Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Mateco: Båten på bildet er en stålbåt? En historie til inspirasjon i denne saken. I "vårt" tilfelle er det jo en trebåt som har sunket som har mye mindre vekt nedsunket i vann enn det en stålbåt har. Godt feste til båten, senk tankene under vann og tøm dem for vann ved å fylle opp med luft underifra. Måtte smile litt av dykkeren som dro teiner :D Stå på Geir! Dette klarer du fint, det eneste du trenger er innsatsvilje og litt hjelp. Forhåpentligvis kan du få berga den flotte skøyta di!

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til sutring. De skadene båten evt. har fått fikk den det første minuttet etter den gikk ned. Om den ligger på bunnen i en time eller tre måneder betyr ikke særlige mye fra eller til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig til sutring. De skadene båten evt. har fått fikk den det første minuttet etter den gikk ned. Om den ligger på bunnen i en time eller tre måneder betyr ikke særlige mye fra eller til...

 

Helt enig med SveinHa. Meg å kona prata om det her igår at om det var oss som hadde en slik tråd på forumet hadde vi også forholdt oss i stillhet etter så mye negativ sutring fra forståsegpåere.

Link to post
Share on other sites

Er i Ølensvåg og jobber, jobber desverre fra 07-19 men på tirsdag skal jeg hjem og da kan jeg alltids hjelpe til!

Blir nok ikke så lenge før mørket kommer, men si ifra, jeg er her og skal forbi så det er bare hyggelig om jeg kan være til nytte!!

Er desverre ikke kranfører, bergningsdykker eller noe sånt, men en båtvant hjelpende hånd om det skulle trenges!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Åssen går det a Geir?

 

 

Gnisten er borte vekk så skutå er på samme plass. fikk ikke tak i dykkeren som eg sko ringe til på lørdagen, å han eg tenkte kunne være vakt (medhjelper) fikk ikke tid. Meeeeen skal prøve å dykke for å se om det er mellomrom under kjølen di nærmeste dagene det er lys når det er lav vann. Er blitt litt mere knåve når båten har flytta på seg heilt te kaisøylene.

 

Har ein ide om å buke ein laaang pinne te å dytte tynt tau under kjølen uten å dykke dypt.

Tynt tau med fks colaflaske festet i enden. ring feste i pinnen å holde tauet stramt i andre enden av pinnen, trykke pinnen i event åpning under kjølen for så slippe tauet å håpe colaflaska har oppdrift nok te å dukke opp i andre siden, da kan eg knyte stropp eller tykt tau i det tynne tauet å dra det under og opp.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Utifra antall visninger denne tråden har hatt så ser du at det er mange som følger med, håper det gir deg litt av gnisten tilbake.

 

Ser at det finnes rimelige undervannskamera:

http://www.maritim.no/klar-fritid/lyd-og-bilde/kamera/undervannskamera-monitor

 

Koster noen kr. men det er mulig det er noen i nærheten av deg som kan låne deg et slikt.

Er sikten bra har du muligher til å sjekke tilstaden under vann uten å bli våt eller sette deg selv i fare.

Dette vil lette jobben med å få på plass remmer under båten.

 

Lykke til, stå på.

Link to post
Share on other sites

xx xxxxxx x xx xxx xxxxx xxxxxx xxxx xx xxxxx xx xxx xx xxxxx xx xxx xx xxxx xxx xx xxxx xx xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxx xxx xxxxx x xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx

 

xxxxx xxxx xxx xxx x xxxxxx xx xx xx xxxx xxxx xxx x xxxxx xxxx

 

Ps: Jeg er ellers en sindig mann men dette irriterer meg :headbang:

 

Kommentar fra moderator: Personangrep slettet.

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo bare få gratulere josefsen med tidenes minst kreative, oppmuntrende, og velmente innlegg. Slike oppgulp trengs virkelig ikke her på forumet, som ellers er et hyggelig sted. Jeg har fulgt tråden, dog uten å skrive noe, men nå fikk josefsen meg irritert.

 

Jeg har forsøkt å sette meg inn i Geir Hels situasjon, og må si jeg grøsser. Å se båten sin gå ned på den måten må være grusomt, og jeg hadde vært både rådvill og håpløs. Hvordan hever man en slik båt når man ikke har penger til å leie folk, og etter hva man har sett på forumet ikke har noe stort nettverk som kan hjelpe?

 

Det har kommet mange gode forslag her, noen kanskje mer realistiske enn andre; men de har det til felles at de enten krever at man er ganske mange og har stort nettverk - eller at man har masse penger.

 

At josefsen finner det passende å skjelle ut mannen i tillegg til den frustrerende situasjonen han befinner seg er virkelig ufint, snakk om å tråkke på noen som ligger nede. :puke:

Link to post
Share on other sites

Båteieren prøver vel ikke å slippe unna ansvaret ( noe han heller ikke kan)Det tar tydeligvis noe tid dette her, men hvis båten ligger i ro på bunnen tar den ikke så mye mere skade av noen uker under vann.

 

Så lenge ikke kommunen eller havnevesen blander seg inn er det liten grunn for hastverk og panikk.

Den dagen begjæring om fjerning dukker opp så må man handle før fristen ellers blir det svindyrt.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alt, men går det an å komme til med mobilkran fra land?

For det vil du uansett trenge, er tilnærmet umulig å få den høyt nok til at den kan lenses på den måten du gjør det. (plastkanner, løfteballonger etc.)

Synd å være negativ, men jeg tror den beste løsningen er å få gitt den bort til noen som har tid, lyst og resurser til å få den opp. Ettersom tiden går blir en slik løsning vanskeligere å få til.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Bare en tanke som slo meg.

Er det ikke noen i nærheten som driver med lakseoppdrett som du kan spørre om de kan hjelpe deg.

De har jo vanligvis gode katamaranbåter med kraftige kraner, og de er vanligvis greie og hjelpsomme folk.

Synd at du ikke holder til her i området, så skulle vi fått opp båten i en fei.

Du får ha lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...