Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Fest dunkene i løftekrokene på taket til styrhuset...fyll luft å eg vil tro båten retter seg igjen:) er også en krok over vannlinjen i bauen...vil tro du får løftet båten såpass at du får stroppene under og kan begynne hevingen;) er desverre ikke kommet noe lenger med båtkjøp men skal ting ordne seg i nærmeste framtid kommer jeg sporens straks innover å hjelper til!

Link to post
Share on other sites

Nytt forslag (beklager om du føler deg overmannet av mer eller mindre gode sådanne):

Skru fast båndstropper eller kjetting til skutesida med franske treskruer og karosseriskiver. En dykker med god skralle bør kunne få godt nok feste på ett dykk. Tror jeg...

Uansett, lykke til! :thumbsup:

 

Er ett meget godt forslag, takker

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Dvil sitt forslag må jeg si virket lurt og gjennomførbart. Bolte fast noen franske treskruer med øyer gjennom skroget og inn i spantene burde gi rimelig godt feste. Å skru dem inn med en skralle burde jo gå greit hvis dykkerne har litt luft også. 2 tomler opp til den. Å skaffe en vanntett drill hørtes vanskelig ut.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at batteridrill fungerer utmerket under vann, men jeg brukte den kun i ferskvann, mer skeptisk til at det vil gå i saltvann.

 

Jeg tenkte også på mulighetene for å knuse/sprenge den på stedet og ta jobben med å rydde opp etterpå?

 

Sprenging klarer en vel å rigge fra overflaten uten dykker. Vannkikkert og et langt skaft for å få plassert ladningene og så fyre av? Kan vel bli kokefisk til middag i samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Hvis skuta skal opp hel så stiller jeg meg skeptisk til å "bolte" fast stroppene langs skutesiden, hva skjer når stroppen strammes ? Enten røskes skruene ut ellers så river man skutesida i filler... Dårlig odds spør du meg.

 

Ville satsa på stropp under aksel og håpe på såpass løft at man får stropp under forut også. Evt komme fram til en løsning for å løfte baugen ut av gjørma. Må da være noe der å gjøre fast i ?

Link to post
Share on other sites

Skulle løsningen bli å borre med batteridrill kan drillens levetid forlenges betraktelig med å ha den i en lukket plastpose. Så lager du bare en hylse av gaffatape på posen der du har i masse fett og borren kan gå gjennom. Har brukt den løsningen selv, riktig nok ikke dypere enn et par meter, men drillen borret mange hull og forble tørr underveis. Kan radiostyrte modellbåter fungere i årevis med primitiv fettsmurt hylse kan drillen også var tanken. Ser jo den at en slik løsning er best hvis det er snakk om å borre huller til stropper eller lignende, skal det brukes franske treskruer går det nok raskere totalt sett med vanlig skralle.

 

Vil tro huller der spantene er og stropper gjennom er bedre løsning en franske treskruer hvis en slik løsning blir valgt. Enig med daain83, spørst hvor godt hold det er i treverket etter så mange år. I tillegg blir det mykere av å ligge nedsenket i vann slik situasjonen er nå.

Link to post
Share on other sites

Om det nå er bestemt at båten ikke er noe å samle på. Da ville jeg fylt opp en eller to luftmadrasser under dekk, slik at den retter seg opp og tatt det derfra. Lag løftekroker på egnende steder ved å skru fast båndstropper eller kjetting til skutesida med franske treskruer, bruk mange skruer og store skiver for å fordele kreftene. Bruk drill til jobben, det vil gå mye enklere og raskere og dykkeren vil rekke å skru i flere skruer før han blir sliten. Om du har tilgang på luftkompressor bruk trykkluft drill, slik at du ikke går tom for strøm. Da en batteridrill fungerer utmerket under vann, men batteriene holder ikke lenge pga lekkasjestrøm til omgivelsene. Fyll dunkene med vann slik at de synker. Fest stroppene i de provisoriske løftekrokene og dunkene. Fyll dunkene med luft. Båten bør nå ha løftet seg av bunen. Tau båten nå bort fra brygga. Hva du gjør med båten nå er opp til deg, men det ville være synd om den sank under transporten på et dypt sted. :lipseal:

 

untitled.jpg

Link to post
Share on other sites

Ble ikke mitt forrige svar postet eller?? det er 3 kroker allerede montert på båten...hvorfor ikke bruke disse til og rette å heve båten såpass at en kan få stropper rundt skroget?

 

 

Er vel bare fremme det er kroker, men det kan være nok te å heve såpass at det kommer stropper under ja.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Lurer på en ting her Geir skal du bare dumpe båten eller har du planer om å fikse den så du kan bruke den ??

 

 

Første priotet er å få båten vekk ifra der den er.

Vist det ikke er så mye (store) skader så skal eg fikse den.

Vist eg vil dumpe den,så har eg lyst å demontere ting først,som styring septiktank å diverse og tømme den for olje å diesel.

 

Så får eg den ifra bunnen så har eg lyst å slepe den ein annen plass for å heve den slik at vist noe går galt så hindre den ikke båter.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Ble ikke mitt forrige svar postet eller?? det er 3 kroker allerede montert på båten...hvorfor ikke bruke disse til og rette å heve båten såpass at en kan få stropper rundt skroget?

Må ikke lage mer arbeid enn det allerede er...

 

 

Er de virkelig løfte øyer på rorhuset ? Og kraftig krok i bauen ?

Da forstår eg ikke problemet :confused:

Link to post
Share on other sites

Den holder nok endel , men ikke mange 1000 kg rett opp.

Ville prøvd meg med 1stk 1000 liters dunk der ,eller endel 20 liter dunker . en eller helst 2 på propel akslingen.

den fremme vil da holde båten på rett kjøl.

 

Må bare gjenta mitt forslag fra begynnelsen av tråden , legg en slange inn i dunkene og fyll luft fra land.

En liten biltema kompressor leverer mere en nok luft

Da har du kontrollen , og ikke minst de er sikkert for dykkere om de ryker.

Fyll sakte og jevnt. Ikke ha max krefter med det samme.Bruk litt tid så båten får løsne fra mudderet.

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er styrhuset av? ja er to stk løftekroker til å løfte hele huset av..disse skal fint holde til å heve båten såpass at en kan få stropper under kjølen...også den i bauen:) huset står på en stålramme...kan evt kutte hull å feste kjettinger den..? visst huset er av tar du bare en stroppe rundt propellakslingen i maskinrommet..?

Redigert av Skipsredar Lars:) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...