Jump to content

Vil vi ha påbud om redningsvest i hurtiggående båter ?


Worry II

Dagbladet ha pr. 15.07.2011 73% "for" i sin måling. Prøver her på BP, så ser vi hva vi får.  

393 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå letes det etter to savnede i Kragerø havn. Om det har vært stor fart vites ikke. Men hadde de to brukt vest ville trolig letearbeidet og mulig overlevelsesgraden vært bedre ods. Etter mange uker på sjøen i sommer ser jeg at mange unge er flinke mens de eldre har vesten på et trygt sted ombord.

 

Enig i at man bør bruke vest på sjøen. Men spørsmålet er om disse faktisk hadde brukt vest selv om det var påbudt?

Uansett påbud eller ikke kommer jeg til å sole meg uten vest i sakte fart innaskjærs. Noe av båtgleden er å kunne nyte solen og en corona med lime mens man tøffer rundt. Men med en gang det er kjøring i bølger og vind, eller mørke eller alt annet enn soling så er vesten på med en gang.

Jeg er generelt mot forbud og mener også man skal være forsiktig med påbud. Frihet under ansvar bør kunne takles.

 

Vi bør heller stramme inn på opplæring og kreve at alle tar oppkjøring før man kan kjøre båt. Det må også innebære å bestå en praktisk prøve med tillegging, konstruert ulykke og ferdsel i 40 knop med lærer i tillegg til teori. Det vil sikkert koste 10-20 000kr å ta en slik lapp, som for biler, men det kunne redusert ulykkene betraktelig.

 

I tillegg bør man si maks 2 enheter alkohol, eller maks 0,5 i promille. 0,2 blir unødvendig lavt på sjøen. Man kan også foreslå (lite sannsynlig at sånt blir innført da) at førere av snekker eller båter som gjør under 8 knop kan kjøres av folk med inntil 0,8 i promille. Man skal ikke være full på sjøen, men det er en gammel sannhet at sjøfolk drikker, og det er også noe som heter både styrepils og ankerdram. Altså vil man kunne opprettholde f eks bylivet i Kragerø. Etter det ble masse promillekontroller i Kragerø er bylivet så godt som dødt og det er i stedet skjærgårdsfester og hyttefester som gjelder.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Saken er tragisk nok som den er om ikke vi sksl stemple de som er savnet. At vi hadde trolig spart menneskeliv ved bruk av vest forteller etter min mening at båtfolk trenger enkelte ganger noen som holder dem i øra.

Om man liker det eler ei er en annen sak. I godt seldkap er det fort gjort å glemme seg bort. Et påbud i mindre båter ville vestene uansett vært innenrekkevidde ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Vestpåbud må bare komme. Kjøpte meg livsforsikring for to dager siden. Og om jeg er bevistløs, så har vesten lys på en stang.

Skrittstropper med valgfri lårstroppløsning, kniv for å kutte line, feste for sikringsline, justerbar rygg, enkel stramming av hoftebelte, lomme for mobil, sprayhood. Utløser og patron med grønn og rød indikator, mao ikke årlig bytte.

 

Tenk deg kostnadene med leteaksjoner...

Hva med vestpåbud, men myndighetene innfører samtidig mva-fritak på redningsvester av en viss standard og nivå.

Mva på denne vesten utgjør kr647,50.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Et påbud vil ikke ha noen praktisk virkning for oss. Bruker alltid vest i åpen båt, og stort sett om jeg eller kona må på dekk/ripa under fart. Alltid når jeg er alene. Er ingen storsvømmer og har vært konkurranseseiler med jolle og brett og vet ganske godt hvor fort kulda gjør en ubrukelig når man ligger i vann. Da er det

greit å slippe å bruke krefter på å holde seg flytende.

 

Bruker ikke noe fancy greier, hadde det en stund men hata presset i nakken og skiftet aldri patroner osv så jeg kunne ikke stole på det, kun enkel seilervest som også varmer godt nå det trengs, som det nesten alltid gjør på sjøen. Klarer ikke å se noen åpenbare ulemper med å ha vest på i en åpen båt og har gjort det hele livet.

 

Argument rundt brunfarge er ikke noe å forholde seg til.

 

Så om det kan redde liv, kjør på.

Link to post
Share on other sites

Sånn jeg forstår det, så er det ikke noe årlig bytting av utløser og patron på spinlock da det er indikator som viser om det er i orden. Da jeg prøvde den i butikken, første gang, syntes jeg den presset veldig i nakken. Men så var det bare å dra i stroppa bak på ryggen, så ble alt så meget bedre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

jeg synes det blir feil å bruke de tragiske ulykkene til å innføre en masse påbud.

det blir å blande sammen en fredelig tur langs land en sommerkveld i 5 knop,

med galmannskjøring og dette henger ikke i hop.

 

De folkene det gjelder bryter glatt alle slike påbud , regler og all sunn fornuft,

og vi andre klarer oss helt greit slik det er.

Glem forbud, innfør betaling for absolutt hele greia om åpenbar uansvarlig adferd fører til samfunnsmessige utgifter, og gjerne erstattning ved evt. unødige belastninger.

 

Det er like høy risiko for skade ved å kjøre motorsykkel som å kjøre bil i fylla. Kjør gjerne motorsykkel men betal selv for sykehus, utrykking og glem uføretrygda når du oppdager at skinndrakta ikke hjelper når du krøller deg rundt autoværnet, evt betal den forsikringa som dekker hele greia.

 

Ser ikke noe poeng i at samfunnet skal fungere som gratis forsikring når noen søker åpenbar risiko. Så kan de som vil ferdes på sjøen uten vest, men ta regninga om den kommer, evt betal forsikringa for å få ferdes uten.

Link to post
Share on other sites

 

 

Visstnok hadde ingen av de fire personene i 30-årene ombord i skjærgårdsjeepen vester på seg.

Det er dessverre ikke overraskende at de ikke hadde vest, men det er ikke alltid de flyter på treskallen sin.. Denne gangen gikk det riktig ille siden 2 fortsatt er savnet etter ulykken.. Det er nok på tide med et generelt vestpåbud for små åpne båter..

 

Uten sammenligning til denne aktuelle ulykken i Kragerø, så viser det seg jo at voksne menn er de dårligste til risikovurdering til sjøs, de tror de er udødelige og dermed er de fleste voksne menn som drukner. Så vestpåbud er nok dessverre veien å gå.. Det kan også være en tanke å senke promillegrensen til sjøs.. Det viser seg jo at i år er det tatt svært mange med for høy promille ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes vi skal ha d som vi har d i dag ikke mer regler å styr, så får de som dør bare dø.

 

Liker og ha meg litt øl på sjøen jeg å bruker aldri vest. Liker også å kjøre motorsykkel. Syntes ikke det gjør så mye at noen dør her å der. Det er bare helt naturlig at det skjer.

Redigert av satyrion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden 80tallet hvor flytedraktene kom og et par år etter ok oppblåsbare vester dukket opp markedet har vi benyttet dette når vi er på sjøen. Sommeren vest, høst vinter og vår flytedrakt og når det er skikkelig kaldt og surt og alene i båten med fiskeredskap så begge deler.

Har aldri vært noe diskusjon hos oss.

Strengt tatt skulle det være helt unødvendig med noe påbud. Burde være sunn fornuft som tilsa at skal du ut i båt, ja det er å ta på seg et egnet flyteplagg.

Her jeg bor har alle ungene og mødrene flotte vester på mens få av "gamle far" drar på seg en slik.

 

Et lite tankeeksperiment: Hvis et av barna eller mor havner på sjøen klarer far å snu båten og dra den forulykkede ombord.

Men hvem skal dra far ombord? Spesielt hvis han har fått seg et ørlite dunk i hodet idet han havnet i sjøen.

Som jeg har nevnt her tidligere så bor jeg slik til at det kan være værhardt og jeg har derfor vært med på endel søk etter personer i sjøen. Felles for de vi søkte etter var at det var menn og ingen hadde noe form for flyteplagg på. To av de ble funnet dagen etter, omkommet. Resten har fått en våt grav.

Mine tanker,sånn over en kopp kaffe en lørdag, går på at kanskje far skulle la familien få muligheten til et gravsted? En plass å gå til for å minnes, samle tanker, selv om man selv er helt uenig i vestbruk?

Link to post
Share on other sites

 

 

Et lite tankeeksperiment: Hvis et av barna eller mor havner på sjøen klarer far å snu båten og dra den forulykkede ombord.

Men hvem skal dra far ombord? Spesielt hvis han har fått seg et ørlite dunk i hodet idet han havnet i sjøen.

 

Det er vel ikke nødvendig å snu for å hente far, om en bruker satyrion sin retorikk, far kan bare dø siden det ikke spiller noen rolle for satyrion

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke nødvendig å snu for å hente far, om en bruker satyrion sin retorikk, far kan bare dø siden det ikke spiller noen rolle for satyrion

 

Deter ikke det jeg mener, men syntes ikke vi skal lage flere regler som ødelegger morroa for mange og kanskje redder 1 liv i løpet av året. Folk dør hver dag i verden på alle mulige måter. Det er jo ikke greit men det er en naturlig del av livet som vil skje med alle oss på jorden. Om vi setter opp for mange regler for å forhindre dødsfall tror jeg i legnden vi blir mindre lykkelige å føler oss mer fengslet. Du tenker kanskje det med vesten ikke er mye, men om det blir en regel så finner de på fler regler senere pga Kari døde i båt i år 2015 og til slutt er vi bare roboter som følger regler til punkt å prikke.

 

Litt satt på kanten men å gjøre så mye for å KANSKJE forhindre 1 liv pr sesong er ikke verdt det som jeg ser det, da jeg har akseptert at døden er en naturlig del av livet. Det er trist men vil skje med oss alle. Ha det gøy mens du enda er i livet, en dag vil du å barna dine styrke med :=)

Redigert av satyrion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

60% av de som omkommer på sjøen har ikke redningsvest. Selv om mange av de som omkommer er døde før de treffer vannet (hodeskader, andre skader) så bidrar det til å finne dem lettere og gi familie og redningsmannskap lettelse. Folk som raser avgårde i hurtiggående båter uten vest vet åpenbart ikke sitt eget beste, og det er når et problem er stort nok at en begynner å lage regler.

Link to post
Share on other sites

For meg så betyr ett menneskeliv noe, og det betyr helt sikker mye for familien til det mennesket som omkommer på grunn av han satser på å flyte på treskallen. Nå føler jeg meg ganske trygg på at en reduksjon av promillegrensen til sjøs, mer kontroller og vestpåbud i små åpne båter vil redde mer enn ett liv..

 

Dermed er sjansen stor for ar noen barn vil få sin far, eller bror hjem i livet.. Eller en kone vil få sin mann hjem i livet, eller en mor og far sitt barn hjem i livet.. Det at satyrion ikke ser slikt som viktig er en sak.. men satyrion egoistiske tankegang er ikke overraskende, men han er ikke alene om å være egoist

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje lett for deg satyrion å snakke om at helt fremmede mennesker drukner, men ville du vært like eplekjekk dersom kona/kjæresten din eller datteren din plutselig manglet? Har du tenkt den tanken? Eller er det helt naturlig at de svake skal forsvinne?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje lett for deg satyrion å snakke om at helt fremmede mennesker drukner, men ville du vært like eplekjekk dersom kona/kjæresten din eller datteren din plutselig manglet? Har du tenkt den tanken? Eller er det helt naturlig at de svake skal forsvinne?

 

Har mistet nær familie tideligere og det er en trist opplevelse, men også en helt naturlig opplevelse som vi alle må møte en dag. Tenk om alle mennesker levde evig da hadde det blitt fullt på jorda gitt.

Link to post
Share on other sites

 

Tenk om alle mennesker levde evig da hadde det blitt fullt på jorda gitt.

De fleste skjønner at ingen lever evig, og det er heller ikke saken.. men regner ikke med du skjønner problemstillingen rundt dette.. Det virker på meg ganske åpenbart at du ikke skjønner noe av hverken sikkerhet eller risikovurdering... og risikoreduserende tiltak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Har mistet nær familie tideligere og det er en trist opplevelse, men også en helt naturlig opplevelse som vi alle må møte en dag

 

Ja, men helst ikke som resultat av uforstand på sjøen. Jeg tror ikke du hadde vært like tøff i trynet dersom du satt tilbake med et bilde av datteren din i bokhyllen og et tomt barne/ungdomsværelse etter henne.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og fedrenes ansvar overfor ungene? Ikke like trivelig uten pappa som druknet på grunn av uforstand.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og fedrenes ansvar overfor ungene? Ikke like trivelig uten pappa som druknet på grunn av uforstand.

 

Vil si de fleste ulykker er pga mangel på ansvar ovenfor seg selv. Jeg kjører mye motorsykkel for eksempel, men kjører aldri uten ordentelig utstyr. Ser derimot mange yngre folk som farter rundt i bare t skjorta på motorsykkelen. Samme når det gjelder båt, jeg har ikke båt enda men koter meg mye i båt til venner og da blir det noen pils osv, men da holder vi farten nede og er generelt forsiktige.

 

Det jeg mener er at jeg syntes folk skal gjøre mer som de selv vill å ikke bli påtvunget ting. Har du ikke noe ansvar for eget liv, neivel da får det bare være, men å sette opp fler å fler regler for å forhindre dødsfall for folk uten ansvar er idiotisk etter min mening.

Redigert av satyrion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg så betyr ett menneskeliv noe, og det betyr helt sikker mye for familien til det mennesket som omkommer på grunn av han satser på å flyte på treskallen. Nå føler jeg meg ganske trygg på at en reduksjon av promillegrensen til sjøs, mer kontroller og vestpåbud i små åpne båter vil redde mer enn ett liv..

 

Dermed er sjansen stor for ar noen barn vil få sin far, eller bror hjem i livet.. Eller en kone vil få sin mann hjem i livet, eller en mor og far sitt barn hjem i livet.. Det at satyrion ikke ser slikt som viktig er en sak.. men satyrion egoistiske tankegang er ikke overraskende, men han er ikke alene om å være egoist

 

Men satyrion har sikkert akseptert at sikkerhetsutstyr på mc er greit å følge?

Tsnkegangen din ellers er helt på jordet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...