennesker. Ulykker vil skje uansett og for meg så er forsiktighet og ikke forvente at andre trafikanter på sjøen vet hva de driver med, en god løsning. Det har med samfunnsutviklingen å gjøre etter min mening, ikke hvilke "tiltak" og regelverk styresmaktene blenger ut. En fyr som drikker seg full bak rattet på sjøen driter i om det er 0.2 eller 0.8 promillegrense. En kosepils er kosepils. Den er det ikkeno farlig med hvis man klarer å faktisk ta i betraktning at en holder. Drekke seg dritings kan man gjøre på steder der andre ikke er i fare for at du ødelegger dem for livet. Og vi ser jo hvor mange som følger den tankegangen sånn rent generelt også...... De kan slenge ut nulltoleranse ovenfor rusmidler og alkohol på sjøen, og folk vil fortsatt drikke seg fulle. Narkotika er jo forbudt her i landet, det stopper ikke mange titalls tusen å bruke det jevnlig her i landet for det. Samme vil gjelde på sjøen.

 

Nei, vi trenger bedre politi, ikke aspiranter og politi med mindreverdighetskomplekser, de trenger større budsjetter og ressurser for at de skal kunne håndheve noe som helst og ikke minst, vi trenger et politivesen som er selvkritisk og voksne. Det kommer aldri til å skje. Noen er der men det er ikke mange. Politiet skal gå foran som et godt eksempel, og når aspiranter stopper biler som kjører på natta bare for å spørre: "Litt sent å kjøre eller?", da skyter de seg selv i foten. HAr flere eksempler på politi-gutter som driver med maktdemonstrasjoner ovenfor hvermannsen.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For ikke lenge siden var det ikke noen spesifikk promillegrense for førere av fritidsbåter.

Men man var, og er, pålagt å være aktpågivende og varsom.... samt naturligvis å overholde sjøveisreglene.

 

Så maser Politiet om å få krav om båtførerbevis samt en promillegrense slik at de uten diskusjon kan inndra retten til å kjøre båt.

 

Nå har de fått kinderegget sitt, både kompetansekrav, promillegrense og ris bak speilet.

 

Hvis man da skulle evaluere....

 

Er det vesentlig mindre saker relatert til alkohol i forbindelse med bruk av båt?

Forutsatt at svært mange før grensen kom kjørte båt med høy promille og nå har redusert denne til under 0,8 så skulle jo det gi betydelige utslag på statistikken, eller?

Hva forventer man å oppnå ved eventuelt å senke grensen ytterligere?

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt helt greit for meg at man kan miste førerkortet hvis man har over 1 i promille, og bøter mellom 0,8 og 1,0. Men å sette promillegrensen ned til 0,2 for å stoppe de som kjører båt når de er snydens er et latterlig forslag.

 

Tror ikke det finnes noe som helst grunnlag for å påstå at det er de som har tatt seg to-tre pils som er problemet. Det er vel de som har bikket godt over 1 og nermer seg 2...

 

Få heller hyppigere kontroller og mer politi på sjøen, og la meg ta en duggfrisk pilsner med god samvittighet!

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Hva forventer man å oppnå ved eventuelt å senke grensen ytterligere?

etter mitt syn ett av de bedre innleggene hittil.

 

Som andre også har nevnt:

Hvilke dokumenterte ulykker finnes som har følge av mellom 0,2 og 0,8 i promille?

Jeg har ikke sett en men de må vel finnes?

hvis ikke forstår jeg ikke hvorfor dette diskuteres i det hele tatt.

 

å blande bilførerkortet inn i dette blir helt absurd da ikke alle som fører båt har bilførerkort.

Da får de mindre straff enn de som har førerkort da.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært mange ganger i mer krevende situasjoner med båt enn noen gang med bil, hvor selv den minste ølrus kunne ha vært åpning for alvorlige skader.

Hva er egentlig problemet med å føre båt og bil edru?

Det tydeligste tegnet på at alt var så mye bedre i gamle dager er kanskje at det nå er såpass mange som tror at det å føre båt kan sammenlignes med å kjøre bil. Det kan det ikke. Din erfaring er at det fort kan bli mye mer krevende i båt, mens andres erfaring er at å tøffe rundt i sjekta ikke krever stort mer enn å klare å sitte oppreist.

 

Har ikke den fjerneste formening om hvilke situasjoner du har satt deg selv og mannskapet ditt i, men hvis det har vært slik at den minste ølrus kunne vært åpning for alvorlige skader så vil jeg vel nesten si at du pr. definisjon har tatt dere vann over hodet? Om det er en liten promilledesimal, en ekstra stor bølge, et ekstra kraftig vindkast som gjør utslaget er ikke det avgjørende i en slik situasjon. Det avgjørende da er om marginene er for små, og er de det har det vært gjort noen feilvurderinger i forkant. Slike kan forsåvdt komme på løpende bånd i beruset tilstand, men det er desverre ikke ulovlig å forsøke å tenke med promille. (Det er kanskje der problemet ligger :o)

Link to post
Share on other sites

Din erfaring er at det fort kan bli mye mer krevende i båt, mens andres erfaring er at å tøffe rundt i sjekta ikke krever stort mer enn å klare å sitte oppreist.

 

Har ikke den fjerneste formening om hvilke situasjoner du har satt deg selv og mannskapet ditt i, men hvis det har vært slik at den minste ølrus kunne vært åpning for alvorlige skader så vil jeg vel nesten si at du pr. definisjon har tatt dere vann over hodet?

 

 

 

He he var straks den tanken som slo meg og :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med å føre båt og bil edru?

 

For de aller flestes vedkommende så får vi tro at det ikke er noen problemer knyttet til å kjøre verken det ene eller det andre i edru tilstand. Nå er det heller ikke slik at det er et krav om å ha 0,8 i promille for å føre fritidsbåt, det er en øvre grense. :giggle:

 

Men denne trangen til å lage forbud i øst og vest for at alle skal gjøre det samme som en selv..... :rolleyes:

Det å detaljstyre adferd gjennom forbud/påbud er en særdeles dårlig måte å styre på.

Tungtveiende argumenter bør derfor være tilstede før staten styrer på den måten.

 

Mange ivrer nå for at det skal være forbudt å røyke i private hjem hvis det finnes barn der.

I neste omgang vil de nok også forby alkohol i hjem der det finnes barn.

Sukkerholdig mat kan tenkes å bli gjenstand for slik oppmerksomhet.

Bare vent så skal vi nok få se.

 

Jeg er ikke tilhenger av å kjøre båt i beruset tilstand, men jeg er motstander av forbud/påbud som ikke er tungt faglig og saklig begrunnet med betydelig samfunnsmessige effekter.

Da uansett hva slags tema det måtte være.

 

Derfor MÅ man spørre seg, er dette virkelig et samfunnsmessig problem? altså med båtførere med promille mellom 0,2 og 0,8.

Hva kan man forvente å oppnå ved å senke promillegrensen til 0,2?

Hvilke effekter kan vi observere etter å ha fått grensen på 0,8?

 

De som virrer omkring i fylla har det i "alle" år vert hjemmel for å påtale/arrestere, uansett om de befinner seg på sjø eller land, i bil/båt eller til fots for den del.

Link to post
Share on other sites

Det tydeligste tegnet på at alt var så mye bedre i gamle dager er kanskje at det nå er såpass mange som tror at det å føre båt kan sammenlignes med å kjøre bil. Det kan det ikke. Din erfaring er at det fort kan bli mye mer krevende i båt, mens andres erfaring er at å tøffe rundt i sjekta ikke krever stort mer enn å klare å sitte oppreist.

Kan se slik ut. Jeg er ingen mørkemann ang. alkohol, men i båt og i tidsrom med mye båtaktivitet (ferietid) kan det lett oppstå skader dersom en ikke er klar i toppen f.eks i trange og sterkt trafikkerte havner.

Nei, en mister ikke tankevirksomheten etter noen pils, men det fleste burde vite at den forandres og ikke minst reaksjontiden og vurderingsevnen.

Men når båten er vel fortøyd kan smake bra med en pils eller hva en nå har i skapet. :cheers_wine:

 

Til Johannes ang. evnt. regulering av alkoholbruken i båt som du gir uttrykk for er en ufordragelig detaljestyring. Folk flest "regulerer" seg selv, men noen og ikke så få, gjør det ikke. Hva er alternativet til lover og regler? Ei dobbeløpa hagle under nesa på de som truer vår eiendom (les:båt), eller?

Link to post
Share on other sites

Jeg burde ikke svare for Johannes, siden han skriver så bra, men du spør ham "Hva er alternativet til lover og regler?". Vi har jo lover og regler allerede, så da blir vel spørsmålet hva er alternativene til å finne på nye lover og regler (les forbud).

 

Der vil jeg si at et særdeles godt alternativ til å finne på nye lover og regler er å beholde de vi har.

 

 

Stadig innføring av nye unødvendige forbud som kriminaliserer vanlige folk uten at noen blir tatt for det, får stadig fler til å miste den nødvendige respekten for slikt som lover og regler. Det er ugunstig i forhold til de litt mer viktige lovene og reglene vi har.

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte det ikke over, men her var det altså underforstått at jeg ser bort fra folk som fører båt i fylla (dvs. over 0,8). Og det var også underforstått at vi ikke har noen problemer pga. folk som fører båt med promille mellom 0,2 og 0,8

 

Jeg antar de fleste er enig i at det er dumt å forby noe vi ikke har problemer med fordi vi har problemer med noe annet, som allerede er forbudt. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte det ikke over, men her var det altså underforstått at jeg ser bort fra folk som fører båt i fylla (dvs. over 0,8). Og det var også underforstått at vi ikke har noen problemer pga. folk som fører båt med promille mellom 0,2 og 0,8

 

Jeg antar de fleste er enig i at det er dumt å forby noe vi ikke har problemer med fordi vi har problemer med noe annet, som allerede er forbudt. :smash:

 

Hvem er "vi"?

Dette utsagnet er bare et godt eksempel på "undeforståtthet" basert på egen mening.

Link to post
Share on other sites

Aldri møtt noen, men er vel samme ulla som på land.

 

tjaaaa..... Vet vel ikke det.

 

Jeg fikk hjelp av en politibetjent med å ta i mot fortøyningen min da jeg skulle legge til. Jeg tok den siste skvetten av min åpne og halvtomme borg-pils-flaske fremme i baugen da jeg takket han for hjelpen. Han spurte meg hvor meget jeg hadde drukket, og jeg fortalte han med et smil at strekningen skjebergkilen-skjærhalden fordret ca 3 Borg pils, noe som også det totale antall tomme flasker i cocpiten min kunne bekrefte. Han lurte på om jeg skulle bli til dagen etterpå, og til det svarte jeg at jeg ikke viste enda, at det var mulig at jeg hadde tenkt meg til strømstad eller koster. Hans umiddelbare reaksjon på dette var at han anbefalte koster om jeg ikke hadde vært der før. Trivelig kar som også minnet meg på 0.8 grensen før vi sa hadet, og takk for hjelpen. Trivelig kar denne politimannen. Om han var sjøpoliti regner jeg med, men jeg så ingen båt. Flere politibetjenter på vannet, og helst flere av denne type betjenter som han jeg traff. :flag_bp:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Helt enig

 

Hvem er "vi"?

tja hvem er vi? hmm det er foreslått en lov som jeg antar det norske samfunnet skal følge...

Det er denne loven vi diskuterer her nå...

Hvem kan "vi" være tro...

et lite skudd fra hofta her. Vill gjetning altså så ikke skyt meg hvis jeg tar feil

Det norske samfunn og da antageligvis båtførerdelen av det?

 

Dette utsagnet er bare et godt eksempel på "undeforståtthet" basert på egen mening.
mener du her at det kun er arnearmoas mening at vi ikke har noen problemer pga. folk som fører båt med promille mellom 0,2 og 0,8

 

Kan du kanskje da vise til noen problemer vi har hatt?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

dersom det skal være greit at den som tøffer rundt med snekka på maks turtall og 7 knop kan drikke seg over 0,8 da må det jo være greit at føreren av Fairline på 36 fot,

 

Fairline førere tror jeg vi skal holde utenfor denne diskusjonen :giggle: Da er vi fort inne på diskusjonen om Bavaria :lol:

 

 

Klart har du 0.8 promille så er du god og brisen, 1.0 og oppover er det man kaller god og full.

 

Nå forteller ikke nicket ditt om du er mann eller dame men er du god og full på 1.0 tipper jeg du er blondine, beklager kunne ikke dy meg :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du vet så mye om promille jeg, Contraband. 1.0 er som regel det samme som tydelig beruset, kansje med unntak av feite griser med ræva godt plantet i stolen oppe på apeterassen i sin overprisa tupperware cruiser. De er jo "fulle" hele tida. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man ha lov til å drikke/ha promille når man kjører båt? Hvis DU er påvirket av alkohol når du kjører speedbåten din,da utsetter du vel MEG for større fare hvis jeg er i båt i nærheten av deg,og hvorfor skal DU ha lov til det ?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man ha lov til å drikke/ha promille når man kjører båt? Hvis DU er påvirket av alkohol når du kjører speedbåten din,da utsetter du vel MEG for større fare hvis jeg er i båt i nærheten av deg,og hvorfor skal DU ha lov til det ?

 

Svaret er antagelig:fordi slik har det vært i alle år,og nåde den som skal ta fra stakkars meg "snekkepilsen" min.

 

Viljen/evnen til å førstå at man må skille mellom saktegående båter og hurtigående båter iforhold til promlillegrense synes å være fraværende i denne diskusjonen.

 

Det det gjennomgående argumentet er at en innskrenkning av promillegrensa er overformynderi og destruktivt ovenfor båtkulturen.

 

Alt fra 0,8 til oppimot 1 i promille er bagatellmessig iforhold til hvor mye det svekker reaksjonsevne og dømmekraft.

 

----------------------------------------------------------------------

 

Jeg er enig i at en grense på 0,2 er for "lav" for de av oss som tøffer rundt i 6-8 knop,men jeg mener fortsatt at 0,8 er for høyt for de som kjører i 20-30+ knop.

 

Spørsmålet er om det er gjennomførbart å operere med en differansiert promillegrense,eller om man er villig til å ofre "snekkepilsen" til fordel for å minske sjangsene for at en blir pløyd ned av en 30-40foter i 30 knop fordi han som stod til rors selv følte at han hadde full kontroll til tross for de bagatellmessige 0,8 i promille.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man ha lov til å drikke/ha promille når man kjører båt? Hvis DU er påvirket av alkohol når du kjører speedbåten din,da utsetter du vel MEG for større fare hvis jeg er i båt i nærheten av deg,og hvorfor skal DU ha lov til det ?

Hadde utsatt deg for større fare om jeg var helt edru også. Dersom jeg hadde hatt speedbåt. Men det har jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...