Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Da har vi vært på østlandet og handlet oss Draco 21sc :flag_bp:

 

Dette blir et prosjekt som kommer til å gå hele vinteren, og kanskje neste vinter, og neste... :wink:

Vi kommer til å stille mange spørsmål, for vi vet veldig lite om prosessen. Men vi er lærevillige og praktisk annlagt.

Manualer skal kjøpes inn og informasjon skal vi suge til oss som svamper. For dette er noe vi har virkelig gledet oss til :yesnod:

Og hvis det var en ting jeg lærte av det forrige prosjektet mitt, så var det at å holde en tråd gående her på baatplassen var halve moroa :cheers:

 

Her er et par bilder av båten tatt for bare et par timer siden.

 

21082011412.jpg

 

21082011413.jpg

 

PS: Noen av videoene henger litt. Kanskje for dårlig hastighet på minnekortet...

 

 

 

Båten vi har handlet er en 1986 modell med en Mercruiser 3,7liter 170hk. Finn annonsen.

Skuta bærer preg av alderen og har sine skavanker, preget av tidens tann.

Men vi er ved godt mot og føler oss trygge på å komme i land med noen del-mål innen sommeren 2012.

Med god hjelp, som alltid fra baatplassens medlemmer, er jeg helt sikker på at vi går en fin vinter i møte :thumbsup:

 

Det første som står på agendaen er å få orden på noen motorproblemer.

Motoren som står i har vært gjennom en ganske omfattende renovering i 2008 i følge kvitteringer fra verkstedet som selger hadde.

 

24_-119677986.jpg

 

24_-1866344625.jpg

 

Vi har i tillegg en delemotor stående som vi fikk med.

Det skal sies at den delemotoren er faktisk den motoren som stod i båten originalt. Selger fikk problemer med den og kjøpte en annen som nylig hadde blitt renovert. Ref hva jeg skrev lenger oppe.

 

 

Vi vet egentlig veldig lite om hva som kan være galt. Motoren starter, men går dårlig og stopper med et "puff".

Jeg spilte inn en video med noen oppstarter.

Kanskje noen av dere der ute kan ta en titt på videoen og muligens komme med noen gode ideer til hvor vi kan begynne.

 

 

 

Vi skal gjøre vårt beste å holde denne tråden oppdatert med masse bilder og videoer :smiley:

 

Vi er utrolig takknemlig for den hjelpa vi får/kommer til å få her på forumet. Det kan jeg allerede si, fordi jeg har opplevd så mange ganger å få u-vurderelig hjelp fra dere. Og jeg er helt sikker på å få det denne gangen også.

All ære til baatplassen og dens medlemmer :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hmmmm....Sjekk om tennpluggkablene står riktig plassert...Sett stempel på Syl 1 på Øvre dødpunkt..skru ut pluggene så blir motoren lettere å dreie...sjekke me ein blyant gjennom plugghullet att stemlet virkelig står på ØD...Ta av rotorlokket og se etter ett lite hakk i kanten på fordelerhuset...rotoren skal peke mot det hakket når stempel på syl 1 står på kompresjon(ØD)...da går jeg utifra att tenningsrekkefølgen er 1342....sjekk dette på din motor for sikkerhets skyld...følg da kablene fra fordelerlokk til plugger og se om de står riktig...hvis ikke dette hjelper må du sjekke tenning med stroboskoplampe...

 

Håper dere forstår hva jeg mener.....spør hvis noe er uklart..

 

mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Har dere kontrollert alt av tenningsdeler?(fordelerlokk, rotor, plugger osv?)

 

Er ikke sikker på om det er reg.reim på denne, men i såfall kan det være at denne har "hoppet over en tann", litt ettersom kan det gi feil åpning av ventiler samt feil tenning.

 

Hvordan ser olje å kjøleveske ut?

 

Hvis du f.eks har lekkasje av kjøleveske inn i en sylinder, så vil denne være helt ren, vannet renser vekk sota, så hvis du får tak i kamera, eller kan se på annet vis ned plugghullet så vil det gi deg en pekepinn.

Hvis du har lekkasje i topp-pakningen mellom olje/kjøleveske så vil du se en "kremet, hvit olje" eller olje i kjøleveska.

Dette vet du kanskje, men skriver det så du har litt å jobbe ut fra.

 

En kompresjonstest kan også si deg mye om tingenes tilstand, billig tester kastes etter deg på biltema. Den er ikke så utrolig nøyaktig med tanke på måleresultat, men forteller deg om det er avvik mellom sylindrene og det er det du vil vite.

 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Hmmmm....Sjekk om tennpluggkablene står riktig plassert...Sett stempel på Syl 1 på Øvre dødpunkt..skru ut pluggene så blir motoren lettere å dreie...sjekke me ein blyant gjennom plugghullet att stemlet virkelig står på ØD...Ta av rotorlokket og se etter ett lite hakk i kanten på fordelerhuset...rotoren skal peke mot det hakket når stempel på syl 1 står på kompresjon(ØD)...da går jeg utifra att tenningsrekkefølgen er 1342....sjekk dette på din motor for sikkerhets skyld...følg da kablene fra fordelerlokk til plugger og se om de står riktig...hvis ikke dette hjelper må du sjekke tenning med stroboskoplampe...

 

 

Var det første som slo meg også, feil rekkefølge. Står i annonsen at feilen plutselig oppsto, så da er det nok noe annet :confused:

Link to post
Share on other sites

Har dere kontrollert alt av tenningsdeler?(fordelerlokk, rotor, plugger osv?)

 

Har ikke gjort noen ting ennå. Brukte hele gårsdagen på å frakte den ned hit og sette den på plass. Den står nå på land på en henger utenfor garasjen.

 

Hvordan ser olje å kjøleveske ut?

 

Sjekket olja på peilepinnen og den så fin ut.

Selger sa vel og merke at det var olje i kjøleveska. Har ikke sjekket det selv ennå.

 

Hvis du har lekkasje i topp-pakningen mellom olje/kjøleveske så vil du se en "kremet, hvit olje" eller olje i kjøleveska.

 

Ut i fra hva selger sier er vel dette det mest naturlige stedet å kontrollere. Olja og kjøleveska.

 

Men skal en toppakning ryke etter bare et par års drift?

Hva kan forårsake det?

 

En kompresjonstest kan også si deg mye om tingenes tilstand...

 

Jeg har en slik tester, kjøpt på biltema :wink:

Kan kjøre den å se etter avvik.

 

Lykke til videre!

 

Takk :flag_bp:

 

Supert med gode tilbakemeldinger. Much Appreciated :thumbsup:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av "delemotoren" som vi fikk med.

 

 

22082011427.jpg

 

22082011428.jpg

 

22082011429.jpg

 

motorskilt.jpg

 

 

Her er en video av kjølevæska. Tappet ut noe for å inspisere.

 

 

 

Tappet også noe ut fra delemotoren, og den var helt tyggis-grønn.

 

begge_vaeskene.jpg

 

 

Sjekket også olja på peilepinnen og den var lysebrun, ikke grå eller hvit.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Skjermen på min lapptopp er ikke den beste, med det som forbehold, må jeg si at jeg ikke kunne se noe anntydning til olje i den veska?

 

Er vell varme(motoren koker) som oftest tar knekken på slike pakninger, men er vell flere ting som også kan gjøre det(tæring osv)

 

Hvordan ser pluggene ut?

 

Alltids hyggelig å hjelpe litt til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det skyter i forgasser så er det mangel på bensin etter min erfaring. Det kan være så enkelt som vann/drit siden dette oppstod brått under en tur ettersom eg forstår. Ellers så hadde eg en gammel forgasser der akselerasjonspumpa var gåen i tillegg til generell slitasje med der tilhørende falskluft og da kunne den vær litt tricky i overgangen fra tomgang til driftsturtall. Kastet skiten og satt på en annen- problem solved.

Du har ikkje forgasser på delemotoren du kan prøve?

Link to post
Share on other sites

Jo, det er en forgasser til. Selger har prøvd å bytte, så den som står på nå er den som hørte til delemotoren. Det utgjorde ingen forskjell sa han.

 

Men tilbake til olje i vannet. Hvis Jeg har brukt hevert til å tappe ut vann så har Jeg vel bare fått vann i fra "midten" av tanken. Oljen ligger vel på toppen. Får ikke ut den med slange. Må prøve på noe annet. Kanskje stikke en pinne nedi med et hvitt tørkle på. Rote litt rundt langs veggene og i toppen av vannstanden. Hvis den kommer ut med olje på har vi fått et resultat.

Høres ikke det fornuftig ut?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

ja i utgangspunktet så gjør den det. om du heller olje i vannet vil den legge seg på toppen.

Men i et kjølesystem (av årsaker eg ikkje er sikker på) så vil olja og vannet danne en tykkflytende "guffe".

 

Sikkert noen som kan forklare hvorfor. Sikkert noe med trykk,temperatur, sirkulasjon?

 

Så om eg hadde sett oljeflak i kjølevannet mitt, ville ihvertfall eg konkludert med at det er noe veldig ferskt søl, og ikkje en skade i topp\toppakning.

 

Men for all del, kan vær eg tar feil:)

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen gutta! :thumbsup:

 

Ifølge den uttappa kjølevæska di Weber...så har jeg hardt for og tro att du har defekt toppakning...

 

På en såpass enkel motor uten allt for mye fjas å elektronikk koker det ned til tenning og/eller bensintilførsel...sjekk bensintilførsel fra tank til forgasser for sprukne slanger/tette filter både i flottørhus(hvis det er noe filter der da)og filter på bensinpumpe og går utifra att det er en mekanisk pumpe med en gummimembran i...ett lite hull i den så klarer den ikke å pumpe for fullt trykk..

 

Sjekk bensinpumpas "friskhet" med å ta av slangen som går inn på forgasser...slangeenden ned i ett stort glass....få kompis til å kjøre startmotor....spruten skal stå ummiddelbart ned i glasset hvis allt er i orden...

 

Kan også være filter på Tankarmaturen...sjekke om det i såfall er tett...og selvsagt også dritt på tanken...det får du til å sjekke når du har tatt ut armaturen...lyse ned i tanken med STERK lommelykt...

 

Når det gjelder tenning så er d sikkert såkalt transitortenning....altså ingen stifter i fordeler...Ikke mye som kan gå galt der...og ombyttete pluggkabler har vi da luket ut..Har vært borti tilfeller der den "svarte boksen" som styrer tenning dvs tennningsmodul har tatt kvelden...den gamle Volvon oppførte seg faktisk på

samme viset som din motor..

 

Kanskje en vennlig sjel på Mercruiser verkstedet kan "låne" ut en ny tenningsmodul for og prøve?

 

 

Og ja....holdt på og glemme...falskluft...tenker da særlig på pakning mellom forgasser innsugsmanifold...sjekke den å da gutta..

 

Avslutter me litt breialt trøndersk:"Dokk ska sjå att d her gutta bli d bætterde årnings på ætte kvart..å me litt "haukoking" blant gutta boys innpå her bli d herre bra :thumbsup: ..å IKKE glæmm: D årdne sæ bestandi førr kjække gutta! :cheers_wine:

 

Mvh janniz.

Link to post
Share on other sites

Og ja....holdt på og glemme...falskluft...tenker da særlig på pakning mellom forgasser innsugsmanifold...sjekke den å da gutta..

Janniz kommer med mange gode tips. Når det kommer til å teste for falskluft, så er det enkleste å bare benytte en boks med startgass og spraye rundt innsuget(men ikke inn i luftfilter) mens motoren går på tomgang. Motoren vil øke turtallet hvis den drar falskluft.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Herlig tråd som jeg gleder meg til å følge. I går mått ejeg lese hele trpden om påhengeren til DW - hvordan gikk det til slutt med den - er det solgt eller kassert eller?

 

Draco er flot båter - sikla mye på slike da jeg var ung yngre :wink:

 

Pågangsmotet deres minnner meg om en kollega. Hans motto er "det er bare lagd av mennesker - ergo bør jeg som menneske kunne fikse det" :thumbsup:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten. Er ikke noe i veien med pågangsmotet nei :wink:

Likte mottoet til han kolegaen din :thumbsup:

 

Med Yamahaen går det bare bra. Båt og motor ligger for salg på finn. Tenkte å prøve å få solgt nå på høsten, men det ser ikke ut som det skal skje...

Får prøve igjen til våren :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket pluggene og tatt kompresjonstest.

 

 

Plugg nr 1. Sylinder nr1?

24082011453.jpg

 

 

Plugg nr2 Sylinder nr2?

24082011454.jpg

 

 

Plugg nr3 sylinder nr3?

24082011455.jpg

 

 

Plugg nr4 sylinder nr4?

24082011456.jpg

 

 

Kompresjonstest. Sylinder nr1 målte 10,2bar. Sylinder nr2 målte 10,05bar. Sylinder nr3 målte 9,2. Sylinder nr4 målte 9,3 bar.

Ut i fra hva jeg har lest skal det ikke avvike mer enn 25%. Vi er langt innenfor der.

Er det normalt med 9 - 10 bars trykk?

 

 

 

Vi har ikke komt til å teste med startgass enda.

Det var noe fryktelig knot å få ut pluggene og satt på testeren. Gikk lang tid...

 

Men vi er i gang :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...