Geir Hel Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Hei. Jeg er blant de som følger med på prosjektet her. Må jo inn å se hvordan det går med hevingen. Ønsker hver gang du har bilder fra en vellykket heving. Håper du klarer å få den opp igjen. Lykke til med jobben Takker. Er ikke lenge te Forsøket på heving nå. Glemt å ta bilde av første klasen med dunker eg har surra rundt ein stålbjelke. Endelig båt igjen Link to post
Polarn Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Er så spent at jeg holder på å dø. Håper du tar å legger ut flere bilder. Lykke til med hevingen. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Verrie Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Kan hende jeg nå får litt kjeft for min negativitet, men det får stå sin prøve. Tenk nøye igjennom med hva du nå gjør. Jeg har sett en del bergingsforsøk av båter, deriblant noen skøyter. Har nok sett flere mislykkede forsøk enn vellykkede. Det man ofte ikke tar med i betraktning, er massebevegelse i skroget som påvirker oppdriften radikalt. Jeg har sett skøyter bli smelt i mot brygge forut eller akter, da oppdriften har vært kraftigere i den ene enden enn den andre, slik at båten har gått for fort opp på feil måte. På dette vis kan uhell skje fortere. Jeg mener at ved bruk av så mange kanner som det er snakk om her, har man mindre kontroll på oppdrift, enn ved å kontrollere færre objekter, som f.eks bager. Det er mange meninger i tråden her om hvordan du bør gå frem, noen er bra, noen litt dårligere. Det aller viktigste for deg er å innhente råd fra de som selv har hevet båter (skriver flertall med vilje) for å høste erfaring fra dem. Det andre er at slik hendelsesforløpet og tid medgått til dette var, så er der lekasje i skrog av vesentlig art. Du kan gjerne låne all verdens pumper, men når skøyta ligger i vannskorpe og vann skal pumpes ut, så skal det pumpes ut eksisterende vann i skøyta samtidig som eventuell vanninntrenging i skroget. Vi kan i verste fall her snakke om mengder!! Men uansett, lykke til med bergingen, håper dette går veien for deg, men igjen, tenk nøye igjennom før du påbegynner hevingen. Jeg er redd du må til med heisekran uansett, men jeg har tatt feil før også..... Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Jeg har aldri hevet noe som helst men tenker at det er mye som kan gå galt. Først så må disse kannene festes i noe som tåler kraften. I tillegg til vekten av båten kan den sitte godt fast hvis det er bløt bunn der. Balansering av løftet er viktig og det finner du ut først når den løfter seg, mange har opplevd å miste båten på ny når "noe har skjedd" under hevingen. Hva med å feste flytelegemene i forskjellige høyder slik at noen når overflaten umiddelbart etter at den begynner å løfte? Så må disse strammes inn etterhvert. Få noen til å filme hevingen så kanskje vi får en fin avslutning på denne tråden Link to post
BG-21 Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Du er ikke alene som ubåtreder. Det skjer desverre stadig vekk: Plast-ubåt i Mandal Min far hevet en gang en snekke (jeg var barn og stort sett tilskuer). Ingredisensene var da, om jeg husker rett; en traktor, to stokker, tau, bøtter og badetøy. Dybden var ca 2,5-3m. Husker folk som så på sa at det der går aldri... Jeg (med flere) var ovverasket over hvor lett det var å heve til vannskorpen. Så tok det litt tid å øse (mens man holdt og strammet til med traktoren). Stokkene ble satt sammen som en V (snudd opp ned), vendt ut over båten og fungerete som en kran, med traktoren som trekkraft. Snekken hadde nok først og fremst regnet ned og man hadde ikke problem med hull i skroget. Skøyta di representerer større vekt, lekkasje og større utfordringer, men man kan ofte få til ting med ganske enkle midler - om man har gode ideer og gjennomtenkte planer:) Ser en del her sier at dette må du få andre til å løse og roper etter forsikringsselskap. Men de trykker ikke penger (ikke offisielt hvertfall). Bruker man dem tar man fra felleskassen og premiene går opp. Jeg har stor sans for innstillingen din mht å få til dette "low-kost":)Jeg er opprinnelig fra gård. Det var som bonde tradisjon å løse "alt" selv. Man hadde ikke råd til å kjøpe eller leie inn ditt og datt. Utgangspunktet var alltid å klare seg med det man hadde for hånden. Mange kreative løsninger, og så hjalp man hverandre når det ble veldig krevende. Men man trenger som sagt gode ideer og gjennomtenkte planer.. Lykke til! Link to post
Gew77 Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Har over hodet ikke peiling på heving (og håper det ikke blir nødvendig å tilegne seg den kompetansen) Men er generelt stor tilhenger av "gjør det selv" holdningen til BG-21 :thumbsup: Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
HomerSimpson Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Hva med å få lånt seg et par gummibåter og feste til skroget. Min gummibåt er godkjent for last over 500 kg. Regner med at den har bæreevne mye høyere. Kompressor på land. Da kan du fylle luft sakte og sikkert og ha god kontroll på løftet. Du har kanskje noen gode kammerater som kunne låne seg sine slepejoller. Dette var bare noe som slo meg, har ikke prøvd dette selv. Lykke til. Følger spent med. Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
småbåtentusiasten Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Bønda som ordner alt selv får gjerne forkortet noen fingre, tær og verre hendelser... Sentralt tema er å sikre likevekten jo høyere båten kommer over vannskorpen. Om alle som besøkte linken betalte en krone... men det koster jo mer å overføre slike beløp. Enn si 10 kr? Lykke til! Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Håper også dette går bra, får man båten høyt nok gjør pumpene resten av jobben. Dette må vel også være en lærepenge angående forsikring og det ansvaret man har ved å stå som eier av slike gamle båter i tvilsom stand. Som presisert i tidligere innleg er det viktig og få båten opp og bort før kommunen blander seg inn. Det lir fort en null ekstra på regninga kontra ordne kranbil selv. 5K til kranbil er en superdeal kontra en regning på 50K++ i fra kommunen/havnevesenet. Link to post
Geir Hel Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Kan hende jeg nå får litt kjeft for min negativitet, men det får stå sin prøve. Tenk nøye igjennom med hva du nå gjør. Jeg har sett en del bergingsforsøk av båter, deriblant noen skøyter. Har nok sett flere mislykkede forsøk enn vellykkede. Du får ikke kjeft av meg Tenkte på senest i går om ka som kan skje med stor tung masse som komme opp i overflaten for fort. Nå blir hevingen i flere steg da eg ikke kan bruke kranbil der båten er. Så steg 1 fjæra sjø fest dunkene å på flo sjø så er båten nøytral (letta ifra bunn) steg 2 slepe den ein annen plass (helst ved ein kai) der den tar borti bunn i flo sjø. Steg 3 feste nytt tak ved fjæra sjø og båten følge med opp med te flo sjø (håpe eg)dra den lenger opp te den tar i bunn. Gjentar stega te det går ann å bruke pumper. Kansje den sikreste måten, men og den langsomste måten. Om båten er kondemd eller ei så må eg få ut ting å tang pluss tømme den for olje og diesel. Først da må det vel være trygt å synke den?? Endelig båt igjen Link to post
Fjordland Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Skal du senke den tror eg du isåfall gjøre det i nattens mulm og mørke langt fra folk. Broderen og noen kompisser hadde ei lita snekke som de senka, ble jaggu en tur på lensmannskontoret av det.. Link to post
Møkkalasset Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Hvis du drøyer litt så kan du vel stå på isen og heve den... Det jeg lurer på er hvordan du tror du skal få den til å flyte om du klarer å få den til overflaten? Det må da være en kjempelekkasje et sted siden skuta sank på noen få minutter. I tillegg kan skroget ha fått seg en smell da skuta traff bunnen. Må vel være minst 2 meter fra bunnen av kjølen og ned til havets bunn.. Det blir et dunk av et slikt "fall" også. Får håpe for din skyld at alle skeptikernes ord blir gjort til skamme. Lykke til! Redigert 28.Oktober.2011 av Møkkalasset (see edit history) Link to post
longtallsally Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Sympati sendes fra Stavanger!! Det var et trist syn.... Men for å se på det positive... Nå dauer vel alle trebillene? Og den trutner godt? Og du får god erfaring med hva som skjer når en båt blir ubåt? Håper hellet snur seg og at du ikke gir opp! Link to post
Geir Hel Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Takk. Ja er vel trutna nå å trebiller er daua...hehehehe Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Hvis du drøyer litt så kan du vel stå på isen og heve den... Det jeg lurer på er hvordan du tror du skal få den til å flyte om du klarer å få den til overflaten? Det må da være en kjempelekkasje et sted Håpe på bunnfrost,hehehe. Neste gang eg skal fridykke så håpe eg at eg komme langt nok ned te å se hvor stort hull det er. Eller dykke igjen når(vist) båten flyte opp med flo sjø Endelig båt igjen Link to post
Jon48 Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Hurtigruten ble berget fra havari med margarin...Bare og kjøpe noen kilo med de samme.. Link to post
M/S Kobben Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Mulig jeg er helt på viddene, men det burde vel gått å heve den opp fra bunnen, mellom kaien og et større fartøy med stropper og taljer. Nok til å få manøvrert den mellom 2 båter og taue den til sterkere kai.. Klarte å få opp snekka mi (23') ved hjelp av flytebrygge, 42' seilbåt og jekkestropper. Når den hadde ripa i overflaten, var det å få ombord store pumper.. Tok lang tid å få pumpene til å ta, men det gikk det og.. Stramma jekkestoppene etter hvert og vips så fløt den sjøl.. Hadde nok blitt tømt tidligere om jeg hadde tetta gjennomføringer i skroget.. (manuell lensepumpe og rundt eksosrøret..) Link to post
Jawik Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Nei Kobben du er ikke helt på viddene Og i tillegg en båt som holder fartøyet vekk fra kaien og Geirs båt. Hadde funket meget bra og til og med under kontrollerte forhold dersom vinden holder seg i ro mens operasjonen pågår. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fjordseiler Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Få tak i en silopølse til en fem meter silo, den er innpå tjue meter lang og 40 cm i diameter, legg den lavt rundt ca vannlinja og pump i luft :) Link to post
Geir Hel Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Jau da har eg forsåvidt begynt med prosjektet. Slapp ned stroppa å fikk fiske den opp rundt rekka, så eg slapp å dukke i dag. Resten av bildene er alt for mørke, så resten komme i morgen.. Endelig båt igjen Link to post
DieselDahl Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Kan du løfte båten etter rekka da? Du risikerer å få opp skuta i deler. Link to post
Geir Hel Svart 2.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Vil se om den komme opp med flo sjø for så å få stropper under kjølen. Endelig båt igjen Link to post
puddingen Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Blir spennende Geir Link to post
Jetling Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Pass på så du ikke får 2 ubåter nå da Stå på Link to post
margarus Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 ja er litt spennende dette her nå :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn