Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg var på chatten i går kveld, og da kom vi frem til at konsollen jeg har laget er litt "kjedelig" :flag_bp: Jeg har ihvertfall testet den i båten i dag, og lekt litt med tanke i sketchup og på papir.

 

Fra båten i dag: Vinkelen på rattet var helt konge. Med den vinkelen kan jeg stå oppreist og sitte komfortabelt og ha full kontroll på roret.

 

p1030451.jpg

 

p1030449.jpg

 

Noen ideer:

 

konsoll_2.jpg

 

konsoll_4.jpg

 

styrekonsoll_6.jpg

 

konsoll_5r.jpg

 

Jeg likte konseptet for instrumenter på bilde nr. 2 og kombinert det med bilde nr. 3? :thumbsup: Hva tror dere hadde vært stilig? Alt som er hvitt, det skal lages/støpes med finer og glassfiber. Alt som er trefarget det skal lages med teakplater. :flag_bp:

 

Har dere noen ideer/tanker eller noe annet på hjertet?

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det ser bra ut med en kombinasjon av 2 og 3.Bruk godt med bilder hvis du setter i gang med støpinga da

 

 

Enig med Ray, bue på toppen med skråstilte instrumenter. Blir konge og moderne.

 

Noe som dette her? Der vil instrumentene felles inn i dashen, men også stikke litt utenfor.

 

konsoll_6.jpg

 

konsoll_61.jpg

 

konsoll_62.jpg

 

Jeg kommer til å finpusse mer på skissene når jeg kommer frem til noe :thumbsup:

 

Fant et dårlig bilde fra under bygging. Legg også merke til at eg oppbecaringsrommet til høyre. dassh_sollux24.jpg

 

Jeg kan ikke se noe bilde. Du har nok en skrivefeil i linken.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg låner noen bilder fra nettet her jeg til bruk for inspirasjon. Jeg tenkte noe som instrumenthuset på toppen som de under her har:

 

90_-915020294_xl.jpg

 

70_-528619554_xl.jpg

 

styrekonsoll22.jpg

 

Styrekonsoll.jpg

 

Jeg vet ikke helt om det er lov til å låne bilder sånn, men de er ihvertfall linket inn. :pray:

 

 

:cool:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Funket ikke så godt å laste inn bilde fra Ipaden...Her er bilde fra under bygging av dashbord i min sollux:dassh_sollux.jpg

 

Det ser ut som at ditt bygger mere ut enn mitt? Det jeg prøver å lage nå som er veldig likt ditt vil ikke bygge så veldig mye ut som ditt. Hadde du AC på din Sollux 24?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet ett par timer i garasjen med konsollen. Jeg har somsagt bygd denne om og jeg planla at jeg skulle ha en bue der rattet er festet inni.

 

Jeg skjærte spor bak plata, for at den skal kunne bøyes.

p1030463.jpg

 

p1030464.jpg

 

p1030465.jpg

 

p1030466.jpg

 

p1030468.jpg

 

p1030469.jpg

 

Jeg tok mange bilder, da buen ikke synes så godt på bildene.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Som dere sikkert har lagt merke til, så er ikke rattet montert helt på midten av konsollen. Det er montert litt på siden, men rett på førersetet.

Her er den gamle toppplata lagt på toppen.

 

p1030476.jpg

 

Her er festeplata til styresnekka frest ned i konsollen.

 

p1030479.jpg

 

p1030481.jpg

 

p1030483.jpg

 

p1030486.jpg

 

Jeg synes at resultatet ble ganske bra. Nå spørs det bare om jeg klarer å lage en lik i teak-finer :thumbsup:

 

Mvh

Kaptein Fredrik.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Du kan jo lime på finér f.eks.Konsollen ble bra den, kanskje litt slakk instrumentpanel eller skal du lage konsoll for instrumenter også?

 

Jeg har kjøpt en stor plate med 12mm teakfiner. Jeg skal bygge i den, men takk for tipset :flag_bp: Instrumentene skal bygges i en egen konsoll/"boks" som på bildene over. Denne boksen skal jeg ikke lage før jeg er ferdig med teakkonsollen, da disse skal støpes i glassfiber og lakkes hvite.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann igjen folkens. Nå er det gått lang tid siden sist, men jeg har jobbet mye nå i helgen(nærmere 16 timer i går og i dag).

 

Først testet jeg styrekonsollen i båten:

p1030601.jpg

 

p1030607.jpg

 

p1030610.jpg

 

Jeg synes at plata var ganske så fin:

 

p1030752.jpg

 

Kapping av alle biter(det som tok mest tid). Med litt magi så ble alle helt perfekte.

 

p1030754.jpg

 

p1030756.jpg

 

p1030755.jpg

 

p1030757.jpg

 

p1030760.jpg

 

Teakfinerplata er så utrolig hard og stiv, så jeg måtte skjære dypt og med lite mellomrom.

 

p1030761.jpg

 

p1030762.jpg

 

Når jeg fester platene så limes de og jeg skrur på 2x2 cm klosser bak, så det ikke blir en eneste synlig skrue. På buen foran så blir dette litt knotete så jeg måtte laminere sammen tynne biter som skal festes bak. Siden den buede plata får svakheter pga sporene, så skal jeg støpe bak med glassfiber og polyester.

 

p1030763.jpg

 

p1030766.jpg

 

p1030767.jpg

 

 

Det tror jeg var alt som har skjedd i denne helga.

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...