Jump to content

Har noen prøvd QMI produkter ?


biggen

Recommended Posts

Hei!

kom over en side på nettet som heter qmi.no, de selger noen produkter som virker helt fantastiske... det er en erfaringsdatabase der, men er alltid kritisk til slike hos selgere...(kan være kjøpt og betalt)

disse produktene selges hos thorshov bilrekvisita bl.annet.

innvendig motorrens og teflonbehandling, rensing av drivstoffsystem.. :confused:

 

tør ikke bruke dette på motoren før jeg har hør noe fra pålitlige kilder!

 

hilsen biggen

Link to post
Share on other sites

Tja sier nå jeg igjen til all slikt. Jeg er nok grunnleggende skeptisk til slike ting, i allefall til de som sier at deres produkt ikke er et tilsetningsstoff, additiv eller hva de nå velger å kalle det. Slik som jeg ser det så er alt man tilsetter i oljen eller dieselen for den saks skyld en tilsetning (norsk) eller additiv (engelsk), når noen hevder at dette ikke gjelder deres produkt, da blir æ skeptisk ja :wink:

 

Siden jeg jobber som mekanisk vedlikehodsansvarlig for en av verdens største ammoniakk og Urea fabrikker, så har jeg tilstadig folk innom kontoret som har et eller annet de skal selge og som selvsagt er mye bedre enn det som han som var innom i går skulle selge.. :yesnod: Nå tar jeg en kjapp diskusjon :discuss: med dem, så er det på hue og ræva ut av kontoret. Siden vi ikke har noen problemer emd det mekaniske utstyret så ser jeg ingen grunn til at vi skal gamble med nye ting som dukker opp, har vi problemer så er det klart vi vurdere alt som kan tilbys på markedet... Foreløpig så har vi ikke kjøpt noe fra disse nisje produsentene.

 

Hvordan det er med dette produktet vet jeg ikke, men det var i allefall et firma som demonstrerte noe lignede som dette på Herøya (Hydro) for noen år siden, eller en del år siden er vel blitt nå. Det skulle ha samme virking som dette produktet, nærmest gjøre motoren friksjonsfri og at de så godt som gikk av seg selv... Demonstarshjonen ble gjort med aksel og et glidelanger og folk fikk se og prøve, det ble nærmest halleluja stemning og salget gikk rett tilværs, men hvordan det gikk for de som brukte dette produktetet kjenner jeg ikke til.... Men etter en stund døde det helt ut... og siden har jeg ikke hørt om dette før linken dukket opp her i dag.

 

Hvis disse produktene er så fantastiske, og forlenger levetiden på motoren osv. Hvorfor foretar ikke motorprodusentene denne behandlingen selv før de sender produktene ut på markedet er spørsmålet jeg stiller meg. De bruker millioner av dollar på utvikling av nye motorer, så noen skarve hundrelapper for gi motoren et "evig liv" er jo ingenting.. Når jeg har svaret på det spørsmålet, ja blir jeg mindre skeptisk :wink:

 

Jeg er i allefall skeptisk, med eller uten grunn???. Er sikkert ikke skadelig...

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet som vertøymaker på starten av 80-tallet. Fremstilte støpeverktøy for termoplast.

 

En selger klarte faktisk å lure en liten flaske med "lurium", noe Slick50- lignende på sjefen. Dette skulle vi prøve på utstøterpakken i et verktøy, før vi eventuelt skulle ta sjansen på å prøve det i noen motor slik det var tiltenkt. Utstøterne smøres normalt med varmebestandig fett, og luriumet hadde også en langt tykkere konsistens enn vanlig motorolje.

 

Utstøterpakken skjærte seg etter 2(!) framtrekk, og resten av luriumet gikk i utslagsvasken. Etter sjefens påfølgende telefonsamtale så jeg aldri den selgeren igjen...

Link to post
Share on other sites

QMI

Har en BMW som har fått tegn til gjennomslag (slitte eller koksede stempelringer), med resultat trykk i ventildeksel og for mye oljedamp til forbrenningsluften. Da ryker motoren.

Dette ville jeg endre på og prøvde QMI. har erstattet noe av oljen med QMI og kjørt med dette i hele sesongen. Resultatet er noe mer lettstartet, Ryker kun i oppstarten, gjamnere gange rett etter start. men gjennomslag er det fremdelles. Så vi kan si at det ble noe bedre, men ikke no mirakel. Skade gjør det ikke. Ville kansje prøvd invendig motorvask først. Neste vinter går motoren ut og skal i tusen biter, før den går inn i båten igjen som ny og uten trolldom.

 

Enjoy

Link to post
Share on other sites

En selger klarte faktisk å lure en liten flaske med "lurium", noe Slick50- lignende på sjefen. Dette skulle vi prøve på utstøterpakken i et verktøy, før vi eventuelt skulle ta sjansen på å prøve det i noen motor slik det var tiltenkt. Utstøterne smøres normalt med varmebestandig fett, og luriumet hadde også en langt tykkere konsistens enn vanlig motorolje.

Hvis luriumet hadde høyere viskositet enn smøreolje, var det ikke Slick50. Det stoffet består for det meste av teflon og er ganske tyntflytende. Det ble forøvrig erstattet av Slider 2000, som var bedre. Jeg forhandlet Slider 2000 en kort periode, men sluttet, bl.a. fordi jeg var redd de glatte sylinderveggene ville oppføre seg som lakkerte foringer - og vi vet hva DET fører til.
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Trekker opp igjen denne. Det har jo gått noe tid siden sist så kanskje flere har erfaringer.

 

Jeg er også skeptisk til slike saker men om en leser brukererfaringene og tester på QMI.NO og tror på 1/3 av det så er det jo likevel ganske imponerende.

 

Jeg vet konkret om et tilfelle der en stor fraktebåt med QMI-behandlet motor mistet smøreoljetrykket i pålandsvind. De satte kursen fra land og gikk en halvtimes tid før et lager brant. De berget båten og fikk en relative liten kostnad på motoren der alternativet hadde vært forlis.

 

Veldig fristende å prøve.......

Link to post
Share on other sites

Hei SveinHa.. Har prøvd dette nå på flere motorer selv. (Er jo forhandler da) Eg er selv meget imponert.

Min Honda Civic 1,5 gl 1985 mod gjekk ned nesten 0,3 på mila. fra ca literen til nå 0,71. Etter boka skal denne motoren bruke 0,75 på bykjøring. Vi kjører kun 4 km til butikk / jobb og med choke stor del av veien.

 

Lurte også QMI på motoren i mercen til mine foreldre som skulle til croatia på ferie. 1999 mod og dei brukte i gjenomsnitt 0,74 på heile turen. 1,8 liters motor i 180 kmt skulle en tru brukte meir.

 

Lurium , neppe.

Link to post
Share on other sites

Skulle fungere utmerket likesom i aut gir og vanlige girkasser. Hyd gir er der også behandling for. Vi har full garanti om noe skulle gå galt. (Dekker deler og rep og arb)Ikke en eneste reklamasjon såvidt meg bekjent.

 

Har selv fylt girbehandling på mitt Bravo three drev og på motor. Til og med vert så tøff at eg ikke bruker Quicksilver sin olje på drevet.

RoyalPurple olje på både motor og drev.

Vil mene at koblingen i drevet vil gå "mykere" og iogmed QMI produktet blir brukt i aut kasser ser eg ikke problem med sluring i konkoblingen som du kanskje tenker på.

Link to post
Share on other sites

Hei folks,

 

Er forhandler her i Bergen og har hatt mye gode tilbakemeldinger, spesielt med aut i gamle mercer.

 

Et tilfelle med en Audi 80 2.8 V6 var at etter behandlig steg tomgang med 180 o/min etter behandling(tomgangs justering koblet fra).

 

På min Audi 80 fikk jeg også økt tomgang med ca 200 o/min, der er det ikke aut justering så måtte jusse den ned. Forbruk har jeg ikke målt.

 

På min Audi A8 har jeg tatt på tiptronicen også, den er blitt merkbart mykere og reagerer kjappere.

 

Størst forskjell hadde jeg på mine to AQAD 30 maskiner, tok motorvask(herregud for en guggemeie som kom ut etterpå) og fylte på med Royal Purple og motorbehandling. HER er det forskjell.. Hører at starter drar de mye lettere rundt, klakking og vibrasjoner ved oppstart når de er kald er borte og de går mye jevnere. Forskjeller på forbruk har jeg ikke målt her. Det var ikke noe røyk av disse før så der ser jeg ingen forskjell.

 

Har også kjørt på med Royal Purple full syntetisk gear olje og Qmi på begge drevene(DP). Merker en mykere innkobling fremover, men akterover er det et "lite" dunk, men det er vel fordi drevet spretter litt før låsemekanismen stopper det. Men har veldig god samvittighet når jeg vet at drevene har det bra, det er jo en dyr ting og smøring er alfa å mega.

 

Er også flere i VwAudi klubben som har testet dette på gamle maskiner som har ventil tikking med gode resultater. Går det ikke vekk med motorbehandling så forsvinner det i de fleste tilfeller med både Qmi og Royal Purple. Men er den mekaniske slitasjen for stor må det selvsagt byttes innmat.

Link to post
Share on other sites

Det er bevist at oljetilsetninger som inneholder PTFE (Teflon) har ingen effekt på tidlig slitasje av motor. Faktisk er det påvist at Teflon i forbrenningsmotor klotter til oljefilter og tetter små passasjer for olje med øket motorslitasje som resultat.

 

En undersøkelse ved Universitetet i Utha på en 6 sylindret Chevy motor gav riktignok reduksjon av friksjon i motor behandlet med PTFE med 13% og inntil 8% økning av hestekrefter. Desverre for tilhengere av mirakelolje så konkluderte testen også med at: "There was a pressure drop across the oil filter resulting from possible clogging of small passageways." Oil analysis showed that iron contamination doubled after the treatment, indicating that engine wear increased.

 

QMI er ett av kanskje 50 duplikatprodukter fra samme produsent av Slick 50. Quacker State tilsetter disse mirakelproduktene stoffet som de kaller PTFE. De kan bare ikke skrive Teflon som er et registrert varemerke. DuPont som oppfant Teflon har offisielt uttalt "Teflon is not useful as an ingredient in oil additives or oils used for internal combustion engines"

 

NASA Lewis Research Center, har testet effekten av Teflon som oljeadditiv. De konkluderer rapporten med ingen fordeler, men finner meget negative effekter av Teflon "In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect. The solids in the oil tend to accumulate at inlets and act as a dam, which simply blocks the oil from entering. Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant".

 

QMI har jeg selv forsøkt for ti år siden på en Toyota med høyt oljeforbruk. Det hjalp ingen ting. Brukte også først ett QMI vaskemiddel som kun inneholdt vanlige tensider som i alle andre vaskemidler. QMI var selvfølgelig mye dyrere. Dritten som kom ut villle nok komme ut med bruk av vanlig kvalitetsolje også. En god olje holder motoren ren og smører hele veien. Jeg lurer faktisk på hvorfor ingen seriøse produsenter av motorolje ikke tilsetter teflon i alle sine oljer når det beviselig har så fantastisk effekt??

 

Det finnes ikke en motorprodusent i verden som anbefaler bruk av slike oljetilsetninger. Bruk av annen olje enn den som produsenten anbefaler kan dessuten bryte garantien.

 

Jeg vil aldri igjen helle noe slikt i min motor for kortvarig glede av minsket friksjon og minimal effektøkning med aksellerert motorslitasje som faktisk resultat.

Link to post
Share on other sites

Dette er bare et hurtig svar siden eg har litt dårlig tid..

 

Bare så det er sakt har Mazda QMI i sine delelister og blir levert med dette om ønskeligt. Lakkbehandling med PTFE feks.

Ferdig med det.. Skal komme mer tilbake siden.

 

Vil bare legge til at vi har behandlet over 100 000 motorer uten noe form for havari etter behandling

 

Vi har nå fått Det Norske Veritas rapport om QMI og dens fordeler

 

Les litt her

 

Og her

Redigert av Wellcraft (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På spørsmål om oljeadditiver er alltid svaret ikke bruk det!

 

Jeg finner ved enkle søk på internet masse artikler som advarer mot bruk at PTFE i forbrenningsmotor. Det advares generelt om bruk av oljetilsetningsmidler i det hele tatt. Dette er bevist ved seriøse og objektive vitenskapelige studier ved anerkjente forskningsmiljøer.

 

At produsenten og forhandlere selv prøver å manipulere oss om sine produkters fortreffelighet med tilsynelatende henvisninger til avanserte koder på angivelige forskningsrapporter bare forsterker min overbevisning om at dette er lureri.

 

Quacker State ble allerede i 1997 dømt for falsk markedsføring og ulovlige påstånder for bruk av PTFE i oljetilsetning. Kanskje QMI i norge er noe for forbrukerrådet?

 

For ikke å bruke mer tid på dette råder jeg alle som lurer på om dette er smart å bruke til å lese litt på internett. Her er ett enkelt søk på google: Teflon har intet i din motor å gjøre.

Link to post
Share on other sites

For ikke å bruke mer tid på dette råder jeg alle som lurer på om dette er smart å bruke til å lese litt på internett. Her er ett enkelt søk på google: Teflon har intet i din motor å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Har spandert et par timer på å skumlese et tilfeldig utvalg av de treffene Google kom opp med. Litt merkelig at noe sånt som 90% av alle artiklene bestod av 90% identisk tekst..... Det som gjør meg en smule usikker er at det ser ut til at både de som er positive og de som er negative er så religiøst overbevist om sin mening at det ser ikke ut til at der er noe som kan få dem til å endre syn. Litt mer reflekterte meninger hadde nok gavnet saken...............
Link to post
Share on other sites

På spørsmål om oljeadditiver er alltid svaret ikke bruk det!

 

Jeg finner ved enkle søk på internet masse artikler som advarer mot bruk at PTFE i forbrenningsmotor. Det advares generelt om bruk av oljetilsetningsmidler i det hele tatt. Dette er bevist ved seriøse og objektive vitenskapelige studier ved anerkjente forskningsmiljøer.

 

At produsenten og forhandlere selv prøver å manipulere oss om sine produkters fortreffelighet med tilsynelatende henvisninger til avanserte koder på angivelige forskningsrapporter bare forsterker min overbevisning om at dette er lureri.

 

Quacker State ble allerede i 1997 dømt for falsk markedsføring og ulovlige påstånder for bruk av PTFE i oljetilsetning. Kanskje QMI i norge er noe for forbrukerrådet?

 

For ikke å bruke mer tid på dette råder jeg alle som lurer på om dette er smart å bruke til å lese litt på internett. Her er ett enkelt søk på google: Teflon har intet i din motor å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Merker meg at det heile tiden snakkes om et additive.. QMI we ikke et additive men en behandling.. Se forskjellen..

 

Uintresant å prøve å overbevise pesimister for å selge produkter.. ER der noen med et motor problem og QMI kan hjelpe er eg lykkelig.

 

Takk for meg

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest et innlegg fra Motordoktoren om at han under en undersøkelse/test av slike produkter (teflonbaserte) oppdaget at det kunne gi noe som lignet på sylinderpolering og at han derfor ikke turde å anbefale slike produkt.

 

Motordoktoren eller andre kan gjerne korrigere eller komme med utfyllende kommentarer siden jeg kun refererer ut i fra husken og det er kanskje ikke 100% riktig gjengitt.

 

Tillegg:

Når jeg leser igjennom innleggene i denne tråden en gang til så ser jeg jo at Motordoktoren allerede har vært inne og skrevet om dette. Ja, slik går det når man drar noen dager på ferie og ikke holder seg oppdatert på forumet. Mye å gå igjennom etter en uke uten Båtplassen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har eg sjekket opp påstandene oppe i tråden

 

Sitat fra min leverandør:

 

Men mange ganger bruker de argumentasjon som er løgnaktige uten at de vet om det selv.

 

Vi svarer på alle disse påstandene på våre nettsider, men det er ikke alle som vet om det.

 

QMI er et unikt PTFE produkt som fester seg til metallet i løpet av 20-30 minutter. De andre PTFE produktene er mer et oljeprodukt.

 

De forskjellige sitatene som det henvises til er hentet fra et blad som heter Road Rider og forfatteren sier han vil saksøke de som bruker artikkelen, da den ikke er korrekt.

 

Artikkel

 

Siste del som: "QMI vaskemiddel som kun

inneholdt vanlige tensider som i alle andre vaskemidler. QMI var

selvfølgelig mye dyrere. "

 

Dette er en negativ formulering som er laget for å skade.

 

Som kunder for vår Innvendig motorvask har vi meget kjente og erfarne brukere som motbeviser en slik uttalelse.

 

Det ville vært interessant å vite hva en slik persons motiv er for å skrive dette?

 

 

Sitat slutt:

 

Ikke heilt korekt sitert siden eg har klippet vekk en setning ang. forfatterens utalelser.

Redigert av Wellcraft (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QMI er et unikt PTFE produkt som fester seg til metallet i løpet av 20-30 minutter. De andre PTFE produktene er mer et oljeprodukt.

Ja, som tidligere nevt er PTFE=Teflon. DuPont vil saksøke alle som tilsetter og bruker varemerket Teflon i oljetilsetninger. DuPont mener at teflon ikke gjør noe godt på innsiden av din motor. Som nevnt tidlig i denne tråden så vil det være det samme å kalle dette produktet for tilsetning eller behandling da du faktisk bruker Teflon som additiv/tilsetning i "motorbehandlingen".

 

De forskjellige sitatene som det henvises til er hentet fra et blad som heter Road Rider og forfatteren sier han vil saksøke de som bruker artikkelen, da den ikke er korrekt.

Du viser her til en en epost hvor forfatteren skriver at han har opphavsrett på artikkelen og ønsker at det ikke trykkes utdrag fra artikkelen uten sammenheng da det kan virke villedende.

 

Artikkelen som i 1992 ble trykket i MC-magasinet Road Rider og som mange på nettet viser til, er skrevet av en meget anerkjent motorjournalist som nå er seniorredaktør av Motorcykle Consumer News. Artikkelen er ingen forskningsrapport, men har på en glimrende måte oppsumert og presentert forskning som finnes på området. Forfatteren og forlaget har enerett på innholdet og tillater ikke kopiering av teksten pga opphavsrett. Det påpekes at artikkelen er gammel og derfor kan være utdatert. Det er derfor feil å påstå at den ikke er korrekt.

 

Jeg benyttet selv QMI motorvask og motorbehandling i 1997. Motorvasken var utstyrt med innholdsfortegnelse og den inneholdt tensider - punktum. Altså et vanlig vaskemiddel.

 

Jeg hadde den gang dårlig råd og et motorproblem med høyt oljeforbruk og dårlig kompresjon på to sylindre. QMI var dyrt og gav løfter om å løse ett slikt problem. Det hjalp ingen ting, oljeforbruket var like høyt og kompresjonen like dårlig. Og det var skuffende.

 

Jeg leste den gang samme artikkel og husket det nå som tema dukket opp her på dette forum. Ville derfor gi mitt bidrag til "har noen prøvd qmi produkter?" slik at andre ikke kaster bort pengene slik jeg gjorde.

 

Der har du motivet mitt.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan ikke forvente at QMI vil løse alle problemer det er det ingen som har påstått. Du støtter deg selv til 1 test du selv har gjort uten at problemet løste seg.

 

QMI kan ikke "fikse"En motor som trenger overaling.

 

Har personligt testet en del av produktene og kan bare støtte meg ellers til skriftlige tester. Alle med positiv utgang.

 

Vi har og tester fra laboriatorier som viser positiv virkning påde med hensyn til økt komp og mindre slitasje.. Er desse testene bare tull da??

 

Som sagt tidligere så prøver eg ikke overbevise noen som helst at QMI er svaret på deres bønner , og heller ikke for å selge store mengder QMI å bli rik. For det blir eg ikke.

 

QMI = dyrt. nei. synes eg ikke. Har spart inn kostnaden på behandling på 2 biler for lenge siden , faktisk allerede etter et par tusen km. Har kjørt den ene bilen over 8000 siden behandling med et gjennomsnitt nedgang i forbruk på ca 0,3 liter pr mil. altså 240 liter bensin på 1 bil til en kostnad av 2640. (11kr l) Og husk at motoren skal kjøres 50 til 80000 før neste behandling. Oljeskift i følge brukerhandbok.

 

Det du i prinsippet sier er at over 100 000 motor eigere(båt/bil/motorsykkel/snøskuter osv.) er mindre lure siden dei har behandlet sin motor.

 

Husk en ting folkens. Ikke la dette bli en krangel , men en diskusjon som er fornuftig og nyttig for folk flest. :discuss:

Ellers god sommer. Både med og uten QMI :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei folkens!

 

Da har jeg hoppet i Teflonen (uffda, har visst ikke lov å si det, les: Hoppet i PTFEen :lol: ).

 

Kjøpte meg en dunk QMI Motorvask og QMI Motorbehandling fra www.motordeler.com. Vasket begge 41A motorene i går og tilsatte PTFE i dag. Tok meg en prøvetur på rundt 70 minutt og resultatet har allerede vist seg. Begge motorene har så lenge jeg har hatt båten fått hetetokter ved 3200 o/min og rensing av varmevekslere o.l. hjelper ikke. Etter PTFE-behandlingen har jeg kunne gått på 3600 o/min i en halvtime og tempen ligger stabilt på 95 grd.C.

 

Kommer til å behandle VM dieselen i Range Roveren også men det får vente litt da jeg nettopp har skiftet olje...

 

Skal rapportere videre etterhvert som erfaringene kommer, både her og på www.sveinha.com.

Link to post
Share on other sites

Har en litt dårlig erfaring med QMI motorvask,tok dette på en gammel MB lastebil,motoren var desverre så skitten at det løste seg store flak som tettet smørekanalene med havarert veivlager som resultat. Av og til er det kansje best å la dritten henge der den er eller ?

Redigert av kringeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...