Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Og de er ikke magnetiske nei. Det kan godt være at de er skiftet under overhalingen, poenget var å sjekke om det har skjedd noe galt med dem siden. Det koster ikke noe, bare en halvtimes arbeid. Og så vet du at alt er OK etterpå..

 

Veiven er jo slipt og alt av lagre ble byttet under overhalingen. Men en plass må jo sponet komme fra...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi har egentlig fått gjort veldig mye, men har ikke hatt tid til å poste noe særlig enda.

Før vi poster hovedposten med alt vi har gjort i går og i dag vil jeg bare stille ett spørsmål.

Vi skal ta av registerkjedet, men sliter litt med det.

Vi har fått løs tannhjulet på kammen, men tannhjulet på veiva sitter fast.

Tannhjulet på kammen var skrudd fast, så det var enkelt å løsne.

Tannhjulet på veiva derimot vil ikke av. Det er tredd/kilt på veiva. Det vil ikke rikke seg.

 

registertannhjul.jpg

 

 

Noen der ute som har en god idè til hvordan vi kan få det av?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Double Weber, En vekselstrøms dynamo funksjon,: Rotoren er den delen som snurrer rundt (noen vil også kalle den ankeret)

Her tilføres en svak strøm (fra regulatoren) for og gjøre denne magnetisk. Nord og sørpol.

Statoren er den delen som står stille og du ser viklingene. Her blir strømmen produsert når den magnetiske rotoren snurrer rundt inne i den.

Statoren er oftes en trfase vikling. Det vil si at den består av tre viklinger som er koblet sammen.

Det dannes vekselspenning dvs spenningen går fra + til - og til bake til + etter som rotoren dreier rundt inne i statoren.

Denne veksel spenningen tar vi så og retter til bare + spenning med et sett dioder som oftes er montert bake i dynamen. Merket med B+ på huset Der får du ladespenningen ut.

 

Dette var kortversjonen, uklart ?

Link to post
Share on other sites

Da må det en oppdatering til :flag_bp:

 

Det har gått en del dager uten at vi har fått lagt inn noe her på baatplassen.

Vi har fått gjort veldig mye.

 

Kan begynne med at vi skrudde av den svinghjulsdemperen som det var en ødelagt magnet i. Denne har vi tenkt å bytte ut med den som sto på delemotoren.

 

09092011556.jpg

 

11092011618.jpg

 

 

Dette systemet er, som noen her sa, deaktivert. Spolene er fjernet.

På delemotoren er de fremdeles til stede, men tatt vekk på hovedmotoren.

 

10092011569.jpg

 

11092011619.jpg

 

 

Når det var gjort gikk vi løs på demontering av toppen.

Vi ville fort innover i systemet og beholdt derfor ventilene i og begge manifoldene på.

Vippearmene til ventilene og løftestagene demonterte vi for å komme til boltene til toppen.

Så toppen med tilbehør ble bare løftet rett av.

Skal gå litt mer i dybden på den senere.

Det ble tatt masse bilder i den prosessen hvor alle slanger og ledninger skal hen.

 

11092011620.jpg

 

 

Her er stemplene og sylinderene komt til syne.

 

10092011576.jpg

 

 

Så vippet vi motoren opp på høykant for å ta for oss innvollene

 

10092011587.jpg

 

10092011586.jpg

 

 

Deretter plukket vi av bit for bit.

Oljepumpen ble demontert og fjernet.

Bensinpumpen og fordeler forsvant også fort.

Råder med stempler ble løsnet, demontert og merket godt.

 

11092011622.jpg

 

 

Så begynte jobben med å få ut veivakslingen.

Det innebar å fjerne registerkjedet.

Jeg har jo tidliger nevnt at det tannhjulet som sitter på veiva gav oss litt hodebry, men det ordnet seg til slutt :thumbsup:

 

Noe annet som vi oppdaget da vi begynte å fjerne dekslene over der registerkjedet satt var for det første at alle boltene satt veldig løst. Trengte nesten ikke verktøy for å få de av.

Dette gjalt også boltene som holdt tannhjulet på kam-akslingen på plass. De satt faktisk så løst at den ene hadde skrudd seg helt ut.

Det den bolten gjorde var at den fungerte egentlig som en intern dreiemaskin. Den hadde høvlet vekk store deler av lokket som sitter over.

Så der kommer metallsponet fra

Vi har jo heldigvis et lokk til fra delemotoren som vi bruker. Det samme gjelder den bolten som har fått seg en skramme.

 

10092011593.jpg

 

10092011597.jpg

 

10092011601.jpg

 

10092011602.jpg

 

 

Etter at vi hadde fått av begge tannhjulene og registerkjedet demonterte vi veivaksel og kamaksel.

Disse skal begge inn å bli polert og målt. Vi skal også få sjekket ut alle lagerene om de er brukelige.

 

11092011609.jpg

 

 

Så da står blokka der igjen, helt ensom, uten noe i...

Ventilløfterene er også tatt ut. Vi har jo et sett nye av de som vi kan montere inn.

 

11092011614.jpg

 

 

Pratet med "Sørlandet sylinderservice" i dag og de skal hjelpe oss med å få blokka honet, veivaksel polert, muligens kamaksel polert og målt til de forskjellige. Slik at vi vet hvilke overdimensjoner vi trenger på eventuelle lager og stempelfjærer. Hvis vi skal bytte det da...

 

Har begynt å sjekke deler og priser på det.

Kommer igjen frem til at det er MYE rimeligere i USA. Kommer nok til å handle derfra igjen.

Har god erfaring med det fra mitt forrige prosjekt :thumbsup:

 

Det var det for denne gang.

Slenger med en liten video om hvordan tingenes tilstand er i garasjen nå.

Kamaksel og veivaksel ligger innepakket i hver sin søppelsekk.

 

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som at "sørlandsbanden" Pompel og Pilt her har full kontroll :thumbsup:

Artig prosjekt som ser veldig bra ut og langt ifra noe håpløst.

 

Når det gjelder handel fra statene, så har vel Merc en slik policy om at US handel ikke skal shippes til andre verdensdeler.

Derfor anbefaller jeg deg å gå inn på Jetcarrier for å lage en konto der (gratis), så du får deg en US-adresse.

Jetcarrier ordner da shippingen til hjemlandet for deg, uten at det blir så veldig mye dyrer frakt.

Har brukt disse masse og har aldri opplevd annet en positivt.

 

Prisene på båt/motordeler er latterlig billig "over there", så det kan fort bli masse kroner å spare på handel fra US.

 

Lykke til videre, og fortsett med oppdateringene her inne

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Synes det er utrolig sprekt av dere å sette i gang med dette prosjektet.

Å fikle med tingene sjøl er utrolig lærerikt. Jeg ønsker dere lykke til og gleder meg til bilder av båten i godt driv til våren.

 

Båtdeler fra USA er genialt. Har brukt Crowley Marineflere ganger selv, og de sender utrolig kjapt.

Disse setter også ned prisen på sendinger til Norge om du handler for en del cash i slengen.

Kjekt med tanke på norsk moms, men ikke fullt så kjekt om pakken skulle bli borte, men dette har jeg ikke opplevd.

 

Stå på :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som at "sørlandsbanden" Pompel og Pilt her har full kontroll :thumbsup:

Artig prosjekt som ser veldig bra ut og langt ifra noe håpløst.

 

 

Synes det er utrolig sprekt av dere å sette i gang med dette prosjektet.

Å fikle med tingene sjøl er utrolig lærerikt. Jeg ønsker dere lykke til og gleder meg til bilder av båten i godt driv til våren.

 

Takk for hyggelige komentarer GlennIversen og tangkvast. Alltid fint med litt oppmerksomhet :flag_bp:

Det hjelper godt på innsatsviljen :wink:

 

Ellers syns jeg det er litt stille her inne. Kom gjerne med tips, lykkeønskninger og ellers komentarer. Vi setter stor pris på å høre fra dere på baatplassen :thumbsup:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har fått noen deler tilbake fra sørlandet sylinderservice. Blokka har blitt honet. Veiva slipt og polert. Måtte slipe der bærelagerene skal være. Kammen er også polert.

Har nå inne toppen til overhaling. Etter en sjekk fant vi ut at ventilsetene ikke var gode nok. Skal hente toppen en av disse dagene.

Etter det skal deler bestilles.

Lommeboken er litt strekt for tiden, så vi må ta det litt rolig :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det står litt stille akkurat nå. Det er derimot ikke mangel på pågangsmot, men heller mangler i lommeboka :wink:

 

Leverte forresten inn toppen også til sørlandet sylinderservice. De tok en titt på den og anbefalte overhaling. Det ble gjort og vi ble fire tusen båtpenger fattigere.

Skal vel snart til å bestille deler fra uniten, men må bare se budsjettet ann. Nå kommer jo jula og det som følger med det kjøret...

 

Har også bygd vegg på garasjen der det egentlig skal være en port. Da garasjen mangler port bygde jeg en vegg med matrialer og presenninger. Gassovn ble handlet inn og "lekasjehull" i garasjen tettet med glava. Nå er vi klar for sprengkulda.

 

Ser jo ikke ut til å bli så mye av den men...

Håper det vedvarer. Bank i bordet :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg å kjøpe et billig objekt med havarert motor og blåse av mye penger på nye blanke motordeler jeg også. Men har ikke turt å "leve ut drømmen enda"

 

Det er bare å hoppe i det. Hvis du samtidig lager en prosjekttråd her på baatplassen får du masse hjelp og støtte på veien.

 

Jeg hadde mitt første store prosjekt vinteren 2010. Da overhalte jeg en Yamaha 225hk 1993.

Uten den gode hjelpen jeg fikk her på forumet tror jeg ikke det hadde gått.

 

Her er den tråden. Kanskje du kan finne litt inspirasjon i den :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da går vi i gang igjen! Han nå kjøpt inn nytt pakningsett til hele motoren + nye lagere:) Så nå skal alle flater rengjøres og deler settes sammen. Vi er fulle av motivasjon og gleder oss masse. Vi har også med oss vår gode Tommy på laget:) Så i morgen rett over kl. 9 så setter vi i gang:)))))

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her har det skjedd en hel del faktisk.

Det kommer en oppdatering snart.

Må bare få puslet sammen noen bilder og litt video, så blir det saker :thumbsup:

 

Kan jo si såpass at det i garasjen foregikk en stor begivenhet 1.mai :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...