Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Abu Dhabi er på god vei til å bli fikset.

 

En litt større jobb å gjøre på Sanya...

375972_240999102622142_180933318628721_632912_1276933941_n.jpg

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Walker snakker om to til fire dager for å få AbuDabi tilbake i racet, mens Sanya vel ikke har dratt helt tilbake til Alikante, så det kan jo bli spennende å se hvem som passerer Gibraltarstredet først. Så venter stillebetet lengre ned og der kan teten bli liggende i dagesvis med litt uflaks, så løpet er ikke helt kjørt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Litt spennende å se om taktikken til Groupama betaler seg. De ligger noen nautiske unna optimal kurs, men hvem vet om det kanskje betaler seg å legge opp en helt annen taktikk enn resten av feltet. Masse å vinne, ikke allverden å tape totalt sett kan være tankegangen her.

 

groupama.jpg

 

Groupama nederst i bildet

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å ha vært et bra trekk det :thumbsup:

gibraltar_move.jpg

 

Ikke helt på høyde med Aksels vanvittig gode manøver i sørishavet i 2008-2009-utgaven, men så er det jo litt tidlig for den slags.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har det blitt et problem for VOR at det er så få båter som stiller til start? Nå er det to havarister allerede etter første dagen og racet er ned til fire båter - iallefall foreløpig. Havarer to til (det er vel ikke så usannsynlig) da er det ikke mye av regattaen igjen. Tilbake i gamle Whitbread dager var det jo mange flere båter. Har det blitt for dyrt å stille?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

De er jo etter all sannsynlighet tilbake til start i Cape Town, fortsatt laaaangt igjen, så mye som kan skje.

 

Riktignok har du et godt poeng i kostnadsrammene. Det har vært diskutert om det skal legges inn budsjettrammer for lagene. I år ligger lagene på rundt €25 mill. eller rundt NOK 200 mill., og jeg antar at Abu Dhabi ikke har noe budsjett i det hele tatt.

Dette er jo uheldig med tanke på antall deltakere, men store budsjetter gir også rom for mye spennende teknologi og ekstreme båter. Det har jo kommet reduksjoner i form av antall seil osv. og vi har jo sett lignende begrensninger i andre idretter, særlig F1, der det har kommet mange restriksjoner i utstyrsbeholdninger o.l. for å holde kostnadene nede.

 

Et annet aspekt er jo at verden nå er inne i en vanskelig økonomisk situasjon, og dette tatt i betraktning er ikke 6 båter til start så altfor ille. Med tanke på hvor stort VOR i forhold til tilskuere, mediadekning og reklameeksponering, sier det seg selv at det er gunstig å sponse et slikt lag om man har råd til det.

 

De tre siste VOR har det vært 7-8 båter, de to før 10-14 båter, og før det mellom 15 og 29(!) båter.

 

Personlig synes jeg det er helt greit med få båter, da det i mine øyne er de øverste plasseringene som er mest interessante, og interessen for båter som ikke lenger er favoritter ville nok fort dabbet av, med dertil risiko for sponsorene. Selvsagt gøy om det kunne vært flere om beinet da.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Har det blitt for dyrt å stille?

 

Finanskrisen i resten av verden har nok lagt en demper på cirkuset er jeg redd. Jeg tror jeg har lest at de har forsøkt å lage reglene slik at det skal være lettere for flere team å stille til start, men det ser vel ut som om mr. Frostad har bommet med den taktikken. En av regelendringene er vel slik som antall seil man har lov å ha med. Dette igjen legger ingen begrensing på hvor mange hundre tusen du kan bruke på å utvikle de enkelte seilene. Antall seil tillat, er en av grunnene til at de på Abu Dabi sendte en mann ut i sjøen for å kutte toppen av storseilet på den brekte masten. De har nemlig bare et eneste storseil. Alle andre seil er forseil og man vinner ikke uten storseil.

"“Wade Morgan did a great job,” Walker said. “We had with the rig and sails in the water and ordinarily you might chop the rig away before it damages the boat. But we couldn’t do that because we only have one mainsail. We are only allowed 17 sails for the race so you can’t go throwing two sails over the side. So we had to retrieve our sails and all of them were on locks at the top of the mast.""

 

F1 og WRC har vel lykkes bedre med å senke kostnadene slik at flere stiller til start. I WRC, var det vel bare to fabriksteam på det minste, men det er på vei opp igjen med de nye reglene.

 

VOR hadde vel egentlig ikke vært det samme om det ikke hadde vært det aller aller råeste av racingbåter, men kanskje de ville vunnet på å ha med et par klasser til i samme start, slik at "litt" billigere (og kanskje mer solide) kunne seilt samme distansen som egen klasse. På en annen side, er det 60 aktive utøvere som er med på disse 6 båtene, så om man velger å se det slik, er det fortsatt 40 deltakere igjen frem til AbuDabi og Sanya er tilbake på banen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Oppdatering fra Aksel: Med de omfattende reparasjonene som må til, er det dessverre ikke lenger mulighet for Sanya å fortsette fra Alicante.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Oppdatering fra Aksel: Med de omfattende reparasjonene som må til, er det dessverre ikke lenger mulighet for Sanya å fortsette fra Alicante.

 

Jammen skulle ikke de reparere i puerto de motril da?

 

"The watertight doors had already been closed as a precaution due to the prevailing conditions and the boat is making its way to Puerto de Motril."

 

.... eller er det kanskje i Alikante... jeg skjønte det som det var en havn nærmere Gibraltar, men det er kanskje slik at de må helt tilbake til start om de skal få lov å fortsette etappen.... Her er det vist en del regler jeg ikke har oversikt over skjønner jeg.

 

Kjempesynd å måtte bryte på den måten, selv om det ikke her helt uvanlig lengre i VOR. Litt ekstra surt at det er i løpet av første døgnet på første etappe selvfølgelig.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett RSL, jeg var litt kjapt ute og har nok misforstått meldingen fra Aksel. De er nok i Puerto de Motril, eller hvertfall en havn nærme der uhellet skjedde.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

De er nok i Puerto de Motril, eller hvertfall en havn nærme der uhellet skjedde.

 

La oss håpe det er du som har missforstått og ikke jeg. Da kan de i det minste fortsette etter en reparasjon.

Alternativet er en kjedelig transportetappe til Cape Town for å fortsette derfra i neste etappe.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det blir nok start fra Cape Town dessverre, Aksel tvitret i går at de håpet på å rekke Cape Town, men at det ikke var mulig å få seilt fra der de er nå. Imidlertid tvitret Sanya at det var mulig det blir start fra Cape Town, men at de krysser fingrene.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

[...]De tre siste VOR har det vært 7-8 båter, de to før 10-14 båter, og før det mellom 15 og 29(!) båter.[...]

Men det har vel aldri vært mer enn 7-8 båter som er med for å vinne? Før har det gjerne vært med en drøss med "jentebåter" og "lavbudsjett-i-brukt-båt" som bare har som mål å gjennomføre og å vise en spinnaker med sponsorens logo på TV.

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje kutte enden av emne-tåden og endre til "VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012)"

 

Så vel antydning allerede fra start om at Camper og Telefonica var veldig "close matched" mht båtfart. Hvertfall under forhold og vindretninger som gjaldt da. De andre to henger brukbart med og vil vel ta alternative kursvalg for å se om de kan komme forbi. Det vinner de uansett oppmerksomhet på (sponsorene blir glade), og plutselig kan de også være i tet (eller enda lenger bak da:).

 

Ser ut til å kunne bli spennende en stund dette her :smiley:

 

Formidles det løpende livebilder fra båtene noe sted?

Link to post
Share on other sites

Nærmeste du kommer live er her Ikke alltid livesending, men mye som sendes her. Sjekk også kanalen deres på youtube, der sendes målganger, inport-races osv. i tillegg til mange andre videoreportasjer.

 

EDIT: Bra livedekning her, glemte den i farten

 

Forøvrig har du oppdatering hver 3. time på kart og data

 

Emnetittelen burde kanskje endres ja, siden dette har penset over til en VOR-tråd. Men diskusjonen om reklame/kostnader/teknologi osv. kan gjerne fortsette :smiley:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Burde kanskje kutte enden av emne-tåden og endre til "VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012)"

 

Det er ikke mulig for meg å endre tittelen lengre, men det kan kanskje moderator gjøre om det er ønskelig

 

 

Formidles det løpende livebilder fra båtene noe sted?

 

Neste livesending er 10 desember kl. 1345 og er fra "in port race" i Cape Town

 

Frem til da må vi klare oss med opptak.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da er det bekreftet at Sanya ikke fortsetter fra Spania, men fokuserer på start fra Cape Town til neste etappe.

Håper de klarer å fikse det i tide, og får transportert båten ned så de rekker neste etappe. 5 båter blir i minste laget, og synd om Aksel som eneste nordmann ikke lenger skal være med. I tillegg er det jo selvsagt ekstremt mye arbeid fra veldig mange mennesker som er bortkastet.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Veldig synd det der ja.

AbuDabi regner med restart omsdag kveld/torsdag morgen. Da er de ca 5 døgn etter de andre, men veldig mye kan skje ved passasje av stillebeltet. Litt mye å håpe på å ta igjen feltet selvfølgelig, men hvem vet hvor nærme de kan komme.

 

De i teten har vist endelig fått det rolig nok til å rydde opp inni båtene. Der er det vist et hærlig kaos etter julingen de fikk frem til stredet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Noen som har lyst til å delta virtuelt? Har 1, muligens 2 båter som kan overtas da det ikke ser ut til at de jeg håpte skulle hive seg med tør allikevel.....

Begge båtene er tålig bra med i seilasen.

Sjekk sailonline.org, er egen pålogging for besøkende, bruker: guest, passord: guest.

Om du ser i baren til høyre og velger boats også søker på NOR_Contrast eller NOR_Spray så ser du de aktuelle båtene.

 

Er forøvrig flere bp seilere som deltar, mange seiler under prefiks NOR, se også disse trådene Seile regatta på nett og Online seiling...etterlysning

Kontakte meg for aktuelle passord.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg var en stund litt fristet, men når jeg går i meg selv, bare VET jeg at jeg kommer til å droppe ut etter noen dager. Jeg har nok ikke tålmodighet og stamina til å seile virtuelt i ukesvis fremover.

Jeg har fortsatt RL-sesong og seiler avgårde fredag og er da ikke på nett igjen før mandag. Dette lar seg vanskelig kombinere med online-seiling er jeg redd.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama har nok en gang valgt en helt annen kurs enn de andre og holdt ved siste oppdatering vesentlig høyere hastighet enn de andre, så det blir spennende å se hvor mye de har tjent/tapt på dette valget i forhold til de andre. Bare et par minutter til oppdatering nå.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da er det to båter i hver gruppe, men hvem vet hvem som kommer seg først igjennom stillebeltet. De risikerer jo å bli liggende i mange dager uten vind, så det er nok helt andre avstander mellom båtene når de første kommer gjennom stikker avgårde.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...