Jump to content

Har noen prøvd QMI produkter ?


biggen

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Var på bjorli her, og det var 30 kalde. Ingen av diesel bilene som var på tur startet, slik at de måtte få hjelp til å komme igang og gå en stund på tomgang i ettertid for å få bedre sprut på batteriene:)

 

Det var 3 biler: 1 Touran 1.9 TDI, 2 Avensis D4D

 

Det som var interessant var følgende

 

Touran som hadde gått 150k sotet betraktelig mere enn de Avensisene

Avensis som hadde gått 135k sitet mer enn min Avensis som har gått 210k.

 

Min er motorbehandlet og kjører jevnlig på dieselforbedrer...Det var tydelig forskjell på merkene i snøen. Nå skal det sies at jeg mener ganske bestemt at jeg er den av de som kjører med mest "rolig fot", slik at den i teorien skulle vært mest sotet ned.

 

Vet ikke om det er QMI en, men det var bare en observasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ja, jeg brukte også Royal Purple olje på min KAD 43, og hadde veldig godt inntrykk av den. Jeg regner likevel med at jeg bør bruke Volvo olje på D4'en så lenge jeg er innenfor reklamasjonstiden ellers så regner jeg med at det i en eventuell reklamasjonssak kan bli et poeng at jeg ikke har brukt det. Et av spørsmålene mine er om det kan bli et moment dersom jeg foretar QMI behandlingen.

 

Gressvik Marina bruker utelukkende RP på motorer og drev

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Drar opp en gammel tråd, Vurderer å behandle min Mercruiser D-tronic 250 motor og Bravo 3 drev, men lurte på om det finnes noen som har erfaring med QMI over lengre tid. Jeg leser at mange er positive til denne behandlingen i både biler og båter, og finner egentlig lite negativt om denne behandlingen. Det som bekymrer meg litt er hvordan koblingen i bravodrevet liker mindre friksjon? Når det gjelder motoren har jeg nok et håp om at den blir noe mykere i lyden enn den er i dag. Så flott hvis noen kan si hvordan dette oppfører seg over tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn dette for å ha på båtmotorene til sommeren. Puttet det på bilen, volvo 2.4 liter diesel, for en måneds tid siden. Det var jo en stille og god motor fra før, men hadde begynt med litt diesel lyd. Det forsvant, og dieselforbruket sank noe. Ikke merket noe negativt ennå.

 

Har også kjøpt dieseltilsetningen, og forsøkte en brusflaske med diesel, en skvett vann og tilsetningen. Den emugulerer ikke inn vannet noe lengre enn noen få sekunder, så på dette punktet holder i alle fall ikke reklamen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt tid til å gruble videre om jeg skal gå for dette, iallefall på motoren. Jeg ser i diverse innlegg at det henvises til floppen med teflonbehandling av motorer på slutten av 70 tallet der det sies at det ble mye havarier på grunn av denne behandlingen. Det kan godt hende det, men jeg jobbet deltid i et bilfirma på denne tiden og ble som helt fersk bileier selvfølgelig revet med. Bilen jeg hadde var en Austin 1100 ,1966 modell, og for dem som ennå husker disse bilene så hadde motor og gearkasse felles olje, noe som førte til redusert levetid på gearkassene. Når jeg vraket bilen var den gått nesten 180000km, solgte jeg motor og gearkasse videre til en kjenning som hadde glede av den i mange år etterpå uten trøbbel.

Tilfeldigvis traff jeg noe senere verksmesteren hos Austinforhandleren jeg brukte som lett hånlig spurte om jeg var gått lei av å reparere gearkassen på Austinen siden jeg hadde kvittet meg med bilen, han nektet tvert da jeg fortalte at jeg aldri hadde hatt noe som helst problemer med motor/gearkasse på bilen. Det er ikke mulig å kjøre disse bilene så langt uten å gjøre noe med gearkasse var svaret.

Om det skyltes fin kjøring, nitidig vedlikehold eller teflonbehandlingen, ja det har jeg grublet på.

Link to post
Share on other sites

QMI motorbehandling har absolutt noe for seg, MEN!! en ting som er særdeles viktig er å sørge for at man flushet motoren skikkelig. På godt vedlikeholdte motorer er dette ingen problem, men har man derimot en motor med avleiringer innvendig så kan disse løsne og proppe seg i oljekanalene slik at alt oljetrykk forsvinner. Gjør jobben godt og nøye :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utførte motorvask / behandling og girkassebehandling på min gamle mercedes automat som da hadde rundet 450.000. Brukte akkurat like mye olje og girte akkurat like hardt etter behandling og frem til jeg solgte på 490.000. Det ble min første og siste gang. Det skal dog sies at jeg vet jo ikke om motoren / girkassa hadde havarert tidligere uten bruk.

Link to post
Share on other sites

Så denne tråden først nå og jeg har litt erfaring med QMI.

Min V70 TDI har fått flere behandlinger med QMI motorvask og oljetilsetning. I fjor sommer på 420.000 KM skulle reg.reim skiftes og jeg tok av toppdeksel for å sjekke ut tilstand. Det var gullende rent rundt kamaksel. Kamaksel hadde null slitasjespor! Det ligger faktisk et bilde av dette på QMI's hjemmeside.

Så det så ut til at stoffet funket.

Automatkassen har også fått behandling med dette stoffet og bilen har nå rullet 460.000 og girer som ny enda. Og disse automatene til Volvo TDI var kjent for å ryke fort.

Så var det golfen sin tur som kranglet fælt med 5. giret. Ville sjelden i gir og når den koblet så ville den ikke ut igjen. Tenkte at eg skulle gi QMI en test. Og det FUNKET! Etter en ukes tid girte den som normalt igjen. Og det var slik når eg solgte golfen 2 år senere.

 

Så nå bruker eg QMI på alt eg har. caravellen og min Yamaha F50 har og fått full behandling.

 

Jeg selger IKKE stoffet. Kun en fornøyd bruker. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Jeg har også prøvt dette etter tips.Hadde er Mitsubishi l 200 pickup som så vidt kom seg gjennom eu's co kontroll forrige gang.Da det nermet seg ny eu tok jeg dette metallbehandlings greiene i oljen og fyllte dieseltisetning i tanken.Bilen gikk rett igjennom eu ingen problem.Den røykte mye mindre ved kaldstart også.

Link to post
Share on other sites

Prøvde QMI behandling på 58 mod PV, motoren gjekk så fint at ein knapt hørte den gå etter behandlingen.

Tok samme behandlingen på Nissan motor gått 70' km. Der havarerte veivlagrene etter 5 dg??

Så min konklusjon er: bruk den oljen som motoren din skal ha, og ikkje bruk noko "hokkus pokkus"olje.

Link to post
Share on other sites

..Tok samme behandlingen på Nissan motor gått 70' km. Der havarerte veivlagrene etter 5 dg??

Så min konklusjon er: bruk den oljen som motoren din skal ha, og ikkje bruk noko "hokkus pokkus"olje.

Uten at jeg er noen ekspert på området; kan det være at den innvendige motorvasken har løsnet noe gammel kokset olje som har tettet igjen smøringen til veivlagrene?

 

Har brukt QMI flere ganger selv uten problemer og med godt resultat, men en kamerat med Saab 9-5 (bensiner på 150hk) fikk store problemer med oljetrykket. Det viste seg at oljesila til pickupen til oljepumpa var gått tett av koks etter motorvasken. Han oppdaget heldigvis i tide at motorlyden ikke var bra og fikk stoppet motoren før noe skar seg. Bunnpanna måtte ned og oljesila renses. Han hadde løpende kommunikasjon med forhandleren av QMI-produktene underveis, i tilfelle erstatningskrav. Forhandleren sa forsåvidt (muntlig) på forhånd at man alltid skal være litt obs på at innvendig motorvask kan løsne gammel skitt, derfor er det ikke dumt å ta ned bunnpanna for en sjekk etter en behandling om man mistenker at motoren er skitten. Sånn sett hadde forhandleren alt sitt på det rene i denne saken.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen. Er det noen som har erfaring med QMI og VP D6 og DPH drev.

 

Var forresten en av de som benyttet Slick 50 på en snøskuter for snart 30 år siden. Det var en merkbar effekt etterpå som utviklet seg over tid. Tomgangsturtall økte i flere omganger etter hvert som jeg kjørte samt at det tok "evigheter" å få opp motortemperatur (var en væskekjølt Indy 600 87-modell). Modellen var vel også relativt kjent for å varmskjære seg, men det skjedde aldri selv om jeg flere ganger hadde ising i forgasser og motoren gikk på bare 2 sylindre.

 

Ellers tenker jeg vel at denne behandlingen passer best når motorer/drev etc er godt innkjørte og før de begynner å bli for slitte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg prøvde QMI til rens av ferskvannskjlesystemet men jeg turte ikke å helle nedpå gul frostvæske før jeg hadde brukt systemrens i tilllegg. Var liksom ikke like mye "skit" som kom ut etter QMI behandlingen som etter systemrensen. Men det kan godt være at det var godt nok. Jeg kjørte rens i flere dager før jeg skifta for å være helt 100% sikker.... jeg har sikkert overgjort det litt :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...