Jump to content

Da ble skuta mi ein ubåt


Geir Hel

Recommended Posts

Kanskje noe å tenke på?

 

En annen ting å tenke på.

Hva om denne tråden ble startet av bryggeier, som fortalte om en tafatt fyr som hadde fortøyd båten sin ved bryggen hans, for å gå å hande mens den var på vei ned. Og som nå aldri fikk fingen ut for å få båten fjernet? Hvordan hadde da tråden utviklet seg?

 

 

Jeg husker for noen år siden. Da ble det opprettet en tråd av en båtkjøper som følte seg lurt. Han fikk masse støtte fra forumet.

Noen dager senere ble det opprettet en tråd av en båtselger, som ble plaget av kjøper. Han fikk også støtte fra forumet. Plutselig var det en som klarte å legge sammen 2+2, og folk forsto at dette var samme saken. Da ble det mye mer rolig i begge trådene... :giggle:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 25 fot trebåt som søkte i havnen, den var 7 tonn når den nesten var ved overflaten, når den var lenset og hang i løse luften var den 5 tonn målt i luft.

Det er fysisk umulig at noe som er nedsenket i vann kan veie mer enn enn det den samme samme gjenstanden veier i luft. Årsaken er enkelt og greit at oppdriften i vann er ca 784 ganger større enn oppdriften i luft.

 

Og den som tror at vann ikke flyter i vann (og derfor veier nøyaktig ingenting i vann) vet ikke hva han snakker om :sleep:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker litt logisk så er det tilfellet at båten veier mer akkuratt i vannflaten, enn den gjør når den flyter. Dette kommer av at når båten nærmer seg vannflaten løfter du båtens vekt i tillegg til vannet som er ombord i båten. Hadde båten lekket som en sil, hadde du sluppet denne effekten, for da ville alt vannet runnet ut gjennom skroget, og bare båtens vekt hadde blitt motstand.

 

Det er derfor folk poengterer at lensingen er veldig viktigt underveis, og med engang båten nærmer seg vannflaten. Når det først kommer luft under dekk, begynner båten selv å fortrenge vannet og vil etterhvert flyte. Enkelt å teste dette med en gryte i vasken hvis det er tvil. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker litt logisk så er det tilfellet at båten veier mer akkuratt i vannflaten, enn den gjør når den flyter. Dette kommer av at når båten nærmer seg vannflaten løfter du båtens vekt i tillegg til vannet som er ombord i båten.

I det jeg kommenterte over ble det påstått at båten veide mer da den nesten hadde nådd vannflaten enn den gjorde i luft. Det påstår jeg fremdeles er fysisk umulig.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Blir en diskusjon som hjelper Geir lite uansett... :fishing:

Det kan du nok ha rett i.

Det hjelper ham enda mindre om noen prøver å lure ham til å tro at båten skal bli lettere å løfte ut av vannet enn opp fra bunnen til overflaten... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 25 fot trebåt som søkte i havnen, den var 7 tonn når den nesten var ved overflaten, når den var lenset og hang i løse luften var den 5 tonn

 

Bare for å presisere, det var denne jeg kommenterte, og er man ikke stokk kverulant skjønner man at Glpau mener i vannlinjen, da hadde han helt sikkert 2 tonn mer inkl. trapped sjøvann.

 

 

 

Det er fysisk umulig at noe som er nedsenket i vann kan veie mer enn enn det den samme samme gjenstanden veier i luft. Årsaken er enkelt og greit at oppdriften i vann er ca 784 ganger større enn oppdriften i luft.Og den som tror at vann ikke flyter i vann (og derfor veier nøyaktig ingenting i vann) vet ikke hva han snakker om :sleep:

 

Kom igjen da, ikke bare kveruler, vi prater her vannlinjen og klar til oppløftet, da må det enten lenses eller utstyret bør tåle enn god del mer enn 12 tonn + trapped water + sikkerhetsmargin. Dessuten er dette sikkert utpå bom noe som gjør at det må enda sterkere løftekran til. Jeg kjenner ikke kraner, men det avviker mye med løft full kran ute, versus løft inntil bil.

 

Jeg hadde ikke tenkt å blande meg inn i denne tråden her, men jeg oppfatter at glpau hadde ett godt poeng, men var litt upresis når han sa nesten vannlinjen, men vi må da skjønne hva han mente. Dette igjen viser at skal Geir ha kranbil, må han nok ha en voksen kran, siden kranen må stå lengre inne på land for godt fundament, dermed blir strekket armen må ut mye lengre, og vekt skal jeg tippe 15-16 tonn + sikkerhetsfaktor 1,5?, hvis man ikke lenser, men bare staser på at vannet skal renne ut etterhvert som man løfter opp.

 

Forøvrig er jeg etterhvert enige med de som lurer på om dette er noe å redde. Dette har trukket alt for lenge ut, tror heller ikke det er mye utstyr igjen å berge, så blir ett fin St. Hans bål til neste år får man den opp. (Bare min mening)

Link to post
Share on other sites

kanskje han prøvde med for kort lunte :giggle:

om det er ulovelig og sprenge med en liten frøkenladning så går det an og høre med fks brannvesnet etc så kanskje dem tar det som en LOVLIG øvelse?? ikke vet jeg , noen ganger bedre å be om tilgivelse en tillatelse

:saint: tviler på at boten evnt kommer opp i nærheten av en offentlig opprydding

jeg hadde tauet driten utover eller smelt den av

Link to post
Share on other sites

Endelig noen som kritiske til at dette går for seint. Hadde jeg eiet brygga hadde jeg ikke vært så talmodig som eier av denne brygga. Det største marerittet for en brygge/marinaeier er slike henslegte båter. For ikke å nevne havnesjefer i de store byene, eks Kirkenes med henslengte trålere.

Geir skal være glad han ligger en plass der eieren har talmodighet. Nå har det gått så lenge at det koster mere å få den opp.

Link to post
Share on other sites

Registrerer at det er 2 dager siden sist Geir kommenterte noe her inne.

Grunnen er litt personligt. Men er kommet gode ideer her :thumbsup:

Skal bruke uka å se hvor mye eg kan gjøre uten dykkere med lang pinne hyssing og dupp i enden.

 

Har gitt opp å få tak i medhjelper. Dukke aldri opp så eg har hatt noen bom turer med buss ja. Motivasjonen eller pågangsmotet blir liksom ikke på topp da.

Så eg skal sette meg små mål i uka som kommer.

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

herregud for en tafatt type :confused:

 

Liker at folk tar ansvar for sine egne ting og gjerninger.....

 

Skrev 17.11 dette, fikk jammen meg litt pepper for det gitt. Nå har det gått en mnd. men kanskje i morgen eller neste uke, hva med neste år? Nei fiks det heller til sommeren, kanskje neste sommer.......

Jeg hadde ihvertfall vært en smule irritert om bryggen tilhørte meg for makan til treighet!

 

Lykke til og få nå for guds ut fingeren.

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Skrev 17.11 dette, fikk jammen meg litt pepper for det gitt. Nå har det gått en mnd. men kanskje i morgen eller neste uke, hva med neste år?

Kjære Josefsen

I utgangspunktet er jeg vel helt enig i det du skriver i dag,MEN her har vi å gjøre med en totalt ubemidlet person å gjøre,Geir har vært veldig åpen om sin økonomi(jeg hadde aldri lagt ut egen økonomi på nettet).Han skriver også at han tar bussen dit hvor skøyta er,altså har han ikke bil.Kanskje sliter han med andre ting også,det har ikke jeg noe med.Kanskje vi ikke skal være så snare til å dømme.Men som sagt,du og jeg ville nok hatt båten oppe for lenge siden for vi kunne betelt for det.

Link to post
Share on other sites

Ser det du skriver Josefsen. Men som skribenten over sier, så har han bred støtte her i forumet. Den samme støtten tror jeeg også han har fra bryggeeieren, da han han har vært tålmodig.

Dette er nok ikke uten grunn. Jeg vil minne deg om en liten ting: Vi har bestandig to valg.

 

1. la seg irritere

 

2. Å ikke la seg irritere.

 

Jeg forsøker etter beste enve å bestandig velge nr 2. :cheers_wine:

 

men, det skal innrømmes at jeg også velger nr 1. :headbang::lol:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...