Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Rattet er montert høyere nå enn det var før. Men om du ser det mot bena mine, så må jeg holde hele konsollen oppe med føttene+at den skal høyere opp. Høyden er perfekt når jeg sitter ordentlig i stolen. Også perfekt når jeg står og kjører

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering til

 

Siden sist så har jeg jeg bygget ferdig konsollen. Det som gjenstår nå er å liste og skjære hull til rorpumpen. Jeg skjærte til lekter på 2x2 cm som jeg skulle skru fast og lime på baksiden og inn i platene, så det ikke ble noen synlige skruer på fremsiden. Buen var litt kløing i hodet men jeg fikk den til tilslutt

 

p1030770.jpg

 

p1030773r.jpg

 

Jeg testet konsollen i båten i dag, den ser litt rar ut men den er ikke sånn.

 

p1030774.jpg

 

p1030776.jpg

 

p1030777.jpg

 

Jeg tenkte å ha en luke også på fremsiden for å ha ekkolodd(når det ikke er i bruk), kart, gps lader osv. Jeg tok teakluka til den forrige styrekonsoollen.

 

p1030778.jpg

 

p1030782.jpg

 

Det blir mer båtmekk videre utover denne uka! :thumbsup:

 

Kom gjerne med kommentarer

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det jeg har jobbet med de siste dagene i båten er å lage festeanordning til styrekonsollen. Jeg kom frem til at det enkleste vil være å ha en festet fast på veggen som konsollen settes inntil og skrus fra baksiden. Jeg lagde denne hjemme på garasjegulvet og limte alle bitene med vannfast trelim og skruer.

 

p1030792.jpg

 

Så har jeg skjært ut det jeg snakket om tidligere til speilet.

 

p1030829.jpg

 

Inne fra toalettrommet

 

p1030828.jpg

 

Sånn ser det ut når konsollen blir montert

 

p1030832.jpg

 

p1030833.jpg

 

Så blir det neste å gjøre ferdig konsollen for så å montere den. Jeg trenger endel listverk og en teakplankebit til å motere rorpumpa på. Hvilken tretype bør jeg bruke til listverk? Teaken er svindyr til listverk, men er eik noe å tenke på da?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som mitt forrige innlegg ikke ble postet. Jeg var en tur innom BT på lørdag og de hadde ikke listene jeg skulle ha, men de bestiller opp mer i dag og da ankommer de Biltema på fredag og kan kanskje hentes da :thumbsup:

 

EDIT: jeg mangler også en helteakplankebit for å montere rorpumpa på. Inntil jeg får tak i en sånn så blir det ikke jobbing i båten i denne uka.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Aha. Ser i noen av bildene ovenfor hva du mener. Jeg ville kjøpt en av disse De er 12 mm tykke, Kapp av noen biter av ønsket lengde (+ overmål) så limer du sammen 2 eller 3 til du har den ønskede tykkelsen. Da får du et meget sterkt emne som neppe vil sprekke. (Bruk epoxy). Resten ripper du opp til listverk. :yesnod:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på det samme Møkkalasset, men på det snekkeriet vi kjøpte benkeplata til kjøkkenet så hadde han også teak og eik. Han kunne kanskje kappe opp en liten 15x15cm bit til meg om jeg trengte, så slipper jeg alt med epoxy og sånt. Jeg skal se litt på forskjellige løsninger.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tak i listverk hos Biltema i dag. Det var en som hadde tatt alle de nye varene opp til en annen avdeling så det hadde blitt surr med hvem som gjør hva der på BT. Men til saken så kjøpte jeg inn listverk til styrekonsollen og speilet på dassen.

1xKvartstav

1xlist 27*7mm

2xL-list

1xteakplanke 120mm

og alt dette kom på nesten 817kr

 

p1030992.jpg

 

p1030993.jpg

 

Men til hvordan rattfestet skal være. Bør jeg montere rattet parallelt med veggen eller bør det monteres så det står rett i forhold til konsollen?

Likt med konsollen:

 

p1030995.jpg

 

Likt med veggen:

 

p1030996.jpg

 

Det er ikke mange cm rattet blir skrått på det første bildet, men noe blir det.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. I går og i dag har jeg jobbet mye med hvordan jeg skal feste opp styresnekka. Det jeg kom frem til var å laminere sammen teakplanker og slipe under dem så dem passer. Jeg limte de sammen med vannfast trelim.

 

p1040063.jpg

 

p1040074.jpg

 

p1040077.jpg

 

p1040101.jpg

 

Jeg slipte og høvlet inn formen til buen. Etter det rettskjærte jeg og slipte til og skjærte hull i både konsollen og i platebiten og limte denne i konsollen og festet med skruer bak.

 

p1040146.jpg

 

p1040147.jpg

 

p1040152.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært litt i kontakt med Slipner AS angåden bestilling av VDO instrumenter. Jeg tenkte å bestille 5 instrumenter:

*Oljetrykk(giver har jeg ikke)

*Motorvanntemp(Giver har jeg kanskje)

*Volt

*Drivstofftankmåler(giver har jeg)

*Rorvinkel(Giver har jeg ikke) Er dette nødvendig? Jeg savnet det litt når jeg hadde båten utpå vannet og skulle legge til osv.

 

Turtelleren som jeg har i båten nå skal jeg beholde(den virker) og bytte den ut etter neste sesong da den har samme hull som dagens VDO Veiwline tureller.

 

Hva synes dere om instrumentene? Er det noe mer jeg bør bestille?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...