Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Vi sjekket rotoren etter vi hade kjørt den syklusen på videoen. Etter at ventil #1 hadde åpnet og lukket igjen.

Da pekte rotoren på punktet i fordelerlokket som går til sylinder #1 og den var på merket på svinghjulsdemperen.

Stemmer det, eller er det på neste runde den skal peke dit?

 

Jeg har kanskje litt vondt for å forstå dette. Må ha det inn med teskje :tongue:

 

Er det forresten slik at ventilen åpner når fjærene komprimeres?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det vil jo si at vi sjekket at rotoren stod riktig ved slutten av 4-takt syklusen. Like før den skulle begynne på en ny en.

Da gjorde vi det riktig da?

Mer flaks en dyktighet her ja.

Men vi lærer hele tiden. Det er i det minste bra :cheers_wine:

 

Fin den figuren som beveget seg på wikipedia Bernt. Skjønte litt mer nå.

Vet jo egentlig noe av dette fra før, men har problemer med å hente det frem når jeg trenger det.

Litt sånn teflonhjerne :crazy:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Det du kaller ventil nr 1 er utblåsventilen til sylinder 1. Ventil 2 er innsugsventilen til sylinder 1.

 

Ut i fra hva jeg kan se på figuren på wikipedia er det motsatt.

Hvis du ser på videoen vi la ut åpner og lukker ventil #1 når stempelet er på vei ned. Altså da slipper den inn bensin.

 

Ventil #2 åpner og lukker seg når stempelet er på vei opp. Den slipper ut eksosen som stempelet skyver ut.

 

Så da skrev jeg litt feil i det forrige innlegget.

Vi sjekket rotoren på riktig sted, det er greit nok. Men det er jo midt i 4-takts syklusen, ikke når den er ferdig.

 

Jeg novise nei. Er jo reine professoren jo. He he :giggle:

De kaller meg bare "Double noob Weber" :wflag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok som du sier weber, er slik eg tolka det også.

Hadde du gnist på den siste pluggen også?

 

Er det slik at disse motorene verken har vakuum klokke / og heller ikke vekter/fjører i fordeleren?

 

Eg fikk forresten pompel og pilt T-skjorte (og dvd) med datteren min i fjor. Bruker den kun til finmekking.....

Link to post
Share on other sites

Hvilken ventil som er hva varierer på forskjellige motorfabrikat. Ser du på videoen din vil du se at det fra ventil nr 1 går ut en kanal på høyre side som er eksosmanifoil. På venstre side av ventil nr 2 kommer det inn en kanal fra innsuget (forgasser) Alt sett fra kameravinkelen din. Men egentlig spiller det kanskje ikke så store rollen hvilken som er hva, bare dere får motoren til å gå :)

Link to post
Share on other sites

Hadde du gnist på den siste pluggen også?

 

Ja. Når vi endelig fikk startemotoren til å gå var det gnist i den og.

 

Er det slik at disse motorene verken har vakuum klokke / og heller ikke vekter/fjører i fordeleren?

 

Jeg har ikke funnet noe som er koplet opp mot fordeleren annet enn kabler fra coil og kablene ut.

Vekter/fjærer?? Tror ikke det er det.

Det er jo postet et sprengskjema av fordeleren tidligere i tråden. Kan du se de der?

 

Eg fikk forresten pompel og pilt T-skjorte (og dvd) med datteren min i fjor. Bruker den kun til finmekking.....

 

He he. Vi liker Pompel og Pilt. "Reparere, reparere" :giggle:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest tråden veldig nøye, men de pluggledningene så litt "fancy" ut. Har dere ett annet (originalt) sett dere kan prøve? Om ikke dere allerede har gjort det.

 

Vi har et sett til med pluggledninger ja. Det fulgte med et sett ekstra. Tror det er de som har stått på før. De ser mer "trauste" ut.

Tenkte å prøve de.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Ang. olje er det kanskje lurt å etterfylle først, deretter kime/starte for å sjekke om dere kan se hvor det lekker fra.

 

Vi tenkte vi skulle få pumpet opp den olja og tørket godt opp. Så kan vi gjøre som du foreslår å helle på ny olje og se etter lekasje.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Er det mange steder oljen kan lekke ut på disse motorene? Har funnet en kobling i bunnen av peile pinnen og bolten som sitter helt nede på siden av bunn panna. (Som brukes når man skifter olje?) I tillegg så er det vel en stor pakning i bunnen av denne 4 takteren. Er det flere muligheter til lekkasje? :wflag:

 

Kjenner jeg får mer og mer lyst til å ta ut hele motoren for en skikkelig renovering??? Vi får se da?? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Synes motoren deres både høres bra ut og ser bra ut på videoene. Jeg hadde ikke tatt den ut om jeg var dere. Problemet med at den hoster og stopper tror jeg er en bagatell som dere løser etterhvert (eller få tak i en mekanikker som kan se på det). Oljelekkasjen kan være alt fra en pakning/simring til f.eks ett rør/kobling som har løsnet. Men er lekkasjen ny og mengden er så stor som på videoen bør lekkasjen lett lokaliseres når motoren går.

Link to post
Share on other sites

Å sjekke at ventilene går som de skal tar bare noen minutter, og selv om man ikke har gjort det før tar det toppen en halvtime å vippe av dekslet og sjekke klaringer og dra motoren rundt noen runder for å se at det åpner og lukker skikkelig, og det viktigste er at de lukker og at det er klaring når de er lukket.

 

Da hadde vi jo lokket av, og etter hva jeg kunne se så det jo greit ut. Eller gjorde det ikke det?

Er ikke helt sikker på hva denne "klaringen" er da. Kanskje du kunne forklart den.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Er det flere muligheter til lekkasje? :wflag:

 

Fremre og bakre veivakseltetning. Men disse pleier ikke å ryke så fort da, særlig ikke på en nyoverhalt motor. Vask motoren ren og se på den når du starter opp etterpå, så ser du nok hvor oljen kommer fra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fremre og bakre veivakseltetning. Men disse pleier ikke å ryke så fort da, særlig ikke på en nyoverhalt motor. Vask motoren ren og se på den når du starter opp etterpå, så ser du nok hvor oljen kommer fra...

 

Det kan se ut som du traff spikeren på hodet der index :thumbsup:

 

Vi gjorde rent under, fylte på ny olje og startet opp igjen.

Da regelrett spruter det ut olje rundt svinghjulet :eek:

 

Vi har jo igjen filmet litt da :flag_bp:

Filmingen er litt opp/ned til tider, så dere får bare snu pcen :giggle:

 

 

 

 

Vi byttet også tilbake til de gamle pluggkablene. Syns den gikk litt bedre av det.

Den smalt like mye tilbake til slutt men...

 

Men tilbake til "the grand leak". Da må vi vel ut med motoren og legge den inn på "sykestuen"?

 

PS: På delemotoren har vi et nedre deksel som dekker til svinghjulet. Det ser ikke ut til å være til stede på motoren i båten. Har det noe betydning at det er vekke?

 

04092011509.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Se det ja! Bakre veivakseltetning er et vanlig lekkasjested. Motoren må ut ja, og svinghjulet av. En enkel og grei jobb egentlig. Platen har ingen betydning lekkasjemessig, men jeg ville likevel flyttet over den fra delemotoren når dere først har den ute. Greit med litt beskyttelse så ikke svinghjulet kommer borti noe, som slanger, ledninger etc.

 

Jeg mistenker at dere har fått tak i en relativt velfungerende motor her, og at det kun er tidligere eiers manglende kunnskaper som gjør at den ikke vil gå som den skal. En skikkelig gjennomgang av tenning og forgasser nå, så tipper jeg at dere snart er på sjøen igjen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er det bestemt at motoren må ut etter at vi oppdaget "the grand leak" i bakre veivakseltetning!

 

Motoren og drevet drar på "Sykestua" førstkommende onsdag. Vi får da hjelp av en kompis som jobber på et båt verksted til å løfte motoren ut. Vi har ikke nok høyde i garasjen til å løfte ut motoren der vi holder til så da må vi be om hjelp. :wflag:

 

Blir nok til at vi bytter en del av slitedelene på motoren når vi først må ha den ut. (Pakninger, lagere osv.)

 

To be continued......

Link to post
Share on other sites

Da gikk jeg i manualen som adeneo linket til og fant at det skal være en klaring mellom ventil og "rocker arm" på 1,905mm - 4,445mm.

De bruker et spesielt verktøy til å "benne" tilbake "rocker armen", for så å måle avstanden.

Er det noen av dere som har et tips til hvordan å gjøre dette uten disse spesial verktøyene?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...