Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Utrolig at så mange er for et påbud for bruk av redningsvest.

 

Trådstarter spesifiserer jo også i overskriften "hurtiggående båter". Hvis det er hendelser som de to siste ulykkene med huriggående båter man ønsker en annen utgang på er det vel bare redningsvester som kan gjøre en forskjell. Andre flyteplagg hjelper deg å flyte, men om du ikke selv er i stand til å holde hodet over vannet gjør de det vel bare enklere å finne den omkomne....

Link to post
Share on other sites

Når noen kjører styggfort om natten i meget urent farvann eller sågar midt inne i havna, så skal alle andre bli pålagt bruk av redningsvest. Samtidig sier statistikken at den gruppen man vil ramme med påbudet uansett ikke bruker vesten i særlig grad.

 

En redningsvest er det eneste som redder i slike tilfeller, så redningsvester som snur en bevisstløs person må da være det påbudet gjelder. For ellers blir jo påbudet bare en måte å sørge for at druknede personer lett kan plukkes opp uten bruk av dykkere.

 

Men igjen, de holdningsløse tullingene som kjører svin om natten og forulykker bryr seg jo like lite om et nytt påbud om vest som de gjør om fartsgrensen og aktsomheten. Hva er da effekten av et slikt påbud om bruk av redningsvest? Så vidt jeg kan se er effekten lik null for dem regelen var ment å treffe.

 

Det eneste man har oppnådd er å hindre at alle andre båtfolk kan gjøre egne vurderinger etter forholdene og velge eller velge bort bruk av vest etter en helhetsvurdering. I stedet skal et generelt påbud tres nedover befolkningen fordi enkelte tullinger ikke kunne avpasse farten etter forholdene og druknet.

 

Det står for øyeblikket 3 andre slike generelle påbud i kø og vil ramme deg pga enkeltindividers uvettighet i et stort hav av ansvarlighet. Riktignok er disse ikke på sjøen, men de vil likevel ramme deg og du vil uansett spørre om politikerne tror du er helt idiot og ikke kan gjøre egne vurderinger.

 

Helt idiot er du selvfølgelig ikke, men du fratas uansett retten til å tenke selv og gjøre egne vurderinger.

 

Synes du dett er greit? Hva om det ikke var 3 slike påbud i køen, men 30? Frihet under ansvar eller en stat som påtar seg ansvaret og tar vekk din frihet til egne valg? Det handler om prinsipper og i prinsippet er valget helt og holdent ditt - til noen fratar deg valgmuligheten.

 

Alle kan ikke tillate seg alt hele tiden, men plager man ikke andre og valgene dine ikke har potensielt alvorlige konsekvenser for andre enn deg selv, må man få lov å velge. Det er en grunnleggende demokratisk frihet.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Athene: Leser du igjennom tråden vil du finne at de fleste av argumentene mot redningsvestpåbud vil vil fungere like godt på hurtiggående båter som andre. Et av de store spørsmålene er jo hva som er en hurtiggående båt. Det nok ingen er inne som er uenig i at redningsvester kunne reddet livet til de som har druknet den siste tiden, uenigheten står på om det skal innføres et påbud for redningsvest, og evnt. om dette vil kunne bidra til at redningsvesten redder livet til flere.

Redigert av oleandreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

En redningsvest er det eneste som redder i slike tilfeller, så redningsvester som snur en bevisstløs person må da være det påbudet gjelder. For ellers blir jo påbudet bare en måte å sørge for at druknede personer lett kan plukkes opp uten bruk av dykkere.

 

Hvorfor skal andre måtte utsette seg for risiko for å lete etter noen?? Med vest kunne man bare fisket de opp, enten det er flyteplagg eller redningsvest. Problemet er at båtførerne ikke har peiling på hva de driver med!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal andre måtte utsette seg for risiko for å lete etter noen??

Nå er det fortsatt lov å gå tur i skogen uten gps og sporingsenhet. Andre utsetter seg for risiko når de leter, men myndighetene aksepterer foreløpig at man ikke bruker sporingsenhet når man går tur. Det er heller intet krav om at man må ha med mobiltelefon dersom det er mobildekning.

 

Jeg blir ofte utkalt til leteaksjoner og det er irriterende å måtte avbryte ferien, men jeg vil likevel ikke drømme om å påby folk full elektronisk redningspakke hver gang de tar en tur i skogen - i tilfelle nødtilfelle. Dette selv om jeg utsettes for både bryderi og risiko når jeg og teamet leter etter den savnede.

 

 

PS: Når du mener at båtførerne ikke har peiling på det de driver med, hva får deg da til å tro at et statlig påbud kan tvinge på dem en redningsvest?

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Athene: Leser du igjennom tråden vil du finne at de fleste av argumentene mot redningsvestpåbud vil vil fungere like godt på hurtiggående båter som andre.

 

Jeg tror vi snakker forbi hverandre.. Jeg tenkte egentlig på innlegget til Nonsense noen innlegg høyere opp..

 

Poenget er ordet REDNINGSVEST kontra flyteplagg. Redningsvest er noe ganske annet enn de flyteplaggene vi er pålagt å ha med oss i båten idag. For å kunne klassifiseres som redningsvest må vesten kunne snu en bevisstløs person rundt på ryggen og holde munnen over vann. For folk i hurtiggående båter er sikkert en fordel, men for å få til det er det nødvendig med en ganske stor krage rundt hodet og mye mer oppdrift enn i vanlige flyteplagg. Dermed blir slike vester mye mer ubekvemme å ha på seg..

 

Om det er dette vi nå diskuterer påbud av vil altså de fleste typer oppblåsbare vester, seilervester og flytejakker ikke lenger være godkjent i hurtiggående båter..

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen gode argumenter, for å ikke ha på seg en liten selvoppblåsbar pølsevest i båt eller genser/jakke, med det sagt, jeg ønsker ikke at det skal bli en lov som sier man har de på seg.

 

Holdninger bør skapes fra man er unge, og det er bedre å påvirke venner og egne barn, enn andre via lover.

 

Noen venner ble stoppet i kragerø, uten vester overhodet, de slapp bot, men måtte fremskaffe vester, noe de klaget til politet over, og oss som venner, gav ganske klar beskjed om at DE var dumme, poltiet var hyggelige med de, og bad de skjerpe seg.

Link to post
Share on other sites

For å kunne klassifiseres som redningsvest må vesten kunne snu en bevisstløs person rundt på ryggen og holde munnen over vann.

 

Automatvester godkjennes vel som redningsvester og merkes nesten ikke at man har på seg. Tester har vel også faktisk vist at disse automatvestene er bedre enn de tradisjonelle redningsvestene (med store krager) på akkurat det punktet å få snudd en person i vannet og holde hodet/munnen over vann.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, om de er merket EN396 tilfredsstiller automatvestene kravene til redningsvest, - men de fleste eldre automatvester gjør det ikke.. Kravet til oppdrift er på 150N og mange eldre automatvester gir bare 50N eller 100N. Seilervester og det meste av flytejakker mangler krage med tilstrekkelig oppdrift og er dermed ikke godkjent.

Link to post
Share on other sites

Kravet til oppdrift er på 150N og mange eldre automatvester gir bare 50N eller 100N.

 

Har hatt automatvester til hele familien siste femten årene og ikke en av disse hadde/har mindre enn 150N i oppdrift så det var rart.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett.. Jeg ser som et eksempel at alle automatiske vester som Baltic tilbyr idag er i kategori EN396...

 

Når jeg med min ikke helt aerodynamiske kropp for noen år siden prøvde å finne en automatisk vest var det vanskelig å finne noen med mer enn 100N oppdrift. Den gang var ikke automatiske vester så vanlig og prisen var deretter. Dermed var det vel også fristende for produsenter og forhandlere å kunne tilby billige vester, - selv om de bare hadde begrenset oppdrift..

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ja, pøs på med nye påbud, forbud, lover og regler. Spe på med noen ekstra avgifter og krydre med et par kampanjer, så skal du se at alt blir så meget bedre.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Fornuftig påbud..

 

Rundt halvparten av dødsfallene på sjøen i fjor kunne vært unngått om alle hadde brukt redningsvest, mener Redningsselskapet.

 

Det viser jo at mange som påberoper seg egenskapen å kunne tenke selv, dessverre ikke er stand til det. De er rett og slett for dumme til innse selv at de mangler den egenskapen.. Hadde de vært i stand til å tenke selv så hadde de brukt flyteplagg og dermed hadde vi ikke hatt så høye dødsfall

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fornuftig påbud..

 

Forslaget er" Påbud om vest i fritidsbåt". Punktum final

 

Gjelde alle fritidsbåter uansett størrelse og uansett hvor i båten du oppholder deg?

 

 

M/Y EOS som hadde brann ombord i Oslo i går. Er også en fritidsbåt. Sett litt dumt ut å sitte med vest på rundt middagsbordet ombord på der.

 

Håper jeg kan ta av vesten når jeg tar en dush og i køya, hvis jeg ligger til ankers.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Interessant debatt, men jeg synes hovedpoenget i debatten blir litt borte.

 

Man ønsker å unngå dødsulykker ved å innføre flere regler. Men hvis reglene som allerede finnes hadde blitt etterfulgt hadde det ikke vært så mange dødsulykker.

 

Ser man på endel av dødsulykkene i fjor sommer så tror jeg ikke de involverte brød seg mye om promillegrenser, fartsgrenser osv. Et påbud om vest tror jeg neppe de hadde vært bekymret for.

 

For min egen del bruker jeg alltid vest når vi er underveis, både for min egen del, og for å få barna til å se på vest som en naturlig del av båtlivet.

 

For min del kan vi gjerne få et påbud om vest . Men enkelte mennesker bør beskyttes mot seg selv, og det spørs om allverdens påbud hjelper...

 

 

Link to post
Share on other sites

en ombord hos meg besvimte her for noen uker siden (ble truffet av bommen i hodet), og vi fikk akkurat grepet tak i han og forhindret at han falt overbord. Før den tid praktiserte jeg "oppfordring om bruk av vest", etter dette er det innført "påbud". Dette gjelder under seiling og ikke når vi ligger på svai... Det er ingen tvil om at et vestpåbud vil redde liv, men jeg synes jo på en måte at dette må være litt folks eget valg, fremfor å ha lover og regler om alt mulig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...