Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

PS: Slik det er i dag, så har jo omlag 9 av 10 alvorlige ulykker allerede brutt gjeldende regelverk. Da ser det ut som om regelverket er adekvat, men at vi har et alvorlig holdningsproblem blant enkelte.

 

Jeg oppfordrer deg til å komme med 2 små eksempler for de siste 12 måneder der en endring i dagens regelverk kunne forhindret ulykken. Jeg er temmelig overbevist om at du ikke engang klarer å finne et eksempel og at du dermed kommer til å føle deg litt flau.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange ulykker skal vi akseptere da? -hvor mange er det greit at omkommer hvert år på sjøen fordi i ikke har et tydelig handlingsregulerende og instruerende lovverk? Hvor mange er det greit at omkommer for at den gemene hop skal få slippe å ha på seg redningsves, holde fri fart og muligheten til å drikke seg opp til 0.8?

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at det er flest drukningulykker fra stilleliggende båt/eller fra land, etter hva jeg har forstått. Redningsfest i hurtiggående båter vil da neppe hjelpe særlig. At det forekommer ulykker klarer vi nok desverre ikke unngå selv om det er ønskelig.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Mouche mener at det er anarki når man har frihet til å velge.

 

Den blir for dum CB!

 

Hvis fellesskapets interesser må vike av hensyn til den enkeltes valg (rett til å velge eller velge bort)så nærmer vi oss det jeg vil kalle anarkisme (ikke den populistiske betydningen av ordet, men den ideologiske betydningen av ordet). Jeg mener at individets interesser må vike av hensyn til fellesskapets interesser slik det er i alle siviliserte land jeg kjenner til. Mange vil hevde at man f.eks i USA opplever en helt annen frihet enn det vi gjør i Norge. I såfall vet de rett og slett ikke hva de snakker om.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

PS: Slik det er i dag, så har jo omlag 9 av 10 alvorlige ulykker allerede brutt gjeldende regelverk. Da ser det ut som om regelverket er adekvat, men at vi har et alvorlig holdningsproblem blant enkelte.

 

Jeg oppfordrer deg til å komme med 2 små eksempler for de siste 12 måneder der en endring i dagens regelverk kunne forhindret ulykken. Jeg er temmelig overbevist om at du ikke engang klarer å finne et eksempel og at du dermed kommer til å føle deg litt flau.

 

Dersom noen av de pårørende for de to siste dødsulykkene på østlandet, hvor totalt 5 personer omkom, leser dette, så vil jeg først og fremst kondolere og eksemplene brukes med respekt for de omkomne og etterlatte. Ettersom granskningene ikke er avsluttet og hendelsesforløpet ikke er klarlagt enda, refererer jeg til det jeg har fått med meg i avisene.

 

Forhold nummer 1: en rib med to ungdommer har et sammenstøt med en fortøyd cabincruiser. Begge guttene omkommer. Obduksjonen viser at de ikke omkom av skadene de pådro seg under sammenstøtet, men av drukning ettersom det ikke ble benyttet redningsvester. Vitner kom raskt til stedet.

Forhold nummer to: Stor rib med 4 personer gjør sannsynligvis en hurtig og uventet manøver og 4 personer kastet overbord. Ingen brukte redningsvest og det er grunn til å tro at det var høy hastighet. En person overlevde med mindre skader. Vitner kom raskt til stedet.

 

To klassiske eksempler hvor ulykker skjer på natten, i hastighet, uten redningsvest. Hvorvidt førerene har vært påvirket av alkohol her ikke kjent.

 

I begge eksemplene kunne situasjonen stilt seg annerledes dersom samtlige brukte redningsvest som ville snudd en bevistløs person med ansiktet opp, inntil hjelpere kom til stedet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei, men så er det noen andre faktorer som ikke er klarlagt og fastsatt enda, alkohol, navigasjon og fart. Men når uhellet først har skjedd, så er det kanskje redningsvesten ene og alene som berger livet.

 

Det er da ingen som bestrider at sikkerhetsbelte er nødvendig i bil, selv om det ikke isolert sett ikke forhindrer at en ulykke inntreffer.

 

Det vil si, fokuset på behovet for sikkerhetsutstyr som redningsvest, kan være med på å øke bevisstheten rundt risiko og sikkerhet. Dersom man har fokus på sikkerhet, er jeg temmelig trygg på at det reduserer sannsynligheten for ulykken eksplisitt og eventuelle følger av dette.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som betviler at redningsvest er av det gode men dette bør folk få avgjøre selv. Min gamle lærer sa bestandig, "ta hva du vil men betale hva det koster". Synes det var klokt sagt, vi må ta ansvar for vår egen sikkerhet det kan ikke påbud gjøre.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke mot et påbud hvis man greier å skille mellom åpne og lukkede båter uansett fart. Hvis jeg skulle definere når jeg mener jeg skal bruke redningsvest i min båt som går over 30 knop, så sitter jeg ikke inne i cocpiten med redningsvest uansett fart. Men i det øyeblikk jeg skal ut på dekk tar jeg på redningsvest uansett fart. Selv når båten ligger stille. Dette påbudet bør defineres. Det kan ikke være påbudt med vest uansett hvilken situasjon du befinner deg i. Mener nå jeg. Mener ikke alle det? Skulle nesten tro at påbudshisserne har aksjer i redningsvestfabrikker.

Link to post
Share on other sites

Generelt er det jo litt avhengig av fart/sjø/vær. De fleste sitter inne fremfor på flybridgen i dårlig vær, og der er det ikke naturlig med vest. Er det blikk stille og solen skinner er det i og for seg ikke veldig nødvendig med vest i daycruiser heller og slett ikke noe som bør fremkalle påbud. Bør kanskje legge til at det naturligvis er forskjell på båtfolk og "folk i båt" den siste gruppen bør kanskje vurdere vest på Kiel-fergen også. :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

2 av ungene så ut til å være i 3-4 års alderen og det var godt med sjø. Litt nervepirrende å se på at en av ungene holdt på å falle overbord :worry: båten blir jo og ustabil hvis alle står i den. Gikk bra da men kunne gått galt... Kanskje jeg som er gammeldags men lærte selv når jeg var liten at man måtte stå minst mulig i en liten båt.

Link to post
Share on other sites

Det er min erfaring også, skjelden jeg ser unger uten flyteplagg men desverre så er det blitt for mange av den rød/grønne fare som mener at det viktigste er påbud :lipseal: I 2011 ser vi heldigvis forskjellen på båtfok og "folk i båt" i alle fall de fleste oppegående av oss :flag_bp:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...