Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg er FOR.

Noen tanker:

HVIS det skal innføres et påbud, synes jeg det bør gjelde for alle åpne båter underveis (ikke fortøyd).

For lukkede båter, som gjør en fart over f.eks. (15) 18 knop. bør det brukes vest av de som befinner seg ute på dekk,

alså ikke INNE i båten.

Likeledes de som seiler og enten sitter i sittebrønnen eller er ute på dekk...

Eller noe i den dur.

Vanskelig dette. :headbang:

Men det var alså bare noen tanker. :wflag:

 

Og siden det allerede er kommet noen avsporinger fra strengtittelen:

Kjøring i mørke over f.eks. 7 knop med småbåter burde være forbudt (selv om jeg er i mot forbud for alt mulig), likeledes at kjøring i påvirket tilstand over promillegrensene, også burde få konsekvenser for bilsertifikatet...

(Lett å si for oss nord for Sinsen.) :giggle:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hørt under Mandalsmessa for et par år siden:

 

Selger ved stand for Regatta flyte- og livredningsutstyr spurte et eldre mann, over 70, om han brukte reddningsvest når han var ute med snekka. Gubben erkjente at det gjorde han ikke.

 

Selgeren: "men kan du svømme da?"

 

Gubben: "nei det kan jeg ikke".

 

Selgeren: "men hva gjør du da om du faller i sjøen?"

 

Gubben: "neeei, men om e falle i sjøen og druke, så e de vel ei meining me de au"

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig at det er valgår. Det skal velges representanter til i alt 430 kommuner og 19 fylkeskommuner, et anseelig antall mennesker, tror det blir noen tusen. Ingen av disse vil ha noen lovgivende myndighet for det er det stortinget som har. Dette til orientering!

Det er jeg klar over men det toppolitikerne sier smitter fort over på hvilket parti du velger lokalt. Derfor blir noen kontroversielle spørsmål feigt besvart slik som Giske ofte tilkjennegir.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er jeg klar over men det toppolitikerne sier smitter fort over på hvilket parti du velger lokalt.

 

Ja, og det viser hvor lite folk skjønner av valgordningen vi har. I den aktuelle saken synes jeg faktisk at Giske nettop IKKE har slengt seg på denne populistiske bølgen som andre politikere har blitt beskyldt for, så det er åpenbart stor uenighet hva en politiker skal, eller ikke skal, få love til å si, gjøre, mene og når og hvor. For egen del er jeg helt komfortabele med at politikere mener og syns en hel masse, ja faktisk er det vel nesten å anse som deres opgave?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er i mot påbud, men jeg er FOR at det alltid skal brukes! selv i min "store" båt bruker jeg alltid vest, og har alltid dødmannen festet.

 

Var på besøk hos venner nå med båt og kjeftet litt da de kjørte hydrolift X17, UTEN dødmann og vest, det ville ikke jeg være med på.

Link to post
Share on other sites

Sunn fornuft blandet med skipperansvar er det som gjelder hos meg;

 

Min båt, mitt ansvar, mine regler.

 

Er man i cocpit eller på dekk ALTID flytevest.

Er man ikke fornøyd med det, så slipper man å ha på seg vesten frem til jeg får satt personen av på nærmeste brygge. ( har sluppet den turen til lands så langt...hehehe)

Safety first!

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

...

 

Og siden det allerede er kommet noen avsporinger fra strengtittelen:

Kjøring i mørke over f.eks. 7 knop med småbåter burde være forbudt (selv om jeg er i mot forbud for alt mulig), likeledes at kjøring i påvirket tilstand over promillegrensene, også burde få konsekvenser for bilsertifikatet...

(Lett å si for oss nord for Sinsen.)

 

Dette åpner jo for et par interessante problemstillinger.

 

Er småbåter fritidsbåter under en viss størrelse, eller alle båter under en viss størrelse?

Skal en inndragning av førerrett for bil få konsekvenser for retten til å føre båt?

Hva med de som ikke har bilsertifikat? (alder 16-17, fattige studenter uten velbeslåtte foreldre, eller ikke har lappen av medisinske grunner)

Link to post
Share on other sites

Hva med en høyere bot f.eks. :rolleyes:

 

Du må gjerne vrenge på det Whistler, men jeg slengte bare ut noen løse tanker.

 

Ellers registrerer jeg at enkelte er i mot en hver form for reguleringer.

Kan vel være enig med dem også, men økende ulykkesstatistikk viser at NOE må gjøres!

 

For noen år siden overnattet jeg ved en flytebrygge på Ormelet (Tjøme);

Jeg ble meget overrasket over at flere småbåter kjørte med stor hastighet i trange sund, i mørket uten lys eller lanterner.

Nord for Ålesund er ikke slikt så stort problem, for det lyst om natta i juni / juli....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hva slags samfunn folk her på forumet ønsker ? Skal det være slik at staten skal være barnehage tante slik Stalin og den rød/grønne fare ønsket® seg eller kan en få lov å tenke selv ?

 

Er det nødvendig med forbud og påbud rundt alt ? Får vi snart påbud om tidspunkt for dobesøk ? :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er skremmende at du og jeg ikke skal få lov å gjøre egne valg.

 

Personlig synes jeg det er idiotisk å ikke bruke vest i ei lita jolle eller en åpen båt i stor fart. Jeg er sterkt uenig med dem som velger bort vest, men i en demokrati må man akseptere at andre har andre meninger og gjør andre valg. Vesten er der for å beskytte mot drukning, men om enkelte velger å ikke bruke den, så er det ikke opp til meg tvinge mine synspunkter på dem.

 

Noen av de som velger vekk vest havner i en ulykke der de drukner. Synd. Men hva så? Det er like fullt den enkeltes valg.

 

Noen fotgjengere går på rød mann. Bør de kriminaliseres og bures inne?

Noen hopper frivillig ut av fly i 10.000 fots høyde. Etter i snitt 300 hopp stryker de med. Bør vi nekte dem fallskjermhopping?

 

Noen dykker alene ned til nærmere 100 meter med vanlig luft. Bør de som kommer opp igjen sperres inne?

 

Bør vi nekte folk å spise feit mat? Det er jo ikke sunt!

 

Bør vi fratas alle personlige valg dersom det medfører en personlig risiko?

 

Så hvorfor vil enkelte tvinge på andre å bruke vest? Fordi det er lurt å bruke vest? Det er vi nok alle enige om, men fritt valg medfører faktisk også frihet til å velge noe som andre misliker eller synes er tåpelig.

 

Jeg bruker for det meste vest og spiser for det meste sunn mat. De gangene jeg ikke gjør det vil jeg ha meg frabedt at noen ved lov skal forby meg å ta personlige valg som bare berører meg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er skremmende at du og jeg ikke skal få lov å gjøre egne valg.

 

Jeg bruker for det meste vest og spiser for det meste sunn mat. De gangene jeg ikke gjør det vil jeg ha meg frabedt at noen ved lov skal forby meg å ta personlige valg som bare berører meg selv.

 

fine greier det du. da vet vi at det er helt greit for deg at dersom du faller over bord, drukner og forsvinner ned fordi du ikke brukte vest, så klarer det seg med et raskt overflatesøk, så kan letemannskapene avslutte ved middagstider.

 

-satt litt på spissen, men mangel på bruk av vest fører til så mangt.

Link to post
Share on other sites

Ja, siden jeg er dau, bryr jeg meg ikke så veldig mye om hvor lenge de søker etter meg. Jeg flyter oppe etter hvert. Det har ingen hast.

 

Hvorfor ville du begrense mitt frie valg sa du? Nekter du meg retten til å velge fordi det tilfeldigvis ikke samsvarer med ditt valg? I så fall har vi et eget ord for akkurat det.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å få lover å regler tredd nedover ørene er ikke noe jeg bifaller,la oss oppheve påbudet med å bruke bilbelte og hjelm når man kjører motorstykkel?

 

De som ikke vil bruke den slags utstyr bør få lov å slippe,siden det i stor grad går utover dem selv hvis ulykken først er ute.

 

Så kan man åpne mer for at forsikringsselskapene kan slippe å utbetale erstatning til vedkommede,NAV kan redusere/nekte i eventuelle ytelser som vedkommede kunne hatt krav på ved helt eller delvis arbeidsuføre o.s.v

 

Dermed har alle muligheten til å velge selv,og alle har det bra?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ja, siden jeg er dau, bryr jeg meg ikke så veldig mye om hvor lenge de søker etter meg. Jeg flyter oppe etter hvert. Det har ingen hast.

 

Vi får vel nesten håpe, og tro, at det er noen andre der ute som bryr seg? Forøvrig blir ikke alle funnet, og i mellomtiden har man også påført samfunnet en god del kostnader som er midler som kunne ha vært brukt på noe bedre, etter mitt syn.

Jeg tror også at et påbud, med konsekvenser om dette ikke ble fulgt, vil ha en viss oppdragende effekt og sikkert også bety at en god del ungdommer som kanskje ellers ikke synes det er så tøft å bruke vest, vil bruke denne? Jeg tror det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Ellers registrerer jeg at enkelte er i mot en hver form for reguleringer.

Kan vel være enig med dem også, men økende ulykkesstatistikk viser at NOE må gjøres!

 

 

Kan du dokumentere at det du kaller økende ulykkeseksstatistikk?

 

Statistikken jeg kjenner til har en nedadgående trend når det gjelder antall dødsfall i forbindelse med bruk av fritidsbåter.

 

Drukningsstatistikk 1998-2009

Link to post
Share on other sites

Mouche, så vidt jeg kan se vil du begrense personers frie valg fordi det av og til kanskje kan koste litt ekstra penger å lokalisere en druknet person. Du vil også begrense personers frie valg fordi du tror trusler vil ha en oppdragende effekt og føre til at flere bruker vest.

 

Du har rett i begge deler.

 

Fritt valg innebærer også å la mennesker velge det man ikke selv er enig i. Du er nok klar over at argumentasjonen din passer som hånd i hanske for ethvert påbud eller forbud man kan tenke seg å innføre.

Link to post
Share on other sites

Jeg sykler ofte uten sykkelhjelm. Noen ganger sykler jeg i veikanten selv om det finnes en sykkelsti. Andre ganger går jeg på rød mann. Noen ganger driver jeg med en ekstremsport mange synes er farlig og noen vil forby.

 

Alt jeg gjør er imidlertid lovlig og de fleste forsvarer mine valg selv om disse personene ikke kunne tenke seg å gjøre det samme. Noen vil imidlertid forby mine valg ene og alene fordi de anser mine valg som moralsk feil eller at jeg bør beskyttes mot meg selv ved å forby meg å ta disse valgene. De anerkjenner ikke min rett til å gjøre disse frie valgene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...