Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Gleder meg til fortsettelsen!

 

Sitter nå og leser tråden om Yamahaen, meget interressant lesning. Selv fabler jeg om å marinisere enten en jaguar V-12 eller BMW V-12 (den siste er egentlig 2 2.5 rekkeseksere som de satte iopes, med individuelle motorstyringsenheter, kjent fra tidlig årgang 850 f.eks)

 

Så ja, liker reale utfordringer. Båten jeg vil ha til prosjektet er sannsynligvis en Draco 20 HT, der de fremre stoler skal flyttes noe fremover for bedre funksjonalitet og vektfordeling og hardtoppen vil enten fjernes eller forkortes. Har ikke bruk for soverom, så da blir det slik.

 

Lykke til med Dracoen, jeg skal følge med. Og nå skal jeg fortsette i V-6 tråden og også svippe innom noe av det guru droll sysler med.

 

PS! 60-talls Draco med FET V-12 låt ut av hekken høres gøy ut, og prosjektet er ikke ment for høyest mulig toppfart, men for galskap og motorlyd og det å gjøre noe ikke særlig mange har gjort tidligere.

 

Jørgen, for tiden i en annen Linge-klassiker: Wesling 16 HT med 20 år gammel totalt nyoverhalt Evinrude V-4 på hekken..

Link to post
Share on other sites

Litt søndagsarbeid :thumbsup:

 

Da prøvde vi å justere fordeleren.

Den reagerte med en gang, men med å gasse opp uten å ville ned igjen.

 

Lagde også en video av dette.

 

Pompel og Pilt trør til igjen :flag_bp:

 

 

 

 

 

Så når vi justerer fordeleren stiger turtallet og det vil ikke ned igjen. Prøvde å justere så "streken" stod ved ca 2-4 grader. Da hadde vi turtall på 2200. Når vi da slukket motoren på nøkkelen fikk vi noe ettertenning.

Når vi da prøvde å starte på nytt befant merket seg langt til høyre for 0-merket og motoren oppførte seg som før.

 

Byttet også over coilen fra delemotoren. Den fungerte greit, men utgjorde ingen forskjell.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Vi åpnet opp fordeleren for å sjekke åpningen på stiften. Her er en snutt av det.

 

 

 

Vi justerte som sagt på videoen til åpningen var ca 0,5mm.

Det gjorde ikke noen merkbare utslag.

 

Burde vi pusse konektorene inni fordelerlokket?

Mener å huske at det ble gjort på gamle biler.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Litt søndagsarbeid :thumbsup:

 

Da prøvde vi å justere fordeleren.

Den reagerte med en gang, men med å gasse opp uten å ville ned igjen.

 

 

 

 

 

 

Så når vi justerer fordeleren stiger turtallet og det vil ikke ned igjen. Prøvde å justere så "streken" stod ved ca 2-4 grader. Da hadde vi turtall på 2200. Når vi da slukket motoren på nøkkelen fikk vi noe ettertenning.

 

 

På den første videoen deres her så hørtes gangen på motoren veldig fin ut.

Prøv å juster ned tomgangen på forgasseren når fordeler og tenning står slik :thumbsup:

 

Pusser du kontaktene på fordelerlokket og stiften, så bruk smergelpapir og ikke vanlig sandpapir.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Riktig tenning hvis alt annet er som det skal være er når streken er på 4 grader.

Dersom motoren går for høyt på tomgang må dere nødvendigvis gjøre som Glenn sier over her, justere ned tomgangen, men før tomgangen justeres bør det sjekkes at choken virker slik den skal.

Tenningen blir kun riktig hvis den justeres på tomgang, ikke på ett par tusen omdreininger, slik at dere må justere dette slik at motoren går på rundt 6-700 rpm samtidig som streken treffer på 4 grader, da skal tenningen være riktig, uansett om motoren ikke går skikkelig (problemet ligger da i noe annet en feil justert tenning), og igjen forutsatt at alt annet stemmer.

Dersom det er orginalfordeleren så skal det vel ikke være noe elektronikk i denne, og heller ingenting som skal laskes over eller noen grunn til at den skal forandre seg underveis, utover at noe beveger seg eller tenningslampen viser feil.

 

Jeg skriver det igjen, men det jeg vanligvis gjør når en motor ikke går skikkelig er å begynne med det enkleste først, og da aller først ved å sjekke ventilene da det er det absolutt enkleste å sjekke, og på denne motoren er de ikke engang justerbare, men de har en tendens til å henge litt samt at støtstenger kan bli bøyd eller slitt, slik at det bør sjekkes at de åpner og lukker skikkelig, og eventuelt se at klaringene er omtrent slik de bør være.

Deretter sjekkes tenningen, og da først at alle ledninger går dit de skal og alt stemmer før man begynner å justere, og helt til slutt forgasseren da det er den som tar lengst tid å få riktig justert, samt at den kan være full av dritt og være tett eller choken, akselerasjonspumpen, membraner, dyser osv. kan være defekt.

Forgasseren bør kun justeres når man er sikker på at tenning, ventiler og det mekaniske ellers er i orden, alt i denne rekkefølgen, vel og merke dersom det ikke er noe som skulle tilsi at problemet helt klart ligger andre steder.

 

Å sjekke at ventilene går som de skal tar bare noen minutter, og selv om man ikke har gjort det før tar det toppen en halvtime å vippe av dekslet og sjekke klaringer og dra motoren rundt noen runder for å se at det åpner og lukker skikkelig, og det viktigste er at de lukker og at det er klaring når de er lukket.

Når dette er sjekket så går man fort over tenningen, sjekker at det er gnist på pluggene, og at pluggledninger går til rette plassen osv.

Dersom det er klar og kraftig gnist på alle pluggene så virker det, da det er det normalt kun snakk om at gnisten kommer på riktig plugg til riktig tidspunkt, som er enkelt å sjekke.

I all hovedsak tar det ikke all verdens med tid å være helt sikker på at ventiler og tenning er slik det skal være, og frem til dere er sikre på at dette er som det skal være er det en god ide å holde seg unna justeringer av forgasseren utover å stille tomgangen med justeringsskruen på vaier/gassstag e.l. ikke på blandingsskruene, samt å sjekke at chokespjellet åpner og at akselerasjonspumpen virker ved at det kommer bensin ut på rette plassen ved rask pumping på forgasseren osv.

 

Det er utrolig fort gjort å blande sammen noen pluggledninger eller å sette noe feil, og man bør tredobbeltsjekke at absolutt alt er slik det skal være før man begynner å justere på noe, ettersom man kan justere til man blir lilla uten å komme noen vei hvis en ventil henger åpen, en plugg eller pluggledning er defekt, choken henger på osv. osv.

 

Ettersom dere selv kaller dere amatører, så er min erfaring at den vanligste feilen både amatører og proffe gjør er å sette noe elementært på helt feil plass eller å gå glipp av en helt åpenbar feil fordi de ikke har sjekket at alt det mest elementære er riktig før de begynner å justere. Den nest vanligste feilen er å justere på absolutt alt samtidig.

Ta en ting av gangen og gå systematisk og nøye igjennom hvert enkelt system så vet dere at dere har utelukket den delen av motoren for feil.

Link to post
Share on other sites

Takk for grundige svar GlennIversen og adeneo :flag_bp:

Ventet egentlig litt på den siste der. :wink:

Som jeg ymter frempå i den ene videoen har vi hoppet litt fra det ene til det andre, og det er jo litt no no i forbindelse med feilsøking :rolleyes:

 

Vi skal ta tak i det med ventilene, finne tdc, sjekke kabler og sjekke gnist så fort som mulig :flag_bp:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig hatt en følelse av at feilen består av noe mer en det vi har syslet med i dag. Tenningen bli vel ikke plutselig "justert" av seg selv.

Syns det virker litt rart at problemet skal være løst ved å vri på fordeleren og justere tomgangsturtallet på forgasseren.

Disse tingene er jo ikke noe som bare blir "skjevt" sånn helt plutselig...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Holder det med å f.eks stikke en skrutrekker ned i hullet til plugg 1 og få noen til å turne motor til stempelet er på topp?

 

Nei, det blir aldri nøyaktig nok. Eneste måten å få det riktig på, er nok å følge merkene. :yesnod:

 

Ellers har jeg ikke så mye å komme med når det gjelder motorproblemene deres, som ikke Adeneo allerede har vært innom i alle de flotte innleggene sine :thumbsup: Dette ordner seg nok. Motoren høres sunn og frisk ut bortsett fra at den stopper med et poff, så da er det nok ikke no store greier. Det gjelder bare å feilsøke, og det kan ta tid. Som regel så er det den siste tingen man sjekker som er feil, sånn er det bare. :rolleyes:

 

Stå på videre gutter! :cheers: Digger tråden deres, og syns det er morsomt at dere bruker video til å vise hva dere driver med. Det gjør det ekstra interessant for oss andre å følge med :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

For å finne absolute 0 pumgt så setter du inn en stopper i plugg hulet på sylinder nr 1

og dreier motorn til den stopper i stoppern :crazy: setter ett merke rett over for o merke på skalan på dekslet, Dreier deretter motorn motsatt vei og setter et tilsvarende merke når det butter, 0 er mitt i melom disse 2 merkene !!!!

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Onsdag er en dag det ikke skjer stort etter jobb, da skrur vi :thumbsup:

 

Han vi kjøpte båten av sendte med oss et sett med nye ventilløftere.

 

31082011489.jpg

 

 

Her har vi skrud ut pluggene. Disse var nye i forrige uke. Nå syns jeg de er noe hvite.

 

31082011494.jpg

 

31082011495.jpg

 

31082011496.jpg

 

31082011497.jpg

 

 

Topplokket skrudde vi fort av og alle ventilene var der :wink:

 

Men noe annet vi oppdaget var at det var jo en liten innsjø under motoren med olje.

Vi har en lekasje et sted!!! :eek::cryin:

Vi filmer og filmer :flag_bp:

Laget av "Pompel og Pilt production" :giggle:

 

 

 

Vi roterte på svinghjulsdemperen og sjekket at tingene beveget seg som det skulle.

 

 

 

Her kjører vi startemotoren for å se at ting beveger seg.

 

 

 

Vi sjekket fordeleren og rotoren når vi hadde sylinder #1 på tdc. Rotoren pekte på riktig punkt. Der den pekte satt kabelen til sylinder #1. Og den neste til høyre var til sylinder #3, så #4 og til slutt #2.

 

Vi skal snart i gang med å sjekke gnist på de forskjellige.

 

Men vi ble litt satt ut av alt oljesølet under motoren.

Er det noen spesiell plass det pleier å lekke fra?

Vi peilet oljen og den viste at det var minimalt igjen. Vi så olje muligens en liten cm opp på pinnen.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har vi testet gnist på pluggene.

Testet først med en pluggtester på den ene. Den lyste opp.

Gikk over til å teste gnist på alle pluggene.

 

Video på video på video på.....

Vi kan jo starte en tv-kanal. Kanalen for motordumies :giggle::giggle:

 

Vi fikk litt problemer med startemotoren underveis. Den bare dreiv og "klikket" og ville ikke "tenne".

Hva kan det være?

 

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det du kaller ventil nr 1 er utblåsventilen til sylinder 1. Ventil 2 er innsugsventilen til sylinder 1. (ventil 1 står rett ovenfor eksosmanifoilen, ventil 2 rett ovenfor innsugsmanifoilen.)

Om dere snurrer og rotoren i fordeleren peker på tennpluggkabel til sylinder 1 har dere TDC. (samt merke på remskiven)

 

Ang. olje er det kanskje lurt å etterfylle først, deretter kime/starte for å sjekke om dere kan se hvor det lekker fra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...