Double Weber Svart 5.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2011 Etter å ha kjørt en del videoer her, i motsetning til forrige gang da Jeg hadde mye bilder, hva foretrekker dere? Er det greit med videoer eller burde det være bilder i stedet? Tenker at det kanskje er mange som bruker mobilen på 3g eller edge nettet, og da er det kanskje ikke så greit med videoer. De tar lang tid å "laste ned" og koster en del Mb. Hva synes dere? Kjøre på med videoer eller vektlegge bilder mer? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Synes videoene er ganske informative. Men håper dere kan vise det dere skal fikse f.eks oljelekasjen i bildeserie. Lærer så masse av dere. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 (redigert) Du trenger i grunn bare en bladsøker til å måle klaringen mellom vippearm og ventil, samt noe å presse vippearmen ned med slik at løfteren presses sammen og vippearmen er helt "oppe". Se hva du kan finne, det skal som regel ikke så mye til hvis man legger litt press på vippearmen, ofte kan man bruke noe man har, eller skru en metallkrok i en planke eller noe slikt, det skal bare litt press på slik at man er sikker på at den hydrauliske løfteren er helt i bunn før man måler klaringen. Løfteren er hydraulisk så vidt jeg husker? ble jammen litt usikker, men det står sikkert i manualen, så litt press over noen sekunder vil som regel gjøre at den går i bunn. Som sagt er det ikke noe å justere på, så det blir bare en kontrollmåling man får gjort, i all hovedsak for å være sikker på at noe ikke er ekstremt slitt eller bøyd osv. Har vært litt borti disse motorene, og har vel aldri som jeg kommer på vært nødt til å skifte noe på grunn av feil ventilklaring, men er alltid greit å sjekke da en ventil som ikke lukker skikkelig kan som nevnt tidligere gi samme symptomer som dere opplever, og da er det greit å eliminere vippetøyet før man går videre. Har dog vært borti ventiler som henger i styringene på grunn av riper og skjevheter på tilsvarende motor, og det er derfor jeg nevner det med å sjekke at alle ventilene går fint opp og ned osv. som dere nå har kontrollert. Synd med tetningen, men dere kan jo trøste dere med at da får dere tatt ut motor og sjekket alt litt mer grundig, samt at det blir lettere å komme til når den er ute. Jeg har ingen problemer med videoene, men nå er jeg kun inne på Båtplassen fra mitt hjemmenettverk med relativt sprek linje, blir sikkert litt annerledes med 3G e.l. Redigert 5.September.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
simon_a Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 Etter hva jeg kan høre synes jeg motoren høres helt fin ut jeg. Personlig har jeg ikke videre tro på at det skal foreligge feil på hverken ventil tetninger eller kamaksler. Jeg kan ikke høre en eneste ulyd gjennom klippene dere har lagt ut, og den har en veldig jevn gange.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 5.September.2011 Del på Facebook Svart 5.September.2011 (redigert) Det trenger ikke nødvendigvis å være ulyder i vippetøy/ventiler, det kommer normalt av feil klaringer osv, men av erfaring er det greit å sjekke at ventilene fungerer slik de skal før man begynner å rote med tenningen. Har vært borti på disse motorene at ventilene kan henge, og dersom ventilen går så tregt i styringen e.l. at ventilfjæren ikke lukker ventilen raskt nok eller ikke lukker den helt, så vil det på det tidspunktet blandingen antennes og sier pang komme pang andre steder, slik som i forgasseren dersom det er en innsugsventil som lekker. Dersom det lekker nok i en ventil vil man selvfølgelig ikke få noe kompresjon og pang i det hele tatt, men det skal ikke så mye til før det kan høres ut som feiltenning, som i prinsippet blir akkurat det samme, da blandingen antennes på feil tidspunkt når ventilen ikke er helt lukket og det resulterer i skyting i forgasser eller eksos. Det er fort gjort å rote seg helt bort på tenningsjustering og feilsøking hvis feilen ligger andre steder, og derfor er det greit å sjekke ventiler først ettersom det er rimelig rett frem, og langt enklere å konstatere at alt er i orden i forhold til tenningsanlegget. Når man så er sikker på at ventilene gjør det de skal, så går man videre til tenningen, og når man er sikker på at den er som den skal, så må man nødvendigvis se om det kan være forgasseren eller andre ting som er problemet. Sannsynligvis er problemet feil tenning, men min erfaring er at man alltid begynner med det som er enklest å sjekke, og fortsetter videre i et mønster slik at man utelukker en og en del av motorens systemer, da slipper man å holde på i timevis for å finne en feil man kunne funnet i løpet av kort tid hvis man hadde begynt i rette enden i stedet for å blindt begynne på det mest sannsynlige uten å sjekke enklere ting først. Redigert 5.September.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Takker for svar gutta Skal få sjekket klaringen på ventilene slik at vi får utelukket det(eller finner en feil) I går plukket vi ut motoren av båten. Vi fikk god hjelp av en kompis som jobber med dette til daglig. Uvurderelig god hjelp. Takk Tommy Her er noen bilder av prosessen. Motoren måtte frem og vries for å komme ut. Vi kjørte båten på henger ut på jobben til Tommy. Her var alle fasiliteter i orden. Deilig Først av med drevet. Vi fungerte bare som håndlangere i prosessen må ha med litt reklame jkh i fin positur Operasjon ferdig Vi panorerer rundt Drevet fikk seg også en vask. Kraftig høytrykk med varmt vann gjorde susen Inn med motoren i bilen og suse hjem. Ja, jkh jobber i Jobbfrukt Ett nytt offer på plass i garasjen. På tide å dissekere I dag går dagen med til å ordne i garasjen, gjøre klart for "the big job" Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 (redigert) Da har vi skrudd litt igjen. Klarte ikke holde fingrene unna Vi ville inn å se på simmerringen bak svinghjulet. Det så ut til å lekke olje derfra. Eller rettere sagt sprute olje. Her er en liten bildeserie. Her har vi fjernet bakre svinghjulsdeksel Demonterte så det som satt bak det. Er ikke akkurat så skarp på de tekniske ordene Fortsettelse følger. Hilsen Pompel og Pilt Her har vi skrudd av svinghjulet og har fått innsyn til simmerringen. Her har vi simmerringen. Den var ikke vanskelig å få ut. Vi beit oss merke i at den manglet fjær. Det pleier jo å sitte en fjær i den som strammer den litt. Fortsettelse følger. Hilsen Pompel og Pilt Redigert 8.September.2011 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Vi ble for nysgjerrige på hva som befant seg videre "innover", så vi gikk løs på bunnpannen. Vi fikk oss da et par overraskelser. Vi fant en del metallspon liggende i bunnpannen samt i innsugsfilteret til oljepumpen. Ganske grovt metallspon. Slik som kommer når en borrer i metall. Vi tenker at det kanskje kommer av at sylinderene har vært bort opp. Motoren ble overhalet i 2008. Kanskje de glemte igjen noe spon. Dårlig rengjøring? I bunnpannen fant vi også noe annet som vi savnet, nemlig fjæren til simmerringen. Den har slitt seg i skjøten og funnet veien ned i bunnpannen gjennom et lite hull. To be continued... Hilsen P&P Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Tok noen bilder til. Kun for syns skyld. Se så pent #1 #2 #3 Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 En siste ting som vi oppdaget var at det var ihvertfall en av magnetene i svinghjulsdemperen(er det statoren det heter?) som var knekt i to. Den sitter også løst. Kan dette ha no sammenheng med vårt tenningsproblem?? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 8.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2011 Da er dagens økt over. Kom gjerne med tips og råd til hva vi har funnet så langt Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 (redigert) Her går det unna ja. Nå kjenner eg ikke denne motoren, men tar noen generelle kommentarer. Vanskelig å sjå, men såg jo nesten ut som simmeringen var blåst ut (mot svinghjul/flexplate) Hvilken veg var den montert? Vil nok lekke når fjøra mangler, men lekkasjen var jo rimelig kraftig. Sponet ser nesten ut som aluminium ? Har du testa med en magnet? Svingningsdemperen har vel ikke magneter meg bekjennt? (kanskje for tenningstidspunkt / bankesensor el.lign.) Den er bare en stålring med en del vekt/masse som er pressa på ett nav med gummi imellom. Dette skal ikke være løst, og det er desverre mange som setter tersen på ytterkanten når den demonteres. Det er feil og man kan ødelegge svingningsdemperen. Ligg en del bilder på nett av eksploderte dempere med dertill synkeferdige båter. Ellers var den veldig ren og pen innvendig. Redigert 8.September.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Som Volfro, skriver, sponet lignet veldig på alu, skjekk dette med magnet. Det ser også veldig ut som rester etter en bor /drilljobb. Statoren skal vel være hel, så sjekk dette på delemotoren, er den hel, så bytt med en gang, kanskje dette er hele synderen. Ellers ser det meget rent og pent ut Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Titta litt bak i tråden igjen og visst denne stemmer http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercruiser/1986/01902336/CRANKSHAFT%2C%20FLYWHEEL%20AND%20ALTERNATOR/parts.html så er der vel en stator ja. Stussa litt da eg såg dynamoen, men eg er vel litt opphengt i løsningen på biler. Da trenger man kun strøm på batteriet,stift,fordeler,vekter m.fjører for fortenning og ev.en vac.klokke,plugger. Er det da slik at statoren er synkronisert med fordeler / stift og produserer strømmen til tenningssystemet? Hva da med fortenning, hvordan reguleres denne? Ser ellers at det er gjort mye med motoren og at det er Sarpsborg motorverksted som har maskinert. Det burde normalt sett være ett kvalitetsstempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 drit i magneten, dere har ekstern dynamo så statoren er ikke i bruk! ellers ser sponet ut som borrespon, så ville åpnet oljepumpa å sett om noe mindre deler har tatt turen igjennom. kan og ta av oljefilter og dele dette, se inni etter spon osv. ellers synes jeg at motoren ser finfin ut innvendig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 for å nevne det, denne motoren har orginalt rotor på veiva, der veivdemperen står, og stator i blokka, altså "intern" dynamo. dette er en svakhet på disse motorene og blir ofte erstattet av en ekstern dynamo,som i dere tilfelle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Er ikke statoren i bruk i det hele tatt da? Trodde kanskje dynamoen tok seg av lading av batteri mens statoren forsynte tenningen med strøm... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 det kan du eventuelt se på ledningsnettet, men tviler på det, batteriet forsyner tenning, ellers hadde det blitt dårlig med start Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Trodde batteriet ga strøm til startemotoren som igjen drev statoren rundt og lagde spenning til tenningssystemet. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Sponet ser nesten ut som aluminium ? Har du testa med en magnet? sponet lignet veldig på alu, skjekk dette med magnet. Det ser også veldig ut som rester etter en bor /drilljobb. Har sjekket med magnet nå og det er ikke magnetisk. Da er det altså aluminium. Og det ser ut som rester etter en drilljobb ja. Det er jo litt svakt hvis verkstedet har glemt igjen det i motoren... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Tipper du har et helt standard tenningsanlegg som forsynes fra startbatteriet. Det originale opplegget er bare en integret dynamo, som ikke er kjent for å fungere bra. Så da har den blitt erstattet av en vanlig dynamo. Du bør imidlertid feste de løse delene slik at du ikke får ubalanse i reimhjulet, selv om den ikke har noen nytteverdi med tanke på ladingen lengre. Eventuelt fjerne alle magnetene, hvis det er enklere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 Har sjekket med magnet nå og det er ikke magnetisk. Da er det altså aluminium. Sjekk rammelagrene. Det kan jo være lagermetall, særlig fra det lageret som har thrustlagre på siden. Jeg ville uansett ha sjekket alle lagre når motoren først er ute, sånn for sikkerhets skyld... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Hvis en ser på den oversikten fra verkstedet. Hvilke lager har de ikke gjort noe med i den prosessen? Er det noe som ikke er tatt med der som vi burde ta for oss? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 9.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2011 Er ikke lagermetall magnetisk? Hvilke lager er rammelager? Er det det samme som bærelager? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 9.September.2011 Del på Facebook Svart 9.September.2011 (redigert) Ramme og bærelager er det samme. http://metall.no/index.php?page=shop.browse&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=27&vmcchk=1&Itemid=27 http://www.johnson-metall.com/ Redigert 9.September.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.