Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

dette ordner seg.

Vel for oss som sitter hjemme i sofaen vil dette ordne seg greit. For Geir er det ingen automatikk i ordningen, han må ordne dette selv, først da ordner det seg. Løsningen heter handling, noen har bidratt økonomisk å nå er det to medlemmer her inne som har tilbudt seg å komme å hjelpe på lørdag, da er det bare en ting som gjelder å det er handling handling handling, ingen vits i å utsette noe som helst på grunn av dårlig sikt i vannet ved siste besøk, bare å brette opp erma å legge en god plan, så en alternativ plan og tilslutt en plan B, sørg for å ha klart all den dritten som kan tenkes å kunne være nyttig på plass så er det bare å sette i gang på lørdag å få båten flytende. Når et medlem spør om han skal prøve å få tak i ei pumpe sier du bare takk, det kan da umulig være noen ulempe å ha tilgjengelig to pumper..

 

Slå til på tilbudet om hjelp på lørdag Geir, ikke noe havlhjertet innsats, bånn gass så flyter skøyta lørdag ettermiddag!

Link to post
Share on other sites

Har stor sympati for Geir som sliter med denne oppgaven. I hans situasjon er det ikke enkelt da han sikkert har mange "trusler" hengende over seg fra autoriteter / havneeiere m.f. Båten må bort i en aller annen sammensetning - enten hel eller i løse deler.

 

Positive og negative uttalelser fra BP har jo stort sett ikke medført til annet enn en populær link som mange er innom å besøker til egen tilfredsstillelse i en eller annen form. Geir sliter fortsatt med problemet han har havnet opp i. Nå ser det ut til at han kan få en hjelpende hand med oppgaven. Planleggingstiden er vel nå over for å berge båten og da gjenstår det kun opprydding.

 

Mitt forslag til dette er å rive båten opp så mye som mulig og la resten ligge til varmere vær. Da båten er i bevegelse etter hva Geir nevner er det jo håp for å få dratt denne ut på dypere vann slik at ikke andre kan ta skade av denne. Ca. 40 meters dybde i Ølen og dette skulle nok bli et fint sted for resten av båten. Om en kommer klar av kablene som ligger på bunnen.

 

Få revet opp dekket med overbygg og mast. Bruk kraftig wire i løkke (lasso) og legg rundt det som kan rives løs og få dette opp. Traktor er foreslått som dra kraft og kan sikkert være kraftig nok. Er du heldig får du revet opp ganske mye uten altfor store kostnader.

 

NB. Det ble foreslått dregg som forankring, men denne kan kile seg skikkelig fast og stoppe hele prosessen.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra at det er to stykker som kan komme å hjelpe til helgen og kan stille med bil og dykkerutstyr. DET står det respekt av!!! Den bør vel kunne flyttes litt utover slik at den iallefall ikke ligger i veien for tilgangen til bryggen. Da skulle vel mye være gjort sånn i første omgang iallefall. Dette kunne jo blitt en kjempeflott dugnad, enda mer sosialt og meningsfylt enn å treffes på ei brygge og grille sammen en sommerkveld. Skulle så gjerne ha hjulpet rent praktisk også men blir desverre for lang tur for meg på en lørdag (trur eg hm.....)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Jeg blir uvel og sjokkert når jeg leser her hva som er kriteriet for å ha båt og hvor lang tid det kan gå for å heve båten. Å prøve og drukne en som omtrent ikke klarer å holde hodet over vannet, hva er det dere tenker med? Håper du kommer ut av det på en god måte Geir. Jeg og sikkert mange andre unner deg eit båtliv.

 

Hilsen en som ikke er verdensmester

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Jeg blir uvel og sjokkert når jeg leser her hva som er kriteriet for å ha båt og hvor lang tid det kan gå for å heve båten. Å prøve og drukne en som omtrent ikke klarer å holde hodet over vannet, hva er det dere tenker med? Håper du kommer ut av det på en god måte Geir. Jeg og sikkert mange andre unner deg eit båtliv.

Hilsen en som ikke er verdensmester
Jan Martin



Takk for dine ord :thumbsup:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Veldig kjedelig situasjon du er havnet opp i Geir..

Fikk en liten tanke ang det å løfte båten litt for å kunne dra en stropp under den.

Kunne det latt seg gjøre å tre en stålbjelke loddrett ned i lasteluka eller motorromsluka?

Feste en stropp på midten av bjelken slik at nå den strammes vil bjelken havne vannrett under dekk på båten.

Er dette noe som kunne fungert?

Er det lørdag eller søndag dere skal prøve å heve den?

Link to post
Share on other sites

En liten "Biltemapumpe" blir for puslete!

Du trenger en skikkelig brannpumpe. Ta kontakt med Oddvar Krakk i brannvesenet, før dere oppdager at andre pumper blir for smått.

 

 

Ja den blir for puslete ja. Ringe oddvar slik at me har brannpumpe klar vist det trengs. Samme med slipp

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Blir nok lørdag. lure på om ikke du kjenne te plattgatteren eg har fått meg nå?

 

Ok.

Den kjenner jeg godt til, har vært ute i den noen ganger. Var pappa sin for en stund tilbake :smiley:

Tror faktisk det ligger et bilde i prosjekttråden min av den.

Den trenger litt stell, men kan bli en flott båt! Mener å huske at skroget på båten var temmelig bra.

Link to post
Share on other sites

hei har du bilde av båten på land som viser kossen påten ser ut under. stevne med aksling samt bugstevne evntelt bilde av buen fra siden på sjø og pulerter

 

ser på første bilde at spanta komer opp og skanske klenigen er spikret fast i dei er dei boltet fast i spanta er dei sikkert sterke nok vis dei er spikret i deket er dei får svkke vis ein dykker får to-tre hlstik runt (ikkje rekka) so ein kan få lit løft fra to 1000l for so og få stroper under?

 

vis buen er buet ner til kjølen kan ein kansje dra eit tau unde to 1000l fat lit løft for so få flire tau under?

 

pulerter pleier å vera bolta fast i spanta

 

stropene må under båten to 1000l på kvar side for so og fyla luft er ikkje 4 nok so er 2 til kansje nok 1000l med luft ca 1000kg 1l på 7m blir trur 7l luft overflate så ver forsiktg med luft fyling

 

bilder hade våre kjekt da er de lit letter og koma med lysnig på ubåt til båt

Link to post
Share on other sites

hei har du bilde av båten på land som viser kossen påten ser ut under. stevne med aksling samt bugstevne evntelt bilde av buen fra siden på sjø og pulerter

 

 

 

bilder hade våre kjekt da er de lit letter og koma med lysnig på ubåt til båt

 

Hei, eg har desverre ikke bilder av den på land. Var bilder av den på land i gamle finn anonsen, men eg har ikke det.

Er ikke pulerter på den heller.

 

Har tenkt litt på å få lagt tau fra propellaksling å rundt heile båten til gjennom samme plass som andre enden med propellaksling å te kaien hvor me jekke tauet slik at det kommer under kjølen å bakover til rette plass og knytte stropp for så tra tauet og stroppen følger med underkjølen å opp andre siden.

 

surre_tau.png

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...