Jump to content

Prosjekt: "Helios" Sollux 24 uten AC


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg har jobbet i garasjen i kveld med lanternemasta. Den ble pusset der det trengtes og grunnet.

 

p1020591.jpg

 

Jaggu satt skruene fast. Og i tillegg hadde forrige eiere ikke brukt riktige skrutrekkere(det har jeg sett ganske mange andre steder på båten)

p1020590.jpg

 

Fargen var ikke noe å si på ihvertfall. Rosa :wink:

 

p1020593.jpg

 

p1020594.jpg

 

p1020597.jpg

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Heia, Kaptein Fredrik!

Dette blir knakende kjekt. Og så lager du en interessant tråd med masse gode bilder!

Vi er mange her inne som setter stor pris på slike oppussing/restaureringstråder,

leser alltid dem først, vettu!

Lykke til videre med oppussinga og hold oss oppdatert, pls!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det har ikke skjedd så mye i det siste nå, men jeg ble nå i kveld ferdig med presenningteltet. I går pusset jeg ned alle sig og pensel merker på lanterne masta. Jeg skal slipe ned masta og spraylakke den med samme lakk bare på sprayboks. På Maritim så selger de carlingswitch på tilbud. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe alle bryterene der nå, eller om jeg skal kjøpe superswitch som bestmarin selger. Superswitch er billigere, men er det noen forskjell? Jeg skal snart begynne med styrekonsollen, kom gjerne med tips til hvordan den bør være :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

har du fått gjort noen i helgen, hittil :confused:

 

Det har desverre blitt mindre jobbing enn jeg håpet på, men jeg har ihvertfall lakket lanternemasta, så den er uten penselmerker nå. Jeg fikk litt "appelsinhud" på den ene flata, men der har jeg eksperimentert litt med våtsliping, rubbing og polering. :thumbsup:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har fått gjort bittelitt i båten i helgen og noen dager i forrige uke. Lanternemasta har jeg jobbet med, og den ble lakkert med samme lakken, bare i spray. Resultatet ble ganske bra til å være lakk som er litt mer "heavy" enn andre hobbyfärg osv.

 

Jeg hadde ikke sprayet på nok lakk på en flate på masta, så jeg fikk "appelsinhud". Dette fikset jeg ved å våtslipe med 1000 papir, rubbe og polere opp. Den ble ikke så blank som den er når den er nylakkert, men det er ihvertfall ikke appelsinhud :thumbsup:

 

Jeg kjøpte meg en Hella ankerlanterne som var til båter opptil 7 meter(jeg sa at båten var 7,3m og dama i kassa sa at den passer)

 

p1020721.jpg

 

Så gjenget jeg opp de gamle hullene og boltet heller hornet fast :smash: Det samme for "boomerangen" som festet lanterna ned i

 

p1020724.jpg

 

p1020726.jpg

 

p1020727.jpg

 

 

Mitt Apline basselement var sprengt da jeg prøvde det i kassa :headbang: , men jeg hadde en 10 tommer. Jeg tok å skjærte ut plata den satt i og skrudde den i min kasse. Volumet var helt perfekt for det elementet.

 

p1020822.jpg

 

Den ser litt rar ut, men så lenge lyden er god så funker det bra for meg :flag_bp: Mulig jeg finner på noe artig ved å hjemme det i en benk eller noe sånt

 

p1020824.jpg

 

 

Det var alt for denne oppdatering

 

Mvh Kaptein Fredrik :flag_bp:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur nede i båten både i dag og i går og ordnet litt mer på det elektriske.

 

Alle kablene fra lanterner og belysning i kabin.

 

p1020841.jpg

 

p1020842.jpg

 

p1020846.jpg

 

Lanterna som ble ferdig i går

 

p1020850.jpg

 

p1020851.jpg

 

Kablene i taket ble limt opp med smeltelim.

 

p1020877.jpg

 

Jeg har jobbet litt med takplatene. Limet som skaien har blitt limt med, har løsnet og skaien har bare hengt løst. Burde jeg lime de opp igjen eller er det greit at det er luft imellom den?

 

p1020878.jpg

 

p1020879.jpg

 

:flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

"Stoffet" er ikke helt skai, men nesten som noe gummi/plast. En annen båt i havna vår så ble det limet brukt både på skai og på nesten likt "stoff". Ikke noe bobler eller noe annet. Men jeg har limt kantene på den ene, så jeg kan se om det har skjedd noe.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Du burde droppe det kontaktlimet, det er derfor de henger ned.

Har skjedd samme på mine takplater etter bruk av kontaktlim.

skummet går i oppløsning og det blir dårlig vedheft.

 

Bruk heller gulvlim eller våtromslim på boks fra casco el.

Her har du også mulighet til å justere på skaien etter den er festet.

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...