Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Ja her er det bare å få satt i gang. Takker for flotte tips folkens! :flag_bp: Skal sjekke om det sitter bensinkran i "Tau rommet" og om den er slått av? Og ellers alt av bensintilførsel! Vi så jo for oss at vi måtte ut med hele motoren men får begynne med og utelukke diverese "ting". Jeg har ikke fullt så mye erfaring som min båt makker men ser fram til og lære masse underveis! Og motivasjonen er det ikke noe i veien med. "Halve" moroa er jo å holde tråden igang her på baatplassen! :flag_bp: Flott at det er andre som har gjort dette før oss og kan vise vei!!! Helt genialt forum :thumbsup:

 

Kommer snart tilbake med mer............ :diving: :diving: :diving:

Link to post
Share on other sites

Mange gode svar her så det er bare å gå igang.

 

Pluggene på nr 1 og 2 såg brukbare ut, men nr. 3 og 4 såg ikke ut til å ha hatt tenning?

Kanskje nye plugger / sjekk av pluggledninger etc.

Når eg leiter tenningsfeil så starter eg motoren når det er helt mørkt, da er det forholdsvis lett å

se om det gnister på feil plass (overslag). Har funnet sprekker i fordelerlokk også på denne måten, var

omtrent umulig å se sprekken med øynene.

 

Men mest sannsynlig så er det ett sammensatt problem.

Link to post
Share on other sites

Var ned å kikket litt etter TDC og tilhørende. Fant "gradene" stemplet inn i blokka, men fant ikke noe merke i "svinghjulet". Det var ikke så lett å se iom at motoren står i båten og jeg får ikke tørnet den noe som den står.

Gikk derfor inn og kikket på delemotoren.

Der fant jeg de samme gradetallene, 0 - 5 - 10, og så fant jeg en strek i svinghjulet. Regner med at det er den jeg skal bruke.

Tok et bilde av det. Streken står jo nesten ved 0 grader tegnet. Er det når streken står ved 0 grader som er TDC?

 

25082011469.jpg

 

 

 

Tok også en titt under dørken i midten. Der ligger røret fra bensintanken. Jeg sa feil tidligere. Det ligger ikke under setet, men under dørken.

Jeg bet meg merke i at de som har montert vannavskiller filteret har ført bensinen inn i filteret der pilen peker UT. Og så tar de ut igjen bensinen der pilen peker INN. :confused:

Har dette noe å bety?

Se på bildet. Der som kranen står kommer bensinen fra tanken.

 

25082011467.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Gikk derfor inn og kikket på delemotoren.

Der fant jeg de samme gradetallene, 0 - 5 - 10, og så fant jeg en strek i svinghjulet. Regner med at det er den jeg skal bruke.

Tok et bilde av det. Streken står jo nesten ved 0 grader tegnet. Er det når streken står ved 0 grader som er TDC?

Jepp, det er de rette strekene på svingningsdemperen (svinghjulet er forhåpentligvis på andre siden) og på motoren.

Når merket står på 0, og motoren er på rette syklusen <- mucho importante ettersom den kan stå på streken to ganger, så er det riktig.

 

 

Jeg bet meg merke i at de som har montert vannavskiller filteret har ført bensinen inn i filteret der pilen peker UT. Og så tar de ut igjen bensinen der pilen peker INN. :confused:

Har dette noe å bety?

Se på bildet. Der som kranen står kommer bensinen fra tanken.

Som andre har nevnt står filteret feil vei og kranen er stengt, men det har ingen betydning (forutsatt at kranen åpnes selvfølgelig).

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå fått gjort en del feilsøking.

 

Koplet på vann på drevet og kjørte en del tester.

 

26082011476.jpg

 

 

Spilte inn videoer av prosessen. Muligens ikke den beste kvaliteten på filmingen og kanskje litt i overkant mye videoer? Eller er det helt ok? :flag_bp:

 

Her tester vi med startgass rundt pakningene til forgasser.

 

 

 

Her tester vi med tenningspistol

 

 

 

Her tester vi med ekstern tank. Jeg nevner vel her at jeg syns den virket bedre enn før, men det dreide seg bare om nyanser.

 

 

 

Her tar vi en titt i fordeleren

 

 

 

Her finner vi en noe løs kopling på coilen

 

 

 

Kom gjerne med innspill og kommentarer på de "resultatene" vi har fått til nå :flag_bp:

 

Vi har ikke fått sjekket at pluggledningene sitter på riktig plass på fordeleren ennå.

Skal prøve å få gjort det i morgen.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Begynn med å ta av ventildekslet og sjekk at ikke noen av ventilene henger...

 

Det første man bør gjøre er selvfølgelig å sjekke at pluggledningene går til riktig sylinder...

 

Når fordelerlokket først er av bør det sjekkes at stifteåpningen er 0.5mm ved TDC...

 

En annen test man bør utføre når man først er i gang er å ta ut en og en plugg og se om det er skikkelig gnist på alle pluggene mens man drar motoren rundt på starteren.

 

Det er jo en del ting her som vi ikke har komt til ennå, men det er noe vi akter å gjøre :flag_bp:

 

 

Når stifter og pluggledninger er på rette plassen settes tenningen til 4 grader fortenning på tomgang med en tenningslampe.

 

Er 4 grader fortenning -4 grader. Altså under 0. Eller er det her:

 

25082011469_mod.jpg

 

Hvordan justeres tenningen? Vri på fordeleren?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Like under fordelerhuset, skal dere finne en bolt som går igjennom en klemme som låser fordeleren, løsne denne bolten og vri fordeleren forsiktig ca 2grader til venstre, lås fordeleren igjen og test motoren på nytt.

Men før dere gjør dette skrur dere fast plusspolen på fordeleren som var løs, fjerner papirlappen som var limt fast ifordelerlokket og sjekker at fordelerlokket sitter riktig på ihht til hakk/spor på fordeler og lokk, test da motoren.

Er det samme feil, tester dere som jeg beskrev ang å vri fordeleren.

 

Dere kan med ganske så stor sikkerhet utelukke drivstoff og lekasje feil, samme med pakninger, for dette høres og sees veldig ut som tenningsfeil.

 

Har dere forsøkt å bytte tennkabler, fordelerlokk, coil og rotor med delemotoren?

Kan være en liten feil på en eller flere av komponentene, som feks overslag også.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Den løse ledningen på coilen ser ut som en syndebukk :) Fest den, eventuellt bytt coil. En annen sak er fortenningsmekanismen på fordeleren. I "gamle" dager gikk denne på vakuum. På fordeleren sitter det en liten vakumklokke koblet til en vakumslange. Denne forandrer tenningspunktet etterhvert som motoren forandrer turtall. Har vært med på at denne har røket med ca samme feil som dere opplever. Test ved å ta av vakumslangen (ved innsug eller forgasser) og sug for å se om fjærmekanismen i fordeleren virker. Bytt denne, eller enklere, bytt hele fordeleren med den på delemotoren. Sett TDC på merket, første sylinder på topp, ventiler på første sylinder lukket, rotor i fordeleren på sylinder 1. Skru ut bolten som låser fordeleren og trekk den rett opp. Kan være lurt å ta ut den fra delemotoren først, litt lettere å komme til på en løs motor. Lykke til :)

Redigert av Arve A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

7.png

Her er split tegning av fordeleren din.

Skrue merket 35 er den du skal løsne hvis du må vri på fordeleren.

 

Her er en link som du kan bruke hvis det er flere ting du ønsker split-tegninger og eller delenummer til motoren.

 

Kom forresten på en ting, har du sjekket statoren, at denne ikke er skadet eller har rust på noen av kontaktene/polene

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Fantastisk å bli sammenlignet med Pompel og Pilt! He he..... Nok en gang så takker vi for alle de gode tilbakemeldingene! :thumbsup::thumbsup: Nettopp fordi dere gir oss så mange gode tips så skrur vi videre i dag. Går nok for å feilsøke på tenningsmekanismen. Motivasjonen er på topp! Ha en god dag:) :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...