Jump to content

Har noen prøvd QMI produkter ?


biggen

Recommended Posts

jeg kan bare bekrefte dine erfaringer :yesnod: Ifjor behandlet jeg min Yanmar YSM 12G fra 1981 og min Volvo V40 19 Tdi som har gått 325.000km og dessuten mine 2 aggregater på hytta (Honda) Alt bare tusler å går upåklagelig.

Merker mykere gange,litt mindre drivstoff forbruk og ikke minst minimalt oljeforbuk, sistnevnte gjelder spesiellt min Volvo.

Link to post
Share on other sites

jeg skrev lengre tilbake i tråden om den gamle carawellen jeg brukte det på som virket utrolig bra -Nå kjørte jeg rens og olje på nyere carawelle TDI - der ble jeg nesten skuffet for den gikk ikke bedre men dæven og pent motoren gikk etterpåhørtes ut som ny igjen.........

 

 

nå har faenskapet gått 400.000 med chip siste 3-4 åra - still alive

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg brukte også Royal Purple olje på min KAD 43, og hadde veldig godt inntrykk av den. Jeg regner likevel med at jeg bør bruke Volvo olje på D4'en så lenge jeg er innenfor reklamasjonstiden ellers så regner jeg med at det i en eventuell reklamasjonssak kan bli et poeng at jeg ikke har brukt det. Et av spørsmålene mine er om det kan bli et moment dersom jeg foretar QMI behandlingen.

Link to post
Share on other sites

Polarn: prisen på RP kjenner jeg ikke, men mener å huske at et sett Qmi koster ca 500 og det inneholder innvedig motorvask,dieseltilsetning og oljetilsetning. En liter av hver om jeg ikke husker helt feil. Og når det gjelder innvendig motorvask og oljetilsetning skal det bare være 20% tilsetning i olja.

Link to post
Share on other sites

Ja, har handlet dette settet av Birchwood flere ganger. Har ikke merket noen forskjell på motoren i båten, men på hiacen jeg har merket jeg en mykere gange på motoren etter behandling faktisk. Merket forskjell på eksosen på motoren i båten med dieseltilsetning også, så noe må det jo være godt for

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fra min snart tomme 25 liters kanne med RP 10W-40 olje fylt 4,4 liter på min Honda BF90 V-TEC, men på en etikett på motoren står det at man skal bruke 10W-30.

Hva kan nå det ha å si i praksis tro ? :sweat:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fra min snart tomme 25 liters kanne med RP 10W-40 olje fylt 4,4 liter på min Honda BF90 V-TEC, men på en etikett på motoren står det at man skal bruke 10W-30.

Hva kan nå det ha å si i praksis tro ? :sweat:

Absolut ingenting.. Er godt innenfor uansett.

 

Klippet fra nett:::::

Viskositet.

Oljens viskositet - Tykk eller tynn?

 

 

Hva er viskositet ?

 

Viskositet er oljen sin evne til å flyte. Ett lavere tall forteller at oljen er tynnere og flyter lettere. Standarden dette oppgis i er normalt sett SAE J300.

 

Så hva betyr 10w30? Det første tallet referer til viskositeten ved lav temperatur, mens det siste tallet referer til viskositeten ved normal temperatur (100 grader C). Bokstaven "w" betyr bare at oljen også er testet ved lav temperatur.

 

Om det kun oppgis ett tall og ingen "w", er det viskositeten ved 100 grader C det refereres til. Disse refereres ofte til som "monograde" oljer, mens oljer med to tall ofte kalles "multi grade" oljer.

 

OBS! Tallene refererer ikke direkte til viskositet. Mange tror at en 10w30 olje er tynnere ved lav temperatur enn ved 100 grader, siden tallet 10 er lavere enn 30. Dette er ikke tilfelle, det betyr bare att oljen oppfyler kravene til å få merkingen 10 ved lav temperatur. Alle oljer blir tykkere ved lavere temperatur.

 

Viskositets indeks

 

Viskositets indeksen (VI) forteller hvor mye oljens viskositet endrer seg, når temperaturen endrer seg. All olje blir nemlig seigere når temperaturen faller, og selvsagt også tynnere jo varmere den blir. Jo høyere viskositets indeksen er, dess mer stabil er oljens egenskaper ved temperatur endring.

 

Riktig viskositet

 

Motorer og girkasser er forskjellig konstruert, og dermed trenger de også forskjellig oljer. I utgangspunktet kan man tenke seg at en skikkelig tynn olje kan gi veldig lav friskjon, og lavt forbruk. Problemet er, at om den er for tynn for motoren, kan resultatet bli motorhaveri. Derfor er det viktig å velge riktig olje, til riktig bil og bruk.

 

Oljens alder

 

Oljens alder har også en betydyning for oljens viskositet. Dårlige oljer, og spesielt oljer med stort sprang i brukbart temperaturområde feks. 5w50 oljer endrer egenskaper raskere. Resultat kan være att oljen blir alt for tynn ved høye temperaturer. Alt for tynn olje = motorhaveri

 

Generelt sett endrer egenskapene til syntetiske oljer seg mindre over tid, enn egenskapene til mineraloljer.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Vasket begge motorene nå i sommer med QMI Innvendig motorvask, byttet olje og tilsatte QMI. Motorene gikk umiddelbart roligere, og noen små vibrasjoner jeg hadde tidligere forsvant faktisk.

 

Turtallet økte med 100 på Stb motor,mens jeg ikke kunne observere noen endring på Bab. Topphastighet økte med 1,3 kn (GPS målt)

 

Nå skal det sies at hastighetsmålingen ikke var særlig videnskapelig. Vindrettningen og styrken var omlag det samme under begge målingene, men strømmretnin tok jeg ikke hensyn til. Nå målte jeg der indre Oslofjord er på det bredeste, slik at strømmretningen kanskje ikke slår mye ut?

 

Ei uke senere på vei hjem fra H-øya var topphastigheten faktisk tilbake til der jeg startet. Da gikk jeg i motsjø i en frisk N-bris. Strømretning la jeg heller ikke merke til her.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM, har du merket noe mindre røyk ved kaldstart etter tilsats av QMI ? Jeg vet jo ikke om du har røykproblemer lengre, men jeg husker å ha sett et bilde i Båtmagasinet hvor du i hvert fall hadde det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nei, kan ikke se å ha merket noe forskjell der. Nå ryker mine motorer minimalt ved kaldstart på sommeren. Bildet i BM var tatt sent på sessongen mener jeg å huske og i kallt vær. Nå har jeg i ettertid også justert "tenninga" på dieselpumpa slik at den nå ryker mindre enn før også i kallt vær.

 

Motorene legger imidlertid fortsatt igjen uforbrent diesel og sot på akterspeilet etter å ha gått lengre strekk i marsfart (18kn.) Dette er vel noe mange sliter med, og er vanskelig å bli kvitt uten å justere pumpa?

 

Jeg har faktisk ikke sjekket spesiellt om det er noen forskjell etter QMI. Det skal jeg gjøre. Takk for tipset.

 

Tilføyd: Røyk ved oppstart er vel relatert til dieselsystemet alene vil jeg tro. Jeg har kun tilsatt QMI i olja så langt, og da vil en vel ikke kunne observere endringer i røykutvikling?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda, det stemmer vel det. Røyk ved oppstart har med uforbrent diesel å gjøre. Jeg bare lurte på om kanskje alt ble litt tettere etter QMI behandling og at det derav ble bedre forbrenning.

Tok selv litt knekken på oppstart-røyken med Statoil forbrenningsforbedrer og Hammerdown, men den soten som du også har ved marsjfart blir jeg heller ikke kvitt.

Alternativet for meg er å bygge om dieselpumpa så den bare gir diesel på 4 av 6 sylindre ved tomgang og så plagsom er det ikke lengre(etter tilsetning).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da, kan jeg også fortelle at dette virket.

bilen er nå kjørt 170.000km og oljeforbruket er veldig lite, bilen har vært på langtur til tyskland ellers småkjøring.

å det virker som at oljeforbruket avtar hele tiden.

på siste langtur ca 1200km var forbruket ca 0,5 liter

før behandling hadde jeg på langtur et forbruk på 1 liter på 600km.

 

Vel det funka fint på bilen min.

den har nå passert 190.000 km og bruker nesten ikke olje.jeg kjører flere 1000km mellom hver gang jeg sjekker olja nå.

Så fakta sier sitt. Bilen, Caravelle med VR6 maskin.

:smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei, JensKH! Kan jeg spørre hvilken type QMI du benyttet på drevet??

Her er hva jeg brukte på drevet og som gjorde underverker:

------------------------------------------------------

1 x QMI Gir&kardang behandling med PTFE 90 wt. 236ml (Q 0444)

3 x Max Gir 75W90: 1 liter (Max Gir 75W9)

------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Maskinen startet litt raskere og hadde mindre oppstartsrøyk

Interessant Polarn. Jeg høstet de samme erfaringer etter jeg begynte med Hammerdown for noen år siden. Jeg har imidlertid QMI dieseltilsetting stående og vil prøve det ved anledning.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Fant endelig den rette tråden :rolleyes:

 

Nytt diskusjonsemne? X-1R er en serie med høykvalitets-smøreprodukter som er sertifisert av NASA.

 

http://www.riverton.no/

 

http://www.x1r.com/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...