Jump to content

Prosjekt: Amatørene, Double Weber og jkh, har kjøpt seg Draco 21sc


Double Weber

Recommended Posts

Etter å ha kjørt en del videoer her, i motsetning til forrige gang da Jeg hadde mye bilder, hva foretrekker dere?

Er det greit med videoer eller burde det være bilder i stedet?

Tenker at det kanskje er mange som bruker mobilen på 3g eller edge nettet, og da er det kanskje ikke så greit med videoer. De tar lang tid å "laste ned" og koster en del Mb.

 

Hva synes dere? Kjøre på med videoer eller vektlegge bilder mer?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Du trenger i grunn bare en bladsøker til å måle klaringen mellom vippearm og ventil, samt noe å presse vippearmen ned med slik at løfteren presses sammen og vippearmen er helt "oppe".

 

Se hva du kan finne, det skal som regel ikke så mye til hvis man legger litt press på vippearmen, ofte kan man bruke noe man har, eller skru en metallkrok i en planke eller noe slikt, det skal bare litt press på slik at man er sikker på at den hydrauliske løfteren er helt i bunn før man måler klaringen.

Løfteren er hydraulisk så vidt jeg husker? ble jammen litt usikker, men det står sikkert i manualen, så litt press over noen sekunder vil som regel gjøre at den går i bunn.

 

Som sagt er det ikke noe å justere på, så det blir bare en kontrollmåling man får gjort, i all hovedsak for å være sikker på at noe ikke er ekstremt slitt eller bøyd osv.

Har vært litt borti disse motorene, og har vel aldri som jeg kommer på vært nødt til å skifte noe på grunn av feil ventilklaring, men er alltid greit å sjekke da en ventil som ikke lukker skikkelig kan som nevnt tidligere gi samme symptomer som dere opplever, og da er det greit å eliminere vippetøyet før man går videre.

Har dog vært borti ventiler som henger i styringene på grunn av riper og skjevheter på tilsvarende motor, og det er derfor jeg nevner det med å sjekke at alle ventilene går fint opp og ned osv. som dere nå har kontrollert.

 

Synd med tetningen, men dere kan jo trøste dere med at da får dere tatt ut motor og sjekket alt litt mer grundig, samt at det blir lettere å komme til når den er ute.

 

Jeg har ingen problemer med videoene, men nå er jeg kun inne på Båtplassen fra mitt hjemmenettverk med relativt sprek linje, blir sikkert litt annerledes med 3G e.l.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan høre synes jeg motoren høres helt fin ut jeg. Personlig har jeg ikke videre tro på at det skal foreligge feil på hverken ventil tetninger eller kamaksler. Jeg kan ikke høre en eneste ulyd gjennom klippene dere har lagt ut, og den har en veldig jevn gange..

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det trenger ikke nødvendigvis å være ulyder i vippetøy/ventiler, det kommer normalt av feil klaringer osv, men av erfaring er det greit å sjekke at ventilene fungerer slik de skal før man begynner å rote med tenningen.

Har vært borti på disse motorene at ventilene kan henge, og dersom ventilen går så tregt i styringen e.l. at ventilfjæren ikke lukker ventilen raskt nok eller ikke lukker den helt, så vil det på det tidspunktet blandingen antennes og sier pang komme pang andre steder, slik som i forgasseren dersom det er en innsugsventil som lekker.

Dersom det lekker nok i en ventil vil man selvfølgelig ikke få noe kompresjon og pang i det hele tatt, men det skal ikke så mye til før det kan høres ut som feiltenning, som i prinsippet blir akkurat det samme, da blandingen antennes på feil tidspunkt når ventilen ikke er helt lukket og det resulterer i skyting i forgasser eller eksos.

Det er fort gjort å rote seg helt bort på tenningsjustering og feilsøking hvis feilen ligger andre steder, og derfor er det greit å sjekke ventiler først ettersom det er rimelig rett frem, og langt enklere å konstatere at alt er i orden i forhold til tenningsanlegget.

 

Når man så er sikker på at ventilene gjør det de skal, så går man videre til tenningen, og når man er sikker på at den er som den skal, så må man nødvendigvis se om det kan være forgasseren eller andre ting som er problemet.

Sannsynligvis er problemet feil tenning, men min erfaring er at man alltid begynner med det som er enklest å sjekke, og fortsetter videre i et mønster slik at man utelukker en og en del av motorens systemer, da slipper man å holde på i timevis for å finne en feil man kunne funnet i løpet av kort tid hvis man hadde begynt i rette enden i stedet for å blindt begynne på det mest sannsynlige uten å sjekke enklere ting først.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar gutta :thumbsup:

Skal få sjekket klaringen på ventilene slik at vi får utelukket det(eller finner en feil) :flag_bp:

 

I går plukket vi ut motoren av båten.

Vi fikk god hjelp av en kompis som jobber med dette til daglig. Uvurderelig god hjelp. Takk Tommy :thumbsup:

 

Her er noen bilder av prosessen. Motoren måtte frem og vries for å komme ut.

 

Vi kjørte båten på henger ut på jobben til Tommy.

Her var alle fasiliteter i orden. Deilig :cheers_wine:

 

07092011512.jpg

 

 

Først av med drevet. Vi fungerte bare som håndlangere i prosessen :wink:

 

må ha med litt reklame

 

07092011513.jpg

 

07092011516.jpg

 

jkh i fin positur :wink:

 

07092011518.jpg

 

07092011521.jpg

 

07092011523.jpg

 

 

Operasjon ferdig :thumbsup: Vi panorerer rundt :wink:

 

07092011526.jpg

 

07092011527.jpg

 

07092011528.jpg

 

07092011529.jpg

 

 

Drevet fikk seg også en vask. Kraftig høytrykk med varmt vann gjorde susen :clap:

 

07092011530.jpg

 

 

Inn med motoren i bilen og suse hjem. Ja, jkh jobber i Jobbfrukt :wink:

 

07092011533.jpg

 

Ett nytt offer på plass i garasjen.

På tide å dissekere :giggle:

 

07092011536.jpg

 

 

I dag går dagen med til å ordne i garasjen, gjøre klart for "the big job" :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har vi skrudd litt igjen. Klarte ikke holde fingrene unna :thumbsup:

 

Vi ville inn å se på simmerringen bak svinghjulet. Det så ut til å lekke olje derfra. Eller rettere sagt sprute olje.

 

Her er en liten bildeserie.

 

Her har vi fjernet bakre svinghjulsdeksel

 

08092011537.jpg

 

 

Demonterte så det som satt bak det. Er ikke akkurat så skarp på de tekniske ordene :wink:

 

08092011538.jpg

 

Fortsettelse følger. Hilsen Pompel og Pilt :thumbsup:

 

 

 

 

Her har vi skrudd av svinghjulet og har fått innsyn til simmerringen.

 

08092011539.jpg

 

 

Her har vi simmerringen. Den var ikke vanskelig å få ut.

Vi beit oss merke i at den manglet fjær. Det pleier jo å sitte en fjær i den som strammer den litt.

 

08092011540.jpg

 

Fortsettelse følger. Hilsen Pompel og Pilt :thumbsup:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Vi ble for nysgjerrige på hva som befant seg videre "innover", så vi gikk løs på bunnpannen.

 

08092011541.jpg

 

 

Vi fikk oss da et par overraskelser.

Vi fant en del metallspon liggende i bunnpannen samt i innsugsfilteret til oljepumpen.

Ganske grovt metallspon. Slik som kommer når en borrer i metall.

Vi tenker at det kanskje kommer av at sylinderene har vært bort opp. Motoren ble overhalet i 2008. Kanskje de glemte igjen noe spon. Dårlig rengjøring?

 

08092011543.jpg

 

08092011548.jpg

 

 

I bunnpannen fant vi også noe annet som vi savnet, nemlig fjæren til simmerringen. Den har slitt seg i skjøten og funnet veien ned i bunnpannen gjennom et lite hull.

 

08092011549.jpg

 

To be continued... :thumbsup: Hilsen P&P

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Her går det unna ja.

 

Nå kjenner eg ikke denne motoren, men tar noen generelle kommentarer.

Vanskelig å sjå, men såg jo nesten ut som simmeringen var blåst ut (mot svinghjul/flexplate)

Hvilken veg var den montert?

Vil nok lekke når fjøra mangler, men lekkasjen var jo rimelig kraftig.

 

Sponet ser nesten ut som aluminium ? Har du testa med en magnet?

 

Svingningsdemperen har vel ikke magneter meg bekjennt? (kanskje for tenningstidspunkt / bankesensor el.lign.)

Den er bare en stålring med en del vekt/masse som er pressa på ett nav med gummi imellom.

Dette skal ikke være løst, og det er desverre mange som setter tersen på ytterkanten når den demonteres.

Det er feil og man kan ødelegge svingningsdemperen.

Ligg en del bilder på nett av eksploderte dempere med dertill synkeferdige båter.

 

Ellers var den veldig ren og pen innvendig.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Volfro, skriver, sponet lignet veldig på alu, skjekk dette med magnet.

Det ser også veldig ut som rester etter en bor /drilljobb.

Statoren skal vel være hel, så sjekk dette på delemotoren, er den hel, så bytt med en gang, kanskje dette er hele synderen.

Ellers ser det meget rent og pent ut

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Titta litt bak i tråden igjen og visst denne stemmer http://www.boats.net/parts/search/Merc/Mercruiser/1986/01902336/CRANKSHAFT%2C%20FLYWHEEL%20AND%20ALTERNATOR/parts.html så er der vel en stator ja.

Stussa litt da eg såg dynamoen, men eg er vel litt opphengt i løsningen på biler. Da trenger man kun strøm på batteriet,stift,fordeler,vekter m.fjører for fortenning og ev.en vac.klokke,plugger.

Er det da slik at statoren er synkronisert med fordeler / stift og produserer strømmen til tenningssystemet? Hva da med fortenning, hvordan reguleres denne?

 

Ser ellers at det er gjort mye med motoren og at det er Sarpsborg motorverksted som har maskinert. Det burde normalt sett være ett kvalitetsstempel.

Link to post
Share on other sites

drit i magneten, dere har ekstern dynamo så statoren er ikke i bruk!

 

ellers ser sponet ut som borrespon, så ville åpnet oljepumpa å sett om noe mindre deler har tatt turen igjennom. kan og ta av oljefilter og dele dette, se inni etter spon osv.

 

ellers synes jeg at motoren ser finfin ut innvendig!

Link to post
Share on other sites

Sponet ser nesten ut som aluminium ? Har du testa med en magnet?

 

 

sponet lignet veldig på alu, skjekk dette med magnet.

Det ser også veldig ut som rester etter en bor /drilljobb.

 

Har sjekket med magnet nå og det er ikke magnetisk. Da er det altså aluminium.

Og det ser ut som rester etter en drilljobb ja.

Det er jo litt svakt hvis verkstedet har glemt igjen det i motoren...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Tipper du har et helt standard tenningsanlegg som forsynes fra startbatteriet. Det originale opplegget er bare en integret dynamo, som ikke er kjent for å fungere bra. Så da har den blitt erstattet av en vanlig dynamo. Du bør imidlertid feste de løse delene slik at du ikke får ubalanse i reimhjulet, selv om den ikke har noen nytteverdi med tanke på ladingen lengre. Eventuelt fjerne alle magnetene, hvis det er enklere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har sjekket med magnet nå og det er ikke magnetisk. Da er det altså aluminium.

 

Sjekk rammelagrene. Det kan jo være lagermetall, særlig fra det lageret som har thrustlagre på siden. Jeg ville uansett ha sjekket alle lagre når motoren først er ute, sånn for sikkerhets skyld...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...