Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Et av problemene med innførsel av et slikt påbud vil jo være at det vil være umulig å definere noen eksakt grense for når man skal ha på seg vest. F.eks ville jeg mye heller hatt vesten på meg i 12 knop i en seilbåt (da må det minst være kuling) enn i 30 knop i motorbåt på stille vann midt på dagen.

 

Å innføre påbud mot redningsvest vil bare komplisere livet på sjøen ytterligere.

 

Den absolutt store andelen ulykker på sjøen involverer høy fart, promille eller mørke. Ofte er det en kombinasjon. Om man allerede bryter 5-knops-grensa og promillegrensa i tillegg til at man utviser stor mangel på kompetanse/undervurderer risikoen man tar så det blir fatalt; hvorfor kommer man da til respektere vestpåbudet og ta denne på?

 

Skal man foreta seg noe fordi det har vært to dødsfall den siste uken, som kanskje kunne vært unngått om de omkomne hadde hatt redningsvest, ville jeg heller puttet disse pengene i forebyggende arbeid. Mange hadde nok hatt godt av å få demonstrert kjøring (i høy fart) i mørket, det er ganske annerledes enn om dagen.

Link to post
Share on other sites

Akkurat.

For å snakke fra levra.

Nokså enig i overstående, men enkelte må også besyttes mot seg selv, vil vil jo leve i et humant samfunn. Jeg tror det handler mye om dårlige/manglede kunnskaper. Det har jo vist seg at runt 50 prosent eller deromkring av det norske båtfolket ikke kan lese sjømerker eller foreta enkel navigasjon. Disse må opplyses -- men hvordan vet bare fåglarna.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sikkerhet man et ute etter, bør man vel finne fram til samlebetegnelser som dekker de situasjonene man ønsker å sikre.

 

"Ute på dekk på båt i fart over 5knop" kan være en slik.

 

Eller "Ute på dekk med lavere rekkverk enn 1 meter og fart over 10knop"

 

?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

 

Eller "Ute på dekk med lavere rekkverk enn 1 meter og fart over 10knop"

 

?

 

:lol: Ja, eller "hurtiggående fritidsbåt i plan når du er ute på dekk med lavere rekkverk enn 1 meter og fart over 10knop eller om den er i høy fart når du overnatter uten redningsvest og er politiker på stemmesanking" :lol:

 

Nå drar jeg i båten ! Har på vest ! God helg !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok mer relevant med definisjonen ÅPNE båter enn hurtiggående.......

 

 

Små åpne båter, helt greit.

 

Større daycruisere, etc, ikke tale om

 

Enig

hvis vi absolutt må få flere lover tredd over hodet.

 

Kanskje hadde det holdt med at man hadde strammet inn loven til at vesten skal være innen rekkevidde med en hånd?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Stemte for men jeg kjører en17 fots båt med 90 hk og har bestandig vest på meg, untaket er his vi er flere i båten og dorger ørret eller lignende. Alene i båten er vesten alltid på hele tiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lurer på hva som er normal marsjtakt på min båt? :giggle:

Marsjering i takt er jo noe som norske musikkkorps ofte strever med.

Se heller til Nord-korea, det er gutta som kan marsjere i takt :thumbsup: Men jeg vet ikke noe om fritidsbåtflåten i Pyongyang, men de har en stor elv der iallefall.

Men marsjering ombord i en båt kan vel normalt ikke anbefales, selv med vest.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er jo allerede et påbud om vest ombord til alle som befinner seg der. :flag_bp:

 

På radio, TV, aviser osv så sies det hele tiden "redningsvester", men faktum er vel at det er påbudt med egnete "flytemidler" til alle ombord. Et flytemiddel kan være en dress, en jakke, en vest, en genser, seilervest, redningsvest, automatvest osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På radio, TV, aviser osv så sies det hele tiden "redningsvester", men faktum er vel at det er påbudt med egnete "flytemidler" til alle ombord. Et flytemiddel kan være en dress, en jakke, en vest, en genser, seilervest, redningsvest, automatvest osv

Riktig det, så er det jo å håpe at det kontrollerende organ vet hva son er hva.

Link to post
Share on other sites

Har du båt som går over 30 knop og promille på over 1 så burde det være påbudt å ha vest på, det er disse som hovedsaklig fremprovoserer disse debattene. Har sett flere eksempel på HØY :cheers_wine: promille og motorer på 200+ hk som legger ut fra resturangbrygger i sommer. :eek:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at "alle" de tragiske ulykkene skjer i høy fart OM NATTEN....

De som nå om dagen drar fram forbudsboka, snakker vel delvis om vest, og delvis om 5 knop inntil 100m fra land. Ett alternativ ville kanskje være å forby kjøring i høy hastighet om natten.

 

Men realiteten er at man kan forby hva man vil. Hvem skal håndheve det? Er akkurat ferdig med tre ukers ferie på hytta. Har vært på båttur i Onsøy og Hvalerskjærgården mer eller mindre hver dag. I den perioden har jeg sett Politibåten EN gang.

 

Så lenge politikerne ikke tilfører nok penger til å ha en tilfredsstillende drift på politibåtene, kan de beslutte hva de vil.

 

Hvaler Lensmannskontor holder åpent fra 08.00-15.30 mandag til fredag. Utenom dette er det ingen politimenn tilgjengelig med mindre man får tak i en streifpatrulje fra Fredrikstad. Dette i en kommune som øker folketallet med 45.000 mennesker i sommermånedene, i tillegg til titusenvis av båter på sjøen.

Se link

 

Restauranteiere på Skjærhalden ringer ofte Politiet om promillekjørere både til lands og til vanns, men de har ikke mulighet til å rykke ut på kveldstid.

 

Giske har muligens innsett at forbud ikke har noen effekt så lenge ingen kan håndheve dem utenom kontortid.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at "alle" de tragiske ulykkene skjer i høy fart OM NATTEN....

De som nå om dagen drar fram forbudsboka, snakker vel delvis om vest, og delvis om 5 knop inntil 100m fra land. Ett alternativ ville kanskje være å forby kjøring i høy hastighet om natten.

Ja helt enig. dette ville jo treffe rett på.

Men det ville jo ikke gå særlig ut over andre båtførere så da er det vel noen som ikke får like mye oppmerksomhet :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har du båt som går over 30 knop og promille på over 1 så burde det være påbudt å ha vest på,

 

Dette er jo allerede ulovlig, så hva får deg til å tro at nok ett påbud ville hjelpe?

 

Det er tre faktorer hvor veldig ofte to eller flere er tilstede under ulykker:

 

* Promille/rus

* Høy fart

* Mørke

 

Det er ikke noe problem å kun utsette seg for en av disse av gangen. Da er båtliv en relativ trygg aktivitet. Man kan ikke vedta idioter vekk fra jordens overflate.

Link to post
Share on other sites

Som allerede nevt - fartgrense om natten hadde vært det mest fornuftige. Observerer til stadighet RIBer i full fart om natten, uten lanterner, her på vestlandet. Nå, om disse nekene kjører seg selv ihjel så ofrer jeg ikke det en tanke, men de er til fare for andre i og med det er nesten umulig å se dem..

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

 

La oss håpe politikerne handler like edruelig som mr. Giske fremsto på TV.

 

Politikere er feige, spesiellt med hensyn til noe de selv har lite erfaring med. Det er tross alt valgår.

La oss få påbud om vest til visse kategorier båter. Eller båtførerbevis for alle aldergrupper over 16 år for båter over en viss størrelse/fart.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Politikere er feige, spesiellt med hensyn til noe de selv har lite erfaring med. Det er tross alt valgår.

 

Det er helt riktig at det er valgår. Det skal velges representanter til i alt 430 kommuner og 19 fylkeskommuner, et anseelig antall mennesker, tror det blir noen tusen. Ingen av disse vil ha noen lovgivende myndighet for det er det stortinget som har. Dette til orientering!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette er jo allerede ulovlig, så hva får deg til å tro at nok ett påbud ville hjelpe?

 

 

Det var med ironi jeg skrev at man må påby vest når promillen overstiger 1 og farten 30 knop :wink:

 

Det er nok lover og regler i dag til å forebygge ulykker på sjøen etter mitt syn, det som er problemet er folks holdninger og (total) mangel av Politi på sjøen.

Jeg kjører snøscooter på vinteren og friheten på sjøen er noe som alle båtfolk virkelig må ta vare på, for den er meget unik i norsk sammenheng.

Hadde jeg oppført meg slik på påskefjellet med snøscooteren min som enkelte gjør på sjøen i midten av Juli så hadde jeg blitt omtalt i riksmediene...

 

Slik det er i dag så er risikoen minimal for å bli stoppet på sjøen, og lover og regler er noe enkelte regelrett driter i. Når man i tilleg er blottet for alt som heter konsekvensanalyse og fornuft så må det faktisk Politi ut å stoppe dem.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...