Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Som jeg har nevnt tidligere så er nok ikke manometeret på disse testerne så nøyaktige med tanke på målingen, etter hva jeg har forstått ihvertfall.

Regner med du er greit innenfor verdiene du skal være innenfor, men det står uansett i verkstedmanualen så du kan se dær. Regner med du finner den i dokumentarkivet hær?

 

Har også brukt en del tid på å få den måleren på plass i diverse plugghull, kan være no ##%###

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er registerreim på den. Noen andre som kan gi et klart svar på det?

 

Hvor bruker jeg tenningslampen på en sånn motor?

Har bare brukt den på påhengsen min, og da lyser jeg forran på svinnghjulet med signal fra sylinder nr1 hvis jeg ikke husker helt feil.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

1.Connect a suitable timing light to the No. 1 spark plug lead (see firing order illustrations for location of the No. 1 cylinder). Connect the power supply lead to the battery as detailed in the light manufacturer's instructions.

 

 

2.Connect a tachometer to the engine as detailed by the manufacturer. Do not use the tachometer on the instrument panel as it will not provide the necessary accuracy.

 

 

3.Locate the timing marks on the engine timing cover (just above the crankshaft pulley) and place a bit of white paint where the proper mark should be (usually 8° or 10° BTDC, refer to the Specifications chart). Timing marks are generally shown in 2° increments from TDC.

 

 

4.Start the engine and allow it to reach normal operating temperature at idle. While still idling, point the light at the timing marks. The strobe will make it appear that the mark on the tab and the mark on the pulley stand still in alignment.

 

 

5.If the timing requires adjustment, loosen the clamp bolt at the base of the distributor (DDIS models have a motion sensor in place of the distributor) and then carefully rotate the distributor or sensor until the correct marks line up.

 

 

6.Tighten the clamp bolt to 20 ft. lbs. (27 Nm) and check the timing one last time. If still correct, disconnect the light and tachometer.

 

 

 

Fant dette på samme manual. Blir vel å leite etter dette "timing marks on the engine timing cover (just above the crankshaft pulley)".

Får håpe det er greit å finne...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har bare brukt den på påhengsen min, og da lyser jeg forran på svinnghjulet med signal fra sylinder nr1 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Akkurat samme sak her.

 

 

Ville vi fått høyere verdier med wot?

 

Tror neppe det ville gitt noe merkbart utslag. Og eventuelt avvik vil jo bli likt på alle fire. Synes målingene dine ser helt OK ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"Ville vi fått høyere verdier med wot?"

 

Det er forskjellen mellom sylindrerne som er av interesse.

 

Fortsett med at følge opp de bra tipsen du har fått om brensle og tendsystem.

Etter at ha lest gjennom så holder jeg en knapp på rusk i brenslesystemet.

Virker accpumpen?

Link to post
Share on other sites

Flott med svar gutta :thumbsup:

 

Nå har jeg kontaktet en fyr på ebay som sitter på de originale mercruiser manualene. Kanskje få kjøpt en av han. Spurte også om manual til drevet.

Hadde vært fint med en original. De er sikkert mer spesifikke en "Seloc" og "Clymer" sine.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er registerreim på den. Noen andre som kan gi et klart svar på det?

 

 

Det er ikke registerreim på denne motoren. Det er tannhjul på kamaksel og veivaksel. Drevet på kamaskelen er riktignok av en slags plast, men har aldri hørt at det har vært noe problem med dette. Tror nok du kan utelukke dette problemet. Sjekk fjærer i fordeler og bensinfilter. Det sitter eget bensinfilter på selve bensinpumpen på disse motorene. Du kan jo evt. prøve bensinpumpen fra delemotoren. Sitter vel i kun 2 skruer. På min Draco 21 sitter det bensinkran på filterene som sitter i rommet under sittegruppen bak. Dette rommet bruker jeg til tau. Har ved et par anledninger klart å være borti krana så den har stått delvis stengt. Da går båten greit på tomgang, men får ikke opp turtallet.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott med "hands on" erfaringer Oboj. Veldig bra :thumbsup:

Har sett den kranen som sitter før vannavskillerfilteret. Under det setet som er rett bak førerstolen.

Etter vi er ferdig med å sjekke tenninga gyver vi løs på drivstoffet. Helt fra tanken og frem til forgasser.

 

Har ikke sjekket det med pluggledningene ennå. Skal finne frem oversikten over fordeleren og sjekke at de sitter riktig. Det må i så tilfelle være der de står feil, fordi kablene passer bare på en plass på toppen grunnet lengde på kabler.

 

Tidligere eier må jo ha gått i søvne og mekket for at de skal stå feil. Han sa feilen oppstod mens de var på tur...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Begynn med å ta av ventildekslet og sjekk at ikke noen av ventilene henger, snurr motoren rundt på starteren med pluggene ute og coilen jordet for å se at det ikke er noen ventiler som henger igjen. Ventilene er normalt ikke justerbare så det trenger du ikke tenkte på, men det er greit å være obs på at det kan sprute litt olje med ventildekslet av.

 

Det ser for meg ut som om motoren er en 470 - 170hp (224cid) 3.7 Liter, og da har den registerkjede, men det er sjeldent at dette hopper over og blir feil, med mindre noen har montert det feil.

 

Det ser ut som pluggene er litt sotet, noe som tyder på at den enten får for mye bensin eller har feil tenning, normalt er det for lite bensin som fører til skyting i forgasseren, så jeg ville tippet på feil tenning.

 

Det første man bør gjøre er selvfølgelig å sjekke at pluggledningene går til riktig sylinder, og det gjøres enkelt ved å sette motoren på tenningsmerket og dersom ventildekslet fortsatt er av skal begge ventilene på sylinder #1 være lukket, og man kan kjenne etter med en skrutrekker i hullet til pluggen på sylinder #1, som er lengst foran på motoren, at stempelet er på topp.

Det er viktig at begge ventilene er lukket, da stempelet er på topp to ganger i løpet av en syklus, og bare den ene gangen er det riktig topp, og det er når begge ventilene er lukket.

 

Når motoren er på tenningsmerket (TDC) så tar man av fordelerlokket, og den ledningen som rotoren peker mot er ledningen som skal til sylinder #1, deretter settes de andre ledningene i rekkefølge. Rotoren går med klokka slik at neste ledningen med klokka på fordelerlokket skal til sylinder #3, deretter er neste på #4, og siste på #2.

 

Når fordelerlokket først er av bør det sjekkes at stifteåpningen er 0.5mm ved TDC, normalt bør også vinkelen sjekkes, og den bør ligge på rundt 30 grader, men det er strengt tatt ingen som gjør dette lengre så det er sikkert bare jeg som er pirkete.

 

En annen test man bør utføre når man først er i gang er å ta ut en og en plugg og se om det er skikkelig gnist på alle pluggene mens man drar motoren rundt på starteren.

 

Når stifter og pluggledninger er på rette plassen settes tenningen til 4 grader fortenning på tomgang med en tenningslampe.

 

Dersom motoren fortsatt ikke går skikkelig etter dette bør du først koble ut turtelleren og manuelt sette choken åpen slik at ingen av disse er problemet, og denne motoren ble normalt levert med Alpha drev, og da bør girtenningsbryteren også sjekkes nøye. Dersom ingen av disse tingene er problemet, og du ikke ser noe defekt, slik som sprekker i fordelerlokk, vakuumlekkasjer, sprukne slanger, dårlig rotor, manglende kullstift i fordelerlokk, defekte ventiler eller annet, er det vel bare å skru av forgasseren og ta en skikkelig overhaling av denne.

 

Seloc manualen passer best som sitteunderlag når man skrur, manualen for din motor er sannsynligvis Service Manual #8, 1985-1989 Mercruiser 470.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager men jeg blandet to motorer. Jeg trodde du hadde 3,0 literen. Ser nå at du har 3,7 literen. Dette er den eneste motorblokka Mercruiser har produsert selv med topper fra Ford.

 

På din motor er det registerkjede ikke drev. Tror likevel ikke at dette har hoppet over en tann. Prøv og bytt koil,fordeler, pluggkabler, plugger fordelerlokk og rotot fra delemotoren så dersom motoren ikke er bedre kan du utelukke dette.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Wow. Det var litt av ei smørbrødliste. :clap: Gjennomførte svar som alltid adeneo. Godt å ha deg med på laget :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Stilig med den online manualen. Takknemlig :flag_bp:

Da har vi litt å holde på med ja.

 

Kommer med no mer vettugt å skrive når jeg er ferdig på jobb :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...