jkh Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Ja her er det bare å få satt i gang. Takker for flotte tips folkens! Skal sjekke om det sitter bensinkran i "Tau rommet" og om den er slått av? Og ellers alt av bensintilførsel! Vi så jo for oss at vi måtte ut med hele motoren men får begynne med og utelukke diverese "ting". Jeg har ikke fullt så mye erfaring som min båt makker men ser fram til og lære masse underveis! Og motivasjonen er det ikke noe i veien med. "Halve" moroa er jo å holde tråden igang her på baatplassen! Flott at det er andre som har gjort dette før oss og kan vise vei!!! Helt genialt forum Kommer snart tilbake med mer............ :diving: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Mange gode svar her så det er bare å gå igang. Pluggene på nr 1 og 2 såg brukbare ut, men nr. 3 og 4 såg ikke ut til å ha hatt tenning? Kanskje nye plugger / sjekk av pluggledninger etc. Når eg leiter tenningsfeil så starter eg motoren når det er helt mørkt, da er det forholdsvis lett å se om det gnister på feil plass (overslag). Har funnet sprekker i fordelerlokk også på denne måten, var omtrent umulig å se sprekken med øynene. Men mest sannsynlig så er det ett sammensatt problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Var ned å kikket litt etter TDC og tilhørende. Fant "gradene" stemplet inn i blokka, men fant ikke noe merke i "svinghjulet". Det var ikke så lett å se iom at motoren står i båten og jeg får ikke tørnet den noe som den står. Gikk derfor inn og kikket på delemotoren. Der fant jeg de samme gradetallene, 0 - 5 - 10, og så fant jeg en strek i svinghjulet. Regner med at det er den jeg skal bruke. Tok et bilde av det. Streken står jo nesten ved 0 grader tegnet. Er det når streken står ved 0 grader som er TDC? Tok også en titt under dørken i midten. Der ligger røret fra bensintanken. Jeg sa feil tidligere. Det ligger ikke under setet, men under dørken. Jeg bet meg merke i at de som har montert vannavskiller filteret har ført bensinen inn i filteret der pilen peker UT. Og så tar de ut igjen bensinen der pilen peker INN. Har dette noe å bety? Se på bildet. Der som kranen står kommer bensinen fra tanken. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Det går jo litt i bølgedaler med hvor mye en får gjort til en hver tid. Selv om en ikke har små barn havner en like mye i tidsklemmen. Kanskje ikke like mye, men... Skal prøve å få lagt ned noe arbeid etter jobb i morgen Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Det filteret er koblet feil vei, men det har neppe noen betydning. Kjørte alltid mine feil vei for å få evt vann og dieseldyr i bollen og ikke på toppen av filterinnsatsen. Geir Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Krana er forøvrig stengt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Krana er forøvrig stengt... Jepp. Stenger den når ikke motoren er i bruk. Åpner den før start. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Det filteret er koblet feil vei, men det har neppe noen betydning. Det var egentlig det jeg tenkte. Virker jo som det har stått sånn lenge. Er ikke noe som nylig er blitt gjort. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Flott prosjekt da....knallbåt...har hatt 9 Dracoer gjennom tidene selv..... Litt sliten i dekoren er den jo...men hva gjør vel det når jeg har dekor på lager. Har selv overhalt Mercruiser men det var 3,0 ltr...og den er en halv V8. Fikke et halvt slipesett og en halv pakke stempelringer til en V8...... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Litt sliten i dekoren er den jo...men hva gjør vel det når jeg har dekor på lager. Har planer om å freshe den opp med nye dekaler. Den fortjener en facelift. Vanker det litt rabatter Jørgen? Redigert 25.August.2011 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 Hehe....du kan jo få 20% høsttilbud eller de nedre merkene med 2 striper og teksten "2100 Sportcab" med i pakka.... (men ikke si det noen....:-)) Båten blir som ny.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.August.2011 Del på Facebook Svart 25.August.2011 (redigert) Gikk derfor inn og kikket på delemotoren. Der fant jeg de samme gradetallene, 0 - 5 - 10, og så fant jeg en strek i svinghjulet. Regner med at det er den jeg skal bruke. Tok et bilde av det. Streken står jo nesten ved 0 grader tegnet. Er det når streken står ved 0 grader som er TDC? Jepp, det er de rette strekene på svingningsdemperen (svinghjulet er forhåpentligvis på andre siden) og på motoren. Når merket står på 0, og motoren er på rette syklusen <- mucho importante ettersom den kan stå på streken to ganger, så er det riktig. Jeg bet meg merke i at de som har montert vannavskiller filteret har ført bensinen inn i filteret der pilen peker UT. Og så tar de ut igjen bensinen der pilen peker INN. Har dette noe å bety? Se på bildet. Der som kranen står kommer bensinen fra tanken. Som andre har nevnt står filteret feil vei og kranen er stengt, men det har ingen betydning (forutsatt at kranen åpnes selvfølgelig). Redigert 25.August.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 26.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2011 Har nå fått gjort en del feilsøking. Koplet på vann på drevet og kjørte en del tester. Spilte inn videoer av prosessen. Muligens ikke den beste kvaliteten på filmingen og kanskje litt i overkant mye videoer? Eller er det helt ok? Her tester vi med startgass rundt pakningene til forgasser. Her tester vi med tenningspistol Her tester vi med ekstern tank. Jeg nevner vel her at jeg syns den virket bedre enn før, men det dreide seg bare om nyanser. Her tar vi en titt i fordeleren Her finner vi en noe løs kopling på coilen Kom gjerne med innspill og kommentarer på de "resultatene" vi har fått til nå Vi har ikke fått sjekket at pluggledningene sitter på riktig plass på fordeleren ennå. Skal prøve å få gjort det i morgen. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Begynn med å ta av ventildekslet og sjekk at ikke noen av ventilene henger... Det første man bør gjøre er selvfølgelig å sjekke at pluggledningene går til riktig sylinder... Når fordelerlokket først er av bør det sjekkes at stifteåpningen er 0.5mm ved TDC... En annen test man bør utføre når man først er i gang er å ta ut en og en plugg og se om det er skikkelig gnist på alle pluggene mens man drar motoren rundt på starteren. Det er jo en del ting her som vi ikke har komt til ennå, men det er noe vi akter å gjøre Når stifter og pluggledninger er på rette plassen settes tenningen til 4 grader fortenning på tomgang med en tenningslampe. Er 4 grader fortenning -4 grader. Altså under 0. Eller er det her: Hvordan justeres tenningen? Vri på fordeleren? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Håper uttrykket "det finnes ikke dumme spørsmål..." gjelder ennå, for i denne tråden vil det komme mange av dem Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Det er ofte de dumme spørsmålene vi amatører lærer mest av Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Leste nå i manualen du linket til adeneo at det skal være å løsne på "distributor clamp" for så å vri på hele fordeleren for å justere tenningen. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Du skal ha fortenningen der du har pilen ja. Justerer ved å løsne fordeleren og vri den. Pluggledningene sitter helt sikkert riktig,hadde aldri gått skikkelig i det hele tatt hvis 2 eller fler hadde vært byttet om :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Like under fordelerhuset, skal dere finne en bolt som går igjennom en klemme som låser fordeleren, løsne denne bolten og vri fordeleren forsiktig ca 2grader til venstre, lås fordeleren igjen og test motoren på nytt. Men før dere gjør dette skrur dere fast plusspolen på fordeleren som var løs, fjerner papirlappen som var limt fast ifordelerlokket og sjekker at fordelerlokket sitter riktig på ihht til hakk/spor på fordeler og lokk, test da motoren. Er det samme feil, tester dere som jeg beskrev ang å vri fordeleren. Dere kan med ganske så stor sikkerhet utelukke drivstoff og lekasje feil, samme med pakninger, for dette høres og sees veldig ut som tenningsfeil. Har dere forsøkt å bytte tennkabler, fordelerlokk, coil og rotor med delemotoren? Kan være en liten feil på en eller flere av komponentene, som feks overslag også. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve A Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 (redigert) Den løse ledningen på coilen ser ut som en syndebukk :) Fest den, eventuellt bytt coil. En annen sak er fortenningsmekanismen på fordeleren. I "gamle" dager gikk denne på vakuum. På fordeleren sitter det en liten vakumklokke koblet til en vakumslange. Denne forandrer tenningspunktet etterhvert som motoren forandrer turtall. Har vært med på at denne har røket med ca samme feil som dere opplever. Test ved å ta av vakumslangen (ved innsug eller forgasser) og sug for å se om fjærmekanismen i fordeleren virker. Bytt denne, eller enklere, bytt hele fordeleren med den på delemotoren. Sett TDC på merket, første sylinder på topp, ventiler på første sylinder lukket, rotor i fordeleren på sylinder 1. Skru ut bolten som låser fordeleren og trekk den rett opp. Kan være lurt å ta ut den fra delemotoren først, litt lettere å komme til på en løs motor. Lykke til :) Redigert 27.August.2011 av Arve A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 (redigert) Her er split tegning av fordeleren din. Skrue merket 35 er den du skal løsne hvis du må vri på fordeleren. Her er en link som du kan bruke hvis det er flere ting du ønsker split-tegninger og eller delenummer til motoren. Kom forresten på en ting, har du sjekket statoren, at denne ikke er skadet eller har rust på noen av kontaktene/polene Redigert 27.August.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Knall folkens!! Storartet med all den hjelpa vi får her Det ble ikke noe arbeid i dag, men vi kommer sterker tilbake Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 (redigert) Herlig med de filmene deres. Spennende, lærerikt og morsomt å følge med! Her kan dere finne mer inspirasjon Redigert 27.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 27.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2011 Her kan dere finne mer inspirasjon He he. Å bli sammenlignet med de to legendene, Pompel og Pilt, er en stor ære Nå har vi noe å leve opp til. Det ligger litt press på oss nå Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
jkh Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Fantastisk å bli sammenlignet med Pompel og Pilt! He he..... Nok en gang så takker vi for alle de gode tilbakemeldingene! Nettopp fordi dere gir oss så mange gode tips så skrur vi videre i dag. Går nok for å feilsøke på tenningsmekanismen. Motivasjonen er på topp! Ha en god dag:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.