Bøljan Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 jeg kan bare bekrefte dine erfaringer Ifjor behandlet jeg min Yanmar YSM 12G fra 1981 og min Volvo V40 19 Tdi som har gått 325.000km og dessuten mine 2 aggregater på hytta (Honda) Alt bare tusler å går upåklagelig. Merker mykere gange,litt mindre drivstoff forbruk og ikke minst minimalt oljeforbuk, sistnevnte gjelder spesiellt min Volvo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 jeg skrev lengre tilbake i tråden om den gamle carawellen jeg brukte det på som virket utrolig bra -Nå kjørte jeg rens og olje på nyere carawelle TDI - der ble jeg nesten skuffet for den gikk ikke bedre men dæven og pent motoren gikk etterpåhørtes ut som ny igjen......... nå har faenskapet gått 400.000 med chip siste 3-4 åra - still alive Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 QMI og Royal Purple virker som berre det! Også på ein SABB! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Ja, jeg brukte også Royal Purple olje på min KAD 43, og hadde veldig godt inntrykk av den. Jeg regner likevel med at jeg bør bruke Volvo olje på D4'en så lenge jeg er innenfor reklamasjonstiden ellers så regner jeg med at det i en eventuell reklamasjonssak kan bli et poeng at jeg ikke har brukt det. Et av spørsmålene mine er om det kan bli et moment dersom jeg foretar QMI behandlingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Nå har vi da Volvo godkjenning på olja da så det skal jo ikke være et problem Se helt nederst på siden Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Hei Birchwood, takk for svar. Kanskje du har tid til å ta en titt på de øvrige spørsmål i innlegget mitt over? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Du trenger ikke innvendig motorvask etter min mening. Du kan trygt behandle både motor og drev. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Hva koster 10 liter RP for gamel turbo diesel? Fant ikke helt dette i prislista Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 2 X 5 liter 15/40 olje =1186,- inkl 15% rabatt til medlemmer Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Polarn: prisen på RP kjenner jeg ikke, men mener å huske at et sett Qmi koster ca 500 og det inneholder innvedig motorvask,dieseltilsetning og oljetilsetning. En liter av hver om jeg ikke husker helt feil. Og når det gjelder innvendig motorvask og oljetilsetning skal det bare være 20% tilsetning i olja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Ja, har handlet dette settet av Birchwood flere ganger. Har ikke merket noen forskjell på motoren i båten, men på hiacen jeg har merket jeg en mykere gange på motoren etter behandling faktisk. Merket forskjell på eksosen på motoren i båten med dieseltilsetning også, så noe må det jo være godt for Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 19.August.2010 Del på Facebook Svart 19.August.2010 Nå har jeg fra min snart tomme 25 liters kanne med RP 10W-40 olje fylt 4,4 liter på min Honda BF90 V-TEC, men på en etikett på motoren står det at man skal bruke 10W-30. Hva kan nå det ha å si i praksis tro ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
bm 850 Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Jeg behandlet for tre år siden en KAD 43 motor med motorvask og QMI. Jeg behandlet også drevet. Hei, JensKH! Kan jeg spørre hvilken type QMI du benyttet på drevet?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Nå har jeg fra min snart tomme 25 liters kanne med RP 10W-40 olje fylt 4,4 liter på min Honda BF90 V-TEC, men på en etikett på motoren står det at man skal bruke 10W-30. Hva kan nå det ha å si i praksis tro ? Absolut ingenting.. Er godt innenfor uansett. Klippet fra nett::::: Viskositet. Oljens viskositet - Tykk eller tynn? Hva er viskositet ? Viskositet er oljen sin evne til å flyte. Ett lavere tall forteller at oljen er tynnere og flyter lettere. Standarden dette oppgis i er normalt sett SAE J300. Så hva betyr 10w30? Det første tallet referer til viskositeten ved lav temperatur, mens det siste tallet referer til viskositeten ved normal temperatur (100 grader C). Bokstaven "w" betyr bare at oljen også er testet ved lav temperatur. Om det kun oppgis ett tall og ingen "w", er det viskositeten ved 100 grader C det refereres til. Disse refereres ofte til som "monograde" oljer, mens oljer med to tall ofte kalles "multi grade" oljer. OBS! Tallene refererer ikke direkte til viskositet. Mange tror at en 10w30 olje er tynnere ved lav temperatur enn ved 100 grader, siden tallet 10 er lavere enn 30. Dette er ikke tilfelle, det betyr bare att oljen oppfyler kravene til å få merkingen 10 ved lav temperatur. Alle oljer blir tykkere ved lavere temperatur. Viskositets indeks Viskositets indeksen (VI) forteller hvor mye oljens viskositet endrer seg, når temperaturen endrer seg. All olje blir nemlig seigere når temperaturen faller, og selvsagt også tynnere jo varmere den blir. Jo høyere viskositets indeksen er, dess mer stabil er oljens egenskaper ved temperatur endring. Riktig viskositet Motorer og girkasser er forskjellig konstruert, og dermed trenger de også forskjellig oljer. I utgangspunktet kan man tenke seg at en skikkelig tynn olje kan gi veldig lav friskjon, og lavt forbruk. Problemet er, at om den er for tynn for motoren, kan resultatet bli motorhaveri. Derfor er det viktig å velge riktig olje, til riktig bil og bruk. Oljens alder Oljens alder har også en betydyning for oljens viskositet. Dårlige oljer, og spesielt oljer med stort sprang i brukbart temperaturområde feks. 5w50 oljer endrer egenskaper raskere. Resultat kan være att oljen blir alt for tynn ved høye temperaturer. Alt for tynn olje = motorhaveri Generelt sett endrer egenskapene til syntetiske oljer seg mindre over tid, enn egenskapene til mineraloljer. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Vasket begge motorene nå i sommer med QMI Innvendig motorvask, byttet olje og tilsatte QMI. Motorene gikk umiddelbart roligere, og noen små vibrasjoner jeg hadde tidligere forsvant faktisk. Turtallet økte med 100 på Stb motor,mens jeg ikke kunne observere noen endring på Bab. Topphastighet økte med 1,3 kn (GPS målt) Nå skal det sies at hastighetsmålingen ikke var særlig videnskapelig. Vindrettningen og styrken var omlag det samme under begge målingene, men strømmretnin tok jeg ikke hensyn til. Nå målte jeg der indre Oslofjord er på det bredeste, slik at strømmretningen kanskje ikke slår mye ut? Ei uke senere på vei hjem fra H-øya var topphastigheten faktisk tilbake til der jeg startet. Da gikk jeg i motsjø i en frisk N-bris. Strømretning la jeg heller ikke merke til her. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 REM, har du merket noe mindre røyk ved kaldstart etter tilsats av QMI ? Jeg vet jo ikke om du har røykproblemer lengre, men jeg husker å ha sett et bilde i Båtmagasinet hvor du i hvert fall hadde det. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Nei, kan ikke se å ha merket noe forskjell der. Nå ryker mine motorer minimalt ved kaldstart på sommeren. Bildet i BM var tatt sent på sessongen mener jeg å huske og i kallt vær. Nå har jeg i ettertid også justert "tenninga" på dieselpumpa slik at den nå ryker mindre enn før også i kallt vær. Motorene legger imidlertid fortsatt igjen uforbrent diesel og sot på akterspeilet etter å ha gått lengre strekk i marsfart (18kn.) Dette er vel noe mange sliter med, og er vanskelig å bli kvitt uten å justere pumpa? Jeg har faktisk ikke sjekket spesiellt om det er noen forskjell etter QMI. Det skal jeg gjøre. Takk for tipset. Tilføyd: Røyk ved oppstart er vel relatert til dieselsystemet alene vil jeg tro. Jeg har kun tilsatt QMI i olja så langt, og da vil en vel ikke kunne observere endringer i røykutvikling? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Joda, det stemmer vel det. Røyk ved oppstart har med uforbrent diesel å gjøre. Jeg bare lurte på om kanskje alt ble litt tettere etter QMI behandling og at det derav ble bedre forbrenning. Tok selv litt knekken på oppstart-røyken med Statoil forbrenningsforbedrer og Hammerdown, men den soten som du også har ved marsjfart blir jeg heller ikke kvitt. Alternativet for meg er å bygge om dieselpumpa så den bare gir diesel på 4 av 6 sylindre ved tomgang og så plagsom er det ikke lengre(etter tilsetning). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Det var også noe jeg merket med dieseltilsetingen fra QMI at soten bak ble mindre av. Maskinen startet litt raskere og hadde mindre oppstartsrøyk Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Da, kan jeg også fortelle at dette virket. bilen er nå kjørt 170.000km og oljeforbruket er veldig lite, bilen har vært på langtur til tyskland ellers småkjøring. å det virker som at oljeforbruket avtar hele tiden. på siste langtur ca 1200km var forbruket ca 0,5 liter før behandling hadde jeg på langtur et forbruk på 1 liter på 600km. Vel det funka fint på bilen min. den har nå passert 190.000 km og bruker nesten ikke olje.jeg kjører flere 1000km mellom hver gang jeg sjekker olja nå. Så fakta sier sitt. Bilen, Caravelle med VR6 maskin. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
JensKH Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Hei, JensKH! Kan jeg spørre hvilken type QMI du benyttet på drevet?? Her er hva jeg brukte på drevet og som gjorde underverker: ------------------------------------------------------ 1 x QMI Gir&kardang behandling med PTFE 90 wt. 236ml (Q 0444) 3 x Max Gir 75W90: 1 liter (Max Gir 75W9) ------------------------------------------------------ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 20.August.2010 Del på Facebook Svart 20.August.2010 Maskinen startet litt raskere og hadde mindre oppstartsrøyk Interessant Polarn. Jeg høstet de samme erfaringer etter jeg begynte med Hammerdown for noen år siden. Jeg har imidlertid QMI dieseltilsetting stående og vil prøve det ved anledning. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 (redigert) Fant endelig den rette tråden Nytt diskusjonsemne? X-1R er en serie med høykvalitets-smøreprodukter som er sertifisert av NASA. http://www.riverton.no/ http://www.x1r.com/ Redigert 10.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 10.April.2011 Del på Facebook Svart 10.April.2011 Har brukt X1-R før i tida. Fint middel som er ikke smøremiddel. Den bygger molekyl opp i ujevner på metall og gjør mindre motstand. Har mer tro på slik middel en smøremidler som skal forbedre olje. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
ray Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Løfter denne igjen, jeg har 2 stk ZF IRM 220 gir (hydr) ønsker flushe/innvendig vaske disse. Gira bruker ren 30 mineralsk motorolje. Har QMI noe produkter der? Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.