Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Husker ikke om det er lagt til link til Norsk folkehjelp sine tall, men her er den uansett.

 

http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

 

interessant lesestoff om det stemmer. Men noen steder står det "0" andre steder er det ikke ført inn tall. Innenfor enkelte grupper er det veldig stor årsvariasjon. Kommer det av tilfeldigheter, aktivitetsnivå eller feilregistreringer.

Hva skjedde i 2009 når kajakk og kanoulykkene fikk en enorm topp?

 

Det er jo nesten slik at en definitivt også burde se på kravene til redningsvest for kajakk/kano. Nå driver jeg ikke med den slags, men jeg har vel inntrykk av at de bruker stort sett flytevester uten krage, inklusiv eventuell våt eller trørrdrakt. Da blir man riktignok funnet etter en tid, når kano/ kajakken blir funnet drivende eller oppi fjøra, men dødligheten er høy.

 

Burde det vært krav til kajakkpadlere at vesten skulle hatt manuell utløser, ikke automatisk, for oppblåsbar krage og lys? Man kan jo havne i vannet og klare å berge seg opp i kajakken igjen, og da vil det være dumt om en vest blåste seg opp. Så var det manuell utløser på oppblåsbar vest med krage når man hadde slitt seg helt ut, innsett at man ikke kom seg opp i kajakken igjen, dro i snora og hadde en sjans til å overleve, ikke bare bli funnet.

Link to post

 

interessant lesestoff om det stemmer. Men noen steder står det "0" andre steder er det ikke ført inn tall. Innenfor enkelte grupper er det veldig stor årsvariasjon. Kommer det av tilfeldigheter, aktivitetsnivå eller feilregistreringer.

Hva skjedde i 2009 når kajakk og kanoulykkene fikk en enorm topp?

 

 

Det at du så tydelig kan se avvikene skyldes alt for kort tidsrom.

Link to post

Hva er definisjonen på hurtiggående båt?

Det er vanskelig å svare ja eller nei på et spørsmål når det er så åpent, og muligheten for subjektive infal er store.

pollen burde være mer differensiert i spørsmålsmulighetene, eller mere konkret i avgrensningene!

Det blir tull å svare et ja eller nei her. Prøv på nytt!

Aileen ll

Link to post

Hvor mørkt er det halvfire om morgenen i Kragerø?

 

Kan sette på vekkerklokke og svare på det om 10 timer :)

 

Det har begynt å lysne ganske greit, det er riktignok litt overskyet nå, men fortsatt ganske mørkt når jeg ser ut av vinduet, men med øynene tilvent til mørket ville jeg nok hatt grei sikt til å unngå kollisjon med et fartøy på 30 fot, selv om det var mørklagt. Da legger jeg til grunn at farten min er avpasset etter forholdene og farvannet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Hvor mørkt er det halvfire om morgenen i Kragerø?

Det er nok ikke spesielt mørkt i det hele tatt, den natten da denne ulykken hendte var det klarvær.. og dermed ikke spesielt mørkt i utgangspunktet.. Denne dagen var det soloppgang klokken 04.57 i Kragerø.. og det er liten grunn til å tro at det var bekmørkt halvannen time før dette, med mindre en har solbriller på.. Så med normal utkikk så ville en sett en båt i bevegelse også med slukte lanterner

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har også reagert på dette med mørke. Før i tiden da vi var mye på byen, ventet vi ofte til byen stengte med å kjøre hjem fordi da var det mye lysere. Mørkeste nivå er vel kl ett pga sommertid? hvis det stemmer betyr det vel at kl 03.30 har ca samme mørke som kl 22.30, bare med solen forskjellige steder (uten at den er stått opp). Nå er det dessuten en del mørkere kl 03.30 enn kl 03.30 i forrige uke.

 

Da kommer spørsmålet: Kunne denne ulykken likegreit skjedd på dagtid?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Da kommer spørsmålet: Kunne denne ulykken likegreit skjedd på dagtid?

 

Hvis det kommer frem at alkohol har vært en faktor, så vil jeg påstå det. Vi vet også fra tidligere hendelser denne sommeren(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10112159) at ulykker også kan skje på dagtid.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Tja, på dagtid er man sannsynligvis mere årvåken og forberedt på kryssende trafikk. Det er mere trafikk, så man ser etter båter hele tiden. Om natten, så er det mindre trafikk å se, man blir sannsynligvis mindre årvåken. Det igjen gjør at man ikke i samme grad er forberedt på at det kommer andre båter på kryssende kurs, eksempelvis rundt en odde, bak en holme etc. At man burde være ekstra årvåken og aktpågivende på natt, er en annen sak.

Dette kombinert med distraksjoner som at man justere på stolen, zome inn/ut på kartplotter, eller sågar lene seg bak til et stuverom for å finne frem redningsvesten, og ikke følger med rundt seg, så kan det gå galt.

 

Når vi så legger til faktorer som fart, alkohol, tretthet og manglende erfaring, så baller det enda mere på seg.

Link to post

Jeg har også reagert på dette med mørke. Før i tiden da vi var mye på byen, ventet vi ofte til byen stengte med å kjøre hjem fordi da var det mye lysere. Mørkeste nivå er vel kl ett pga sommertid? hvis det stemmer betyr det vel at kl 03.30 har ca samme mørke som kl 22.30, bare med solen forskjellige steder (uten at den er stått opp). Nå er det dessuten en del mørkere kl 03.30 enn kl 03.30 i forrige uke.

 

Da kommer spørsmålet: Kunne denne ulykken likegreit skjedd på dagtid?

når vi kjørte hjem til sentrum ved 01:00-01:30 tiden var det jo allerede begynt å blitt lysere enn midnatt.

Link to post

Tja, solnedgang var 21.55 (klokken 22 for beregning) og med soloppgang klokken 04.57 (klokken 05 for beregning) så vil jeg anta solen var på sitt laveste 3,5 timer etter solnedgang.. Som vel skulle bli rundt klokken 01.30.. 2 timer etterpå hender ulykken... Så da er det vel grunn til å anta at det var like mørkt da som det er/var klokken 23.30.. (antar at solen følger en tilnærmet sinus kurve, som ikke er mye feil.)

 

Om en gidder stå opp i morgen klokken 03.20 så vil få ett inntrykk av hvor mørkt det var sist helg klokken 03.30, Vel og merke om en er i rimelig nærhet til Kragerø i breddegrad.. Lengdegraden kan enkelt kompenseres for ved å justere tiden..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

antar at solen følger en tilnærmet sinus kurve, som ikke er mye feil.)

 

 

Solen står vel helt stille om jeg ikke tar helt feil. Sinuskurve vil det si at den hopper opp og ned eller? Du mener sikkert riktig, solen over horisonten følger...

Jorden roterer rundt sin akse og den har en vinkel i forhold til solen. Det lager natt og dag. At jorden går i bane rundt solen lager årstidene. Sånn enkelt forklart om noen har glemt naturfaglæren.

 

Når det gjelder ulykkene som følger med alkohol bruk, så er det vel lite av påbud som hjelper. Det er allerede lovbrudd ved å føre fartøyet i alkohol påviirket tilstand. Vet ikke om det er i dette tilfelle.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Joda, vet solen ikke beveger så mye sett i fra jorden (den står ikke helt stille).. men sett fra jorden og med jorden som referansepunkt så vil solen ha en bane tilnærmet lik sinuskurven fra 0 til 2? sett fra jorden.. De som bor på jorden bruker normalt jorden som referansepunkt, og derfor sier en at solen snur ved solvervene.

Så for solens bane sett fra jorden så+ vil den følge en tilnærmet sinuskurve fra 0 til 2? per døgn.

Hvor 0 kan sette til soloppgang, ?/2 til midt på dagen, ? til solnedgang, 3?/2 til midt på natten og 2? lik soloppgang igjen..

 

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Husker ikke om det er lagt til link til Norsk folkehjelp sine tall, men her er den uansett.

 

http://www.folkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

 

 

 

Det der er en elendig statistikk å basere noe på.

Om en skal ta den som utgangspunkt i 2013 kan en innføre en lov som sier at alle under 41 år i fritidsbåt trenger ikke bruke vest...

 

Foreløpig til jeg ser en god statistikk mener jeg personlig at jeg ikke trenger å bruke i min båt, uansett om et påbud kommer. Jeg mener det blir for dumt om en med lukket 30 fot FB slipper å ta på seg vest om han skal gå opp. Og at han i den åpne nabobåten på 15m må bruke det hele tiden. Om det er ala det en baserer reglene på.

Uten å sett en god statistikk er jeg foreløpig overbevist om at det burde heller komme en lov om vest når en kjører fortere en xx knop, og i alle båter med fribord lavere en xx cm.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
  • 2 uker senere...

Hva skal båtfolket med fiender når vi har KNBF og NSSR. Nå i samspill med agurkjaktende journalister og reguleringskåte politikere.

 

Giske er faktisk edruelig i denne saken, fra gårsdagens Aftenpost:

 

Næringsminister Trond Giske (AP) sier at regjeringen har vurdert et påbud om redningsvest, men mener det vil bli for komplisert å lage og håndheve. Da tror vi heller på å intensivere holdningskampanjene. Det er et spørsmål om hvor langt lovverket skal gå, og hvor mye vi sal overlate til det personlige ansvaret, sier Giske.

 

 

Dette er enda godt! All hetsen fra både Redningsselskapet og Røde kors mot båtfolket denne sommeren har gjort at jeg har mistet fullstendig lysten til å støtte noen av de organisasjonene. Synd, for NSSR gjør faktisk en god og viktig jobb på sjøen, men når de benytter agurktider til å operere som en utemmet gneldrebikkje mot båtfolket med det ene utsagnet etter det andre blir det ikke noe mer bidrag fra min side! Hadde de enda vist et gram fornuft og i hvert fall moderert seg litt og eks. rettet hetsen mot de minste hurtiggående fritidsbåtene som står for omtrent alle ulykkene hadde jeg vurdert fortsatt medlemskap, men å generalisere og dra masse uskyldige folk inn i sine politiske forslag blir for drøyt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...