Jump to content

VOR-11/12 - (Volvo Ocean Race 2011/2012) - Hype eller nytte?


RSL

Er VOR Hype eller nyttig  

69 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Da er Groupama i tet og segler fortest. Værvarslet de neste par døgn er brukbar medvind for Groupama og Camper (21nm mellom båtene). Mindre vind i varsel for de to andre som velger vestlig kurs.

 

Spennende å se om Camper tar igjen Groupama. Tipper de to komme til å skaffe seg en brukbar ledelse de neste par dagene...

Link to post
Share on other sites

Her skjer det ting ja. Kult at Groupama nok en gang tar et annet valg enn "røkla"! Blir spennende å se hva de og Camper får ut av dette :sailing:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Og nå har Telefonica og Puma fått vind. Camper, har tapt mest på å ikke holde seg til en strategi og prøver nå å halte seg tilbake til de andre, mens det ser ut som Groupama fortsetter sin strategi. Hvem har den mest langsiktige strategien mon tro....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Groupama alene igjen ja. De ligger litt i stilla nå så ikke lett å si om de når den sydadgående luftstrømmen tidsnok til å avansere.

 

Jeg tror fortsatt de har en bra mulighet, og hadde jeg vært Camper hadde jeg fulgt etter.

 

Det er vel i VOR/ Withbread sammenheng mest typisk å seile vest om Canari-øyene?

Man må evt veie tidligere erfaringer mot aktuell værmelding...

 

1114081111.jpg

Link to post
Share on other sites

Alle fire er vel på jakt etter "The Tradewinds" som om de finner den kan bringe dem igjennom stillebeltet.

Groupama så jo ut til å ikke klare å ta igjen feltet når de fulgte samme kurs, så dette KAN de vinne mye på, og om de tolker det dithen at de ikke hadde klart ta igjen feltet ved å holde kurs, har de jo ikke så mye å tape på å velge en helt annen strategi.

De får mest sannsynlig en av de fire øverste plassene uansett, så da er jo 30 poeng for seier verd risikoen. De er uansett sikret 15 poeng om de ikke blir tatt igjen av AbuDabi som ikke gjenopptar seilingen før tidligst onsdag kveld.

Jeg synes de er tøffe jeg og jeg håper det betaler seg for dem å holde på eget veivalg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Groupama har gjort mye rart.

På vei opp langs Nordafrika tok de for mye høyde og måtte falle av for ikke å treffe Ceuta.

Det var mye merkelig i selve stredet også, men det kan være trafikk.

På vei ut av stredet bommet de igjen. De la layline rett på Cap Spartel og måtte slå seg vekk fra land. Men de gjorde forsåvidt Puma også.

Seiling i godstolen med iPad i hånd er bare bra.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merkelig at Camper ombestemte seg synes jeg, og desto mer modig av Groupama. Håper de får igjen for det, moro at noen tør å ta utradisjonelle valg. Som sagt tjente jo Aksel stort på det sist gang, og de vant etappen på det :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Berge Viking er bare helt sjef, tok masse bilder av den før den dro nedover, her et lite utdrag fra besøket i Oslo (nedskalert fra 5mp)

 

Forøvrig er jo Norge med, dog med bare en mann, Aksel Magdahl. Men så har han jo også en sentral rolle, navigatør på Sanya. Som forøvrig driver med logistikkplan for Cape Town, og antar å være der ca. 28 nov.

 

bv1.jpg

bv2.jpg

bv3.jpg

bv4.jpg

bv5.jpg

bv6.jpg

bv7.jpg

bv8.jpg

bv9.jpg

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Nye data kommer om 45 min, hva tror folk om Groupamas valg? Vil vi se tydligere ved neste oppdatering om taktikken deres har lønnet seg?

Spurte Aksel hva han trodde om Groupamas kursvalg, han har naturlig nok ikke fulgt væroppdateringene så nøye da fiksing av båten har vært prioritert, men sa han nok ville blitt ved flåten. Er et mer "bænkers" valg, mer forutsigbart, å gå vestover. Groupamas valg ser han på som relativt dristig og offensivt så tidlig i racet + at de mister muligheten til å teste farten sin mer direkte mot de ander båtene under samme forhold.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Tror Groupama har sett at de mangler litt båtfart, og derfor må de finne på andre ting. Så ut som Camper hadde tatt dem igjen ganske snart hadde de ikke valgt å gå tilbake vestlig.

 

Som det er nå tror jeg Groupama er i ledelsen en gang innen 24 t. Og så kommer de til å øke ledelsen nok til å komme først til Cape Town.

 

Tørør ikke vedde huset på det. Hvertfall ikke uten å konferere med kona først. Tror jeg... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg sett værmeldingen for dagene fremover, men om vinden holder seg som den er nå, tror jeg faktisk Groupama kommer veldig godt ut av denne litt dristige handlingen.

På bildet under har jeg forsøkt illustrere hva jeg mener. Den oransje streken er CA retning de skal. vinden innenfor den hvite ovalen er veldig svak og det som er kalt stillebeltet. Røkla (som jeg har for enkelthets skyld har kalt de andre båtene) seiler vestover og nesten nordover. Den gode vinden røkla har nå varer ikke helt vestover for øyeblikket. Utenfor venstre billedkant må de enda lengre nord om de skal fortsette å være i god vind. Egentlig perfekt helt til New York, men det er jo ikke dit de skal. Det eneste stedet i atlanterhavet akkurat nå med litt vind, er langs Afrikas kyst på østsiden av kanariøyene. Holder vinden seg slik den er akkurat nå, vil Groupama snart komme inn i vind og ha det gjennom stillebeltet. De andre risikerer å ligge i dagesvis..

MEN.... det er eksperter i alle disse båtene og de har selvfølgelig mye mer værinfo og peiling enn meg som av og til er så teit at jeg planlegger en seiltur etter værvarsel på YR. :headbang:

 

 

veivalg_600.jpg

 

Bildet får ikke lov å overstige 600px noen vei, så jeg har lagret det i 150dpi slik at om man høyreklikker på det og velger "Vis Bilde" så kan man med <ctrl> og <+> forstørre det til dobbel størrelse uten at det blir veldig pixlete.

(Vel... det er i det meste det jeg håper skal være mulig)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ny video viser omfanget av skaden på Sanya, og skipper Mike Sanderson forklarer hva som må gjøres.

 

Ikke småtterier når man må bytte ut 6x3 meter båt.... på min båt ville det vel egentlig bare vært igjen 0,5x4 meter båt igjen hehe.

Alle krysser vel fingre for at de har båten klar til Cape Town.

Ian Walker påstod vel også i denne videoen at han håpet være i gang igjen innen 24 timer fra intervjuet, så da skal de være godt igang igjen ved denne tiden i morgen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har helt rett RSL. Blir spennende å se Groupamas kurs videre, men jeg vil også tippe at dette tjener de stort på. I tillegg blir det jo spennende å følge Abu Dhabi når de omsider kommer avgårde, de kan jo tjene rått på å ta et utradisjonelt kursvalg, og har jo egentlig ingenting å tape på det.

 

6x3 meter ja, det er ikke småtteri. Ingen liten oppgave de har foran seg. Men virker som om de har en god plan :thumbsup:

 

MEN.... det er eksperter i alle disse båtene og de har selvfølgelig mye mer værinfo og peiling enn meg som av og til er så teit at jeg planlegger en seiltur etter værvarsel på YR. :headbang:

 

Er jo restriksjoner på hvor mye de kan laste ned denne gangen, uten at jeg har noen formening om 1gb er lite eller mye for disse gutta, ei heller hvor mye de normalt ville lastet ned.

 

YR-fella har vel de fleste av oss gått i fra tid til annen :giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Savner windspeed i den oversikt. Kunne i det hele tatt publisert litt mer informasjon.

 

Ellers ser det jo ut at Groupama faktisk vinner på sin strategi.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Savner windspeed i den oversikt. Kunne i det hele tatt publisert litt mer informasjon.

 

Ellers ser det jo ut at Groupama faktisk vinner på sin strategi.

 

På Racetracker http://www.volvooceanrace.com --> Race Data --> Race Tracker får du opp kartet slik det jeg tegnet på litt over her.

Vindpilene får du frem ved å trykke på et ikon i overkant av vinduet. Ikonet lengst til høyre. Fargen på vindpilene beskriver hastigheten på vinden.

Om du først trykker på ikonet helt til venstre, får du fullScreen. Så kan du zoome inn og ut som du vil, legge på vindpilene og øverst til høyre, kan du også flytte på en slide som gir deg værmelding en liten stund fremover.

 

Spørsmålet nå er jo om Groupama klarer å holde seg i vindbeltet lenge nok til å komme igjennom stillebeltet eller om de mister vinden før de er langt nok sør.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da er Groupama i ledelsen, og neste oppdatering og tiden fremover blir spennende!

Forholdene gjennom stillebeltet blir helt avgjørende for Groupama, resten ligger jo så tett at de nærmest vil ha helt identiske forhold, og kan fortsette å følge hverandre svært tett.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

MEN.... det er eksperter i alle disse båtene og de har selvfølgelig mye mer værinfo og peiling enn meg som av og til er så teit at jeg planlegger en seiltur etter værvarsel på YR.

 

RSL

Du er nok ikke så dum RSL:)

 

YR baserer seg på data fra Meteorologisk institutt som nok har stort sett samma datagrunnlag tilgjengelig Worldwide som VOR. YR sine prognoser for området så også veldig like ut til de vindprognosene som er på VOR sin side.

 

Men jeg fant ikke havstrømmer for området båtene er i på YR (eller andre steder for den saks skyld - hakke tid å google allverden..:). Det har kanskje VOR-skipperne. Dersom man ser på kartet jeg printet fra YR (etter valgt Avansert kart) hvor jeg huket av for havstrøm så har det for eksempel ganske mye å si hvor man plasserer seg om man seiler fra Oslofjorden og skal mot England i en regatta...:

yr_stroem.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset RSL. Nå går det jo litt tregere for Groupama igjen. Spennende dette! Det er nesten litt sånn at man heier litt på Groupama for de tar en "dristig" valg.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...