Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

men litt realist må det gå an å være, vi kan ikke alle sitte å tenke på enhjørninger og regnbuer eller en eller annen frøken (fryd).

 

x-actly!

 

Vi kan ikke alle sitte og tenke på enhjørninger og regnbuer eller en eller annen frøken. Geir gjør dette ut i fra hans forutsetninger, mens andre, som åpenbart sitter og tenker på forutnevnte enhjørninger og etc, mener at dette går for treigt og at man burde ha sett resultater og bla-bla-bla. Jeg tror vel den "heldige" ubåtkaptein har mer enn nok å tenke på, om ikke bedreviterene og synserne på sidelinja buer og mener ting lik disse to gamle kritikerne i muppetshow, som sitter trygt i sin bås og kommer med ukvemsord og skarp kritikk mot alt den stakkars utøveren gjør, skal gi ubåtkapteinen flere bekymringer.

 

Så la nå Geir få lov å ha nok å bekymre seg over i arbeidet med å få hevet skuta, om ikke han skulle være nødt til å stå med lua i handa her inne, hvor det ihvertfall ikke skorter på velvillige råd og andre positive innspil i tillegg, fordi enkelte mener det går for sakte. Skrem han nå for guds skyld ikke herifra hvor han har søkt hjelp og råd.

 

Og til dere kritikerne har jeg kun et spørsmål:

 

Ligger ubåten til geir i veien for deg, eller er til direkte sjenanse for deg?

 

Om ja: Hjelp til om du kan. Ikke glem at de beste fotballtrenerne som oftes sitter i sofaen foran teven sin.

 

Om nei: Ærlig talt......... :rolleyes:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Båten ligger på ingen måte i veien for meg personlig, da jeg bor på andre siden av landet, men dette er et diskusjonsforum og Geir har lagt ut sin uheldige situasjon her til glede/sorg for de som leser tråden, og tråden har vært interessant, og det er spennende å se hva som skjer, samt at Geir har fått en del tips og oppmuntring.

 

Nå når det har gått to måneder og vinteren kanskje kommer for fullt snart, så er det vel ingenting i veien for at noen kanskje mener at Geir kanskje mer trenger et spark i ræva enn stadig oppmuntring og "dette ordner seg Geir", for det gjør det tydeligvis ikke.

 

Jeg sitter godt og varmt foran mitt edb apparat og har min båt i vinterlagring, så jeg bekymrer meg ikke over båten til Geir overhode, men kan godt forstå at Geir er bekymret, og nå som noe midler er donert og det fortsatt ikke er sprengkulde så ville jeg tro at Geir må få ut fingeren å enten få hjelp eller finne på noe smart før noen andre tar over på Geirs regning.

Så kan du sitte å lovprise fremgangen så langt, og skrive "dette ordner seg Geir" helt til kommunen kommer og rydder opp, og noen måneder etterpå når namsmannen står og vil ha sitt så tar jeg det som en selvfølge at du stiller opp med midler for å dekke de kostnadene også.

 

Og igjen, det er lov å være uenig, det er ikke slik at alle på Båtplassen må være enig med Lovart Låring, ellers så er vi alle idioter, tvert i mot.

Link to post
Share on other sites

 

Og igjen, det er lov å være uenig, det er ikke slik at alle på Båtplassen må være enig med Lovart Låring, ellers så er vi alle idioter, tvert i mot.

 

Ingen grunn til å være enig med meg, likeledes som jeg ikke bør være enig med andre, takk og lov. Det jeg forsøker å si si er at det ikke bør bli en belastning for han å komme inn her, da han garantert har mer enn nok annet å bekymre seg over. Vær gjerne kritisk, men slike ytringer som regnbuer og ditt og datt er vel mer hån enn hva det er et spark i akterspeilet. Med all respekt å melde forøvrig. :fishing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Ikke alle som har Ræven full av penger.

 

Nå har jeg sittet på fingrene siden denne tråden dukket opp, men som sitatet over er inne på, når man ikke har kroner, bør det sette begrensninger. Jeg har også en drøm om en råflott sportsbil i millionklassen, men det har jeg ikke råd til. Da kjøper jeg meg ikke et utbrent kondemnert vrak med "det ordner seg sikkert" holdning, og står og kommer med masse løsninger på hvordan den kan repareres mens jeg sparker litt i den halvsmeltede felgen så den smuldrer mer, mes klubbmedlemmer i relevant bilklubb starter kronerulling.

Drømmer kan realiseres når man har råd til det. Inntil det må det forbli drømmer...

 

Jeg har lurt litt på, hva hadde skjedd med denne båten hadde den ikke sunket? Når finansene knapt nok strekker til til vanlige utgifter, hvordan skulle budsjettet klart en båt som trenger masse?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sittet på fingrene siden denne tråden startet, ikke minst fordi jeg føler mange tilsynelatende tror at alle råd er edle uansett hvor dårlige de er. Å heve en slik båt byr på en del utfordringer både med hensyn til stropping, heising og lensing. I tillegg er jo en slik båt relativt uoversiktlig og ustabil med hensyn til å tette lekkasjer mens den ligger på vannet, så den må trolig på land uansett.

 

Penger eller ikke, denne båten kommer ikke på land med hjelp av amatører utstyrt med noen luftballonger. Det må en praktisk logistikk til for å få en slik båt hevet, og båten har jo i dette tilfellet sunket på et sted hvor alt ligger til rette for at en heving skal kunne gjennomføres enkelt og greit. (Grunt vann, nært land med gode forhold for mobilkran og vei).

 

Når det kommer til hvem som bør eie båt og ikke så mener jeg at hvis man lenser en trebåt for 1000 liter vann for så å bli overrasket over at båten har sunket noen timer senere, ja da bør man ikke ha båt og spesielt ikke trebåt.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lurt litt på, hva hadde skjedd med denne båten hadde den ikke sunket? Når finansene knapt nok strekker til til vanlige utgifter, hvordan skulle budsjettet klart en båt som trenger masse?

Kurant spørsmål. Betalte 0 kr for båten da motoren svikta grunnet den gikk tom for olje.

Den va slippa i sommer med ny bunnsmørning og skroget er oljet.

Var uheldig/heldig i fjor å fik vannskader på ting eg hadde lagra i ein kjeller å fikk penger i erstatning som gikk til 220 amp forbruks batteri

11 kilos gass flaske, gassovn, (laptop gps motaker,som sammen blir kartplotter)

Kjøpte ny oljeslange til 500 kr og fikk masse spillolje å fikk motoren til å gå (hadde rådebank)

Var trang å jævlig å taket var ikke tett så det måtte fikses, så eg fikk tak i ein gratis campingvogn som eg sko bruke innredningen til. Hadde skåret vekk overbygget på båten å putta heile campingvogna nedi å kledd utsiden med finer eller noe slikt,å da hadde ingen sett at det var campingvogn i båten,å hadde hatt det fint rent og tørt inne med mer soveplass,sitteplasser skikkelig kjøkken med 2 gassbluss og 220v-12v-gasskjøleskap. masse skap plasser, do og dysj

Har flere gressklipper motorer og dynamoer så eg kan sy i sammen å bruke te å lade batterier slik at eg ikke trenger å starte hovedmotoren.

 

Er utrulig ka folk kaster som er fult brukbart. Eg kan fikse båten av det eg finner utenom festemiddler og maling.

Eg er vel ein skrotnisse av ein bilmekaniker uten papirer som klarer meg med det eg har rundt meg, helt til båten synker å eg plutselig ikke er selvhjulpen lenger.

Så når eg som er fattig utføretrygda uten bil å lite bussavganger som lever og ånder for sjølivet. Så er eg litt stolt som har(hadde) 35 fots skøyte som sko være hytta mi å treffe di utrulig kjekke båtfolket på romsa i helgene med gitarspill sang lått og løye å være sosial uten å betale 1 krone.

Eneste plassen eg er sosial er når eg er ute med båten eller her på baatplassen.

 

 

MVH Geir Helgesen som tar imot ris og ros, kritikk og forslag, penger eller hjelpende hand, liten eller stor båt, ja eller nei

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Når det kommer til hvem som bør eie båt og ikke så mener jeg at hvis man lenser en trebåt for 1000 liter vann for så å bli overrasket over at båten har sunket noen timer senere, ja da bør man ikke ha båt og spesielt ikke trebåt.

 

 

1000 liter ja, men kunne vært på 5 dager. brukte 5 min på å se etter lekkasjer som eg ikke fant. å 30 min etterpå var den på vei ned, ikke timer

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

og båten har jo i dette tilfellet sunket på et sted hvor alt ligger til rette for at en heving skal kunne gjennomføres enkelt og greit. (Grunt vann, nært land med gode forhold for mobilkran og vei).

Slik jeg har oppfattet Geir fra tidligere innlegg i denne tråden, så fikk han ikke lov til å bruke mobilkran på den brygga.

Link to post
Share on other sites

Med JGH får du iallefall en mann med stor pågangsmot, Geir. Jeg ville anbefalt et par ting:

 

 

- Ha en god plan for lørdagen hva du vil gjøre og hvilket utstyr du trenger.

 

- Ha en skikkelig plan klar hva du vil med båten når den begynner å flyte. Skal den lenses eller skal den bare dras en annen plass. Skal den på land eller dypvann?

 

- Prøv å få enda mer hjelp denne dagen. Det er flere som har anbefalt å ringe Westcon - Jeg vet ikke om det blitt gjort, men det er klart, klarer du å overtale de å stille de med et løftefartøy og du stiller med hjelpemannskap inkl dykker så begynner dette å bli bra.

 

Men du må vite hva du skal med vraket så snart den kommer opp fra sjøbunnen. Når du ikke er mannen å forhandle litt så burde du kanskje bedt noen å ringe Westcon på dine vegne. De må jo også bli glad for at båten forsvinner der det ligger. Hva med han som eier bryggen? Kan han bidra med noe? Han er nok ikke særlig glad i deg men det er jo i hans interesse at båten forsvinner.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fjernet innlegg som hadde med dynamitt å gjøre da jeg antar at dette er ulovlig.

 

En ansvarsforsikring koster nesten ingenting, og dekker nesten ingenting heller. Men som jeg nevnte tidligere i tråden dekker den faktisk utgifter til heving/bortkjøring og destruering av sunken båt. Uten beløpsgrense.

 

Ingen har kommenterte det så jeg tar det derfor opp igjen, mulig det forsvant blant alle innleggene.

Er iallfall viktig info, spes. for de som eier båter som har en overhyppighet når det gjelder å synke..

 

Kan du bekrefte at du har sett det Geir, vil jo være dumt med alt dette styret hvis du bare kan overlate jobben til forsikringsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Fjernet innlegg som hadde med dynamitt å gjøre da jeg antar at dette er ulovlig.

 

 

 

antar???

JEG ville sprengt dritten eller dratt den lengre utpå - få opp den hel når den ikke tåler og bli flytta litt på eller rørt så er det på en måte ikke noen oppsjoner igjen

 

holder det ikke at ot har blit norges kjedeligste forum om man skal avstumpe deler av meninger her også???

 

det skulle vært ulovelig og oppfordret folk til ikke ha forsikring også - har selv hatt et par uhell med båtene oppgjennom og takk høyere makter for forsikringene vi alltid har hatt ikke så kunne vi pakket sammen alt av båtliv for titalls år siden

synd jeg ikke er nærmere så kunne jeg blåst den skuta til pinneved og stått for det (selvsagt med eiers tillatelse/ båteier)

herrejezzus hva får man får en liten ladning når alt annet er waist of time???

Link to post
Share on other sites

Ligger ikke båten i en vik? Hva med en renneløkke rundt skroget evt en dregg i lasteluka og å slepe den bort noen titals meter med en kraftig traktor så du slipper å bekymre deg for kaieier. Tror ikke nødvendigvis at myndighetene kommer til å kreve heving av denne sånn helt uten videre. Får du den ut av veien for fiske og havn tror jeg mye er gjort. Bare ikke bevisst dump den på dypt vann, da kan du be om problemer og en vesentlig vanskligere/dyrer sak. Legg den til side i påvente av varmere vann og bedre hevingsforhold. Hvis det er slett bunn skulle jeg tro en litt kraftig traktor klarer å slepe den bort noen meter langs bunnen. Frykter at båten har ligget å rugget så lenge på bunnen nå at du skal få kjørt deg hvis du skal klare å få denne til å flyta av seg selv igjen. Bare tenk sikkerhet først, 50 meter elastisk tau med en dregg i enden kan bli litt av en sprettert. Det er iallefall mitt forslag, får dere den ikke opp i helga, så prøv iallefall å få røska båten unna leden og havneområdet.

Link to post
Share on other sites

Båten ligger ikke i en vik, men i Ølen sentrum, med naboer og kaier på begge sider. Litt Vest, er det kummunal kai med daglige hurtigbåtanløp, og mot øst er nærmeste nabo ," Elin Tvedt":-) Tviler på om hun vil ha vraket.....

Ang. forslag om dynamitt og dumping. Glem det! Det er ulovlig og kriminelt.

Til dere som gir Geir hjelp økonomisk eller fysisk, skulle hatt en medalje eller diplom:-)

Link to post
Share on other sites

Nå har eg fått av meg tørrdrakta. Va for dårlig sikt te at eg kunne lage meg inntrykk om hvordan tilstanden er.

Men båten har glidd litt mere utover, er vist ein liten skråning der den ligger, så med ein kraftigere båt enn min så kan me få dradd den noen meter te, å da skal den ikke ligge te hinder for noen.

 

Eg tørr ikke å få folk hit langveis fra på lørdag når eg ikke har peiling hvordan ståa er.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...