Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er nesten litt sånn at man heier litt på Groupama for de tar en "dristig" valg.

 

Det er litt slik jeg føler det også.... Akkurat nå ser det vel ut som om de kanskje ikke rekker å bli med vinden helt ned, samtidig som de i teten kanskje får vind med seg nedover et stykke. De på Groupama er også spente på om de klarer å holde seg fast i den vinden de er i helt igjennom og sier i et intervju...

" As far as we are concerned, even though we have no competitor around us, we are running after a tradewind embryo moving with us towards the south. If we manage to catch it, we believe our option could pay. If not, we will have to reduce our consumption of gasoil and food, ‘cause we could stay in the neighbourhood for quite a while..."

 

Når det gjelder AbuDabi som vistnok skal skal forsøke en restart senere i dag, ser det ut som det blir en stund til de får vind og de må nok belage seg på å kjøre for motor frem til der de kastet inn årene og snudde. (Noe de vistnok har lov til)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er nesten litt sånn at man heier litt på Groupama for de tar en "dristig" valg.

 

Samme her! Men ikke om Sanya hadde vært med da, da hadde jeg bare vært nervøs :giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Da er Abu Dhabi i startgropa igjen, og skal være på vei ila. noen timer.

Team Sanya twitret nettopp at båten nå er på vei til Cape Town, med eta. 27. el. 28 nov. Skipper og deler av mannskap og crew reiser nedover allerede nå til helgen.

 

Spennende nå å følge kursene, Camper begynner jo også å vise en annen tendens enn de to andre båtene i nærheten, mens Groupama fortsetter å seile sin egen sjø.

 

Flere som har problemer med "dashboard"-fanen? Race Tracker og det andre funker fint, men dashboard går ofte i svart...

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje Groupama oppfatter det som om de har litt lavere båtfart. Da er det jo evt ikke så mye poeng i å ligge i sporet av de andre å falle etter. Og det er jo litt interessant om evt tregere båt i gitte situasjoner kan ha høyere vinnersjanse enn røkla fordi de ender opp med å måtte tenke alternativt. De kan vinne etapper slik, men neppe hele racet, til de blir nok summen av risikoeksponeringe ved å stadig ta alternative valg for stor over tid...

 

Jeg vet ikke, men det er spennede å følge med videre her nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ingen liten skade på Sanya dette. Hele baugseksjonen skal byttes ut med en ny, en stoooor jobb ligger foran dem.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Da har Abu Dhabi nettopp dratt fra Alicante! Kom på twitter for noen minutter siden :thumbsup: De har jo litt å ta igjen, men bedre sent enn aldri, stillebeltet avgjør mye for dem.

 

Forøvrig spekuleres det fortsatt i om Sanya traff noe i bølgene, men dette får vi antakelig aldri svar på.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Flere som har problemer med "dashboard"-fanen? Race Tracker og det andre funker fint, men dashboard går ofte i svart...

 

Jeg har ikke merket noe problemer på Dashboard etter den gangen datoen stod på 31 desember 1969, så det med andre ord snart 42 år siden jeg hadde problemer sist. hehe (jeg bruker forresten Firefox 8.0 (beta))

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

snart 42 år siden jeg hadde problemer sist. hehe (jeg bruker forresten Firefox 8.0 (beta))

Haha :thumbsup:

Vel fungerer så og si alltid, men av og til står det ingenting der, bare et svart felt, ingen båtinfo, klokke e.l. Bruker også Firefox 8. Merkelige greier.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg bokmerket en Dashboard helt i starten og når jeg klikker på det bokmerket nå, så får jeg opp en tekst som sier.

"

Oops!

Looks like you have

navigated off course

Error 404 - Page can't be found"

 

Når jeg ser på url'n står det <http://www.volvooceanrace.com/dashboard/leg/1/report/5/rdc.html> og det gjør at jeg må trykke på Race Senter og Dashboard på nytt for å få siste rapport. Akkurat nå er vi på <http://www.volvooceanrace.com/en/dashboard/leg/1/report/37/rdc.html>.

 

Jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, men det kan jo være så enkelt for alt jeg vet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ja har merket det jeg også, nytter ikke å bokmerke dashboard-siden, for den får en unik adresse for hver oppdatering. Av en eller annen merkelig grunn..

 

Video av hullet i Sanya

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

 

Video av hullet i Sanya

 

Fy F.. eller hva det heter....

Hullet er jo skremmende i seg selv, men om jeg skjønner han riktig, så sier han at skroget på disse båtene bare er 2mm tykt. Ikke rart de seiler så sinnsykt fort selv i lette vinder.

Hva de eventuelt har truffet får vi nok aldri svar på, men det ble forklart med en følelse av at kjølen brått ble dratt gjennom gjørmebunn før de merket at båten tok inn vann. Stedet dette skjedde var så langt fra grunner, at det må ha vært noe annet. En hval kanskje... En konteiner ville gitt helt andre skader og de ville nok ikke vært spesielt i tvil på om de traff noe eller ikke. Jaja... om det stemmer at skroget bare er 2mm tykt (det kan jo godt hende at jeg missforstår hva han sier i videoen), så skal det ikke store punkteringen til for at området rundt skal flises opp og svikte.

 

Oversatt til egen båt, er jeg glad for at min gamle svenske dame er tykk og god rundt det hele. At hun veier for mye til å hevde seg i regattaer, får være underordnet hehe....

 

Sekunder til neste oppdatering, så dette får være nok babbel for denne gangen....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da er Groupama i tet igjen gitt. Her tror jeg ingen er helt sikre på hvordan det vil gå fremover.

Ser stille ut en stund rundt røkla, men det er mer vind i vente der. Den vinden kan føre dem helt igjennom om de har flaks, selv om de kommer veldig langt vest før de går mot sør og runding. Groupama burde egentlig hoppe et halvt døgn fremover for å være sikre på å kunne være med vinden nedover kysten eller forte seg vestover... men der ligger det noen kanariøyer i veien.

Jeg tror nok engang at navigatørene ombord i disse båtene har mer nøyaktige vindprognoser enn det vi har, men utover det kan de ikke gjøre annet enn å tro og håpe. Stillebeltet har alltid vært litt Bingo.

Camper ser ut til å velge en enda mer vestlig kurs enn Telefonica og Puma og vi får se hvordan det går. Om de ikke lykkes med dette, er jeg redd navigatøren der ser litt amatørmessig ut med den vinglingen og bytting av strategi som de har vist så langt. Jeg trodde det var barnelærdom ved regattaer at man skulle holde seg til strategien og veivalget i det den var igangsatt. Å vingle mellom egne og andres strategier vil vel alltid bli mer eller mindre halvgjort arbeid. (jeg er på veeeeldig tynn is når jeg kritiserer en av verdens beste skippere tror jeg.... jeg har liksom kun seilt tre sesonger selv hehe)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama offisielt i ledelsen, men spørs om det holder. Aksel twitret nettopp at han mente det ikke lenger så så bra ut for G, at de vil komme inn i tradewinds sist, og med kun lett vind på veien dit.

 

Spurte han om han mente de i praksis var ute av kampen om seieren nå, så får vi se hva han sier. Spurte han også om hva han tror om Campers posisjon, som jeg finner interessant nå.

Får se om han svarer :pray:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Camper har ombestemt seg nok en gang og lagt seg etter de to andre igjen. Dette ga dem 4nm til i tap i forhold til de to andre.

Groupama drar fortsatt litt fra, men vindmeldingen for de neste 48 timene lover vel ikke akkurat at det skal fortsette slik. Da kan det se ut som de andre får tidligere og mer vind litt avhengig av hvilken kurs de to gruppene velger. Men som BG-21 sier. Strøm kan også spille inne her. Det blir uansett veldig spennende om noen eller alle kommer seg igjennom stillebeltet uten å bli liggende å drive i dagevis.

 

AbiDabi er på vei mot der de stoppet sist for en restart derfra en gang i natt. De har brukt opp reservemasten sin og skal ta det meget pent i starten sier de. Rekker de CapeTown innen tiden går ut, står de med 16 poeng totalt.

Groupama får bare 17 totalt om de taper på veivalget og havner sist av de fire som seiler nå.

Om de kommer inn i den rekkefølgen de er nå vil totalstillingen bli:

 

Groupama 2+30=31

Telefonika 1+25=26

Puma 5+20=25

Camper 4+15=19

AbuDabi 6+10=16

Sanya 3+0=3

 

Sjansen for at denne stillingen holder seg helt til mål er vel temmelig utenkelig, så dette ble en litt langdryg digresjon om jeg må få lov å si det selv... Jeg får heller hoppe i køya. God Natt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt tankegangen til Camper. De later til å endre planene mye, og jeg sliter med å se hva strategien deres for de neste døgnene er.

 

Groupama ser ut til å møte mindre vind enn de andre fremover, så blir spennende å se hvor mye strøm og forsåvdit vindretning hjelper dem. Tror de har tjent på dette uansett, da båten deres, på samme måte som Sanya, ikke er rask nok til å holde følge med de andre.

 

Og fortsatt er det jo laaaangt igjen til Cape Town.

 

Noen som vet om Abu Dhabi er ved startpunktet sitt nå? Eller var de fortsatt for motor på siste oppdatering?

 

EDIT: Abu Dhabi startet seilingen 02:30 GMT. Skal teste båten de første 24 timene, forsiktig.

 

Tydelig at twitter er nøkkelen til siste info :giggle:

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Groupama drar fortsatt fra og vil vel gjøre det en liten stund enda.

De har en mye mer gunstig vindretning enn de andre også, så jeg tipper de er enda lengre foran ved neste oppdatering.

Spørsmålet nå er jo hvor langt sør de går før de forsøker komme seg vestover. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke er ansvarlig for navigasjonen på noen av disse båtene.

 

pr10nov.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet nå er jo hvor langt sør de går før de forsøker komme seg vestover.

 

Begynner nesten å lure på om de vil gå noe særlig vestover i det hele tatt? "Må" de egentlig det?

Blir ikke overrasket om de går øst om Kapp Verde også, om det er kalkulert gjetting eller om det er fordi jeg ikke har særlig peiling (les: ingen) på navigasjon på dette nivået vet jeg ikke :giggle:

 

Uansett vannvittig kult at de gjør dette, og så er det jo positivt mtp. på publisitet og sponsorer også.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hullet er jo skremmende i seg selv, men om jeg skjønner han riktig, så sier han at skroget på disse båtene bare er 2mm tykt. (...) det ble forklart med en følelse av at kjølen brått ble dratt gjennom gjørmebunn før de merket at båten tok inn vann. Stedet dette skjedde var så langt fra grunner, at det må ha vært noe annet. En hval kanskje... En konteiner ville gitt helt andre skader og de ville nok ikke vært spesielt i tvil på om de traff noe eller ikke. Jaja... om det stemmer at skroget bare er 2mm tykt (det kan jo godt hende at jeg missforstår hva han sier i videoen), så skal det ikke store punkteringen til for at området rundt skal flises opp og svikte.

 

Skjønte heller ikke helt dette med tykkelsen på skroget. Høres jo litt ut som om han sier at det kun er 2mm tykt, men dette kan jo umulig stemme.

 

Prøvde å finne ut av om det er noen regler for dette på VO70, nærmeste jeg kom er dette

 

Minimum panel weight requirements, excluding paint and fairing compound, are as follows:

5.2.1 Hull bottom up to 300mm above DWL forward of MFS including

the entire collision bulkhead. 11.0 kg/m2

5.2.2 Hull bottom up to 300mm above DWL aft of MFS. 8.6 kg/m2

5.2.3 Hull topsides and transom. 7.4 kg/m2

5.2.4 Watertight sub-divisions including hatch panels. 6.5 kg/m2

5.2.5 Deck, including cockpit sole & sidewalls, coach roof, spray

dodger and hatch panels.

5.7 kg/m2

 

Altså er det opp til noen som har ork og er vesentlig bedre enn meg i matte til å regne ut hvor tynt dette kan bli, har ikke funnet noe annet i reglene enn disse som bestemmer hvor mye det minimum må veie pr. m2.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Skjønte heller ikke helt dette med tykkelsen på skroget. Høres jo litt ut som om han sier at det kun er 2mm tykt, men dette kan jo umulig stemme.

 

5.2.1 Hull bottom up to 300mm above DWL forward of MFS including

the entire collision bulkhead. 11.0 kg/m2

 

 

11kg/m2 er mye mer enn 2mm, så vi må nok ha missforstått han.

Kanskje han snakket om et område med så store skader at det kun var 2mm igjen.

 

 

Ellers så drar Grouama fortsatt fra og for meg kan det se ut som om det er enda et halvt døgn til den andre gruppen får vesentlig mer vind og sakte kan tørne sørover og være med etter hvert temmelig kraftig vind. Klarer Groupama å komme seg vestover med Genaker og legge seg foran den andre gruppen, kan dette faktisk gå veien for dem.... Drittøft om du spør meg :-). Vindvarslet 72 timer frem i tid har endret seg siden siste oppdatering slik at dette faktisk er en mulighet og mitt stalltips er at AbuDabi også velger å gå langs kysten når de vel er ute av Gibraltarstredet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Minimum panel weight requirements, excluding paint and fairing compound, are as follows:

5.2.1 Hull bottom up to 300mm above DWL forward of MFS including

En sånn tabell er meningsløs så lenge materialet ikke er spesifisert.

 

innerlag som er litt tynnere enn ytterlaget.

Ytre og indre skin må være like.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...