Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg limte for en uke siden. Alt skummet ble skrapt vekk, og det er ingen bobler og det sitter som bare det. :thumbsup: Det er bare midlertidig uansett, så jeg ville ikke betale mye penger for lim. :flag_bp: Jeg kan ikke jobbe noe i båten før uke 51 pga. vurderingsuke på skolen.

 

Jeg har inngått en avtale med Jakob som også er medlem her og jeg skal skrive artikler om båtprosjektet til dem :flag_bp: Dere kan se hvilke artikler som har blitt laget til nå:

 

Introartikkel "Bildespesial: Snekekprosjekt- Solux 24"

"Prosjekt:Oppsummerer det som er gjort"

"Prosjekt: Lanternemast lakkert"

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik :flag_bp:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering. I går kveld limte jeg det siste jeg ikke ble ferdig med på takplatene og i dag ble de montert opp. Kabelen som henger ned fra sprekken mellom platene er til lampa som skal henge der.

 

p1030001.jpg

 

Nå blir det endelig mer jobbing igjen i båten :flag_bp: :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I går begynte jeg å strekke slanger. Jeg begynte med å legge opp slangene til varmtvannsberederen fra motoren, men jeg fikk ikke blitt ferdig med å feste opp de siden jeg ikke hadde skruer.

 

p1030015.jpg

 

p1030018.jpg

 

Jeg da jeg ikke hadde skruer begynte jeg å montere trykkvannspumpa og akkutank. De blir montert i kassen under kapteinstolen.

 

p1030012.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg var i båten i en del timer i går og i dag. Siden kameraet gikk tomt for strøm så har jeg ikke fått tatt bilde av hvor langt jeg har kommet.

 

De fleste slanger har blitt festet opp med klammer.

 

p1030021.jpg

 

p1030023.jpg

 

Jeg fant disse skruene på Biltema som er helt ypperlige til montering av klammer osv. De er ikke så veldig store som det kan virke som. Jeg tok bare ett makrobilde(kameralinsen var 1 cm unna skruene)

 

Pumpesystemet er ferdig koblet opp med slanger.

 

p1030105.jpg

 

I dag begynte jeg også med å montere opp bassforsterkeren inni det rommet, så blir det ett "teknisk rom".

 

Og til dere med de gamle papp 3D briller(røde/blå) så har jeg testet med å lage ett bilde :thumbsup:

 

3dimage107.jpg

 

Har dere tips til hvor dieselvarmeren bør monteres? Jeg har ikke funnet ett egnet sted enda. Det beste er å ha den på styrbord side for da kan jeg også ha en dyse ved styreposisjonen :thumbsup::sweat:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Nå er styrekonsollen demontert. Jeg vet ikke helt om det var riktig av meg å koble fra slangene til hydraulikkstyringen, men jeg går utifra at jeg kan gjøre det.

 

p1030183.jpg

 

p1030184.jpg

 

Jeg fikk også bruk for lydisolasjonsbitene jeg skulle kaste

 

p1030185.jpg

 

p1030186.jpg

 

Det ble ett veldig søl etter demonteringen. Når jeg ikke brukte blitz på kameraet så det ut som blod :cryin:

 

p1030190.jpg

 

p1030191.jpg

 

Styrekonsollen blir ganske lik den forrige, bare at den blir forkortet 10 cm fra babord side og styresnekka vil få en annen vinkel. Instrumentering vil komme på en egen "konsoll" på dashbordet.

 

p1030194.jpg

 

p1030199.jpg

 

p1030207.jpg

 

Når man sitter oppreist i fører setet vil man se ca det sånn:

 

p1030206.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik. Ha en fortsatt god romjul og godt nytt år! :santa:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet litt lengre i planleggingen med styrekonsollen. Det blir bygget en liten "boks" der styresnekka skal monteres i.

 

p1030221.jpg

 

Til instrumentene tenkte jeg å ha de plassert på dashen. Med da ett lite panel som ikke vil ta noe utsikt.

 

p1030228.jpg

 

p1030229.jpg

 

Rattvinkelen vil bli mer rett enn det som er vist på tidligere bilder.

 

Til Eberspächeren, så har jeg planlagt litt hvor det er best å ha den. Jeg tror den beste plassen å ha den er bak her:

 

p1030288.jpg

 

Enten hengende på siden av førerstolen eller montert ved gulvet. Det beste er å ha den montert på siden av kassen til førerstolen fordi da skal det lages en boks rundt den og det blir litt bagasjeplass under kassa.

 

p1030245.jpg

 

p1030246.jpg

 

p1030279.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har de siste dagene ryddet opp i båten og vasket i maskinrommet og tømt det for spillolje+frostvæske som jeg sølte under vinterkonservering av motoren.

 

Jeg snakket med ett medlem her inne om hva som ville vært best materiale å laget styrekonsollen i. Jeg har tenkt på eikefiner/teakfiner men også å bruke en billigere finertype som jeg lager sammen og støper rundt med glassfiber, sliper den og lakker. Finishen blir da som fabrikkny styrekonsoll, men jeg vet ikke helt om det vil kræsje med resten av treverket i båten? Det blir samme prinsipp som 10ta9c har gjort fra innlegg 151 og videre utover :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå er det ikke så mye å gjøre på båten frem til jeg får tak i teak, så jeg har testet litt på en plate med hvordan jeg skal "gjenopplive" treverket.

 

p1030292.jpg

 

Jeg prøvde litt forskjellige metoder, men jeg kom frem til at den beste er å bruke sylskarp skrape og skrape bort den gamle guffa.

 

p1030319.jpg

 

p1030323.jpg

 

 

Kunne det vært en fordel å brukt ett for å rense teaken? Maritim selger Teakrens

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå i dag skrapet på treverket. Resultatet ble overaskende bra.

 

p1030324.jpg

 

p1030328.jpg

 

p1030330.jpg

 

Her er styrbord akterbenk ferdig skrapt og slipt med sandpapir

 

p1030334.jpg

 

Hvilken type olje bør jeg bruke? Det ser ut som at det er brukt både eik og teak.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå testet litt forskjellige typer oljer og beiser. Jeg har kommet frem til at fargen til Herdings lakkbeis "713 Mahognybrun". Den er ganske mørk, men har en liten glød av rødfarge.

 

p1030384.jpg

 

p1030391redigert.jpg

 

1. Herdins lakkbeis kirsebærbrun

2. Herdins 713 Mahognybrun

3. Respekt dekksolje nr. 2

 

Jeg har oljet over der jeg beiset med 713, så blir det å se i morgen hvordan det ble.

 

Har dere forslag til hvordan jeg kan få treverket mye brunere og mørkere?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Beise flere strøk med m. beisen. Fortsett med å prøve deg fram til du er fornøyd. Bruk Ravilakk ettrpå, så får du slitesterk overflate, og fin glød.

 

Takk for svar.

 

Jeg har litt lyst til å olje treverket enn å lakke det, men jeg har hørt om at flere er godt fornøyd med Ravilakk. Jeg tittet litt på &creative=7061351291"]her og så at de hadde også en lakkolje "CLIPPER II" som også er meget egnet til interiør tre. Clipper er vel litt av samme typen som Respect dekksolje som jeg har testet?

 

Er det bedre å lakke enn å olje tror dere?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Kjempetråd! Elsker virkelig disse! Jeg har selv aldri vært noen snekke-mann, men nå, så kanskje... :rolleyes::flag_bp:

 

Mange fine bilder, og gode forklaringer på hvordan du gjør ting! Bra! :thumbsup:

 

Jeg følger med videre her, det er helt klart!

 

 

Ta gjerne en kikk på min tråd om min båt hvis du vil, link i signaturen min :flag_bp:

 

 

Hilsen Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Fordelen med oljelakk kontra lakk, er at den er noe mer fleksibel. Det er vel ikke noe poeng i en innredning. Fordelen med lakk er at den tåler mer slitasje fordi den blir hardere. Ravilakk gir en glød i treverket pga at det er rav i lakken.

 

Har lakket innredningen med owatrol edelolje. Like blank og fin etter 6 år...

 

Takk for svar.

Jeg kjøpte en boks med Jotun Ravilakk, men jeg vurdere å bytte den inn igjen. Jeg har litt mer sansen for olje, da det trenger mer inn i treverket. Det har blitt ett veldig bra resultat på treverket på tresnekka til fattern. Men om dere sier at lakk er best, så prøver jeg det.

 

 

Kjempetråd! Elsker virkelig disse! Jeg har selv aldri vært noen snekke-mann, men nå, så kanskje... :rolleyes::flag_bp: Mange fine bilder, og gode forklaringer på hvordan du gjør ting! Bra! :thumbsup: Jeg følger med videre her, det er helt klart!Ta gjerne en kikk på min tråd om min båt hvis du vil, link i signaturen min :flag_bp: Hilsen Thomas.

 

Hei Thomas og takk for hyggelig svar :flag_bp: Jeg har vært innom og tittet på din tråd og det ser veldig bra ut :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann. I dag har jeg endelig fått tid til å snekre litt i garasjen. Det har blitt en stund siden sist pga mye skolearbeid og andre ting. På forrige lørdag så var jeg en tur innom Maritim Slependen og kjøpte en ensidig teakfinerplate. 244cmX122cm. Og for å ikke ødelegge teakplata, så lagde jeg en protoyp konsoll :thumbsup:

 

Først så laget jeg en eksakt 1:1 skala på laptopen.

 

p1030428.jpg

 

Så begynte jeg å skjære ut konsollbitene.

 

p1030429.jpg

 

Ferdig "prototype"

 

p1030435.jpg

 

p1030437.jpg

 

 

Også måtte jeg bare prøve å behandle for å se fargen hehe :thumbsup:

 

p1030439.jpg

 

Her er det ferdige bildet av konsollen laget i Google sitt program kalt Sketchup.

 

styrekonsoll....jpg

 

Fortell hva dere synes :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...