Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jøss, har du tid til båt du da som driver å bytter kledning på kåken? :wink:

 

Næh bytte kledninga er ikke det som tar mest tid akkurat :) Det handler bare om å kombinere båt- og husjobbing :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Var hos Lyse sent i går. Til 00:00, så gadd ikke å plage deg da, men så du har drevet på. Blir fint :thumbsup:

 

Ja det ser ut som at det har vært orkan ute ja hehehe. Jeg gikk inn fra garasjen ved 23:50 tiden, kanskje du så meg? Du kunne gjerne ha kommet over en tur :flag_bp: Send melding neste gang :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering: Luka ble montert og jeg har begynt med oppkobling av det elektriske

 

p1050366.jpg

 

p1050370.jpg

 

Jeg modifiserte BT sine sikrignsholdere

 

p1050375.jpg

 

p1050376.jpg

 

p1050399.jpg

 

Jeg måtte skjære ett hull her for å få inn kablene fra lanterner og kabinen. Hvordan de skal skjules, tar jeg stilling til en annen dag :thumbsup:

 

p1050419.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

flag_bp.gifHei Fredrik. Er imponert over pågangsmot og energi som du legger i dette arbeidet. Du fikser jo det hele, mekanisk, snekring og elektro på en flott måte. Veldig inspirerende å følge tråden din!MvhArne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet litt lengre i "kabeljungelen". Jeg rakk ikke poste noe i går, også mistet vi i går kveld. Internettet skal komme tilbake igjen til i morgen.

 

Jeg limte opp en kabelkanal som jeg skjærte inn spor i for å trekke kabler igjennom.

 

p1050421.jpg

 

p1050423.jpg

 

p1050425.jpg

 

p1050438.jpg

 

p1050440.jpg

 

p1050443.jpg

 

p1050448.jpg

 

p1050451.jpg

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering til. Jeg har hatt en fridag fra båten, en dag til skolearbeid og noen dager til å olje trebåten til fattern, men ellers så har jeg koblet opp litt mer og montert tenningsnøkkellåsen(jeg vet ikke hva denne enheten kalles på fagspråket).

 

p1050495.jpg

 

Dekksbikkja fant seg godt tilrette med en gang ombord.

 

p1050491.jpg

 

p1050540.jpg

 

p1050539.jpg

 

p1050544.jpg

 

Jeg har bestilt VDO Veiwline instrumenter+ givere. De kommer nok til neste uke.

 

Båten skal ut på vannet på lørdag ettermiddag, så det kommer til å bli en lang natt ombord i morgen....

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg fikk pakka med VDO Veiwline instrumenter i dag som jeg bestilte på mandag :thumbsup: De er drittøffe!

 

p1050554.jpg

 

p1050556.jpg

 

Jeg måtte skjære hull i dashen for å få opp enda flere kabler dit. :smash: :smash: :smash:

 

p1050558.jpg

 

p1050559.jpg

 

Instrumentene der dem skal ligge:

 

p1050562.jpg

 

Dere vil kanskje tenke litt at instrumentene kan komme i veien for synsfeltet, men det gjør det ikke. Dette bildet her er tatt i øyehøyde når jeg sitter normalt i kapteinstolen:

 

 

p1050561.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik :flag_bp:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Nå er båten på vannet :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

p1050576.jpg

 

p1050640.jpg

 

Jeg har også begynt med ledningsnettet til instrumentene. Her blir det også ett "kabelkaos"

 

p1050637.jpg

 

Jeg skal prøve å få båten kjørbar til 17. mai, men det kommer litt an på om jeg blir trukket opp til eksamen.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I går var jeg i båten i noen timer. Jeg har også koblet en del mere videre på det elektriske.

 

Jeg tok ut ferskvannstanken og skjærte av litt av spantet for å komme til bedre på motoren: Tanken var ikke lett+ at det var 15 liter vann i den. Hele tanken er på 110 liter og var ett hel**** å ta ut av båten uten å søle vann...

 

p1050650.jpg?tti

 

p1050648.jpg

 

p1050652.jpg

 

p1050654.jpg

 

Tørket over litt, og fortsatte med elektroarbeid til starteren

 

p1050656.jpg

 

Jeg testet to av instrumentene i instrumentkretsen og de hadde utrolig tøft lys. Det kan ikke sees så bra på bildet.

 

p1050772.jpg

 

Jeg ligger litt på etterskudd med en giver som jeg fikk med feil gjenger. Jeg må vente på en overgangskobling til den nye giveren, før jeg kan starte motoren.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har kommet en del lengre på oljetrykkgiver "problemet". Jeg var på TESS og der fikset dem koblingene jeg trengte. Nå har jeg både den nye giveren(med egen shalter/alarm innebygd) og den gamle trykkbryter. Jeg skal dra til alt ordentlig med gjengeteip siden.

 

p1050791.jpg

 

Her er tempgiverene, den også med shalter.

 

p1050796.jpg

 

Jeg har koblet opp litt mere elektrisk. Jeg regner med at jeg kan kanskje starte opp motoren i dag(det er søndag nå).

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg testet hele motorkursen i går. Alt ser ut til å virke. Jeg vet at jeg hadde ikke nok strøm på batteriet(pga bruk av radio de siste ukene) så jeg lot bare motoren ta ett par turn på starteren.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har koblet opp alle koblinger og givere og koblet opp resten av motorkretsen(timeteller, stoppsolenoid og noe på instrumentene). Mellom koblingene brukte jeg gjengeteip imellom. Motoren ble startet og gikk som den skulle! Alt var i orden og som det skulle. :thumbsup:

 

p1050852.jpg

 

p1050854.jpg

 

p1050862.jpg

 

Etter 11 minutter...

 

p1050864.jpg

 

p1050865.jpg

 

Etter opptil flere medlemmers ønsker om at jeg skulle filme starten, så har jeg filmet starten :thumbsup:

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet inn brytere:

 

p1050946.jpg

 

p1050950.jpg

Men så til det store spørsmålet, hvor skal jeg sette dem? Hva synes dere?

 

p1060013.jpg

 

p1060019.jpg

 

p1060016.jpg

 

p1060021.jpg

 

p1060023.jpg

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Nja, dere har samme meninger som meg. Jeg synes at det passer best som på første bildet. Da vil kartplotteren komme til høyre(rett over rattet).

 

Grønningen, det kunne passet også veldig bra på siste bildet, da jeg må lage en liten boks for cd-spilleren som kommer der. Det hadde vært greit å samlet alt litt, så jeg har noe i konsollen og noe i veggen.

 

Men nok om det; jeg har når montert opp gir/gass spaken i veggen og jeg har tett en oljetrykkskobling som lakk.

 

p1060014.jpg

 

p1060053.jpg

 

p1060128.jpg

 

Nå begynner "styrehuset" å bli perfekt

 

p1060129.jpg

 

Jeg skal selvfølgelig liste rundt treplata, men det er ikke noe som haster og det står lengre ned på lista.

 

Timetelleren funker som den skal ihvertfall. Motoren har nå gått(bare på tomgang) 2 timer og 8 min totalt denne sesongen.

 

p1060136.jpg

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet igjen nøkkelen til å låse opp kjettingen på båten(båtene må låses her i distriktet)

 

I dag tok jeg en testtur av hvordan maskineri og båt fungerte, og det fungerte utmerket!

 

Jeg filmet også to filmer :thumbsup:

 

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...