Jump to content

Har noen prøvd QMI produkter ?


biggen

Recommended Posts

Av og til er det kansje best å la dritten henge der den er eller ?

 

Ganske mye OT:

 

Sånn er det faktisk av og til med rør- og kanalsystemene i menneskekroppen også:

det er greit å la fett-, kalk og andre avleiringer være i blodårene,

dersom de løsner og setter seg fast i hjertet eller hjernen kan det ha katastrofale følger.......

Link to post
Share on other sites

Har en mistanke om at oljekvaliteten som har vært brukt spiller inn,med dagens oljer er vel renseffekten såpass god at motorene ikke blir så skitne,Nevnte MB motor hadde ikke vært utskjemt med sånn luksus som oljeskift.

Tenkte derfor en rens ville gjøre bra...........

Blir nok ikke samme problem med en motor som har vært normalt vedlikeholdt.

Link to post
Share on other sites

Blir nok ikke samme problem med en motor som har vært normalt vedlikeholdt.

For mine motorers vedkommende tror jeg ikke det skal være noe problem. De få plassene jeg kan se "innvortes" er motorene gullende rene ut i den grad en dieselmotor kan de ren ut med kullsvart olje men jeg ser ingen belegg. Der oljen renner bort viser klar jern/aluminiumsfarge. Det kommer nok av bruk av god mineralolje og for hyppige oljeskift.
Link to post
Share on other sites

Har en litt dårlig erfaring med QMI motorvask,tok dette på en gammel MB lastebil,motoren var desverre så skitten at det løste seg store flak som tettet smørekanalene med havarert veivlager som resultat. Av og til er det kansje best å la dritten henge der den er eller ?

Hmm. Javel. Hvorfor benyttet du deg ikke av QMI's garanti da?? Ryker motoren og det beviseligt er QMI's produkter som foråsaker dette har du rett på å få fiksa motoren.

 

Bilde

 

Vi har rimeligt gode garantier for produktenes virkemåte.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde kommet så langt med det,motoren var gammel og dårlig vedlikeholdt.

Her var det nok historien foran rensingen som knekket motoren,Qmi gjorde jobben sin ,motoren var gullende ren innvendig da den ble åpnet etter havariet.

 

Hadde ikke vært redd for å benyttet dette produktet på en motor jeg kjente tilstanden til,men ville vært forsiktig hvis jeg ikke var sikker på motorens forhistorie med tanke på vedlikehold.

 

Dette havariet kunne muligens også ha skjedd om jeg bare hadde byttet til ny olje med bedre renseeffekt ??????

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjøpte QMI tre-trinns motor-hvadetnåhet-rens eller behandling samt automatgirbehandling fra Wellcraft sin lenke for en måned siden eller så.

 

Kjørte det på bilen - Chrysler Grand Voyager 3.3i m/4 trinns automat.

 

Nå har det blitt varmere i været siste måned - noe som selvsagt har positiv effekt på drivstofforbruket - men: oppnådde bedring i drivstofføkonomien fra ca 1,5 l/mil til ca 1,3 l/mil på de to siste tankene!

 

Vil godskrive QMI noe av dette. Bilen virker sprekere også, uten at jeg har målt dette.

 

Kommer definitivt til å kjøre dette gjennom den andre bilen min også.

Link to post
Share on other sites

Så langt er erfaringen som rapportert tidligere, stabil temp på 95 grd.C ved fullast. Det blir ikke så lenge til jeg også QMI-behandler bilen og der har jeg god kontroll på forbruk, i båten er der litt for mange usikkerhetsfaktorer til å kunne gi noen eksakte tall...

Link to post
Share on other sites

har noen konkrete erfaringer med QMI som hadde latt seg dokumentere om det hadde blitt gjort før/etter analyser.

 

bil:

4.3l v6 med 4wd og automat:

motor:

roligere gange, mindre vibrasjoner.

markant mindre problem i "magre" områder - må være pga mindre friksjon.

reduserte forbruk med 1.5-2 dl/mil (i området rundt 1.6l/mil) avh av kjøring mv.

tror ikke det ble noe mer toppeffekt men definitivt bedre kraft i mellomregistret.

 

automatgirkasse:

raskere skift - nix lyd - var vel ikke mye før heller men har passsert 300 000 km og er som ny.

 

differensialer mindre lyd.

grove saker må vite.

 

årsaken til at jeg startet med qmi var primært for å redusere kaldstart slittasje.

 

et konkret og lett merkbart tilfelle med bilen er hvordan den oppførte seg i en gitt oppoverbakke som gradvis økte i hellning.

60km i starten av bakken og konstant trottle:

 

før: ("mager områdene" akkurat ved girskifte)

4gir ->3gir hast daler - vil gjerne lukte på 2 gir.

 

etter:

4gir ->3gir intet symptom på "mager" - øker heller farten på 3 gir - kraftoverskudd der det tidligere røynet på.

 

må vel legge til at jeg hadde behandlet både motor og girkasse med qmi på dette tidspunktet.

 

alt i alt merbar forskjell men primærmålet mitt er som nevnt lavere slittasje.

 

 

båt.

da jeg fikk mitt nye bravo2x drev i fjor synes jeg at det gikk vel varmt på toppen - ikke glovarmt men siden oljen skal få kjøling når den sirkulerer gjennom nederste del av drevet antok jeg at drevet holdt 50-60°C når jeg kjente på det nede i vannet rett etter at jeg hadde gått ned av plan.

 

årsaken til at jeg oppdaget dette var at det "raklet" på tomgang i fri rett etter at jeg hadde gått ned av plan så jeg kjente på det for å finne ut om det var varmt.

etter min mening var det for varmt.

lyden forsvant gradvis etter at motoren hadde gått på tomgang en stund.

 

ringte leverandøren som sa at dette var "normalt"

 

før jeg satte ut båten i år hadde jeg på QMI på drevet og siden jeg bare kjørte en transportetappe verifiserte jeg dette ikke nøye og med mulige forbehold er dette førsteinntrykket:

raklingen er helt borte (tilskriver dette lavere drevtemp pga mindre friksjon)

lyden fra vinkeldrevene inne i drevet gikk over fra en sunn og riktig dog hørbar drevlyd i lavere toneleie til en veldig tynn pipelyd i et redustert støynivå.

støynivået i kabinen er definitivt redusert - har bensinmotor så det er relativt lavt støynivå på reisetturtall til vanlig og dermed lett å høre endringer.

 

har senere funnet ut at mercruiserdrev koblet med kraftige motorer har tendens til å gå varme(re) og det finnes et kit for ekstra vannkjøling som monteres på toppen av drevet i steden for det originale lokket.

 

 

hadde qmi på motoren etter 200 timer uten å legge for mye i det - standard prosedyre på slike low tech motorer for meg - men inntrykket er et betydlig lavere mekanisk støynivå.

 

 

litt på siden kan jeg nevne at jeg gikk over fra bosch 4 til ngk plugger i år og uten at boschene på noen måte var dårlige - de tåler utrolige mengde bensin under drift - virkert det som motoren arbeider mer effektivt med NGKene - kan dra av trottlen noe og oppnå samme turtall som tidligere.

defintivt jevnere gange på motoren - kan høres mekanisk og det er definitivt mindre vibrasjoner fra motoren (nærmest ingen) - spesielt merkbart på enkelte turtall.

men, ngkene passer nok ikke veldig bra på motorer som går med veldig fet blanding under drift - gamle bensin v8ere eller kompressormatede v8ere.

det er et bestemt intrykk jeg sitter igjen med.

kanskje andre NGK plugger hadde løst floken.

har man imidlertid elektronisk motorstyring bør NGK fungere bra på alle motorer.

 

 

tilbake til QMI:

en bekjent kjøpte nylig en 90 talls VW transporter og som vanlig fikk han nok en med feil og mangler.

bla laget girkassen lyder og var treg å gire.

oljeskift + qmi eliminerte begge deler totalt.

hvor mye som tillegges det ene eller andre - se det, men problemet forsvant totalt.

 

genrelt:

mindre lyd = mindre slittasje.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var jo veldig gode erfaringer med QMI fra de som har brukt det. Skal nå prøve det på bilen i første omgang og så vi jeg se om det hjelper for å redusere støyen fra gearet i båten. Det blir spennende høre hvordan det går med andre som nettop har tatt det i bruk.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei.

 

Tar fram denne igjen ettter å ha testet QMI.

 

Ble fristet til å prøve QMI fra Wellcraft på gearet i båten. Gearet er Borg Warner 72C V-gear, utveksling 1,51:1, det er også kjøler på gearoljen. Dette et hydraulisk gear som bruker ATF-olje..

 

Hadde også planlegt å bruke motorbehandling på bilen, 1,4 l bensin og på motor i båten, 5,9 l. Det er samme type motorbehandling både for bensinmotor og dieselmotor.

 

Mottok "vidunderstoffene"(QMI) den 18.05.06. Det lå en ekstra flaske med i pakken som jeg ikke hadde bestillt. Leste litt og fann ut hva det var. Det var en flaske drivstoff systemrens merket med tallet 1 på flasken.

 

Bestemte meg for at dette ville jeg prøve på bilen og så at en flaske var nok til 100 liter bensin. Fylte opp knapt en halv flaske på tanken og full tank med bensin.

 

Bilen hadde den siste tiden hatt en liten rykking på lavt turtall og har ikke virket helt pigg. Når jeg hadde kjørt noen mil etter at jeg fyllte på stoffet, virket bilen sprekere og rykkingen ble borte. Etter den tid har den gått jevnt, rykkingen er blitt helt borte og jeg inbiller meg at temperaturen på motoren er litt lavere i lang motbakke. Det har ikke vert noe målbart galt med bilen. Den var på EU-kontroll mandag den 15. mai og der var det ingen feil som kunne forklare rykkingen, heller ingen feil med avgassene.

 

Sendte melding til Wellcraft om den ekstra flasken som lå med, for jeg gitt ut fra at jeg skyldte noen kroner for flasken. Fikk til svar at det var en flaske med drivstoff forbedrer. Det var en prøve flaske og var gratis.

 

På båtmotoren bruker jeg Hammerdown, tror ikke jeg kommer til å prøve QMI drivstoff forbedrer i dieselen. Dieselen er svært bra i dag, slutt på vann i dieselen etter at jeg tok i bruk Hammerdown.

 

Bilen, en Honda Civic 1,4 1996 mod, har nå passert 200000 km. Oljeforbruket har de siste årene steget og ville derfor gjøre et forsøk med QMI motorbehandling for å se om dette kunne hjelpe med å redusere oljeforbruket.

 

Etter å ha målt oljeforbruk en tid, ble QMI motorbehandling fyllt på motoren. Nå har bilen gått over 5000 km siden den fikk QMI motorbehandling og oljeforbruket har gått gradvis ned. Det er nå halve oljeforbruket i forhold til det som var før behandlingen.

 

Det var også meningen å fylle QMI motorbehandling på motoren. Dette ble utsatt fordi motoren siste sesong endret seg til å ble så lettstartet som den aldri har vert før. Skal se hva som skjer denne sesongen.

 

Gearet på motoren har fått sin behandling. Her føler jeg at det er mindre støy, men må innrømme at dette er subjektivt vurdert. Det virker som det blir litt bedre etter hvert, men må nok si at jeg håpet på mer støyreduksjon, kanskje urealistisk.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Statusrapport QMI:

  • Båt: Båten er solgt men umiddelbar virkning var lavere driftstemperatur. Har hatt et maks turtall på 3200rpm da alt over dette gir for høy vanntemperatur. Har rengjort kjølere, vanninntak o.l. uten forbedring. Etter QMI-behandling kunne jeg gå på FULLT pådrag uten temperaturøkning, lå stabilt på 95grader selv etter en time på 3600 rpm.
  • Bil: Umiddelbar virkning var mindre metalliske lyder fra motoren, lunere gange og ca. 10% lavere forbruk. Har merket bedring i motorlyden over flere måneder men nå har det stabilisert seg. Motoren trenger lengre tid på å bli varm.
  • Begge: Min konklusjon er at QMI metallbehandling medfører mindre friksjon og dermed mindre friksjonsvarme og det gir direkte økonomisk gevinst. Har så langt ikke kunnet finne en eneste negativ effekt av QMI.

Mer detaljer på min hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

Er det nokon som kan vise til tester av QMI som er utført av seriøse labratorier ?

Forhandlere burde selvsagt sitte på slike data, det er vel minimumskravet etter min mening... Det er også et rimelig krav etter min mening at dette er offentlige tilgjengelige data og ikke hemmeligholdte som noen andre "Lurium" produsenter gjerne referer til..

Link to post
Share on other sites

Det er bevist at oljetilsetninger som inneholder PTFE (Teflon) har <span style='color:red'>ingen</span> effekt på tidlig slitasje av motor. Faktisk er det påvist at Teflon i forbrenningsmotor klotter til oljefilter og tetter små passasjer for olje med øket motorslitasje som resultat.

 

En undersøkelse ved Universitetet i Utha på en 6 sylindret Chevy motor gav riktignok reduksjon av friksjon i motor behandlet med PTFE med 13% og inntil 8% økning av hestekrefter. Desverre for tilhengere av mirakelolje så konkluderte testen også med at: "There was a pressure drop across the oil filter resulting from possible clogging of small passageways." Oil analysis showed that iron contamination doubled after the treatment, indicating that engine wear increased.

 

QMI er ett av kanskje 50 duplikatprodukter fra samme produsent av Slick 50. Quacker State tilsetter disse mirakelproduktene stoffet som de kaller PTFE. De kan bare ikke skrive Teflon som er et registrert varemerke. DuPont som oppfant Teflon har offisielt uttalt "Teflon is not useful as an ingredient in oil additives or oils used for internal combustion engines"

 

NASA Lewis Research Center, har testet effekten av Teflon som oljeadditiv. De konkluderer rapporten med ingen fordeler, men finner meget negative effekter av Teflon "In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect. The solids in the oil tend to accumulate at inlets and act as a dam, which simply blocks the oil from entering. Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant".

 

QMI har jeg selv forsøkt for ti år siden på en Toyota med høyt oljeforbruk. Det hjalp ingen ting. Brukte også først ett QMI vaskemiddel som kun inneholdt vanlige tensider som i alle andre vaskemidler. QMI var selvfølgelig mye dyrere. Dritten som kom ut villle nok komme ut med bruk av vanlig kvalitetsolje også. En god olje holder motoren ren og smører hele veien. Jeg lurer faktisk på hvorfor ingen seriøse produsenter av motorolje ikke tilsetter teflon i alle sine oljer når det beviselig har så fantastisk effekt??

 

Det finnes ikke en motorprodusent i verden som anbefaler bruk av slike oljetilsetninger. Bruk av annen olje enn den som produsenten anbefaler kan dessuten bryte garantien.

 

Jeg vil aldri igjen helle noe slikt i min motor for kortvarig glede av minsket friksjon og minimal effektøkning med aksellerert motorslitasje som faktisk resultat.

Når vi ser på dette innlegget så ser vi at det er henvist til DuPont som sier at Teflon ikke er å anbefale å brukes i en motor.

 

Fikk i dag følgene email fra en kunde:

 

Hei, Tor.

 

Tenkte dette kunne være av interesse for deg, siden DuPont opp gjennom tidene har fortalt at Teflon ikke egner seg i en bilmotor. Nå har de tydeligvis gjort egne tester som viser at de har tatt feil, og til og med har begynt å selge det selv!!

 

http://www.carcare.dupont.com/products/pro...p;prod=EngTreat

 

Jonny Konradsen

 

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

Thor Johansen, daglig leder

Link to post
Share on other sites

...siden DuPont opp gjennom tidene har fortalt at Teflon ikke egner seg i en bilmotor. Nå har de tydeligvis gjort egne tester som viser at de har tatt feil, og til og med har begynt å selge det selv!!...
Akkurat dette her var faktisk litt morsomt. Da DuPont en gang for et par tiår siden uttalte at Teflon ikke hadde noe i en forbrenningsmotor å gjøre var det i Teflonens barndom og akkurat den ene setningen er kopiert i hopetall på nett. Litt festlig at de har endret mening... Velkommen etter :drink:
Link to post
Share on other sites

Reklame fra Dupont etter hva jeg kunne lese..

 

Men nå har vi da daglig leder for QMI Scandinavia her, så da er det nok de faglige og ikke minst uavhengie testene rett rundt hjørnet vil jeg tro.

 

Her er iallefall en test utført ved Framnes Maritime Senter på vegne av Båtmagasinet. Hvor vitenskapelig og korrekt utført den er kan det sikkert stilles spørsmålstegn ved. Uavhengig skulle den vel være.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reklame fra Dupont etter hva jeg kunne lese..

 

Men nå har vi da daglig leder for QMI Scandinavia her, så da er det nok de faglige og ikke minst uavhengie testene rett rundt hjørnet vil jeg tro.

 

Ja, vi har tester fra verdens mest annerkjente testlaboratorie Southvwst Research Institute.

 

Denne testen blir verifisert av Det Norske Veritas.

 

Testene kan finnes på:

QMI

 

QMI

 

Selve innholdet av testen skal jeg komme opp med senere.

 

Med vennlig hilsen

Thor

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ja, vi har tester fra verdens mest annerkjente testlaboratorie Southvwst Research Institute.

 

 

Selve innholdet av testen skal jeg komme opp med senere.

 

Med vennlig hilsen

Thor

 

Har eg gått glipp av noko her,eller er ikkje innholdet i testen lagt ut enno ?

Link to post
Share on other sites

Den gangen testen ble utført av Båtmagasinet reagerte jeg på følgende setning: "Produktene ble testet på en nyoverhalt Volvo Penta"

 

Siden dette er et autorisert verksted er det utført mer enn oljeskift og nymaling.....

I bruksanvisningen for Qmi produktet leste jeg at motoren måtte ha gått endel timer/kilometer før man fylte på dette produktet. M.ao en ny motor som yter x antall hester kan du ikke få mer utav, derimot en halvslitt er det mer usikkert resultat på. Derfor burde den testen vært utført før de skrudde motoren fra hverandre for å se om det var noen forskjell på en slik. Det resultatet hadde vært mye mer interessant....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...