Jump to content

Har noen prøvd QMI produkter ?


biggen

Recommended Posts

Ein må ikke ta motorvask før behandling. Men det er alltid godt å få ut/løsnet driten som ligger i kroker og kriter rundt om i motoren. Ja du kan fortsatt bruke Hammerdown i drivstoffet.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Her kan du lese om mine positive erfaringer med QMI på AQAD41A. Jeg ville brukt motorvasken først. Den koster ikke stort og er anbefalt.

 

Hammerdown dieseltilsetning er noe helt annet og jeg kan ikke se at det skulle føre til noen problemer/konflikter med QMI.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har QMI behandling noen effekt på koksede stempelringer med på følgende dårlig kompresjon og oljeforbruk, eller er det kun en metallbehandling som gjør flatene i motoren glattere?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...hvor mye trenger jeg av de forskjellige luriummene?
20% av motorens oljevolum, les bruksanvisningen. :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har QMI behandling noen effekt på koksede stempelringer med på følgende dårlig kompresjon og oljeforbruk, eller er det kun en metallbehandling som gjør flatene i motoren glattere?

Ved å kjøre ein innvendig motor rens + drivstofforbedrer vil ein kunne få løsnet opp i både øvre og nedre stempelringer

 

Redigert. Leste ikke heile spørsmålet ditt.

 

Ja der finnes tester som er gjort med økt kompresjon

Tester

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fredag 28-09-07

 

Jeg prøvde QMI på båtmotoren

 

Har en 1987mod. Ford/Sabb 2728T som er en motor med følgende spec. : 5.9 liter, 200hk turbo, maks turtal 2450.

Denne motoren var gått 1800 timer som i følge Sabb er lite for en slik "Bamse". Motoren har også en by-pass funksjon på termostaten( 3 slanger koblet sammen) noe som gjør at ved kjøring på under 2000rpm faller temperaturen til under 60 grader. Dette har Sabb bygget inn grunnet reklamasjoner på sprekte manufoiler etc. på tidligere motorer. Resultatet av denne by-pass er selvfølgelig masse kjøring med lav temperatur og dermed dårlig forbrenning av dieselen.

 

Jeg har slitt med masse blå-røyk ved kald-start og også en del under sakte kjøring. Derfor kom besluttningen om å teste QMI sin innvendig motorvask, Motor(telflon)behandling samt dieseltilsettning.

 

Resultatet lot ikke vente på seg. Etter rens og behandling på fredag gikk turen fra Drammen til Holmsbu, en time med 2300rpm på maskinen. Når jeg søndag startet opp med ca 12 grader i lufta var blårøyken nesten helt borte !!!!!

Jeg lå også merke til at kjøleveske temperaturen på vei ut på fredag ble redusert fra ca 88 grader til ca 82-83 grader.

Jeg har de siste 60 timer brukt 5 liter mineralsk 15-40 olje, skal bli spennende å se hva forbruket vil være de neste 60 timene.

 

Jeg har forøvrig også vært "råtøff(dum) og fylt opp motoren med Royal Purple Oil. Dette er en helsyntetisk olje. Sabb advarer mot bruk av slike. Problemet er at man ikke får tilsatt mykgjørere i syntetiske oljer. Dette har Royal Purpel klart og etter en samtale med Thor Johansen fikk jeg forståelsen av at dette derfor ikke var noe problem. Når det finnes mykgjørere i denne oljen som gjør at den kan benyttes ser jeg at helsyntetiske oljer jo har så mange andre fordeler at jeg tok sjansen....

 

 

Tror jeg på "lurium-på-boks" ? Etter denne opplevelsen, i hvert fall på QMI !

 

Vil også gjerne rette en stor takk til Thor Johansen hos QMI i Mjøndalen som tok seg god tid til å forklare bruk og fremgangsmåte !

(skulle den helsyntetiske oljen forårsake lekkasjer, vel, så er det godt at man har kontakter med den Albanske mafiaen) :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ogsa en Ford, men en eldre modell. Den heter 2704 og har samme treveis termostatsystem fra Sabben. Nå varierer min motor med røyk ved oppstart fra dag til dag og har den blitt kjørt dagen før er det minst røyk. Hadde vert greit å høre om dette nå er blitt en permanet reduksjon av røyk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest på hjemmesiden til QMI og de innlegg over som har forsøkt dette virker det jo veldig fristende - og ikke minst enkelt - å prøve dette. Men jeg er litt bekymret over hva som kan gå galt på en gammel traver. På hjemmesiden kan man få inntrykk av at det er veldig mange som har prøvd dette - derfor er jeg litt overrasket over at det er så "få" som har gitt inntrykk av at de har prøvd det i postingene over. Skulle tror at blant så mange BP medlemmer var produktet litt mer utbredt. Men det er kanskje det som er i ferd med å skje?

 

Skal "fundere" gjennom vinteren. Jeg har ikke lyst på motorvask - de gamle avleiringer som sitter der i dag vil jeg tro er med på å tette og har en misjon der de er. Og oljen er helt ny i høst. På hjemmesiden står det at man anbefaler at man skifter olje i forbindelse med at man foretar behandlingen - men at middelet også kan bli i oljen til neste skift :crazy: Hvorfor er det anbefalt å skifte da? For min del vil jeg nok ikke tappe av mine 15 nye litre til våren, så hvis det skal prøves må innholdet forbli i oljen gjennom sesongen, eller så får jeg vente til sesongslutt neste år. Hvis jeg i det hele tatt tør prøve vidunermiddlet.

Link to post
Share on other sites

Og det kan sitte i til neste oljeskift.. Så hvis du har nylig byttet olje er det bare å helle på Qmi og kjøre deg en tur:-) Husk evt. å tappe ut lik mengde olje tilsvarende det du fyller på av Qmi hvis motoren din er helt fylt opp..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg også prøvd dette "vidundermiddelet".

 

Vasket begge 41A motorene og tilsatte PTFE i helgen. MS4A gearene fikk et eller annet QMI stoff i seg også. Tok meg en prøvetur på rundt 120 minutter og allerede etter 30 minutter gikk turtallet opp ca 150 omdreininger og temperaturen på motorene ned ca 5-10 grader!!! Dette må bare være bra greier :yesnod:

 

Kjørte med full hendel i 2 timer og etter ca 30 minutter ble det mere turtall og mindre støy/vibrasjon. Til min store forbauselse ga "full hendel" bare 3450 omdreininger??? Etter ca 30 minutter økte turtallet til 3600, men dette var nok pga QMI behandlingen... Eller???

 

Neste jeg må finne ut er hvorfor jeg ikke får 3800 omdreininger på mine små grønne :confused: (Vet ikke hvor mye jeg hadde på max før QMI behandlingen for det har jeg aldri prøvd)

 

Kan svaret være så enkelt som at skuta er litt grodd nå eller? Hadde vært billigste og enkleste svaret det ja :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har testet dette på 3. sesongen og motoren har ikke skjært seg enda!

Tror vanligvis ikke på slike vidundermiddel, men jeg testet og har tro på det.

 

Har en AQAD40B motor.

Jeg tok ikke sjansen på motorvask. Bare helte 1 ltr qmi i oljen (10 liter totalt) og brukte blandingen gjennom hele sesongen.

Etter en sesong har jeg måttet bytte til ett tyngre propellsett (fra c4 til c5). Jeg oppnår nå samme max turtall med en str større propeller og cruiser 2 knop fortere enn før (19 - 21kn) Toppfarten økte fra 25 - 27kn

 

Farten gjør at jeg planer bedre og det virker som motoren jobber lettere og bruker mindre diesel (5L/timer)

Anbefales av meg i hvert fall!

 

(jeg har ingen økonomisk gevinst av dette bortsett fra tid og diesel :-)

Link to post
Share on other sites

Motoren har gått ca 1450 timer. Den har aldri brukt mye olje. Fra max til min på pinnen ila en sesong.

I år har jeg ikke etterfyllt, men det har nok med lite timetall å gjøre pga sommeren i år.

Jeg har ikke kjørt noen kur, bare kjørt med 10% qmi i olja hele tiden......

 

Tror nok motoren var god fra før, men jeg merker at den går like bra med tyngre propell.

Nå testet jeg ikke med tyngre propell før jeg hadde i qmi, men jeg klarte bare samme turtallet som idag (ca 3700)

Temperaturen har ligget på det samme hele tiden 78gr cruise og 80gr max rpm.

 

Noe særlig røyk har jeg aldri merket heller (kun etter lang tid på tomgang når turboen begynner å jobbe, men det er vel normalt).

Link to post
Share on other sites

Har ogsa en Ford, men en eldre modell. Den heter 2704 og har samme treveis termostatsystem fra Sabben. Nå varierer min motor med røyk ved oppstart fra dag til dag og har den blitt kjørt dagen før er det minst røyk. Hadde vert greit å høre om dette nå er blitt en permanet reduksjon av røyk.

 

Nå ligger båten på land, men jeg skal følge opp tråden til sommeren. Har fjernet alt bunnstoff i høst, så farten blir urealistisk å sammenligne, men røyken skal jeg observere og temperaturen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror nok motoren var god fra før, men jeg merker at den går like bra med tyngre propell.

Nå testet jeg ikke med tyngre propell før jeg hadde i qmi, men jeg klarte bare samme turtallet som idag (ca 3700)

Temperaturen har ligget på det samme hele tiden 78gr cruise og 80gr max rpm.

Jeg kommer nok til gi motoren min qmi til neste år. Det ser ut for at min termostat ikke tetter godt nok på sakte så den skal skiftes i vinter.

 

Har kjørt med det 1,5 år på bilen nå og det har vert bra hittil. Oljeforbruket ble kraftig redusert.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger båten på land, men jeg skal følge opp tråden til sommeren. Har fjernet alt bunnstoff i høst, så farten blir urealistisk å sammenligne, men røyken skal jeg observere og temperaturen....

Det blir interessant å høre hvordan det går neste år.

 

Jeg brukte Valvoline halvsyntetisk en stund på min motor. så gikk jeg over til 15-40 olje fra Felleskjøpet og motoren starter lettere på denne oljen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en SABB 22 HK som var treig å dra rundt for start , i tillegg var omstyringen treig.

Jeg kom i kontakt med en seriøs maskinentrepenenør som anbefalte QMI så

jeg brukte qmi vask og tilsetning på de motoren og giret og det ble utvilsomt bedre og det er nå 2 år siden jeg utførte behandlingen.

Min tanke var at en gammel SABB,pytt,pytt la det stå til , men som sagt og som født skeptiker ble jeg overrasket over resultatet.

I tillegg har jeg en kompis som fikk litt for å helle på et Hurth gir som var tregt og det funket der også.

Men jeg er fortsatt skeptisk til ukritisk til å bruke alle vidundermidddel som finnes..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hvis luriumet hadde høyere viskositet enn smøreolje, var det ikke Slick50. Det stoffet består for det meste av teflon og er ganske tyntflytende. Det ble forøvrig erstattet av Slider 2000, som var bedre. Jeg forhandlet Slider 2000 en kort periode, men sluttet, bl.a. fordi jeg var redd de glatte sylinderveggene ville oppføre seg som lakkerte foringer - og vi vet hva DET fører til.

 

Da var du min forhandler muligens siden mitt firma hadde importen av Slider 2000 :flag:

Fikk ett eneste treff på norsk google på slider 2000 ptfe og det var ditt gamle innlegg :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Fredag 28-09-07

 

 

 

Resultatet lot ikke vente på seg. Etter rens og behandling på fredag gikk turen fra Drammen til Holmsbu, en time med 2300rpm på maskinen. Når jeg søndag startet opp med ca 12 grader i lufta var blårøyken nesten helt borte !!!!!

Ford/Sabben er jo kjent for enorm blårøyk - spes. ved oppstart og i kaldt vær. :headbang:

Hvordan ble resultatene videre - ble blårøyken fortsatt borte ?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen jeg, nå har jeg bestillt qmi motorrens, qmi behandling og denne purple oljen, dette skal jeg bruke på min 99 modell 5 liter mercruiser forgassermotor. Er det noen som har brukt qmi på en mercruiser bensin her, resultater...?

 

Mercruiserene anbefales kun bruk med mineral olje (15-40) Men Qmi hevder deres helsyntetiske Purple olje vil fint kunne benyttes, så da får vi se hva som skjer, fint om noen som har prøvd dette på mercruiser bensin kommer med sine erfaringer, jeg vil iallfall komme med mine, enten de er gode eller dårlige.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på jakt etter negative erfaringer med QMI. Ikke slike som at "du har hørt at kona til naboen har en kompis som hadde hørt om at en i Pakistan som visstnok..." men litt mer konkret enn som så, aller helst personlige erfaring. Grunnen til at jeg spør er at jeg har lett ganske mye etter denslags før jeg begynte å bruke QMI selv og det eneste jeg fant var forskjellige hysteriske bemerkninger om luriumstoff generelt (de er der jo noen av her også) og ikke noe som helst negativt om QMI direkte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har brukt både qmi motorvask og motorbehandling på min Td60 A motor med glimrende resultat.Merker at motoren går lettere og at oljetrykket steg etter behandlingen,veldig bra.En arbeidskollega av meg hadde tikking på en hydraulisk ventilløfter på sin bmw325i.Etter å ha vasket motoren innvendig med qmi forsvant tikkingen helt.Min konklusjon er at dette er produkter som holder og ikke noe lurium.Kan trygt anbefales til alle. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...