FjordHT Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Som jeg har nevnt tidligere så er nok ikke manometeret på disse testerne så nøyaktige med tanke på målingen, etter hva jeg har forstått ihvertfall. Regner med du er greit innenfor verdiene du skal være innenfor, men det står uansett i verkstedmanualen så du kan se dær. Regner med du finner den i dokumentarkivet hær? Har også brukt en del tid på å få den måleren på plass i diverse plugghull, kan være no ##%### Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 24.August.2011 Del på Facebook Svart 24.August.2011 Har du sjekket at regreima står riktig? Hvis det er det på den da. Synes det hørets ut som den står en tann feil. Hvis ikke ville jeg hvertfall justert tenninga med tenningslampe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Jeg vet ikke om det er registerreim på den. Noen andre som kan gi et klart svar på det? Hvor bruker jeg tenningslampen på en sånn motor? Har bare brukt den på påhengsen min, og da lyser jeg forran på svinnghjulet med signal fra sylinder nr1 hvis jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Jeg fant dette bildet i en manula fra "Seloc". Ser ut som det er registerkjede. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 1.Connect a suitable timing light to the No. 1 spark plug lead (see firing order illustrations for location of the No. 1 cylinder). Connect the power supply lead to the battery as detailed in the light manufacturer's instructions. 2.Connect a tachometer to the engine as detailed by the manufacturer. Do not use the tachometer on the instrument panel as it will not provide the necessary accuracy. 3.Locate the timing marks on the engine timing cover (just above the crankshaft pulley) and place a bit of white paint where the proper mark should be (usually 8° or 10° BTDC, refer to the Specifications chart). Timing marks are generally shown in 2° increments from TDC. 4.Start the engine and allow it to reach normal operating temperature at idle. While still idling, point the light at the timing marks. The strobe will make it appear that the mark on the tab and the mark on the pulley stand still in alignment. 5.If the timing requires adjustment, loosen the clamp bolt at the base of the distributor (DDIS models have a motion sensor in place of the distributor) and then carefully rotate the distributor or sensor until the correct marks line up. 6.Tighten the clamp bolt to 20 ft. lbs. (27 Nm) and check the timing one last time. If still correct, disconnect the light and tachometer. Fant dette på samme manual. Blir vel å leite etter dette "timing marks on the engine timing cover (just above the crankshaft pulley)". Får håpe det er greit å finne... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Når jeg ser på tegninga over her finner jeg jo "crankshaft pulley" ned til venstre. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Hvilke av sylinderene er nr1? Finner bare at de tenner i rekkefølge 1-3-4-2... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Vi glemte forresten å hole full gass (wot) når vi kompresjonstestet i går. Gir det stort utslag? Ville vi fått høyere verdier med wot? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 den sprengskissa du har lagt ut er en v8 dere har jo en rekke4, så den kan dere ikke bruke, syl nr 1 er den fremste altså den som er foran på motor mot baug. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Den som leter, han skal finne Fant jo dette bildet. Da er jo sylinder nr1 den første når jeg sitter forran motoren. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 jepp der hjelper det skal du se Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Det var den sprengskissen som dukket opp i manualen, men kapittlene med vår motor går alltid sammen med "Ford v8 engines". Kan det være fordi vår motor er "en halv v8"? Redigert 25.August.2011 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Har bare brukt den på påhengsen min, og da lyser jeg forran på svinnghjulet med signal fra sylinder nr1 hvis jeg ikke husker helt feil. Akkurat samme sak her. Ville vi fått høyere verdier med wot? Tror neppe det ville gitt noe merkbart utslag. Og eventuelt avvik vil jo bli likt på alle fire. Synes målingene dine ser helt OK ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
trekko Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 "Ville vi fått høyere verdier med wot?" Det er forskjellen mellom sylindrerne som er av interesse. Fortsett med at følge opp de bra tipsen du har fått om brensle og tendsystem. Etter at ha lest gjennom så holder jeg en knapp på rusk i brenslesystemet. Virker accpumpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 tja hvorfor det står slik i manualen vet ikke jeg men dere må følge den på rekke4,ellers blir dettte feil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trekko Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Vedr test av ev. falskluft med startgas. Det er ikke sikkert at turtall øker, det er endringer du ska se etter. Husk og spraya alla vacumslanger å. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Flott med svar gutta Nå har jeg kontaktet en fyr på ebay som sitter på de originale mercruiser manualene. Kanskje få kjøpt en av han. Spurte også om manual til drevet. Hadde vært fint med en original. De er sikkert mer spesifikke en "Seloc" og "Clymer" sine. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Denne tråden ser ut til å bli like herlig som den forrige. Lærte en del av deg der gitt. Kanskje jeg kan lære litt til her Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Det var hyggelig å høre Polarn Vi skal gjøre vårt beste Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
HomerSimpson Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Jeg vet ikke om det er registerreim på den. Noen andre som kan gi et klart svar på det? Det er ikke registerreim på denne motoren. Det er tannhjul på kamaksel og veivaksel. Drevet på kamaskelen er riktignok av en slags plast, men har aldri hørt at det har vært noe problem med dette. Tror nok du kan utelukke dette problemet. Sjekk fjærer i fordeler og bensinfilter. Det sitter eget bensinfilter på selve bensinpumpen på disse motorene. Du kan jo evt. prøve bensinpumpen fra delemotoren. Sitter vel i kun 2 skruer. På min Draco 21 sitter det bensinkran på filterene som sitter i rommet under sittegruppen bak. Dette rommet bruker jeg til tau. Har ved et par anledninger klart å være borti krana så den har stått delvis stengt. Da går båten greit på tomgang, men får ikke opp turtallet. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post Share on other sites More sharing options...
snart Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Helt sikker på at pluggledningene er koblet riktig? Redigert 25.August.2011 av snart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Flott med "hands on" erfaringer Oboj. Veldig bra Har sett den kranen som sitter før vannavskillerfilteret. Under det setet som er rett bak førerstolen. Etter vi er ferdig med å sjekke tenninga gyver vi løs på drivstoffet. Helt fra tanken og frem til forgasser. Har ikke sjekket det med pluggledningene ennå. Skal finne frem oversikten over fordeleren og sjekke at de sitter riktig. Det må i så tilfelle være der de står feil, fordi kablene passer bare på en plass på toppen grunnet lengde på kabler. Tidligere eier må jo ha gått i søvne og mekket for at de skal stå feil. Han sa feilen oppstod mens de var på tur... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Begynn med å ta av ventildekslet og sjekk at ikke noen av ventilene henger, snurr motoren rundt på starteren med pluggene ute og coilen jordet for å se at det ikke er noen ventiler som henger igjen. Ventilene er normalt ikke justerbare så det trenger du ikke tenkte på, men det er greit å være obs på at det kan sprute litt olje med ventildekslet av. Det ser for meg ut som om motoren er en 470 - 170hp (224cid) 3.7 Liter, og da har den registerkjede, men det er sjeldent at dette hopper over og blir feil, med mindre noen har montert det feil. Det ser ut som pluggene er litt sotet, noe som tyder på at den enten får for mye bensin eller har feil tenning, normalt er det for lite bensin som fører til skyting i forgasseren, så jeg ville tippet på feil tenning. Det første man bør gjøre er selvfølgelig å sjekke at pluggledningene går til riktig sylinder, og det gjøres enkelt ved å sette motoren på tenningsmerket og dersom ventildekslet fortsatt er av skal begge ventilene på sylinder #1 være lukket, og man kan kjenne etter med en skrutrekker i hullet til pluggen på sylinder #1, som er lengst foran på motoren, at stempelet er på topp. Det er viktig at begge ventilene er lukket, da stempelet er på topp to ganger i løpet av en syklus, og bare den ene gangen er det riktig topp, og det er når begge ventilene er lukket. Når motoren er på tenningsmerket (TDC) så tar man av fordelerlokket, og den ledningen som rotoren peker mot er ledningen som skal til sylinder #1, deretter settes de andre ledningene i rekkefølge. Rotoren går med klokka slik at neste ledningen med klokka på fordelerlokket skal til sylinder #3, deretter er neste på #4, og siste på #2. Når fordelerlokket først er av bør det sjekkes at stifteåpningen er 0.5mm ved TDC, normalt bør også vinkelen sjekkes, og den bør ligge på rundt 30 grader, men det er strengt tatt ingen som gjør dette lengre så det er sikkert bare jeg som er pirkete. En annen test man bør utføre når man først er i gang er å ta ut en og en plugg og se om det er skikkelig gnist på alle pluggene mens man drar motoren rundt på starteren. Når stifter og pluggledninger er på rette plassen settes tenningen til 4 grader fortenning på tomgang med en tenningslampe. Dersom motoren fortsatt ikke går skikkelig etter dette bør du først koble ut turtelleren og manuelt sette choken åpen slik at ingen av disse er problemet, og denne motoren ble normalt levert med Alpha drev, og da bør girtenningsbryteren også sjekkes nøye. Dersom ingen av disse tingene er problemet, og du ikke ser noe defekt, slik som sprekker i fordelerlokk, vakuumlekkasjer, sprukne slanger, dårlig rotor, manglende kullstift i fordelerlokk, defekte ventiler eller annet, er det vel bare å skru av forgasseren og ta en skikkelig overhaling av denne. Seloc manualen passer best som sitteunderlag når man skrur, manualen for din motor er sannsynligvis Service Manual #8, 1985-1989 Mercruiser 470. Redigert 25.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HomerSimpson Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Beklager men jeg blandet to motorer. Jeg trodde du hadde 3,0 literen. Ser nå at du har 3,7 literen. Dette er den eneste motorblokka Mercruiser har produsert selv med topper fra Ford. På din motor er det registerkjede ikke drev. Tror likevel ikke at dette har hoppet over en tann. Prøv og bytt koil,fordeler, pluggkabler, plugger fordelerlokk og rotot fra delemotoren så dersom motoren ikke er bedre kan du utelukke dette. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Wow. Det var litt av ei smørbrødliste. Gjennomførte svar som alltid adeneo. Godt å ha deg med på laget Stilig med den online manualen. Takknemlig Da har vi litt å holde på med ja. Kommer med no mer vettugt å skrive når jeg er ferdig på jobb Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.