Jump to content

Beneteau Antares 8.80 Vs. Jeanneau Merry Fisher 855


Thomas_h

Recommended Posts

Jeg tror at dette med videresalgsverdi i dieselens favør kommer til å endre seg i årene som kommer når det gjelder båter opp mot MF 855 sin størrelse, siden utenbordsmotorene nå begynner å bli så sterke, drivstoffgjerrige, robuste og enkle/billige å vedlikeholde.

 

I et eller annet båtblad var det for en stund siden en artikkel om et eller annet i forbindelse med valg av båt, hvor endel bransjefolk ble spurt om råd. Samtlige var da enige om at til båt fra 25 fot og nedover er utenbordsmotor det eneste fornuftige valget i dag.

 

Jeg ser mange fordeler med UB-motor kontra diesel; null diesellukt, mindre lyd, mindre vibrasjon, enkelt vedlikehold, man slipper hull i skroget til kjølevannsinntak, lav vekt, enkel å montere av ved behov(fire bolter), "billig" å erstatte når den blir gammel, bedre stuveplass under dørken, man slipper frostvæske-styr ved minusgrader, timevis med kjøring i 5 knop er ikke noe problem, større brannsikkerhet siden motoren henger på utsiden av båten++

 

Ulemper med UB-motor er drivstoffpris og tyverifaren.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere glemmer en vesentlig ting i dette regnestykket, videresalgsverdi.

 

 

Tja,en ihjeltrimmet commonrail dieselmotor med et 10 år gammelt "skranglete" drev som har hatt en vesentlig høyere vedlikeholds kostnad i gjennom disse årene,så er jeg ikke så sikker på det.Vi snakker ikke lenger om en god gammeldags dieselmotor som varer i evigheter.

Link to post
Share on other sites

Det har du selvsagt rett i Kal-El.

 

Det skal virkelig bli interesant å følge med på prisutviklingen på disse båtene i bruktmarkedet i årene fremover. Spesielt på Askeladden P80 siden den finnes både med diesel og påhenger og verdifallet kan sammenlignes direkte.

 

Men som Kaptein Båtløs sier, så har moderne utenbordsmotorer blitt ganske imponerende de siste årene samt at de har en rekke fordeler.

 

Jeg og faren min har to forskjellige båter som på mange viktige måter er relativt like. Han har en Bella 650 med Volvo KAD32, mens jeg kjøpte med en Skibsplast 675HT med Suzuki DF250 i fjor. Det kommer til å bli interesangt å se hva forskjellen i driftsutgiftene blir mellom dem.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Vi er positivt overasket over sjøegenskapene! Hjemturen var i ca 1,5 m bølger og vi synes den taklet det fint!

Det forplantes noe støy i båten fra motoren, men dette tror jeg vi skal klare å isolere bort.

Båten er retningsstabil og lett å manøvrere. Alle tekniske innstallasjoner og komponenter fra fabrikken er av god kvalitet.

Dørken i styrehuset synes vi heller litt for mye fremover, men slikt kan jo endre seg utover sesongen. Vi har ikke lastet opp båten noe særlig enda.

Båten er ikke forderedt for aktermontert ankervinsj, men jeg tror vi har funnet en løsning på det.

Det er sikkert mer å fortelle - still gjerne spørsmål, så skal jeg forsøke å svare.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt/bestilt Jeanneau Merry Fisher 855 :clap:

 

Det ble den norske demobåten med 2x150hk yamha. Leveringstid på helt ny båt var først tidligst i august.

 

Ligger for tiden til utstilling inne hos en forhandler i Belgia. Spent på hvor raskt jeg kan få den på vannet!

 

Måtte ventetiden gå hurtig!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dette med videresalgsverdi i dieselens favør kommer til å endre seg i årene som kommer når det gjelder båter opp mot MF 855 sin størrelse, siden utenbordsmotorene nå begynner å bli så sterke, drivstoffgjerrige, robuste og enkle/billige å vedlikeholde.

Til en hviss grad enig! jeg har samenlikna vår UB 4t med båtnaboen som har 117D i sin askeladden. Dieselen taper pa mange punkter. treg aks bråk og vibrering. bråker og vibrerer på tomgang.

 

som det nevnes slipper man drevproblemer med UB og der er undervannshus aksler og dimensjoner rett i forhold til motor. og har mindre leamikk.

Totalt bruker nok selv en moderne UB mere bensin enn en diesel men innkjøpspris er jo betydelig lavere. vedlikehold også mye enklere og billigere.

Mitt største ankepunkt er drivstoff tilgang. Bensinpumper er det lite av i Midtnorge i hvertfal! hos oss er det langt i mellom. Mulig dette er betydelig bedre på sør og østlandet der majoriteten av lystbåter befinner seg..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mitt største ankepunkt er drivstoff tilgang. Bensinpumper er det lite av i Midtnorge i hvertfal!

 

Ja, akkurat dét er jo et kjempeproblem som vi i Oslofjorden har lett for å glemme. Å fylle en 300 liters bensintank med jerrykanner, som i verste fall må bæres et godt stykke, ville i alle fall utgått for meg. I den situasjonen hadde det blitt diesel!

 

 

Da har jeg kjøpt/bestilt Jeanneau Merry Fisher 855 :clap:

 

Grattis! Det blir noen solide tre fots-hopp fra Bellaen!!

 

Video hvor Motor Boats Monthly Magazine har testkjørt Antares 8.80:

 

http://www.youtube.com/watch?v=oEfFjDB0oT8&feature=uploademail

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...